Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@miepmiep.Wat laat je bewegen met kleine kinderen te kiezen voor ValThorens. Daar gaat het in vergelijking tot Les Menuires toch nog al eens mis, met o.a. veel wind. Vanuit Les Menuires kun je elke dag de beste optie kiezen of in Les Menuires blijven.

Hulst op 4 mrt 2018 16:59

We hebben hiervoor 2 jaar in val thorens gezeten en denk ik wel ontzettend geluk gehad. klopt voor Trois Vallee kan je ook beter in Les menuires zitten. Daarom zijn we nu naar Les Menuires gegaan. Maar ben nog in twijfel vanwege de skischool en dan met name de jongste die volgend jaar bij de bruine beren gaat starten. en dan is de kindertuin meteen bij de skischool ( zelfde als Les menuires). Deze week was ook volgens mij gewoon alles open geweest in VT. alleen zaterdag weet ik niet. Les menuires is wel veel gezelliger qua sfeer. al zaten we natuurlijk wel heel mooi (pelvoux). Maar heb nog even de tijd om na te denken…

het aanrijden naar L3V gisteren (zat 3/3) was geen successtory. We waren vroeg vertrokken (3u30) en hebben druk verkeer vanaf de franse grens gehad maar toch vlot gereden. We waren omstreeks 10u in de buurt van Dijon, van waar het zonder verkeer nog een 4-tal uur is. Maar dat was zonder de files gerekend. Om de aangekondigde files aan Lyon te vermijden, via de A39 en D1504 gereden, maar ook daar veel files. Tenslotte de N90: een drama. Per momenten haalden we 200m in 10 minuten… Uiteindelijk om 18u in Meribel aangekomen na een rit van 14u30. Het mooie was dat we nog een parkeerplaatsje gevonden hebben op 100m van het hotel.

Vandaag 4/3 dan de piste op… eerst nog maar eens “file” voor de skipas (toch meer dan een half uur moeten aanschuiven). Maar dan was effenaf schitterend. Stralende zon vanmorgen, helemaal niet koud, en super goede sneeuwcondities. In de loop van de namiddag verschenen wel wat wolkjes. Waarschijnlijk de voorloper van de aangekondigde sneeuw voor morgen. De drukte aan de meeste liften was niet zo groot… nooit meer dan 5 a 10 min moeten aanschuiven.

Hier enkele foto’s van vandaag. 't zijn niet zo’n mooie foto’s als van Skifan, maar 't geeft toch een sfeerbeeld.

null

null

*bericht bewerkt door Videast op 04 mrt 2018 18:02

het aanrijden naar L3V gisteren (zat 3/3) was geen successtory. We waren vroeg vertrokken (3u30) en hebben druk verkeer vanaf de franse grens gehad maar toch vlot gereden. We waren omstreeks 10u in de buurt van Dijon, van waar het zonder verkeer nog een 4-tal uur is. Maar dat was zonder de files gerekend. Om de aangekondigde files aan Lyon te vermijden, via de A39 en D1504 gereden, maar ook daar veel files. Tenslotte de N90: een drama. Per momenten haalden we 200m in 10 minuten… Uiteindelijk om 18u in Meribel aangekomen na een rit van 14u30. Het mooie was dat we nog een parkeerplaatsje gevonden hebben op 100m van het hotel.

Vandaag 4/3 dan de piste op… eerst nog maar eens “file” voor de skipas (toch meer dan een half uur moeten aanschuiven). Maar dan was effenaf schitterend. Stralende zon vanmorgen, helemaal niet koud, en super goede sneeuwcondities. In de loop van de namiddag verschenen wel wat wolkjes. Waarschijnlijk de voorloper van de aangekondigde sneeuw voor morgen. De drukte aan de meeste liften was niet zo groot… nooit meer dan 5 a 10 min moeten aanschuiven.

Hier enkele foto’s van vandaag. 't zijn niet zo’n mooie foto’s als van Skifan, maar 't geeft toch een sfeerbeeld.

null

null

Videast op 4 mrt 2018 18:00

In het dal geen last gehad van files ? s avonds na 21:00 stond helemaal vast.

*bericht bewerkt door miepmiep op 04 mrt 2018 18:24

@miepmiep
Wat betreft de keuze voor Val Tho of Menuires sluit ik me volledig aan bij @Hulst.
Val Thorens is prima voor eind maart en april, ook voor jeugd en jong volwassenen die graag uitgaan is Val Tho ideaal. Les Menuires daarentegen is veel meer ingesteld op gezinnen, minder koud, minder wind, meer pistes in de zon en (niet onbelangrijk voor kinderen) en een stuk rustiger op de pistes.
Los van bovenstaande zijn de appartementen in Val Tho duurder en moet je extra betalen voor een parkeerplaats.

bon ski

Maar de sneeuw in Val Thorens is de beste van heel 3Vallées…

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Het valt allemaal in het niet bij Saint Martin 😁

In het dal geen last gehad van files ? s avonds na 21:00 stond helemaal vast.

miepmiep op 4 mrt 2018 18:21

Wel, N90 was een ramp, maar eenmaal afgereden van de N90 in Moutiers (en eigenlijk al de laatste 5 km op de N90 voor de afslag naar MB/VT/Courchevel), geen enkel probleem in het stuk naar Brides-Les-Bains. En het naar boven rijden was een fluitje van een cent. Afgaande op de waarschuwingsborden, stonden mensen al helemaal beneden hun sneeuwkettingen aan te doen, maar tot in Meribel lag er helemaal geen sneeuw op de weg. Dus gewoon op mijn winterbandjes naar boven gereden, zonder probleem.

@miepmiep
Wat betreft de keuze voor Val Tho of Menuires sluit ik me volledig aan bij @Hulst.
Val Thorens is prima voor eind maart en april, ook voor jeugd en jong volwassenen die graag uitgaan is Val Tho ideaal. Les Menuires daarentegen is veel meer ingesteld op gezinnen, minder koud, minder wind, meer pistes in de zon en (niet onbelangrijk voor kinderen) en een stuk rustiger op de pistes.
Los van bovenstaande zijn de appartementen in Val Tho duurder en moet je extra betalen voor een parkeerplaats.

skifan op 4 mrt 2018 18:38

Ja dat klopt allemaal, behalve dat wij geen parkeerkosten hebben omdat we met de bus gaan.
enige. Maar enige waarvoor we dan naar Val Thorens is dan voor de kindertuin. We gaan gewoon kijken en zien het verder wel. We neigen ook meer naar Les menuires.

In het dal geen last gehad van files ? s avonds na 21:00 stond helemaal vast.

miepmiep op 4 mrt 2018 18:21

Wel, N90 was een ramp, maar eenmaal afgereden van de N90 in Moutiers (en eigenlijk al de laatste 5 km op de N90 voor de afslag naar MB/VT/Courchevel), geen enkel probleem in het stuk naar Brides-Les-Bains. En het naar boven rijden was een fluitje van een cent. Afgaande op de waarschuwingsborden, stonden mensen al helemaal beneden hun sneeuwkettingen aan te doen, maar tot in Meribel lag er helemaal geen sneeuw op de weg. Dus gewoon op mijn winterbandjes naar boven gereden, zonder probleem.

Videast op 4 mrt 2018 18:50

Bij ons was het vanaf 20:15 uur naar boven super druk… en naar beneden ook maar iets minder. en vanaf iets onder albertville en moutiers stond het gewoon vast… Les Menuires naar boven was het ook gewoon schoon. Leek wel super hoogseizoen met de hoeveelheid auto’s die omhoog gingen.

Leek wel super hoogseizoen met de hoeveelheid auto’s die omhoog gingen.

miepmiep op 4 mrt 2018 19:23

Dat is het ook. De Fransen hebben nog een week schoolvakantie.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Leek wel super hoogseizoen met de hoeveelheid auto’s die omhoog gingen.

miepmiep op 4 mrt 2018 19:23

Dat is het ook. De Fransen hebben nog een week schoolvakantie.

Skieur op 4 mrt 2018 19:27

Hopelijk dan rustig in paasvakantie

is het nou de trend van de afgelopen paar jaar of worden mensen verstandiger??? klopt het dat je laatste jaren bijna tot geen klungelige beginners op de pistes ziet? of hebben we gewoon het geluk ze niet tegen te komen.

Videast, het weer blijft echt prima voorlopig. Koud met af en toe wat sneeuw. Ik zit er de week na jou (in St. Martin) dus ik vertrouw erop dat je wat sneeuw laat liggen… ;)

Harm op 17 feb 2018 19:30

Wij zitten er weer een aantal dagen na jou… we gaan de 17de weg naar St Martin… erg benieuwd!

Enjoy life and snow...and wine...and mountains

@miepmiep
Als je de kindertuinen van Les Menuires en Val Thorens vergelijkt let dan wel op dat je de kindertuin in Val Thorens van de ESF vergelijkt met die van de ESF in Menuires en die van ProsNeige uit Val Tho met die van ProsNeige in Menuires.

bon ski

@miepmiep
Als je de kindertuinen van Les Menuires en Val Thorens vergelijkt let dan wel op dat je de kindertuin in Val Thorens van de ESF vergelijkt met die van de ESF in Menuires en die van ProsNeige uit Val Tho met die van ProsNeige in Menuires.

skifan op 4 mrt 2018 20:25

Dat is beide prosneige. Esf gaan we niet meer heen. Wat ik dit jaar in lm zag bij esf wil ik mijn kinderen niet aan doen . 25 beginnertjes met 2 leraren en niet eens op de oefenenweide maar naast de kinderspeel sleebaan. ze stonden meer stil dan dat ze wat deden.

@skifan (of anderen), tot wanneer is L3V open (liaisons L3V), en dus niet alleen het deelgebied Val Thorens? Ik kan dat zo even nergens vinden.

@GiGi Tot 22 april dacht ik.

*bericht bewerkt door Fabian op 10 mrt 2018 12:28

Snow!

@GiGi tot en met zondag 22 April de verbindingen. Sommige pistes sluiten wel al in de loop van die week en in het weekend zijn vele dorpen ook al hun sluiting aan het klaarmaken. Wij gaan ook dit jaar die laatste week richting Val Tho en heerlijke sneeuw (in de middag pap lager) en in de andere dorpen zeer rustig op de pistes!

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

@GiGi
La Tania Moriond en le Praz sluiten al op 15/4. Courchevel 1850 en Méribel sluiten 22/4. Laatste skidag voor Menuires is volgens mij vrijdag 27/4. Maar de laatste week dat een station open is zijn voornamelijk de hoofdliften open.

bon ski

Deze ochtend om 10u30 toegekomen in Les Menuires met een lichte regen. Tegen we ons klaargemaakt hadden was de regen over gegaan in lichte sneeuw op 1800m.
In het begin van onze skidag was de zichtbaarheid vaak slecht maar eens tegen de middag brak de zon vaak door en waren het best goede condities. De lagergelegen pistes hadden wel wat dikke zware sneeuw door de regen maar dat namen we er dan maar bij. Onze skidag geëindigd op een zonovergoten terras, ideaal!
Komende 2dagen ziet de weersverwachting er minder uit, we zien wel hoe het komt!

Heb nu fotootje van hun zelf gevonden. foto toestel is nu nog even onbereikbaar voor ons. dit is de Prosneige speelweide in les menuires

null

*bericht bewerkt door miepmiep op 11 mrt 2018 11:32

Tot 11u aardig skiweer, daarna heel slechte zichtbaarheid. De pistes onder 2000m zware natte sneeuw en naar het einde toe helemaal pap.
Gelukkig hadden we voor 11u al de combe du vallon meegenomen, prachtige piste!

*bericht bewerkt door driesvandeput op 11 mrt 2018 16:22

Tot 11u aardig skiweer, daarna heel slechte zichtbaarheid. De pistes onder 2000m zware natte sneeuw en naar het einde toe helemaal pap.
Gelukkig hadden we voor 11u al de combe du vallon meegenomen, prachtige piste!

driesvandeput op 11 mrt 2018 16:21

Ja is leuke piste 😀. Dit jaar ook super. Heb hem wel een anders gehad van boven tot beneden Buckel 😭.

@driesvandeput wij hebben de Vallon net iets later gepakt, toen het al sneeuwde. Was nog wel goed te doen hoor…

Lekker dagje wel. Vanmorgen vanuit St. Martin de Belleville eerst richting Val Thorens gegaan maar boven Les Menuires werd het snel slechter met matig zicht en wind. Toen de kam over gegaan naar Meribel en daar een paar prachtige afdalingen kunnen doen. Om half twee gaan eten in Mottaret en gedurende de lunch regende het de hele tijd. Extra drankje genomen en om drie uur was het weer droog. Toen nog mooie afdalingen gedaan (soms met nul zicht door dikke wolken) en uiteindelijk om 16:45 in St. Martin afgestapt en even lekker wezen afpilsen in de kroeg. Mooie eerste dag zo. Gek genoeg is het nu weer helemaal helder (de lucht dan hè)… :p

Sneeuwt lekker op 1400 meter in St. Martin sinds ik wakker ben. Lijkt nu wat lichter te worden. Op naar een mooie dag op de pistes…

Kant van Meribel vanmorgen heerlijke poeder op de piste in het zonnetje. Nu in Courchevel in de sneeuw, maar heerlijke condities… Echt top!

Kant van Meribel vanmorgen heerlijke poeder op de piste in het zonnetje. Nu in Courchevel in de sneeuw, maar heerlijke condities… Echt top!

Harm op 12 mrt 2018 11:28

Ik vind het fijn dat je het zo naar je zin hebt, maar op de webcams van Courchevel zit alles potdicht, en Meribel was vanochtend, op een enkele uitzondering na, niet veel beter. Nogmaals, ik gun je alle plezier.

Kant van Meribel vanmorgen heerlijke poeder op de piste in het zonnetje. Nu in Courchevel in de sneeuw, maar heerlijke condities… Echt top!

Harm op 12 mrt 2018 11:28

Ik vind het fijn dat je het zo naar je zin hebt, maar op de webcams van Courchevel zit alles potdicht, en Meribel was vanochtend, op een enkele uitzondering na, niet veel beter. Nogmaals, ik gun je alle plezier.

DrPhil op 12 mrt 2018 15:37

Ik kan ook wel genieten van zulke omstandigheden hoor. Boven meribel en courchevel heb je relatief veel bomen vergeleken met Les menuires/val thorens dus het zicht zal daar beter zijn. Als het niet de hele week zo is zou ik er ook van genieten. En volgens mij gaat Harm woensdag aanstaande een topdag tegemoet!

Je zult toch ook terug moeten. De Saulire zit echt pot en potdicht.

Dan ga je via de col de la loze? En op de webcams zie ik nu toch echt de zon doorbreken. Denk dat Harm een prima dag heeft gehad :)

Plaats een reactie