Welk skigebied, Kaprun-Zell am See-Kirchberg en skiles

Goedendag allen,

hoop dat jullie wellicht de oplossing voor ons hebben.Wij zijn met een groot gezeldschap (11 man) met zeer diverse ervaringen.

Mijn schoonouders (schoonmoeder wil alleen blauw).
Mijn vrouw en ik durven alles wel.
Onze kinderen (6-7) hebben twee x les gehad in Winterberg en durven daar met ons van rood.
Twee vrienden die vorig jaar voor het eerst mee zijn geweest.

Nu hebben we een huisje gekocht die in het midden van deze drie ski gebieden ligt. Kaprun zit op 15 min, Zell am see op 25 en Kirchberg op 35 minuten.

Nu vragen wij ons af waar we het meeste diverse afdalingen hebben en waar we de kinderen het beste op ski les kunnen doen.

Iemand de gouden tip?

Hmm, moeilijk inschatten. Ik persoonlijk zou de voorkeur hebben voor Kirchberg omdat je daar simpelweg de mogelijkheid om tochten te maken. Zell am See en Kaprun zijn daar te klein voor. Ook het aantal blauwe pistes lijken in Zell am See/Kaprun wat karig. Dus misschien een beetje eentonig als je daar een hele week op moet blijven.

Dus ik denk dat Kirchberg (en eventueel Mittersill, ander dorpje in het zelfde gebied) de meest geschikt opties zijn voor jullie.

Het skigebied van Kirchberg is veel groter dan de andere en met genoeg blauw. Met zo’n groep zou ik dat gebied kiezen. En als je toch elke dag moet rijden om er te komen kun je in verschillende dorpen starten op verschillende dagen. Dan heb je een mooie gevarieerde week. Zell am See is ook leuk maar niet zo groot en geen beginners paradijs als je het mij vraagt. Heeft bijvoorbeeld ook geen blauwe dalafdaling

Zo te zien zitten jullie in Piesendorf of Niedernsill. Kitzski (Resterhöhe) heeft dan het meeste te bieden, maar voor de kids is de Maiskogel in Kaprun ook een hele goede lesplek. Daarna kunnen ze door naar de gletscher. Prima om het te leren. Zo te lezen zijn jullie niet de grootste kilometervreters, dus heel Kitzbühel ga je dan toch niet skiën. Even voorbij hollersbach zit je trouwens ook zo in Bramberg. En wil je rust, ga dan naar de Weisssee.
Wil je een dalafdaling, doe de kinderen dan op les in Kaprun (Maiskogel), wil je zonder bus zelf wat meer kilometers, kies dan Hollersbach / Resterhöhe. De veelskiers kunnen dan met de salzburger superskicard hun lol op.

Ik ben 15 jaar geleden in Winterberg geweest, maar is dat wel vergelijkbaar met een normaal skigebied? Qua rode piste?

Kirchberg vond ik niet heel handig voor skiles. De verzamelplaats is in het dorp en daar is alleen een oefenhelling.
Om het gebied in te gaan moet je daar vandaan dus met de skibus of auto naar één van de liften.
Hierdoor gaat er best veel tijd van de les verloren aan reizen met de skibus. Ook als ouder moet je best vroeg weer terug om op tijd je kinderen op te halen en ben je 's ochtends pas laat in het gebied.
Ik geloof wel dat niet alle skischolen daar beginnen, dus misschien vind je er één die in het gebied begint.

Voor de echte beginner zijn de mogelijkheden wat te beperkt. Alleen piste 18 is dan echt geschikt. Er zijn gerust wel meer makkelijke stukken, maar daar kom je niet zo makkelijk.
De kleuren van de pistes zijn wat vreemd. We hebben blauwe pistes gehad die behoorlijk pittig waren, maar ook rode en zwarte die gewoon simpel waren.
Sommige blauwe paadjes (piste 25) mogen wel wat beter beveiligd worden. Als je een foutje maakt kukel je zo de afgrond in. Daar laat ik mijn kinderen liever niet vanaf gaan.
Ik heb als snowboarder weinig moeite gehad met de verbindingspistes. Je ziet de langzame stukken meestal wel aankomen zodat je vaart kunt maken. Er is genoeg uitdaging te vinden in het gebied, ook off-piste.

Zell am see ben ik ook geweest, maar 25 jaar geleden. Als 2e jaars heb ik me daar toen prima vermaakt.

Laat ik het nogmaals duidelijk zeggen: Ze zitten op 20 minuten rijden van Hollersbach/Resterhöhe; Kirchberg is 45 min rijden!

@Bennie, volgens mij heb jij dat bedacht. In de OP staan andere gegevens.

Als ik de reistijden zo lees zit je in de buurt van mittersil hollersbach . Een mooi stuk om de resterhohe in te gaan . Altijd goede condities , en mooie niet te lange en niet al te moeilijke afdalingen als je daar blijft . Mooi voor de beginners dus . Voof wie wat beter en meer kan , kan wat verder het gebied in richting jochberg naar zels kirchberg /kitzbuhel . Mooi hoekje voor ieder wat wils lijkt me .

*bericht bewerkt door Eisbeer op 01 nov 2017 19:05

@Taan Het is inderdaad een schatting, maar afgelopen winter heb ik daar wekelijks zo niet dagelijks gereden, dus ik denk dat ik een redelijke inschatting kan maken.

@gommel2:

Skiles: puur voor de kinderen dan is de Maiskogel een fijn skigebiedje, maar niet voor de rest van de groep.

Naast de al genoemde Resterhöhe is ook de Wildkogel niet ver van jullie misschien de moiete waard. Dat is een leuk familieskigebied met goede liften en pisten. Het zal ook niet meer lang duren dan wordt dat verbonden met Kitzbühel.

Mijn tip is Zell am See, wel buiten het hoogseizoen. Vanaf 1300 mtr hoogte ligt daar een prachtig en goed ontsloten gebied met brede aangename pisten. Er zijn meerdere gondels die je naar boven brengen. De dalafdalingen gewoon niet doen met beginners of kinderen die moe zijn, gun jezelf 5 minuten pauze op het einde van de dag.
Verder heeft het skigebied een aantal langere mooie pistes tot in het dal voor gevorderden. Op meerdere plaatsen zijn goede bergrestaurants, waar je ook met een iets grotere groep plaats zult vinden.

Probeer Zell am See wel te vermijden in het hoogseizoen, want dan is het soms gevaarlijk door de drukte.
Maar het blijft een prachtige “kom” met uitzicht op de Zeller See.

Veel plezier in de Pinzgau! jullie hebben een mooie regio gekozen!

MfG aus Luxemburg,

Ik woon in Niedernsill en heb 2 kleine kinderen. Ben het volledig eens met Bennie.

Haus Gassner in Niedernsill

Dacht altijd een melding te krijgen van reacties, maar dat lukt dus niet. Daarom beetje late reactie.

Wij zitten in, Uttendorf hierdoor is het naar Hollersbach/Resterhöhe ongeveer maar 15 minuutjes. Erg interessant dan idd.

Mijn vrouw en ik maakten vroeger wel echt kms. Vroeg op de piste (vaak 1 van de eerste) en laat er weer vanaf, maar nu met de kinderen word dat inderdaad anders. Nu is het deels skien, en deels spelen in de sneeuw. Een hele andere maar zeker niet minder leuke ervaring.

Rond de kersttijd/vroeg in januari (de koude periodes) ga dan voor Kaprun/Maiskogel voor de kinderen. Wat minder hoog op de berg en daardoor (vaak) nèt iets minder koud.
Voor de rest van het seizoen lekker de Resterhöhe op. En doe jezelf de Salzburger Superskicard cadeau. Ben je vrij te gaan en te staan waar je wil. Denk er dan wel aan een dagkaart bij de balie te halen voor de Weißsee. Die hebben een ander chipsysteem.

Plaats een reactie