Hoe duur is Zwitserland nu echt

Maar…, eten/drinken op de piste was echt bizar. Cappuccino voor 6 euro, goulashsoep achtige substantie voor bijna 20 euro…, echt te gek. En als het dan van goede kwaliteit zou zijn, ok, maar op 1 restaurant na was het echt ondermaats. Geen reden om er niet meer te komen maar het is wel iets om rekening mee te houden voor mij.

HN65 op 31 okt 2017 23:07

Ik denk dat dat echt een beetje afhangt van de tent wat je terecht komt. In Zermatt hebben we aan de ene kant van het gebied op de piste gegeten in iets dat er goedkoop uitzag en ondermaats eten had en aan de andere kant in iets dat er super chique uitzag en heerlijk eten serveerde voor ongeveer dezelfde prijs… Eten in de afgelegen refuge aan de kant van de Gornergrat was iets goedkoper (lekker en authentiek), en de Italianen doen in de rifugio op 3000 meter de dubbele portie voor de helft van de prijs (heerlijk overigens). Er zijn overal wel plaatsen te vinden met goeie prijs-kwaliteitsverhouding als je een beetje uit je doppen kijkt.

De enorme sprong van de Zwitserse Frank tov de Euro komt omdat de Zwitsers in 2015 de vaste koppeling hebben losgelaten. Hierdoor heeft de Zwitserse Frank een sprong in waarde gemaakt en is het tov voorheen een stuk duurder geworden.
In mijn beleving zijn vooral consumpties, op de piste en in het dorp aanzienlijk duurder, maar dat is in Frankrijk ook. Maar net hoeveel dorst je hebt en wat jij er voor wilt uitgeven of het dus een vakantie van vergelijkbaar budget wordt, of aanzienlijk duurder

Ook in Frankrijk op een half uur rijden forse verschillen. Waar je in Les Arcs nog goed kunt eten voor redelijke tarieven, rijzen de prijzen in bv Val dÍsere/Tignes de pan uit.

Edwin van Riel

Het vergelijk is wel lastig…juist omdat het per gebied zo kan verschillen.

In Oostenrijk betaal je in Obergurgl ook een vermogen (maar dan heb je ook een topaccomodatie), maar ik heb ook wel eens in Berwang HP gezeten voor € 600,- pp, inclusief skipas (letterlijk minder dan de helft in vergelijking tot Obergurgl)

In Cervinia betaal ik voor een colaatje ook €4,- en zijn we voor 2 borden pasta, een fles water, wat fris en een kop koffie ook bijna € 50,- verder (bij een van de betere restaurants op de piste), terwijl ik in Pila voor een kopje koffie gewoon €1,- en ben ik met 2 personen voor een goede maaltijd in totaal €25,- kwijt.

Ik geloof gelijk dat de meer budget gebieden redelijk gelijk zijn aan bijvoorbeeld de duurdere gebieden in Oostenrijk, maar hoe zit het met de wat duurdere gebieden? Paar tientjes voor de skipas, paar tientjes voor het eten, paar tientjes voor de acco? Ik zou best graag een keer naar Zwitserland willen, en het is prima als het wat duurder is, maar dan moet het ook beter zijn, en daar heb ik onvoldoende gevoel bij nog.

Interessant topic dus :)! Ik ben tot nu toe alleen maar door Zwitserland heen gereden, dus bespaar tips heb ik niet, behalve dan dat je je vignet via marktplaats vast kan (ver)kopen ;)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Vignet kun je wel verkopen maar dan met auto :-), Dat ding krijg je niet heel van je voorruit gepeuterd.

Maar wel geldig van 1 december t/m 31 januari jaar erop (14 maanden). Dus als je skivakantie in februari 2018 is, koop je sticker 2018 en heb je december 2018 e/o januari 2019 ‘gratis’ skivakanties met hetzelfde vignet! Als je dan in het voorjaar of zomer nog een keer door Zwitserland naar Italië gaat en je winst definieert als aantal keren dat je Franse tolwegen hebt weten te vermijden (snel vier x €150) ben je alweer aardig op weg naar een extra shortski in Zwitserland! Happy counting!

*bericht bewerkt door Sndr op 01 nov 2017 08:53

Ik ga dit jaar ook weer naar zwitserland. Duur = relatief en subjectief. Reëel is het duurder.

Appartement 1,5 maal duurder
Skipas 1,15-1,3 al naar gelang dalgondel mee tel

Ik vind het nog meevallen tot nu toe ?

Als ik dan meereken dat ik weer eens naar een nieuw gebied ga DIKKE PLUS
Ik hoef minder ver te rijden dan Frankrijk waar ik normaal heen ga DIKKE PLUS
Geen Tolpoortjes en tolbetalingen DIKKE PLUS 300%
Minder brandstofkosten t.o.v Frankrijk PLUS 25%
Waarschijnlijk geen reisovernachting PLUS 500€
Een Dag minder reizen
Landschap & Natuur
SNEEUWZEKER Dikke plus

Net als met Flop wintersport oorden en oordelen daarover. Het gaat om verwachtingen, verlangens ten opzichte van wat er waar gemaakt wordt en hoe je het beleefd.
Gegarandeerd in de sneeuw staan in een mooi gebied dat niet overbevolkt is is voor mij nu belangrijk. Hopelijk is het het geld waard.

Wintersport in het algemeen is duur.
Wintersport in Zwitserland is duurder dan gemiddeld elders in EU.
Wintersport in USA en Canada is nog veel duurder.
Wintersport met heliskien in Alaska is ‘Tha Bomb’ maar helaas ook onbetaalbaar.

Als je duur , duurder zegt moet je wel hetzelfde vergelijken. Dat is moeilijk. De gebieden waar ik heen ga recent in Frankrijk en nu in Zwitserland zijn qua omvang te vergelijken.

Verder valt het me tot nu toe mee…

We zullen zien en ik laat het weten .

*bericht bewerkt door chandler op 01 nov 2017 09:45

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Zwitserland lijkt dus vooral duurder te zijn geworden door de sterke daling van de Zwitserse Frank.

DrPhil op 31 okt 2017 21:21

Uhhh… waarschijnlijk bedoel je dat Zwitserland zo duur is geworden door de sterke daling van de €uro ten opzichten van de Franc!
Sorry zag dat dit al besproken was.

Een voordeel van het dure Zwitserland echter wel, het is er zooo rustig op de pistes en off piste! Heerlijk gewoon weg.
Je kan weer in alle rust van de natuur en je bochtjes genieten!

*bericht bewerkt door SanderKan op 01 nov 2017 09:50

Never ski faster than your guardian angel can fly!

“Hoe duur is Zwitserland nu echt?”

Het blijft relatief. Ligt aan verschillende factoren. Wanneer ga je? Met wat voor gezelschap? Naar welk gebied? Met welke gebieden in de andere Alpenlanden vergelijk je het?

Ik ben al een paar keer in Zwitserland geweest en ga dit seizoen weer. Wij zijn dan ook met z’n tweeën en gaan in het “tussenseizoen”. Dan is het prima te doen en niet of nauwelijks duurder dan vergelijkbare gebieden in Oostenrijk en Frankrijk.

Ok, eten en drinken is mogelijk wat duurder. Voor twee personen maakt dat ook niet echt het grote verschil. Ik kan me wel voorstellen dat je met een gezin wel eerder andere keuzes zal maken.

Antwoord op de vraag “Hoe duur is Zwitserland nu echt?”: dat heb je voor een groot deel zelf in de hand.
Ik zou zeker Zwitserland niet op voorhand afschrijven omdat het “te duur” zou zijn, zeker niet als je met z’n tweeën bent. Goed zoeken op internet, juiste periode en je komt mooie prijzen tegen. De skipassen zijn bovendien in de meeste gebieden goedkoper ten opzichte van vorig jaar (door de koers).

de koers is nooit € 1 geweest. Het dieptepunt is € 0,94=CHF 1,06 geweest. Dat was in februari/maart van dit jaar.
https://www.valuta.nl/zwitserse_frank_euro

DrPhil op 31 okt 2017 22:08

Koers is wel degelijk onder de € 1 geweest …
Kijk op die zelfde pagina maar eens naar de 4 jaar historie (voorjaar 2015)
Toen hebben ze de “vaste” koers (~ 1.20) losgelaten

Rob

Een voordeel van het dure Zwitserland echter wel, het is er zooo rustig op de pistes en off piste! Heerlijk gewoon weg.
Je kan weer in alle rust van de natuur en je bochtjes genieten!

SanderKan op 1 nov 2017 09:44

Kijk en zo is het natuurlijk wel! Je krijgt er zeker wat voor terug.

En die Zwitsers zelf @SanderKan? Krijg je daar ook op een andere manier meer van terug als je wat extra investeert ;) ?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat is duur?
Komend jaar gaan wij (voor het eerst naar Zwitserland) naar 4 Vallees en vergelijk ik de 6 daagse skipas (320 euro) daar met die van bijv het Zillertal (249) dan scheelt het idd 70 euro. Vergelijk ik het met bijv Solden (285) dan is het “maar” 35 euro, 3 vallees (300) scheelt maar 2 tientjes
Maar aangezien kinderen er langer gratis skiën hoef ik ik mijn geval dus 1 kinderkaartje a 112 euro (Zillertal), 157 euro (Solden), 240 (3 vallees) minder te kopen.
Ook het verblijf viel mij mee, kon voor de prijs die ik nu betaal bijna niets vergelijkbaars vinden in Frankrijk en Oostenrijk…
Dan houd je alleen het eten over. We namen altijd al wel wel mee zoals de Knorr pakken, nasi kruiden en dat soort makkelijk voer. Dus hou je de verse dingen en de lunch en uit eten over.
Credit kaart gaat mee, dus ik ga maar met een instelling van; code invoeren, betalen en thuis niet naar de bankafschiften kijken ;-)

in Zwitserland nooit met euros betalen (en wisselgeld in CHF aannemen, boeven zijn het)

Waarom je iemand die vreemde valuta accepteerd als ‘boef’ bestempelt, ontgaat me.

Rob

Weing Shane! Zwitsers moet je plaatsen in het rijtje banken, makelaardij, brouwerij en farmaceutische industrie! Allemaal maffia! Follow the money… en waar eindigd die… jazeker in Zwitserland!

Je krijgt wel het respect in/vanuit het ski wereldje, als je er al zolang werkt als ik maar vrienden worden met ze is een moeilijk verhaal.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

de koers is nooit € 1 geweest. Het dieptepunt is € 0,94=CHF 1,06 geweest. Dat was in februari/maart van dit jaar.

https://www.valuta.nl/zwitserse_frank_euro

DrPhil op 31 okt 2017 22:08

Koers is wel degelijk onder de € 1 geweest …
Kijk op die zelfde pagina maar eens naar de 4 jaar historie (voorjaar 2015)
Toen hebben ze de “vaste” koers (~ 1.20) losgelaten

RCGrootveld op 1 nov 2017 09:56

Dat klopt, maar dat heeft nog geen twee weken geduurd.
Het dieptepunt was 15 januari 2015.
Op 30 januari 2015 stond de euro alweer CHF 1,04.
In augustus 2015 was de koers alweer CHF 1,09.
https://www.abnamro.nl/nl/grootzakelijk/producten/treasury/v…
http://www.wisselkoersen.nl/currency/showgraph.aspx?currency…
(Let op, omgekeerde koers, dus Zwfr tov Euro)
Het dieptepunt was idd 2015 (en niet 2017 zoals ik schreef).
Ik moet toch eens minder bier drinken, ook al is het dan medicinaal.
Moet je eens indenken als ik was gaan skiën.
De Zwitserse Frank is sinds begin dit jaar tov de euro overigens weer sterk gedaald:
van CHF 1,06 naar CHF 1,16 nu.
Zwitserland is dus zo’n 10% procent goedkoper geworden sinds begin dit jaar.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 nov 2017 11:08

@Roy83 Vignet kun je wel verkopen maar dan met auto :-), Dat ding krijg je niet heel van je voorruit gepeuterd.

Maar wel geldig van 1 december t/m 31 januari jaar erop (14 maanden). Dus als je skivakantie in februari 2018 is, koop je sticker 2018 en heb je december 2018 e/o januari 2019 ‘gratis’ skivakanties met hetzelfde vignet! Als je dan in het voorjaar of zomer nog een keer door Zwitserland naar Italië gaat en je winst definieert als aantal keren dat je Franse tolwegen hebt weten te vermijden (snel vier x €150) ben je alweer aardig op weg naar een extra shortski in Zwitserland! Happy counting![post]Sndr op 1 nov 2017 08:52[/post]

Ik was niet heel serieus, tol hoort er gewoon bij, waar je ook heen gaat. Maar goed, volgens mij zijn er hier wel topics te vinden over hoe je dat toch voor elkaar kan krijgen. Staan denk ik de buurt van de ‘op vrijdag vertrekken met carnaval’ en ‘skipas delen’ topics ;).

Zwitserland lijkt me op zich erg mooi, zeker als het er echt zo lekker rustig is op de piste. Ik hoef ook echt niet zo goedkoop mogelijk op wintersport, maar duurder moet ook beter zijn en dan is rust maar een aspect.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een vriend van me deed het vignet altijd in een soort clip achter de ruit (mag dat?).

Ik plak 'm met vaseline op de voorruit, en daarna gaat ie op MP. Dat mag natuurlijk allemaal niet.

Eten neem ik ook mee, volgens mij mag je vlees niet invoeren (wat me er niet van weerhoudt dit toch te doen).

*bericht bewerkt door havana op 01 nov 2017 10:50

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Weing Shane! Zwitsers moet je plaatsen in het rijtje banken, makelaardij, brouwerij en farmaceutische industrie! Allemaal maffia! Follow the money… en waar eindigd die… jazeker in Zwitserland!

Je krijgt wel het respect in/vanuit het ski wereldje, als je er al zolang werkt als ik maar vrienden worden met ze is een moeilijk verhaal.

SanderKan op 1 nov 2017 10:23

Dus toch. Blijft toch een beetje jammer, zo’n mooi land, zo’n volk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Genoeg bier, dan hoef je niet te eten. Dus de belangrijkste vraag is: wat kost het bier.

Ben wel benieuwd welke sites/routes jullie volgen voor het vinden van betaalbare acco.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ben wel benieuwd welke sites/routes jullie volgen voor het vinden van betaalbare acco.

havana op 1 nov 2017 11:03

Via bijvoorbeeld http://www.homeaway.nl of http://www.airbnb.nl kun je prima accommodatie vinden in die regio. Prijzen voor skipas en alles eromheen (uit eten, alcoholische versnaperingen) houden mij tegen weer die kant op te gaan…

Ben in 13 en 14 een paar dagen naar de Belalp geweest omdat een oud klasgenoot daar woonde. Scheelt acco en kost je enkel horeca en skipas en dan is het wel goed te doen, maar 10 CHF voor een frietje (wel erg lekker, daar niet van) gaat zelfs mij wat te ver. Wintersport kost nou eenmaal geld en op tientjes ga ik niet beknibbelen gedurende zo’n week, maar dit vond ik wel fors…

Wat kost het bier nou (serieus)?

Bier is een logistiek moeilijk product !

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Oh en het vignet voor Zwitserland en de eventuele “verplichte” parkeerkosten zijn in verhouding ook lichtelijk aan de prijs 😬

Jeffvdv op 31 okt 2017 22:49

Het totaal aan tol naar Italie door Oostenrijk (Tol), Arlberg (2x tol), Brenner (idem) en de Autostrada gaat anders aardig in de richting van een CH vignet wat ik soms wel 3x gebruik.

Rob

Bier is een logistiek moeilijk product !

chandler op 1 nov 2017 12:59

Dat valt best mee. Je pakt het glas op, drinkt het op en het komt er vanzelf weer uit.

Cappuccino voor 6 euro, goulashsoep achtige substantie voor bijna 20 euro…, echt te gek. En als het dan van goede kwaliteit zou zijn, ok, maar op 1 restaurant na was het echt ondermaats.

Ik weet niet waar dat was, maar
1: Dat soort tarieven heb ik zelfs in SFR ( laat staan in EUR) nog nooit betaald
2: De blikvoer kwaliteit die ik regelmatig in Oostenrijk ben tegen gekomen, heb ik in Zwitseland nog niet meegemaakt.

Rob

Ben wel benieuwd welke sites/routes jullie volgen voor het vinden van betaalbare acco.

havana op 1 nov 2017 11:03

Ik heb twee jaar terug voor een appel en een ei een appartementje geboekt in Nendaz, Les 4 Vallees, via vakantiediscounter.nl.

Overigens vind ik dat de kosten in Zwiterland prima in de hand te houden zijn. Gewoon lekker op een mooi plekje vanuit je rugtas lunchen. Als je iedere dag op de piste gaat eten dan loop je wel leeg idd.
Afgelopen winter nog naar de Aletsch Arena geweest, zelfde verhaal. Acco voor weinig en voor een drankje op de piste betaalde ik niet meer dan in Frankrijk.

Wat kost het bier nou (serieus)?

DrPhil op 1 nov 2017 12:53

Ik was vorig jaar in de zomer in een hotel in Hasliberg vanwege het Alpenbrevet, ik meen dat we daar 4 punten betaalden voor een Stange (zoals ze dat daar noemen, dit is 0,25 cl). Een halve liter was 8 punten.

Toentertijd was 1 punt precies één euro, inmiddels is de koers voor ons Nederlanders wat gunstiger.

*bericht bewerkt door havana op 01 nov 2017 14:13

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Vorig jaar naar Saas-Fee geweest en heb toen gebruik gemaakt van de skipas actie (Een jaarpas voor 195 euro) en een hotel met half pension 670 euro p.p. Persoonlijk vond ik dit allemaal behoorlijk meevallen, de horeca is echter wel behoorlijk aan de prijs (…)

Jeffvdv op 31 okt 2017 22:40

Saas Fee is zo goed als failliet. Door de koersval blijven nog meer mensen weg, dus is deze skipasactie een laatste strohalm om mensen naar het gebied te krijgen. De normale skipasprijs voor 6 dagen kost €315 (omgerekend tegen de huidige koers). Het verschil met de duurdere gebieden in Oostenrijk en Frankrijk is niet eens zo heel groot, maar daar krijg je ook een stuk meer. In Saas Fee is het ondertussen allemaal ouwe meuk, want voor vernieuwingen is geen geld (alleen de Spielbodenbahn is onlangs vervangen - sinds 1976).
Eeuwig zonde want het is een prachtig gebied.

Ik heb mijn duurste en mijn goedkoopste wintersport in Saas Fee beleefd. Het grote verschil was uiteraard het koersverschil, maar in het goedkoopste jaar waren de kinderen kleiner (geen skipas nodig), zaten we met teveel mensen in een appartement en hadden we meer hollandse waar meegenomen. Terras, lunch en uit eten is killing voor je budget.

Als alles gemiddeld 30% duurder is, mag je met een gezin van 4 toch wel rekenen op een dikke €1000 meer dan een vergelijkbare vakantie in Oostenrijk en Frankrijk.

*bericht bewerkt door Jay op 01 nov 2017 14:30

Ben wel benieuwd welke sites/routes jullie volgen voor het vinden van betaalbare acco.

havana op 1 nov 2017 11:03

1a: Zoekmachine van het gebied (a la booking.com)
of
1b: Booking.com oid
of
1c: Lokale vvv benaderen met je wensenpakket en het verzoek dit uit te zetten
2: Sites van de (in ons geval altijd) hotels die uit de 1e selectie komen
3: Hotels direct benaderen

Rob

Plaats een reactie