Nieuwe helm met meekleurend vizier.

Ik ben sinds kort op zoek naar een nieuwe helm met meekleurend vizier.

ik heb reeds al gekeken naar de Casco SP-6, Kask Class en CP Camurai. Geen van deze heb ik kunnen proberen helaas.
Nu vraag ik mij af, zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van deze helmen?

En zijn er eventueel nog meer degelijke varianten? Meekleurend is een pre.

Mvg,

Martin

Hmr heeft ze ook in het assortiment.

Klopt. echter heb ik verschillende maten gepast en kom ik tot de conclusie dat mijn hoofd niet gevormd is zoals HMR dat bedacht heeft.

Heb zelf de CP. Past uitstekend op mijn bolletje 😀 Gekocht in Serfaus, dealer in NL wellicht lastig te vinden. Vizier is alleen niet meesleurend maar no problemo voor mij. Zon, half bewolkt en ook lichte sneeuwval gaat goed.

Heb zelf de Uvex 400Visor in bestelling. Je moet eens naar de 500 Visor kijken. Die heeft kennelijk het allernieuwste op het gebied van zich aan omstandigheden aanpassend vizier. Heeft ook een aan de vormhoofd aan te passen systeem. Je kunt het best kijken op de webside van Uvex zelf. Daar staan ze allemaal op met uitgebreide toelichting. Is wel in het Duits. Wellicht ook een Engelse versie

Hen48

@hulst, ik kan op de website van Uvex niet echt vinden of deze vezieren meekleurend zijn? Kan je dit bevestigen?

Net nog even gekeken. Het is het Uvex Supravision systeem. Als je op de Uvex webside kijkt en wintersport/helme aanklikt zie je alle modellen. De eerste die staat aangegeven is de 500Visor met daarbij de bijzondere kenmerken van dit vizier. Ik denk dat je bij het ingeven van dit systeem in Google ook de kenmerken terugvindt. Zelf heb ik de 400 gekocht bij 3s-ski in Duitsland. Daar was de 400
45 euro goedkoper dan de goedkoopste webside in Nederland. Of ze het Supravision systeem hebben weet ik niet.

Hen48

Enige wat ik over Supravision kan vinden is dat het een coating is tegen het beslaan van de bril. Niet meekleuren wanneer omstandigheden veranderen

De 500 visor is niet meekleurend. Wel de 300 visor vario.

Als je een meekleurende lens wilt kopen, moet je op een paar dingen letten:

  1. hoeveel hij meekleurt.
    Je hebt 4 categorieën. Cat. 1 is haast helder, cat. 4 is heel donker (rond 10% uit mijn hoofd). Bij mijn weten heb je geen brillen die het hele spectrum, van cat. 1 tot en met 4, bestrijken, maar ik kan me vergissen. Mijn Julbo loopt van 1 tot 3. Julbo maakt ook brillen van 2 tot 4.

  2. Wat de basiskleur van de lens is.
    Voor slecht zicht heb je een hoog contrast vizier nodig. Een basiskleur als grijs is neutraal, dwz niet hoog contrast. Je hebt grofweg gezegd een paar basiskleuren: grijs (neutraal, weinig contrast), bruin (warm/contrast), geel (hoog contrast) en roodachtig/cognac/rose (hoog contrast).

Julbo heeft als basiskleur voor zijn Zebra lenzen bruin (Zebra), geel (Zebra Light) en roodachtig (Zebra Light red).

Ik meen dat sommige merken ook grijs als basiskleur gebruiken. Uit mijn hoofd de CP Camurai Vario of de Kask, daar wil ik even vanaf zijn. Smith heeft ook als basiskleur grijs voor zijn photochromatic lenzen, dacht ik. Weet het niet helemaal zeker meer. Maar er zit in elk geval een duidelijk verschil in. Een photochromatsche lens met als basiskleur grijs zou voor mij meteen afvallen.
Het is vaak niet makkelijk om de basiskleur te achterhalen. Laat je niet misleiden door de kleur van de spiegeling! Zo had Emerald Green van Oakley als basiskleur grijs, net als de Blue (en Ice) Iridium. De huidige blauwe lens van Oakley, Sapphire Prizm, heeft echter rose als basiskleur. Op het oog zien Blue Iridium en Sapphire Prizm er allebei hetzelfde uit: blauw spiegelend. Maar ze kijken dus totaal verschillend.
Kijk anders eens op de site van Julbo, daar staat het ook visueel uitgelegd.

Ik heb zo lang zitten zoeken in de Uvex webside dat ik me waarschijnlijk heb vergist in die zin dat het allernieuwste van Uvex het variotronic systeem is maar dat zit in de nieuwste skibril. Dat is een systeem dat zich supersnel aanpast aan de omstandigheden. Heb ook ergens gelezen dat dit ook in de vizieren terecht komt, maar nu nog niet beschikbaar is. Je zou inderdaad ook eens naar het 300 model kunnen kijken. Hoe het ook zij, de nieuwste Uvex modellen zijn wel supermooi en heel geschiikt voor brildragers.

Hen48

Variotronic is electronisch. Je wisselt de kleur van het glas. Net als je een glazen wand melkwit kunt maken. Ik heb een keer een test gezien. Toen was het na 10 keer kapot.

Super, dank! @drphil ,ik denk
Dat je het bij julbo en smith/oakley hebt over een skibril, en niet een visor? Julbo had eerst visors maar nu niet meer geloof ik. Of in elk geval moeilijk te vinden. Oakley heeft helaas helemaal geen helm met visier. En smith geloof ik ook niet.

Heeft iemand van osbe gehoord? Mij totaal niet bekend maar heeft al een helm met cat 1-3 meekleurend vanaf 220 euro.

Een andere optie is een oakley mod 3 met een losse meekleurende skibril. Echter ben ik dan net zo duur uit als een CP in de aanbieding

Super, dank! @drphil ,ik denk
Dat je het bij julbo en smith/oakley hebt over een skibril, en niet een visor? Julbo had eerst visors maar nu niet meer geloof ik. Of in elk geval moeilijk te vinden. Oakley heeft helaas helemaal geen helm met visier. En smith geloof ik ook niet.

Heeft iemand van osbe gehoord? Mij totaal niet bekend maar heeft al een helm met cat 1-3 meekleurend vanaf 220 euro.

Een andere optie is een oakley mod 3 met een losse meekleurende skibril. Echter ben ik dan net zo duur uit als een CP in de aanbieding

Nee, Julbo heeft inderdaad geen vizierhelmen. Osbe maakt mooie helmen. Ik heb een keer een skitovenaar met een ultrablitse osbe gezien. Zal eens googlen.

DrPhil. Het is toch ook leuk om van deze nieuwe ontwikkeling kennis te nemen. Uvex zal zijn uitstekende naam toch ook niet te grabbel gooien.

Hen48

Wayne Wong heet ie. Wat een tovenaar.

null

DrPhil. Het is toch ook leuk om van deze nieuwe ontwikkeling kennis te nemen. Uvex zal zijn uitstekende naam toch ook niet te grabbel gooien.

Hulst op 5 nov 2017 23:13

Zeker! Het is een uitermate interessante mogelijkheid. Het lijkt me echter niet makkelijk om het storingsvrij te krijgen, ivm de kou.

Hmm. Zojuist nog een variant gevonden met een aantrekkelijk prijskaartje:
De Cairn Cosmox Chromax. Rond de 200 euro en meekleurend cat 1-3

De 300 visor vario heeft Variotronic. Maar dat is automatisch:

The visor of the uvex hlmt 300 vario ski helmets has the variomatic® coating.
It automatically shades the fully mirrored glass between the protective levels S1 (light shading) and S3 (very dark shading), depending on the light intensity.

Die ik heb gezien, had twee kleuren. Die was elektronisch.
Is die 300 vario nou elektronisch of niet? Weer even zoeken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 nov 2017 23:28

Hmm. Zojuist nog een variant gevonden met een aantrekkelijk prijskaartje:
De Cairn Cosmox Chromax. Rond de 200 euro en meekleurend cat 1-3

MartinFrunt op 5 nov 2017 23:20

Basiskleur?

Wayne Wong, de nieuwe Sjoukje Dijkstra. Die helm en bril zijn ook niet de goedkoopste.

Hen48

Even gekeken. De versie die ik heb gezien is deze:

Die heeft drie standen, waaronder een automatische.

Die Wayne Wong heeft de salto voorwaarts bij freestyle uitgevonden, vertelde hij ergens.
Ik heb geprobeerd zijn helm te vinden, maar ik kon hem nergens meer vinden. Het is in elk geval een Osbe.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 nov 2017 23:34

De basiskleur van de 300 visor vario is zo te zien grijs. Veel contrast zul je er dus niet mee zien. Plus de kwetsbaarheid, voor mij zou hij afvallen.

Het filmpje van de Variotronic staat gewoon op de webside van Uvex. Ik ben echter niet bedreven genoeg om dat hier op het forum te plaatse

Hen48

DrPhil. Ik lees op de webside van Uvex over de 300 Visor Vario:
The Visor has a variomatic coating. It automaticly shades the fully mirroted glas between the protested levels S1 (light shading) and S3(very dark shading) depending on the light intensety. Ik weet niet of dat nog een ander licht laat schijnen over je uitgangspunt. Ik merk wel dat het voor deelnemers aan deze duscussie lastig is om de eigen webside Van Uvex te vinden. Je geeft in Google enkel “Uvex” in.

Hen48

Ja @hulst, dat stukje had ik hierboven ook geplakt. Het is me nog steeds niet duidelijk of het nou electronisch is of dat het een “gewoon” meekleurend vizier is.
Variotronic lis elektronisch (zie het filmpje). Een soort lcd techniek. Maar de tekst lijkt te duiden op een gewoon meekleurend vizier.

*EDIT: o wacht. Je hebt Variotronic en Variomatic. Variotronic is het elektronische systeem. Variomatic is een normale meekleurende lens. De 300 Visor vario heeft Variomatic. Opgelost.
Nou nog zien uit te vinden wat de basiskleur van de lens is.
Als dat grijs is, valt hij voor mij af. Is de basiskleur een contrastkleur, dan is het prima. Hij kleurt mee tot cat. 1, dat is (simpel gezegd) helder. Dat is prima.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 nov 2017 14:03

DrPhil. De originale Uvex webside al gevonden? Daar zou het voor een kenner, die je duidelijk bent, toch “helder” moeten zijn.

Hen48

In mijn eerdere tekst heeft mijn i-pad weer zijn eigen woord gekozen. “protested” moet natuurlijk “protective” zijn.

Hen48

Begin 2017 gekeken naar diverse helmen met vizier waaronder de Julbo Sphere Visor en de Kask Essential. Uiteindelijk de Kask aangeschaft omdat de Julbo bij mij in de buurt niet te passen was.
In de winkel diverse andere merken geprobeerd en de Kask voldoet prima. Goede pasvorm en vizier sluit goed aan op de helm. Afgelopen winter 10 dagen mee geskied onder diverse weersomstandigheden van strak blauw tot bewolkt met wat regen. Ik heb toen eigenlijk mijn zonnebril of goggle (met lens cat 1-2) niet echt gemist en voldeed het meekleurende vizier van de Kask

Plaats een reactie