Het Dolomiti Superski Topic

Lagazuoi lijkt me echt een afdaling voor op een zonnige dag, zo vroeg mogelijk (voor de echte meute komt), of is het er altijd wel rustig? Wat dat betreft zit ik San Cassiano wel goed, kan je zo’n beetje de 1e bus die kant op nemen :).

Roy83 op 6 nov 2017 11:15

Rond 10 uur boven is inderdaad niet verkeerd, alleen ligt een groot deel dan nog in de schaduw meen ik. Echt superdruk is het nooit omdat de kabel niet bepaald een modern ding is en er max iets van 60p per x boven komen. Dus als je tussen twee cabines aan je afdaling begint valt het echt mee. Je kunt er een klein tourtje van maken door de eerste x de zwarte terug te nemen naar de Falzarego pas/dalstation Lagazoui en Super 8 doen. Dan weer omhoog en de Lagazoui doen.

Maar zeker ook, bij mooi weer, even de moeite nemen en naar boven lopen naar de Lagazoui hutte voor een fantastisch uitzicht.

De sneeuwkanonnen gaan aan als ze aankunnen, in gebieden preferenen ze een mooie laag kunstsneeuw boven de sneller wegsmeltende natuursneeuw ;-)

Rogier op 6 nov 2017 10:24

Thx voor het antwoord @rogier :D Zal de webcams even in de gaten houden! In je thuis gebied ook een lekker laagje gevallen of word je geduld op de proef gesteld?

Je weet niet wat je niet weet.

Tana dell’Orso Heeft geen koets meer. Vorig jaar zijn de paarden in de stoofvlees verdwenen 😉

May the ski force be with you !!

Tana dell’Orso Heeft geen koets meer. Vorig jaar zijn de paarden in de stoofvlees verdwenen 😉

CJAHulskamp op 6 nov 2017 11:32

Wegens blessure gemist…

Word je nu geacht te lopen?

Handig topic! @DSvier: een reden waarom de Friedrich August Hütte niet in je lijstje is opgenomen? Kan met niet voorstellen dat je er nooit geweest bent.
Overigens wordt je bij Tana dell Orso volgens mij nu met een auto oid heen en weer gereden. Jammer hoor!

Aftellen maar!

Een mooie hut voor mooi weer met een prachtig uitzicht vanaf het terras is de Duca d’Aosta in het Tofana gedeelde van Cortina.
Mooi gelegen onderaan de beroemde Tofana Schuss.
Cortina is sowieso wel een dagtripje waard. Kan met de bus tot Son dei Prade. Je hoeft niet helemaal naar Cortina zelf.

Aftellen maar!

Tana dell’Orso Heeft geen koets meer. Vorig jaar zijn de paarden in de stoofvlees verdwenen 😉

CJAHulskamp op 6 nov 2017 11:32

Wegens blessure gemist…

Word je nu geacht te lopen?

DSvier op 6 nov 2017 11:39

Met busje wordt je opgehaald.

May the ski force be with you !!

Handig topic!
@DSvier: een reden waarom de Friedrich August Hütte niet in je lijstje is opgenomen? Kan met niet voorstellen dat je er nooit geweest bent.
Overigens wordt je bij Tana dell Orso volgens mij nu met een auto oid heen en weer gereden. Jammer hoor!

Matthieu op 6 nov 2017 14:24

De Friedrich August Hütte vond ik het begin leuk maar de laatste keer vondt ik de bediening een stuk minder. En wat ik raar vond is dat je er niet kan pinnen.

May the ski force be with you !!

Handig topic!
@DSvier: een reden waarom de Friedrich August Hütte niet in je lijstje is opgenomen? Kan met niet voorstellen dat je er nooit geweest bent.
Overigens wordt je bij Tana dell Orso volgens mij nu met een auto oid heen en weer gereden. Jammer hoor!

Matthieu op 6 nov 2017 14:24

De reden is eigenlijk supersimpel: ik stap doorgaans op bij Lupo Bianco en eindig daar ook weer. Dus ik ben daar eigenlijk nooit rond lunchtijd, op de eerste keer dat ik de Sella Ronda deed na. Toen zijn we na de lunch de andere kant maar op gegaan. ;)

Maar dat is dan al weer zo lang geleden dat mijn geheugen mij in de steek laat ten aanzien van het eten en bovendien kan de bemensing van de keuken in 15 jaar wel eens flink veranderd zijn.

Mijn lijst is by far niet compleet en dat pretendeer ik ook niet. Na verloop van tijd krijg je bepaalde vaste plekken. En ook die heb ik niet allemaal benoemd. Ik vond het al best een aardig lijstje. ;)

In Canazei stukje klunen en je bent bij Fienile Monte voor een pastaatje met truffel. Niet teveel flesjes champagne (zonde van het uitzicht als je dubbel gaat zien), voertaal Russisch.

null

*bericht bewerkt door Sndr op 06 nov 2017 17:54

@Erien

null

Dit stukje kaart je is afkomstig van de gebirgsjager skitour, deze staat op de site van alta badia

De Sottaguda kloof is inderdaad geen officiele piste. Het is een pad van 2 kilometer lang waar je door heen glijd op je ski’s en kan genieten van alles wat je daar tegenkomt. (een kerkje, Maria beeld in een grot, vele die aan het ijsklimmen zijn, etc.) Aan het einde van de kloof kom je uit in het dorpje Sottaguda. Loop door het dorpje heen tot aan de splitsing, dit is geen grote afstand en neem daar de bus weer terug naar Malga Ciapela. Stap uit bij de Arei (sleeplift nr. 15) om weer terug te gaan richting Arraba. (Sella Ronda)
Beneden staat met borden en pijlen aangegeven hoe je er kan komen. Bij te weinig sneeuw of als het net heeft gesneeuwd (lawine gevaar) kan de kloof dicht zijn. Ook dit staat onderaan aangegeven als je er naar toe ski.

Die super 8 tour, is daar ergens een kaartje van? Ik kan wel t kaartje vinden met zo’n blauwe veeg, maar wil ook wel eens weten welke pistes etc je dan skiet…iemand een idee waar ik t beste kan kijken?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

http://lagazuoi5torri.dolomiti.org/dengl/cortina/laga5torri/…

Sorry … link werkt wel maar de beide links op deze pagina niet 😏

*bericht bewerkt door MrSKi op 06 nov 2017 20:28

Nee, klopt. Die had ik ook gevonden maar ik heb de goede linkjes nog niet kunnen bedenken…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je kunt er een klein tourtje van maken door de eerste x de zwarte terug te nemen naar de Falzarego pas/dalstation Lagazoui …

HN65 op 6 nov 2017 11:30

Tegenwoordig niet meer zwart maar rood!
Zie : http://www.dolomitisuperski.com/skimaps/Dolomiti-Superski/ca…

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Je kunt er een klein tourtje van maken door de eerste x de zwarte terug te nemen naar de Falzarego pas/dalstation Lagazoui …

HN65 op 6 nov 2017 11:30

Tegenwoordig niet meer zwart maar rood!
Zie : http://www.dolomitisuperski.com/skimaps/Dolomiti-Superski/ca…

Unit106 op 6 nov 2017 22:40

Ja terecht ook, was/is prima te doen. En op dit handige kaartje zie je ook direct de Super 8 ronde als je een beetje inzoomt.

*bericht bewerkt door HN65 op 06 nov 2017 23:46

Ow ja, ik zie em! Dat lijkt best een leuk rondje te zijn, niet extreem lang maar wel een hoekje waar je anders niet komt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat ziet het er al mooi uit op de Seiseralm…

null

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zag net deze vanuit Alta Badia, echt prachtig

null

Dolomietenfans! Kan iemand mij vertellen hoe het zit met skibussen in Val di Fassa? Ik heb onderstaande links gevonden voor de skibus, maar als ik op het kaartje kijk, lijkt het me nogal omslachtig om naar bepaalde skigebieden te komen met de bus. Daarbij moet je apart betalen voor een busticket voor de hele week. Ook zie ik op de Timetables dat de skibussen slechts beperkt rijden en op niet echt gunstige tijden (te vroeg dan wel te laat).

Dit brengt mij op het volgende punt: hoe zit het met de parkeergelegenheid bij de liften van o.a. San Pellegrino, Alpe di Lusia, Carezza, Predazzo, Pozza di Fassa en rondom Canazei? En hoe duur zijn die? Ons plan is namelijk om ergens in Moena, Soraga of Pozza te gaan zitten, zodat we elke dag makkelijk een ander gebied in de buurt kunnen bezoeken. Accommodatie is reeds gevonden nabij busverbinding, maar die lijkt dus enigszins onhandig.

Kortom: als iemand ervaring heeft met de logistiek in Val di Fassa en bereid is mij te helpen, hoor ik het graag!

null

*bericht bewerkt door Quick op 08 nov 2017 15:55

Mr. Slow

@quick: met de bussen ben ik niet zo bekend. Vaak kun je gratis mee, of krijg je van de accommodatie een pasje waarmee je gratis mag reizen. Ik doe alles verder met de auto omdat ik dat het handigst vind.

Parkeren is in deze hoek doorgaans gratis. Ik heb tot op heden nooit hoeven te betalen voor parkeren. En ik ben in alle genoemde gebieden wel geweest.

Afstanden vind ik prima te doen, maar dat is persoonlijk. Zit geregeld in Welschnofen / Nova Levante (dorp gelegen op 5-10 autokm vanaf Carezza / Paolina lift, al kun je ook gewoon in het dorp zelf de lift nemen naar de andere zijde van dat gebied). Vanuit dat dorp rij ik in 40 min als het rustig is en de wegen schoon naar Lupo Bianco (bovenaan bij Canazei). Zit ik halverwege ongeveer in Pozza voor jouw beeld.

Ik rij wel redelijk door en met iets meer vermogen dan gemiddeld, dus doe er zeker 20% bovenop of meer afhankelijk van jouw rijstijl.

Van Moena naar Predazzo, Pozza en Passo San Pellegrino is ruwweg een minuut of 10 schat ik in (wederom, zoals ik rij).

Predazzo naar Alpe Cermis is en minuut of 15.

Moena naar Alpe Lusia is slechts 5 minuten. Ik vind dat eigenlijk wel het minste gebied daar.

@DSVier Dank voor het snelle antwoord! Blijkbaar kun je wel korting krijgen via je accommodatie, maar moet je alsnog voor de bus betalen. Dan wordt het gebruik van de auto (sneller, comfortabeler en vooral flexibeler) natuurlijk een serieuze optie, zeker wanneer je dus niet of nauwelijks hoeft te betalen voor parkeren in die regio.

Ik weet dat de afstanden te doen zijn. Dat was het eerste waar ik Moena/Soraga/Pozza op selecteerde natuurlijk. :) Wel goed om te weten dat Alpe di Lusia niet zo veel is, maar vanuit daar zit je zo in San Pellegrino gelukkig, mocht het tegenvallen.

Hoe beoordeel je Alpe Cermis?

*bericht bewerkt door Quick op 08 nov 2017 16:30

Mr. Slow

ROY 83
Inderdaad,vorig jaar gedaan de big eight ,uitzichten mooi maar veel prik stukken.

@Quick: Alpe Cermis vind ik een leuk gebied. Met name de Olympia pistes zijn top. Feitelijk 1 hele lange afdaling. En ze hebben en geweldig leuke afdaling over een bospaadje waar je best even zoet mee bent. Beetje een uithoek van Dolomiti Superski, maar de rit zeker waard vanuit Moena/Pozza.

*bericht bewerkt door DSvier op 08 nov 2017 16:52

@Quick: Alpe Cermis vind ik een leuk gebied. Met name de Olympia pistes zijn top. Feitelijk 1 hele lange afdaling. En ze hebben en geweldig leuke afdaling over een bospaadje waar je best even zoet mee bent. Beetje een uithoek van Dolomiti Superski, maar de rit zeker waard vanuit Moena/Pozza.

DSvier op 8 nov 2017 16:52

Ik ga er over nadenken, het klinkt veelbelovend! Zijn die uitdagende pistes vanaf Alpe di Lusia richting de kant van Moena niet fraai dan?

Mr. Slow

@quick: met de bussen ben ik niet zo bekend. Vaak kun je gratis mee, of krijg je van de accommodatie een pasje waarmee je gratis mag reizen. Ik doe alles verder met de auto omdat ik dat het handigst vind.

Parkeren is in deze hoek doorgaans gratis. Ik heb tot op heden nooit hoeven te betalen voor parkeren. En ik ben in alle genoemde gebieden wel geweest.

Afstanden vind ik prima te doen, maar dat is persoonlijk. Zit geregeld in Welschnofen / Nova Levante (dorp gelegen op 5-10 autokm vanaf Carezza / Paolina lift, al kun je ook gewoon in het dorp zelf de lift nemen naar de andere zijde van dat gebied). Vanuit dat dorp rij ik in 40 min als het rustig is en de wegen schoon naar Lupo Bianco (bovenaan bij Canazei). Zit ik halverwege ongeveer in Pozza voor jouw beeld.

Ik rij wel redelijk door en met iets meer vermogen dan gemiddeld, dus doe er zeker 20% bovenop of meer afhankelijk van jouw rijstijl.

Van Moena naar Predazzo, Pozza en Passo San Pellegrino is ruwweg een minuut of 10 schat ik in (wederom, zoals ik rij).

Predazzo naar Alpe Cermis is en minuut of 15.

Moena naar Alpe Lusia is slechts 5 minuten. Ik vind dat eigenlijk wel het minste gebied daar.

DSvier op 8 nov 2017 16:23

Die tijden kan ik dus ook aanhouden 😉@DSvier

May the ski force be with you !!

Bij Carezza en San Pellegrino is parkeren geen probleem. Voldoende plaatsen en gratis.
Rondom Canazei is het volgend mij niet gratis.

Ik zal met kerst weer een verslag maken van de volgende gebieden :
-Carezza
-Ski center Latemar
-Alpe Cermis
-Alpe Lusia

  • Passo Pellegrino
May the ski force be with you !!

Ik zal met kerst weer een verslag maken van de volgende gebieden :
-Carezza
-Ski center Latemar
-Alpe Cermis
-Alpe Lusia

  • Passo Pellegrino
CJAHulskamp op 8 nov 2017 17:56

Ga ik het verslag controleren halverwege januari. ;)

Zal eens kijken of het mij lukt om tussen kerst en half januari regelmatig wat interessante dingen te posten.

@DSvier @CJAHulskamp ik ben benieuwd naar de foto’s, de omstandigheden, de verhalen en de tips!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie