Het Dolomiti Superski Topic

@Wudo Heb zelf de gebieden Vigo-Pera en Alba-Pozza in januari al helemaal verkend. Thöni idd erg lekker, net als Tomba. En de Panorama en Vulcano naar Pozza en de dalafdaling naar Alba ook erg goed.

Doe het meer op herhaling en omdat de rest van het gezelschap er nog niet is geweest! Maar blijft een mooi stukje Dolomieten daar.

Mr. Slow

Onze gebeden zijn verhoord en het zonnetje schijnt tussen wat hoge sluierbewolking. Alles ziet er opeens een stuk mooier uit en iedereen heeft zin om te gaan skiën.

Mr. Slow

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/d7eca72d1bf2c55df4924ed1...
een beetje dat idee? Fijne dag in ieder geval!

*bericht bewerkt door Roy83 op 13 mrt 2018 10:15

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Precies dat idee. Hele dag prima zicht gehad en vanaf ongeveer 11:00 uur begon de zon goed door te breken. Daarna eigenlijk bijna continu zon gehad. We waren vandaag om 09:00 uur beneden bij de Seiseralm Umlaufbahn en konden zo doorlopen. Daarna de hele ronde gemaakt naar Saltria, waarbij we wat langer zijn blijven hangen bij de heerlijke zwarte en rode pistes vanaf Puflatsch. Daar ook koffie gedronken.

Vervolgens vanaf de top van Florian weer terug naar het midden van het gebied om daar te eten bij Gostner Schwaige, aanrader met goed eten en vriendelijke bediening. Heerlijk in de zon gelunched. Er kan alleen met cash betaald worden! Helaas hadden wij dat niet, dus even heen en weer geweest naar de Bancomat bovenaan de gondel vanuit Seis am Schlern.

Daarna weer wat lekker zachte pistes gepakt en een beetje kriskras door het gebied. Iets na half vijf zaten we weer in het gondeltje terug naar Ortisei.

Al met al een hele leuke dag gehad. Het beviel ons eigenlijk best goed om de ski’s de hele dag aan te kunnen houden. Ook weinig tot niet hoeven prikken en de pistes waren eigenlijk best lekker. Niet heel uitdagend, maar ook niet te vlak. Alleen tijdens spitsuur van 10 tot 12:00 was het vrij bedrijvig op de piste, waardoor het oppassen was en er niet op topsnelheid naar beneden geknald kon worden. Na de lunch was het gebied een stuk leger en kon dit wel.

Aanraders qua pistes vond ik vooral de zwarten en rode vanaf Puflatsch en de rode pistes van Goldknopf en Florian naar Saltria. Mooie afdalingen, deels door de bossen en zeker niet te vlak.

Enige nadeel naast het ontbreken van zeer uitdagende pistes zijn de grote hoeveelheid aan mensen die niet al te best kunnen skiën (niet onlogisch gezien de vele relatief makkelijke pistes). Ook best veel Nederlands gehoord, naast Italiaans, veel Duits en Tsjechisch. Ook denk ik dat je hier werkelijk geen hand voor ogen ziet als het slecht weer is. Er zijn een paar oudere liften, maar het merendeel is modern en het gebied zit goed in elkaar. Ook veel langlaufers, wandelaars en parapenters gezien. En veel paardenslees.

Kortom: een lekkere dag in een gemoedelijk gebied met veel zon. Morgen richting Pozza als het weer een beetje mee zit.

*bericht bewerkt door Quick op 13 mrt 2018 18:27

Mr. Slow

Gemoedelijk is een goed woord inderdaad voor de Seiseralm, en het klopt dat het zicht bij slecht weer best wat minder is (was ook onze ervaring).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik wou nog eens gaan skiën in de dolomieten dit seizoen maar kan helaas de laatste week niet van 30 maart - 8 april. Nu dacht ik misschien kan het nog wel een week erna aangezien er nog voldoende sneeuw ligt.

Weten jullie ook als het wellicht voorkomt dat het ski seizoen in Italie ( Dolomieten) langer open blijft dan vooraf aangegeven ?
Past men dit wel eens aan: https://www.dolomitisuperski.com/en/live-info/open-lifts…
Bedankt,

Vorige week was men nog niet van plan langer open te blijven iig…

Vandaag wederom een erg mooie dag gehad met veel zon en aangenaam warme temperaturen. Besloten vanaf Ortisei de Panorama tour te doen naar Pozza di Fassa.

De hele dag eigenlijk geen mazzel gehad met de liften (cabines en treintjes gingen vlak voor onze neus weg). Op de groene Sella Ronda aangekomen was het meteen erg bedrijvig bij de liften en op de pistes ook druk te noemen, waardoor je erg moest opletten. Wederom veel onkunde gezien. Hoogtepunt van deze drukte (of dieptepunt) was een hele lange rij in Val di Fassa bij de gondels van Pian Frateces-Gherdecia. Daar zo’n twintig minuten gestaan, gelukkig in het zonnetje. Mijn reisgenoten waren ondertussen al lichtelijk geïrriteerd omdat ik zo nodig weer deze tour wilde maken via de Sella Ronda en wilden er zo snel mogelijk af. Ik beloofde beterschap en dat kwam er.

Bovenaan deze gehekelde lift afgeslagen richting de cabines naar Alba en omhoog naar Ciampac. Daar aangekomen was iedereen meteen weer in zijn nopjes. Niet alleen was de sneeuwkwaliteit hier erg goed, ook waren de uitzichten heel fraai en was het er enorm rustig. Eindelijk lekker op hoog tempo van de kwalitatief goede pistes af en bij elke lift zo doorlopen. Vooral de lange, glooiende piste vanaf Sella Brunech naar de lift naar Col de Valvacin.

Lekker geluncht bij Rifugio Buffaure, goede prijs-kwaliteit. Een beetje boers, simpel eten maar wel lekker. Helaas wel zelfbediening en je kon er alleen cash betalen, maar hinderlijk was dit niet. Best een sfeervolle, authentieke hut en terras met vriendelijk personeel; absoluut geen vreetschuur.

De rode en zwarte dalafdalingen naar Pozza waren al erg zacht, deze allebei gedaan. Daarna begonnen aan de terugweg. De eerste piste die enorm goed beviel was de zwarte dalafdaling naar Alba. Wat een heerlijke piste is dat. De vorige keer dat ik deze deed, was deze redelijk kapot geskied. Deze keer niet. Mooi landschappelijk gelegen, pittige stukken, mooi slingerend en breed genoeg.

Eenmaal aangekomen boven bij Belvedère was het al wat later in de middag en bovendien een stuk rustiger dan in de morgen. Wel een paar lekkere pistes in dit deel van Val di Fassa.

In het vervolg werd het rustiger en rustiger, zowel op de piste als bij de liften. Onderweg nog even gestopt bij Rifugio Emilio Comici om te reserveren voor morgen. Zigzaggend keerden wij terug naar Santa Cristina met als afsluiter de zwarte Saslong, die er nog opvallend goed bij lag iets voor vijf uur. Helaas waren we te laat voor de skiënde route terug via de Seceda, dus zijn we onder de Saslong op de bus gestapt.

Na vandaag snap ik een stuk beter waarom veel mensen lyrisch zijn over dit gebied. Er zijn erg lekkere pistes, ook voor gevorderde skiërs. Vooral het landschap is natuurlijk adembenemend, wat het plaatje mooi afmaakt. Ook is het eten veelal erg goed, zeker als je weet waar je moet zijn.

Grootste nadeel is echter de drukte. Van de Sella Ronda af valt het echt heel erg mee en is het bij vlagen zelfs uitgestorven. De Sella Ronda heeft natuurlijk een paar mooie pistes, maar daar kun je nauwelijks van genieten omdat de pistes ofwel te druk zijn, ofwel al kapot geskied. Een stukje Sella Ronda om een deelgebied te verkennen is dus het devies, maar ook dat kan lang duren. Wij krijgen de indruk dat het merendeel van de mensen hier alleen komt om de Sella Ronda te skiën en verder geen idee heeft dat het gebied een stuk meer te bieden heeft dan dat rondje. Uiteraard begrijpelijk, want het is hier fraai en alle randvoorwaarden voor een uitstekende vakantie zijn aanwezig. Maar wel jammer aangezien wij voorheen in het laagseizoen gewend waren om quasi-alleen te skiën, dan is dit wel een grote overgang.

Los van dit minpuntje wederom een hele mooie dag gehad! Morgen wordt een combinatie van regen en sneeuw voorspeld, dus gaan we weer skiën in de bossen tussen Plan de Gralba en Monte Pana. Tussendoor ergens koffie drinken en lekker (uitgebreid?) lunchen bij Emilio Comici. Erg benieuwd naar dit restaurant en zijn visspecialiteiten.

Mr. Slow

Hoi! Ben 19 - 23 maart in colfosco. 20,21 en 22 zijn de volle dagen skiën. Ben nu het topic aan het uitpluizen op ski en eet tips waarvan al veel gevonden en waarvoor dank.

Als er nog deskundigen zijn die onontbeerlijke plekken willen verklappen dan houd ik me aanbevolen.

Vroeg me ook af of er aanraders/ ervaringen zijn met skiverhuurders die je wil delen. Heb eigen materiaal maar dat is toe aan vernieuwing en wil deze dagen gebruiken om een aantal nieuwe ski’s te testen.

Ik herken wel wat @Quick zegt, dat het best wat drukker was dan ik gewend was. Nu zit @Quick, net als ik, natuurlijk in een populair SR gebied, dat zal vast schelen, maar zijn de niet aangesloten gebieden wat rustiger (buiten de schoolvakanties)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik herken wel wat @Quick zegt, dat het best wat drukker was dan ik gewend was. Nu zit @Quick, net als ik, natuurlijk in een populair SR gebied, dat zal vast schelen, maar zijn de niet aangesloten gebieden wat rustiger (buiten de schoolvakanties)?

Roy83 op 15 mrt 2018 10:01

Dat is wel mijn ervaring. Tenzij het het thuisgebied van een grote stad betreft (dus Latemar en carezza bijvoorbeeld), waar op woensdag en in het weekend de plaatselijke verenigingen veel trainen en weekend-locals gaan skiën. Die doen dat wel doorgaans alleen bij mooi weer, dus op sneeuwdagen is het volgens mij in de hele Dolomieten erg rustig qua locals. Alleen maar zuinige Hollanders (en andere toeristen) die die skipas nu eenmaal hebben gekocht en er verdorie ook de uren van willen gebruiken.

… Alleen maar zuinige Hollanders (en andere toeristen) die die skipas nu eenmaal hebben gekocht en er verdorie ook de uren van willen gebruiken.

GiGi op 15 mrt 2018 10:04

Skiën met slecht weer is altijd beter dan niet skiën :). Bijna altijd in ieder geval…

Maar dan zijn denk ik de zuidelijke gebieden (Alpe Luisa, Civetta, San Martino) en de wat afgelegener gebieden (Drei Zinnen) qua rust de beste keuzes? Kronplatz en Val di Fiemme zijn denk ik van die gebieden die relatief veel dagjesmensen trekken?

Ik ga maar vast eens kijken, ik ben bang dat het dolomieten virus mij nu wel echt te pakken heeft…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

… Alleen maar zuinige Hollanders (en andere toeristen) die die skipas nu eenmaal hebben gekocht en er verdorie ook de uren van willen gebruiken.

GiGi op 15 mrt 2018 10:04

Skiën met slecht weer is altijd beter dan niet skiën :). Bijna altijd in ieder geval…

Maar dan zijn denk ik de zuidelijke gebieden (Alpe Luisa, Civetta, San Martino) en de wat afgelegener gebieden (Drei Zinnen) qua rust de beste keuzes? Kronplatz en Val di Fiemme zijn denk ik van die gebieden die relatief veel dagjesmensen trekken?

Ik ga maar vast eens kijken, ik ben bang dat het dolomieten virus mij nu wel echt te pakken heeft…

Roy83 op 15 mrt 2018 10:49

In Drei Zinnen komen ook veel dagjesmensen, mede omdat Versciaco ook per trein goed te bereiken is (en aan de grote weg ligt).

Goedemiddag, ik wil as zaterdag de Grande Guerra tour doen vanuit Colfosco, weet iemand of de bussen die je nodig hebt wel rijden op zaterdag ivm wisseldag?

*bericht bewerkt door davidvanwijngaarden5 op 15 mrt 2018 13:07

Goedemiddag, ik wil as zaterdag de Grande Guerra tour doen vanuit Colfosco, weet iemand of de bussen die je nodig hebt wel rijden op zaterdag ivm wisseldag?

davidvanwijngaarden5 op 15 mrt 2018 13:07

Ik heb even gezocht op het forum van wintersporters.nl
zie website: Route + bustijden.
Zoverre ik weet , heb ervaren rijden de bussen op alle dagen in het seizoen (tenzij het weer slecht is of onvoldoende sneeuw ligt)

https://www.altabadia.org/en/winter-holidays/italian-alps/fi…

Veel plezier

@Roy83 @GiGi Ik was op zondag 7 januari met redelijk weer in Carezza, maar druk was het er zeker niet. Alleen bij de Hennenstall rond lunchtijd.

Obereggen op die donderdag en vrijdag erna ook erg rustig. San Pellegrino ook. Alpe di Lusia alleen de kant boven Bellamonte wat drukker, omdat daar alle slechtskiende Oostblokkers bleven hangen. De Moena kant was uitgestorven.

Voor wat betreft de gebieden aan de SR: die zijn niet per se heel druk, maar het is jammer dat de SR zelf zo druk is. Die heb je nu eenmaal nodig voor een aantal tochten. Zodra je er vanaf gaat en verder VG/AB/VdF of Arabba intrekt, heb je van drukte geen last meer.

Maar iedere ervaring is natuurlijk anders. @Roy83 ik zou lekker in Moena of Predazzo gaan zitten en vanuit daar een paar gebieden in de buurt skiën. Dat is ons begin januari erg goed bevallen, zoals ook beschreven een aantal pagina’s geleden in dit topic.

Verslag van deze dag volgt nog.

*bericht bewerkt door Quick op 15 mrt 2018 18:51

Mr. Slow

Tnx @quick. Het is allemaal nog ver weg, maar zoiets zou t wel kunnen worden. Ik vind pendelen tussen gebieden niet erg. Ik zoek je verslag(en) er nog even bij!

Overigens vond ik AB echt niet te druk, zeker in de wat meer uithoeken was t prima te doen maar het is niet zo rustig als ik in Cervinia of Obergurgl gewend was.

*bericht bewerkt door Roy83 op 15 mrt 2018 19:47

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Voor vandaag werd slecht weer voorspeld, maar toen we vanmorgen vroeg uit het raam keken was er alleen wat sluierbewolking te bekennen. Omdat we toch rekening hielden met een weersverslechtering én omdat we gereserveerd hadden bij Emilio Comici, besloten we in Val Gardena te blijven, voornamelijk tussen Seceda en Piz Seteur in.

We begonnen de ochtend vanaf Raschötz. Helaas was de pistenbully deze afdaling vergeten, waardoor deze niet erg fijn was: opgevroren sporen en hopen van de dag ervoor. Vervolgens tot een uur of 11:30 aan de kant van Seceda gebleven. Daarna verslechterde het weer snel, en na een koffiestop bij Annatal besloten wij via het ondergrondse treintje te wisselen naar Ciampinoi. Ondanks dat het sneeuwde, was het zicht een stuk beter dan maandag. Ook de pistes lagen er een stuk beter bij, behalve het laatste stuk van de dalafdalingen.

Via wat extra pistes kwamen we rond half 2 bij Emilio Comici en werden vriendelijk ontvangen. Helaas was ons tafeltje nog niet vrij, dus we kregen een rood apparaatje mee en konden buiten een eerste drankje drinken. Na een kwartiertje was het tafeltje gereed. Heerlijke visgerechten gegeten. Erg bijzondere hut, niet alleen omdat je op zulke hoogte vis kunt eten. Het is een niet al te grote hut met groot terras. Karakteristiek zijn de blauwtinten en accenten, zowel binnen als buiten. Vriendelijk personeel en een gezellige hut. Ook de wc’s zijn een beleving op zich!

Na de lunch was het al redelijk laat en het sneeuwde nog steeds, dus wij besloten om, na een paar extra pistes gedaan te hebben (onder andere het funpark met de rode Volvo en de skicross), via de Saslong en Seceda terug te skiën naar Ortisei.

Afgesloten bij (wederom) Annatal met een apfelstrudel omdat me iets bijstaat dat dit een aanrader was. Was inderdaad erg lekker en een leuke locatie aan La Longia.

Samengevat dus wederom een mooie dag gehad. Helaas niet de hele dag mooi weer, maar het zicht bleef prima en de pistes ook. Ook viel de drukte door deze weersverslechtering reuze mee.

Voor morgen wordt redelijk weer voorspeld, namelijk best veel bewolking en wat zon. Het plan is om de SR drukte dit keer voor te zijn door de auto te pakken naar Selva en dan via de oranje SR naar de Marmolada te skiën. Hebben toch gemerkt dat drukte echt killing is voor een relatief verre tocht vanuit Ortisei en dat de lus via Seceda best wat tijd kost, dus gaan het eens anders proberen. Hopelijk nog een mooie, laatste dag in dit gebied!

*bericht bewerkt door Quick op 15 mrt 2018 20:17

Mr. Slow

Vandaag was de laatste dag van dit seizoen voor mij. De dag begon voortvarend en na een kort ritje met de auto stonden wij om 9u bovenaan de Dantercepies en gleden Alta Badia binnen. Hoewel het nog bewolkt was, was te merken dat het snel op zou klaren. Er lag een vers laagje sneeuw op de pistes, want het had vannacht gesneeuwd.

Bovenaan de zwarte Vallon kwamen we boven de wolken. Een heel mooi gezicht en ook een lekkere afdaling, hoewel voor zwart niet erg lastig. Daarna via Arabba naar de Marmolada. Hoewel het tot dan toe niet echt druk was geweest op de Sella Ronda, waren de pistes bij de Marmolada dat wel. Even koffie gedronken bij Rifugio La Cianel. Lekker in de zon met mooi uitzicht. Sowieso is deze tocht landschappelijk enorm mooi. Je kunt erg ver kijken richting Kronplatz en de Alpenhoofdkam, maar ook veel Dolomietentoppen zoals de Sassongher en Sassolungo zijn te zien, die beiden overigens erg klein lijken vanaf de Marmolada.

De afdaling was ook fraai, maar door de drukte in combinatie met losse, verse sneeuw ontstonden al snel enorme hopen, wat het skiën wat zwaar maakte. Daarom snel weer terug richting Porta Vescovo en door naar Passo Pordoi. Daar rond een uur of twee gegeten bij Ristorante/Bar Maria. Het zag er nogal oubollig en shabby uit, maar we hebben er enorm lekker gegeten voor weinig geld. Een echte aanrader dus. Ook vriendelijk personeel.

Daarna via de oranje SR teruggekeerd naar Selva, waar wij om 16:30 uur weer in de auto stapten. Kwamen in de lift tot de conclusie dat het een mooi skigebied is met mooie pistes, enorm groot, leuke hutten, gastvrije mensen en vooral erg mooie natuur. Toch vonden wij het in een aantal andere gebieden waar we geweest zijn leuker. Eigenlijk heeft dat maar één reden en dat is de drukte en de massaliteit hier. Daardoor is het minder fijn skiën, aangezien je enorm moet opletten waar je skiet. Zoals al aangegeven is dit buiten de Sella Ronda wat beter, maar ook hier is het niet zo rustig als in veel andere gebieden. Heel eerlijk gezegd had ik verwacht en eigenlijk ook gehoopt dat het wat rustiger zou zijn, zeker in deze week van het seizoen waarin ook het weer niet per se alleen maar geweldig was.

Volgende keer kiezen we daarom (weer) voor een iets minder bekend gebied. We hebben een erg fijne vakantie gehad en terug moet ik sowieso nog eens, want Edelweisstal, Super-8 incl. Lagazuoi en een aantal mooie zwarte pistes heb ik nog niet gedaan.

Vanavond hebben wij gegeten in Vives (toepasselijk) in Ortisei. Goede bediening, een kleinschalige maar gezellige sfeer en vooral vrij verfijnd eten voor een acceptabele prijs. Wederom een aanrader mocht je 's avonds een keer goed uit eten willen in Ortisei.

*bericht bewerkt door Quick op 16 mrt 2018 22:59

Mr. Slow

Bedankt voor de updates en goede terugreis @Quick

Bergen + Sneeuw = ❤

Hola! Nu op colfosco aan het rijden maar kom tot de conclusie dat de weg via Selva val Gardena naar Badia leidt over de Gardena pass die niet open is. Nu aan het kijken hoe dan wel en liefst vlot in colfosco aan tw komen. Toevallig iemand van jullie ervaringen hier? Prachtig hier trouwens!

Of om het sella massief via de sella pas, pordoi pas (arabba) en campolongo pas
Of helemaal terug richting brenner en dan bij brixen richting bruneck etc. (de “normale” route)
Hangt er vanaf waar je nu bent
sterkte en succes. En ik ben jaloers!

Thanks wat snel! Zijn nu in de buurt van bulla richting klausen en terug aan het rijden naar a22 om via brixen (de normale route dus kennellijk Haha) en bruneck op colfosco aan te vliegen. Volgens Google maps is de reistijd via beide wegen om het even zon beetje. Mooiste weg is gok ik via de passen?

Waarom is de Gardena dicht? Is de laagste van het de vier zo ongeveer. Tenzij het om werkzaamheden gaat zijn de Sella en Pordoi meestal eerder dicht dan de Gardena. Ik kan helaas even zo snel niets vinden aan informatie.

Edit: Gevonden (sorry, beetje laat). Gardena uit voorzorg/veiligheid gesloten maar Sella, Pordoi en Campalongo open, prachtige rit bij mooi weer:

http://www.suedtirol-kompakt.com/paesse-in-suedtirol-uebersi…

*bericht bewerkt door HN65 op 19 mrt 2018 19:22

Tot wanneer zijn de skigebeiden van Kronplatz, Alpe de Siusi en Val Gardena open aub ?

Seiseralm en Val Gardena sluiten 8 april @Bay

I can stick uphill ice, on my saucer...

Tot wanneer zijn de skigebeiden van Kronplatz, Alpe de Siusi en Val Gardena open aub ?

BaY op 23 mrt 2018 10:46

https://www.dolomitisuperski.com/en/ski-area/kronplatz/lifts… (andere gebieden kan je hier ook vinden).

Uiteraard in April alweer geboekt voor het komende winterseizoen in de Dolomieten. Midden Februari richting Arabba dit keer. Zijn er voor de komende winter ook nog grote veranderingen in de Dolomieten die het vermelden waard zijn? Zoals nieuwe liften of pistes oid?

Dan staat dat vast ergens op: https://www.dolomitisuperski.com/en

Ik meen iets gelezen te hebben dat ze de verbinding van/naar de Marmolada/Fedaia gaan aanpassen, maar waneer en hoe weet ik even niet meer.

Edit: Maar wat lekker dat je nu al weet dat die kant op gaat, lekker hoor!

Edit 2: Zie hier https://www.skiresort.nl/liften/nieuw/dolomieten/

*bericht bewerkt door HN65 op 23 aug 2018 15:04

Dan staat dat vast ergens op: https://www.dolomitisuperski.com/en

Ik meen iets gelezen te hebben dat ze de verbinding van/naar de Marmolada/Fedaia gaan aanpassen, maar waneer en hoe weet ik even niet meer.

Edit: Maar wat lekker dat je nu al weet dat die kant op gaat, lekker hoor!

Edit 2: Zie hier https://www.skiresort.nl/liften/nieuw/dolomieten/

HN65 op 23 aug 2018 15:01

Ik heb hier afgelopen zomer ook iets over gehoord.Ik was van zomer in Arabba en sprak daar met een lokale Nederlandse die in Arabba woont, al decennia. Er zijn plannen om een connectie kabellift te maken tussen de Porto Verdesco (naar boven bij Arabba) naar de top van de Marmolada (over het meer heen). Door dit plan is er een kleine conflict situatie ontstaan. De gemeente zeg maar in Arabba is voor en de omgeving Marmolade is tegen. Op zich is het van beide logisch gestemd.

Het Marmolade gebied is bang dat iedereen over de Porto Verdesco gaat richting de Marmolade en niet meer via Malga Ciapela en daardoor ook minder richting andere ski gebieden gaat zoals Civetta. Wordt vervolgd…

Plaats een reactie