Snowboarden: Flaine vs La Plagne & ValTho

In de week van 10 tot en met 17 februari willen wij (groepje gevorderde snowboarders) richting Frankrijk.
De drie opties die we hebben:

  • Le Grand Massif (Flaine)
  • Paradiski (Belle Plagne)
  • L3V (Val Thorens)

Alleen in Grand Massif zijn we nog nooit geweest en we zijn wel benieuwd hoe dat kan zijn.
Hoe verhoud dit gebied zich tegenover de andere twee?
Le Grand Massif is natuurlijk de kleinste. Is dat in deze week ook te merken qua drukte?

De punten waar ik deze gebieden mee wil vergelijken zijn (en dus vooral Le Grand Massif tegenover de andere 2):

  • Drukte in de carnavalsweek: 10 februari - 17 februari (op de piste in voor de lift)
  • Mogelijkheid tot jibben op de piste (rustige pistes?)
  • Sneeuwzekerheid van het gebied
  • Snowparks

We zijn op zoek naar een gebied waar we genoeg uitdaging hebben, maar ook (voor zover het kan) de drukte en eventueel slecht zicht ontwijken. We houden van jibben op de piste, schuwen het snowpark niet, maar houden ook van uitdagende pistes.

Gaan we het naar ons zin hebben in Le Grand Massif?

Wat mij betreft valt die week La Plagne af. Veel te druk, en op weinig plekken de ruimte tot jibben.
In de kom van Flaine zal er de nodige drukte zijn, maar daarbuiten zit je al snel in een stuk rustiger zone. Volgens mij kunnen jullie het prima naar de zin hebben daar.

Als je wat uitdagende pistes zoekt kan le grand massif zeker niet op tegen l3v of paradiski. Le grand massif is in mijn ogen een skigebied voor beginners en zeer ligt gevorderden.

Ik ben het wel eens met @Bennie Ben in alle 3 meerdere keren geweest. Verschil is dat ik juist in de rustige weken ben geweest, kan dus niets zeggen over drukte in die week. La Plagne vond ik ook in de rustige weken best druk en qua gebied mwah. Veel op 1 of 2 bergen waardoor je niet echt het idee hebt in een groot gebied te zijn.

Val Thorens is natuurlijk een gaaf gebied met veel uitdagende pistes. Maar of je nu gaat jibben op een zwarte? Qua tochten maken natuurlijk de beste van de 3. Maar waarom een groot gebied als je toch wilt jibben en park rijden?

Flaine heeft zeker ook uitdagende pistes, en vooral ernaast :-) Veel blauw en rood waar je lekker op kunt spelen. Als de combe du gers open is zal je je zeker vermaken. In de lager gelegen plaatsen bomen voor als het slecht weer is. In de bossen van Morillion kan je leuk speel terrein vinden, door heel het gebied eigenlijk wel. Park is zoals in veel Franse gebieden, niet super, maar te doen. @Arno6 kan je er alles over vertellen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik ben alleen in Flaime geweest. Ik vond het wel een erg leuk gebied, met veel brede cruisepistes (ik was dan ook een beginner dus vond het wel fijn).

De liften konden af en toe wel druk zijn en ik denk dat het in die week op de pistes sws wel erg druk wordt (sommige brede/lange pistes zijn erg populair).
De snowboarders klaagden nog wel eens over vlakke stukken…

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@jeandeflamand Het Grand Massif heeft juist een aantal enorm steile en uitdagende zwarte pistes zoals je Aigle Noir en de Diamant Noir, daarnaast is er zeker in de kom rond Flaine een overvloed aan mooie rode pistes waar je heerlijk kan knallen. Ik vind het grand massif juist een stuk uitdagender dan Paradiski. In de bossen rond Les Carroz is het altijd heerlijk rustig en kan je in alle rust Jibben. Mocht de lange cascadesafdaling naar Sixt open zijn, dan moet je die een keer gedaan hebben, die afdaling is misschien wat saai qua piste, maar de omgeving is er werkelijk fenomenaal. Daarnaast komt je dan uit bij de echte geheimtip van het gebied, in Sixt. Daar vind je altijd uitgestorven, uitdagende pistes waar je je heerlijk uit kan leven. Zelfs in de drukste weken zijn de pistes daar eind van de dag nog gewoon als een biljartlaken.

Drukker dan op dit filmpje ga je het in sixt niet vinden:

Born to Ride

Als je wat uitdagende pistes zoekt kan le grand massif zeker niet op tegen l3v of paradiski. Le grand massif is in mijn ogen een skigebied voor beginners en zeer ligt gevorderden.

jeandeflamand op 6 nov 2017 18:29

Tja wat is een uitdagende piste? Een buckle piste vind ik lastig, maar ik denk niet dat dat ooit leuk gaat worden op een snowboard.
Een mega steile piste is misschien lastig maar is dat leuk?

Op een lichtrode of blauwe piste kun je leuk trucken, dat vind ik veel meer een leuke uitdaging. Of wedstrijdje met je maten op een slingerend bospad. Mooie carvebochten maken en zo plat mogelijk de bocht door.
Springen over de hobbels aan de randen van pistes. Off piste afdalingen
Daar zijn mogelijkheden genoeg voor in Flaine. Zowel boven als onder de boomgrens.
Kijk eens op snowboardaddiction.com. Daar staan heel veel trucs en how-to’s. Zo maak je van elke piste wel een uitdaging.

Ik ben 2x in Flaine geweest. 1x eind januari, 1x eind maart. In beide gevallen prima sneeuw, maar dat zegt natuurlijk niks over de sneeuwzekerheid. Daar zijn vast wel statistieken over te vinden.
Ik weet wel dat de afdaling naar Sixt vaker niet dan wel open is. Maar dat is nauwelijks een issue, genoeg ander leuks te vinden.

Hoe druk het gaat zijn weet ik ook niet. Dat zal van de europese vakantiespreiding afhangen. Ik denk niet dat Flaine bij uitstek een gezinsbestemming is, dus dat zou in het voordeel zijn voor deze periode.

Als tip kan ik je nog meegeven: Evasion Mont-Blanc. Ligt aan hetzelfde dal als grand massif maar dan aan de andere kant, iets voor chamonix rechts. Prachtig gebied, ruimte voor tochten, rustig. Niet aangesloten deelgebieden les contamines is zeker ook de moeite voor 1 of 2 dagen.

Flaine heb ik nooit gesnowboard.
La plagne wel. en nooit meer nog nooit zoveel gelopen met mijn board, leek wel een wandel vakantie. veel vlakke rechte stukken.
Trois vallee valt prima te boarden.

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Het heeft me enthousiast gemaakt om toch een keer voor Le Grand Massif te gaan.

Voorheen een aantal keer L3V wel erg goed bevallen, maar veranderen van spijs doet eten!

De omschrijving van de pistes klinkt prima om op los te gaan. Hopen op goede sneeuwcondities en weinig wind (dat blijkt soms wel een probleem te zijn in flaine?)

Jeeej leuk!
Heb zelf erg goede herinneringen aan Flaine (was mn eerste skivakantie ooit ;)).
En wind is idd wel een dingetje: met de gondels naar de hoogste toppen zijn ze nog wel eens wat conservatief: als het waait gaan ze snel dicht en zul je je in de ‘kom van Flaine’ moeten vermaken. Dus gewoon verder gaan wanneer het kan. :)

Veel plezier! En laat je weten hoe het was? ::
(Hebben andere boarders vast ook weer wat aan ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Jeeej leuk!
Heb zelf erg goede herinneringen aan Flaine (was mn eerste skivakantie ooit ;)).
En wind is idd wel een dingetje: met de gondels naar de hoogste toppen zijn ze nog wel eens wat conservatief: als het waait gaan ze snel dicht en zul je je in de ‘kom van Flaine’ moeten vermaken. Dus gewoon verder gaan wanneer het kan. :)

Veel plezier! En laat je weten hoe het was? ::
(Hebben andere boarders vast ook weer wat aan ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Dubbele ppst

*bericht bewerkt door Quisa2 op 07 nov 2017 18:34

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Mag ik l’Espace killy / Tignes nog ongevraagd in de groep gooien? Als boarder staat dit gebied bij mij hoog in de lijst. Erg boardvriendelijk zo ver ik het me kan herinneren

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Afgelopen jaar heb ik voor het eerst Flaine mogen meemaken (snowboard). Het gebied viel mij zeer tegen (klein!) en er was weinig uitdagends te vinden in het gebied. In jouw genoemde lijstje zou ik zeker kiezen voor L3V, en het hierboven genoemde gebied van meneer Killy is ook een hele goede optie.

Afgelopen jaar heb ik voor het eerst Flaine mogen meemaken (snowboard). Het gebied viel mij zeer tegen (klein!) en er was weinig uitdagends te vinden in het gebied. In jouw genoemde lijstje zou ik zeker kiezen voor L3V, en het hierboven genoemde gebied van meneer Killy is ook een hele goede optie.

StephanN op 8 nov 2017 14:48

265km piste klein? ben je alleen in de kom van Flaine geweest?

Born to Ride

Tignes lijkt me inderdaad ook erg leuk. Staat ook op mijn lijstje. Helaas zijn we beperkt op specifieke vertrek en aankomstdagen en een complete reis met de bus. Dan is de keuze meteen wat beperkter.

Het “ze forest” funpark in Flaine klinkt in de beschrijving erg leuk met natural terrain features. Ben benieuwd!

Flaine was ik ook niet zo kapot van, kom veel hetzelfde en om bij de buitenste pistes te komen telkens een vlak stuk over. Verder zijn de verbindingspistes aardig druk. Maakt voor mij dat ik er niet nog eens heen hoef.
Portes du soleil (chatel, avoriaz bijvoorbeeld?) komt niet voor in de opties? Hebben echt zat leuke parken daar. Kicker lijnen of juist features door het bos heen. The Stash is echt een leuk park met natuurlijke features.

Sunweb biedt busreizen aan naar Tignes. Van alle genoemde gebieden biedt dit gebied wel de meeste uitdaging en weinig vlakke stukken.

Los van eventuele andere opties die inderdaad ook prima zouden kunnen (Tignes-Val d’Isere en PdS, hoewel die laatste misschien wat vlakkere stukken heeft), zou ik van de drie in de openingspost genoemde gebieden gewoon eens naar Le Grand Massif gaan (Flaine e.o. dus). Waarom? Simpel: zoals je zelf zei, het is een keer wat anders dan de gebieden die je al kent! Valt het tegen? Volgend jaar weer een nieuw gebied pakken of terug naar iets wat wel goed bevallen is. Maar het skigebied van Le Grand Massif is groot genoeg om je er een week te vermaken en ook redelijk budgettair vriendelijk.

Misschien (weet het eigenlijk wel zeker, maar nooit geweest) dat Espace Killy op veel punten beter scoort. Maar dat gebied is dan ook flink duurder in alle opzichten. Daarbij komt dat als je slecht weer hebt in Espace Killy, je geen hand voor ogen ziet. In Le Grand Massif kun je dan in elk geval nog flink tussen de bomen skiën.

Mr. Slow

Misschien (weet het eigenlijk wel zeker, maar nooit geweest) dat Espace Killy op veel punten beter scoort. Maar dat gebied is dan ook flink duurder in alle opzichten. Daarbij komt dat als je slecht weer hebt in Espace Killy, je geen hand voor ogen ziet. In Le Grand Massif kun je dan in elk geval nog flink tussen de bomen skiën.

Quick op 8 nov 2017 21:34

Daarom ook pds, tussen bomen kunnen gaan en ook budget vriendelijk. Vlakke stukken zijn prima te vermijden daar (niet meer dan grand massif), terwijl je in grand massif eigenlijk wel moet als je meerdere pistes in de kom van flaine wilt doen. Ik vond dat juist erg storend. Als snowboarder zou ik er niet snel meer terug komen.

Bedankt voor alle tips, het meedenken en reacties! Ook veel mooie ideeën voor een volgende trip.

We hebben nu besloten om een keer de gok te nemen en een nieuw gebied te ontdekken. We gaan dus naar Le Grand Massif (Flaine). Zoals @Quick zegt: bevalt het niet, gaan we volgende keer weer gewoon ergens anders heen.

Dus: als iemand goede tips heeft over Le Grand Massif: de mooiste rustige piste, de te vermijden platte stukken en verbindingen waar @Tiny-M het over heeft, de leukste pistes met “speelmogelijkheden”, etc; ik hoor het graag!

Kom er maar in @Matthias123

Mr. Slow

Grootste tip: volg niet de borden naar de plaatsen. Dit zijn allemaal blauwe pistes en wordt door het grootste gedeelte van de mensen gebruikt. Kijk dus op de kaart voor een andere route of gebruik wat mogelijk rood.

Vijgen na Pasen allicht, maar als boarder zit je volgens mij beter in Les Arcs dan in La Plagne als je ooit nog eens naar Paradiski zou gaan.

@Reynouts ik zou vooral even de wintersporters.nl pagina van Le Grand Massif bekijken: bij de reviews staan vast een paar goede tips ;)

Verder vond ik zelf de hele lange blauwe pistes aan de rand van de kom van Flaine heel erg leuk destijds. Verder zijn de rode pistes met namen van duivels (Lucifer, Diable) erg leuk.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Nou hierbij wat tips, zoals eerder dus aangegeven, het gebiedje van Sixt is echt een pareltje. Een paar fantastische, uitgestorven rode pistes in een geweldige omgeving. Als er een pak verse sneeuw is gevallen is de Combe de Gers de place to be om veilig poeder te rijden, ook de combe de veret heeft dan mooie lijnen. De beide combes worden namelijk volledig gecontroleerd. Houd je van echt steile bugelpistes, dan is Aigle noir boven Samoens een piste die je echt gedaan moet worden, hij is niet bekend maar kan zich qua steilte echt meten met de steilste pistes van de alpen, daarnaast is hij ook echt over een lang eind erg steil.

Houd je meer van rode knalpistes dan is de Faust boven Flaine erg mooi, de Cupoire boven Les Carroz is ook erg mooi en is vooral bij slecht weer heerlijk omdat hij tussen de bomen zit, daarnaast zijn de bossen boven Les Carroz sowieso altijd erg rustig. De blauwe pistes boven Les Carroz zijn erg geschikt om lekker op te butteren en in die hoek zit je bij slecht weer ook sowieso erg goed.

Mochten je trouwens naar Sixt gaan dan raad ik aan om niet heel de cascades te doen maar om via de combe de Gers en de Pepiniere te gaan, dat scheelt een hoop steppen als je niet volle bak naar beneden knalt.

Als laatste is ook de rode Parements boven Samoens erg rustig omdat die aftakt van de hele steile Aigle Noir. Hier vind je vaak tot eind van de dag een biljartlaken waar je heerlijk op kan carven.

Born to Ride

Afgelopen jaar heb ik voor het eerst Flaine mogen meemaken (snowboard). Het gebied viel mij zeer tegen (klein!) en er was weinig uitdagends te vinden in het gebied. In jouw genoemde lijstje zou ik zeker kiezen voor L3V, en het hierboven genoemde gebied van meneer Killy is ook een hele goede optie.

StephanN op 8 nov 2017 14:48

265km piste klein? ben je alleen in de kom van Flaine geweest?

Matthias123 op 8 nov 2017 14:54

Onde het motto beter laat dan niet: de kom van Flaine zeker wel uit geweest maar wellicht niet de beste week inderdaad. Vond het weinig spannend als je het vergelijkt met de eerder genoemde gebieden in deze post.

*bericht bewerkt door StephanN op 14 nov 2017 18:40

Alweer een weekje terug uit Flaine. Ik heb erg genoten!

Om de napret nog wat leuker te maken zal ik hier een verslag schrijven, vooral van mijn bevindingen als snowboarder. Altijd leuk om de dagen weer terug te halen!

Eerste dag: Goede sneeuwcondities, mooi laagje verse sneeuw. Meteen de Grand Platieres gepakt, daar de rode piste “Mephisto” gekozen. Deze piste heeft wat vlakke stukken, hier hebben we een stukje moeten lopen de eerste keer omdat we slecht zicht hadden en niet verwacht hadden dat er een vlak stuk zou komen op een rode piste. Verder op deze dag nog de “Lapiaz” gepakt en door het slechte zicht zijn we richting Les Carroz gegaan. Hier was het zicht een stuk beter, maar ook redelijk druk. Nog even bij het funpark aan deze kant geweest.

Tweede dag: Nog meer verse sneeuw! Zo snel mogelijk weer naar boven gegaan en alle ongeprepareerde rode pistes is Flaine afgeknald. Het zicht was niet goed, maar ze waren heerlijk te surfen. Daarna hebben we een rustiger deel opgezocht in Flaine: bij de sleepjesliften helemaal aan de buitenkant (Aujon, Bois, Grand Gernier). Hier was het een stuk rustiger en in de bossen was het zicht natuurlijk beter. Genoten van de rust en de boskilometers en als laatste van dae pistes afgekomen.

Derde dag: Zon! De pistes waren geprepareerd, heerlijke corduroy afdalingen. De piste “Faust” lag er prachtig bij en tot onze verbazing ging iedereen voorbij deze piste en hebben we deze afdaling vele malen kunnen doen in de ochtend zonder veel “verkeer”, terwijl de liften wel vol waren. Later op de dag werd het in Flaine een stuk drukker. Tussen half 2 en 3 was het erg druk overal. Elke lift had flinke wachtrijen. Mensen zijn in Flaine gaan eten en willen nog een afdaling doen voordat ze teruggaan denk ik. We zijn toen weer naar ons favoriete deel gegaan met de “Celestine” piste als onze favoriete piste om sidehits te pakken. Hier pakten we de “Aup du Veran” gondel voor als het niet te druk was. Eerst een stuk “Mephisto”, dan “Aujon” en eventueel een sleeplift en dan weer naar beneden via de “Celestine”.

Vierde dag: Vergelijkbaar met derde dag qua condities. Na een mooie ochtend in Flaine besloten we toch maar eens richting Sixt te gaan, want de Cascades was open en de vooruitzichten waren niet al te best voor de laatste dagen. De laatste kans dus om deze aanrader te doen. We waren voorbereid op een aantal “prikstukken”, maar doordat er vrijwel niemand was konden we onze snelheid goed op peil houden. Twee keer hebben we een klein stukje moeten lopen, maar met zo een uitzicht en weer is dat geen straf. Elke keer dacht ik dat we er ongeveer zouden zijn, maar dan ging de piste toch nog verder het bos in. Wat verder naar beneden werd het erg ijzig, maar we kwamen mooi uit bij een terrasje. Hier genoten we van een Panini en de timing was perfect met de bus terug richting Samoens. Hier gingen we het gebied weer in. Het was zo rond 3 uur en het leek hier echt spitsuur te zijn. We kwamen in tientallen klasjes terecht en we waren blij dat we weer via de Chariande Express snel terug konden komen in Flaine. Hier hebben we nog twee mooie afdalingen kunnen pakken en hebben we dag top afgesloten. Als de Cascades open is en je hebt goed zicht: gewoon doen (ook met een snowboard), het is een super mooie afdaling. Helaas hebben we in Sixt geen afdaling meer gemaakt, daar leek het inderdaad heerlijk rustig.

Vijfde dag: Regen en slecht zicht. Dat betekende voor ons dat we ons lekker konden gaan uitleven in het funpark van Flaine: “Ze Forest”. Dit funpark met een natuurlijke vibe zit verstopt in de bossen bij de Diable piste. Er waren helaas niet heel veel features aanwezig, maar met banks, een paar hips en een kicker hebben we ons goed vermaakt. Op het einde van de dag natuurlijk nog een paar keer de “Celestine” gepakt. Alles was doorweekt (ook Gore-Tex verzadigd uiteindelijk…). We voelden ons echte verzopen katjes.

Zesde dag: Ook weer regen en slecht zicht, maar de regen stopte gelukkig al snel. We hebben er weer een leuke park/bosdag van gemaakt. Om onze week af te sluiten natuurlijk nog wel even de Grand Platieres in gegaan om nog een wat langere afdaling te maken en beter uit te komen bij onze vertrekhalte.

Al met al vond ik het een geslaagde trip en ben ik blij dat we eens naar Grand Massif zijn geweest. Het is natuurlijk niet zo groot een veelzijdig als Les Trois Valleés, maar er is voor een snowboarder die van sidehits houdt veel te doen in de bossen. Verwacht geen groot geshaped park, maar er is wel wat te vinden. De pistes zijn niet erg moeilijk, wat dat betreft moet je wel echt op zoek naar de uitdaging. We zijn weinig in Samoes/Morillon geweest. De drukte moet je een beetje omheen plannen (vroeg beginnen, tijdens de lunch blijven boarden en daarna even kort wat eten, om daarna weer de laatste paar afdalingen met minder verkeer te doen). We hebben niet alles gezien in het gebied, we hebben veel dezelfde pistes gedaan om de drukte te omzeilen en omdat het gewoon erg leuke pistes zijn. Met de condities (vooral het gebrek aan wind en de overvloed aan sneeuw) hadden we geluk, waardoor in deze topdrukte week ongeveer alles open was/bleef. Favoriete pistes: Faust, Celestine, Timalets en Cascades. Het is een fijn en overzichtelijk gebied, waar je redelijk snel overal kunt komen. Persoonlijk vond ik het een leuker/handiger gebied dan Paradiski (voor een snowboarder).

Bijkomstigheid is dat ik het verhaal achter Flaine zelf erg tof vindt: het functionalisme/bauhaus stijl en het blenden met de natuur. Daarnaast ook een aantal coole kunstwerken (Picasso, Vasarely, Nesjar). Juist datgene wat mensen in Flaine niet mooi vinden (de betonnen blokken) vind ik fascinerend.

Bedankt voor al jullie tips!

null

Greetz,
Reynouts

*bericht bewerkt door Reynouts op 23 feb 2018 11:59

@Reynouts leuk dat je een geslaagde trip hebt gehad. Zonde van het weer op een aantal dagen en de soms ervaren drukte.

Wat mij opvalt is dat Paradiski onder de snowboarders uit eerdere posts kennelijk als vlak wordt ervaren. Op de kom van Les Arcs (naar Les Arcs 1950 en 2000) na vind ik het daar juist fantastisch.

Je kan daar de kom vermijden door gewoon rood te pakken en dan heb je nergens last van maar goed vandaar dus een afname in het aantal snowboarders vlakke stukken ik kom ze nauwelijks tot niet tegen ;-)

Plaats een reactie