Eerste keer ski's kopen. Maar welke... ?

De Atomics hebben zowat de kortste radius van alle slalomlatten, dan zou ik niet voor de 159 gaan maar gewoon de 165.

De doubledecks zijn veel stijver dan de huidige S9 denk ik.

is een 165cm SL-ski niet te lang voor mijn lengte (170cm) ?

Niet volgens deze review:
https://www.wintersport.nl/ski-reviews/atomic-redster-g9/…
Is wel de G9, niet de S9. Ik kan me niet voorstellen dat de S9 heel anders is dan de G9.

Misschien dat ze wel lichter zijn dan de oude Doubledecks. Dat waren net betonblokken, zo zwaar. Ze wogen 8,3 kg uit mijn hoofd, inclusief bindingen. Maar met carven heb je daar natuurlijk geen last van.

De radius is wel groter tov de DD SL, zie ik: 12,1m voor de S9 1m59. De DD SL in 1m59 heeft volgens de advertentie van Bernard een radius van 10,5m.

De radius van de S9 in 1m65 is 12,7m. Dat scheelt amper iets tov de 1m59. Daar hoef je de langere dus niet voor te kopen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2017 16:02

Ik denk dat de DoubleDeck ski’s wel wat meer hardcore zijn ja, als ik de recensies lees over de S9. Maar daar krijg je wel veel voor terug. Op slecht geprepareerde pistes op het einde van de dag kunnen ze wat oncomfortabel worden. Dat is dan ook het enige. Ik gebruik ze ook gewoon tijdens de gezins vakantie. Is geen enkel probleem…

De S9 is inderdaad een ander beest dan de ‘oude’ Doubledeck. De S9 is een stuk smoother en makkelijker rond te skiën (carven).

De Atomic Doubledecks hadden wel een erg kleine radius in vergelijking met de slalomski’s van andere merken. De nieuwe S9 is daar iets ‘normaler’ in.

De lengte die je moet hebben: voor wedstrijden gewoon 165. Voor recreatief gebruik zou ik dat ook zeggen, als je dan überhaupt een slalomski wil hebben. En of je dan de Doubledecks (vrij stijf, zwaar, lastig te skiën als de pistes slecht zijn en de skiër vermoeid aan het eind van de dag) wil hebben is ook maar de vraag. Er zijn modellen die wat minder lastig zijn in dat opzicht, en die nog steeds hele strakke bochten neerleggen op bijvoorbeeld een indoor baan.

Ik heb gemerkt dat de positie van de bindingen op atomic S9 ski’s ver meer naar achteren staan vergeleken met meeste andere ski’s (ski’s van ongeveer zelfde lengte). Is dit normaal ?
Of is de voetpositie regelbaar? Meer naar voren / acheteren ?

Hoe heb je dat gemerkt?
Ik neem aan dat de S9 standaard verschuifbare bindingen heeft, die eenvoudig aan je zoollengte kunnen worden aangepast. Heb je gekeken op welke zoollengte die stonden? Het zou kunnen dat ze op een willekeurige positie stonden. Dan lijkt het alsof de binding anders staat.

Ik heb 2 zeer vergelijkbare ski’s naast elkaar gezet en beide stonden op identieke mm voor de zoollengte.
Op de atomic S9 159cm stond de voetpositie zo’n 2 à 3cm meer naar achteren dan die andere ski en dat was een 157cm. Ik vond het heel raar…

Worden bindingen zowel langs de voorkant als achterkant geregeld op zoollengte ?
Of staat 1 vd 2 altijd vast ?

*bericht bewerkt door BaY op 18 nov 2017 01:42

Ja, zowel aan de voor- als achterkant. Als de voorste vast zou staan, zou de binding voor een grotere zoollengte steeds verder naar achter komen te staan. Daarom worden zowel de voor- als de achterkant verschoven, zodat het midden van de schoen altijd op dezelfde plaats staat.
Vreemd. Heb je het niet gevraagd?

Dat verschilt per (soort) binding, overigens. Voor huur- of railbindingen is dit inderdaad het geval. Maar als je een paar ski’s van iemand zou overnemen met geboorde bindingen, zoals de Marker Griffon of de Tyrolia Attack, Dan kan je alleen de achterbak verplaatsen. En ook niet heel ver. Meestal is de hele range van afstelling tussen 2 en 2,5 cm. Als het verschil tussen de schoen waarvoor de binding oorspronkelijk gemonteerd is en de schoen die erin moet groter is, moet je - en is het voor de balans van de ski aan te raden om - opnieuw te (laten) boren.

Mijn reactie had (inderdaad) betrekking op railbindingen met zoollengte-instelling. Zoals de S9 heeft.
Aangezien @bay schreef daf beide ski’s op dezelfde zoollengte stonden ingesteld, ging ik ervan uit dat ook de andere (1m57) ski een nieuwe ski was met dezelfde soort binding.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 nov 2017 10:24

Bij vaste bindingen/schroefbindingen is de zoollengte bij mijn weten niet zichtbaar.

Ik zal maandag eens teruggaan om te vragen als de voetpositie regelbaar is.

Ik zal maandag eens teruggaan om te vragen als de voetpositie regelbaar is.

BaY op 18 nov 2017 12:14

bij de S9 bindingen is de voetpositie niet regelbaar. Alleen de zoollengte. Alleen op enkele offpistebindingen kun je de voetpositie veranderen. Die zitten zeker niet op de S9.

Ik zal maandag eens teruggaan om te vragen als de voetpositie regelbaar is.

BaY op 18 nov 2017 12:14

bij de S9 bindingen is de voetpositie niet regelbaar. Alleen de zoollengte. Alleen op enkele offpistebindingen kun je de voetpositie veranderen. Die zitten zeker niet op de S9.

DrPhil op 18 nov 2017 12:30

Kan ook op de racebindingen (x-serie) van Salomon/Atomic. Zitten overigens meestal alleen op fis ski’s, op de S9 zou ik ze niet verwachten.

Nou, misschien is dat dan toch de verklaring.

Op die S9 zitten TL12 bindingen dacht ik.

Uit nieuwschierigheid kom ik nu tot een andere vraag: moet de voet pal in het midden komen te staan waar de ski breedte het smalste is ?

Dat weet ik niet, interessante vraag.

De ski’s hebben een zogenaamde centerline. Dat is de locatie die volgens de fabrikant het beste is om het midden van de schoen op uit te lijnen. Ik denk dat dat meestal aardig overeenkomt met het smalste punt van de ski, maar dat hoeft zeker niet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar als je schoen niet op het smalste punt staat, staat hij voor of achter het draaipunt (het smalste punt). Dat lijkt me wel gek @shane.

bij atomics staat de voet achter het smalste punt.
ik gok dat de voorkant vd voet ongeveer op dat smalste punt staat

Ja, maar daarmee (en we hebben het over slechts een paar centimeter) kunnen bepaalde eigenschappen van een ski meer of minder benadrukt worden. Lees bijvoorbeeld maar eens wat reviews op Blister gear review. Die spelen vaak zelf al met deze positie en vertellen wat de gevolgen zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja, dat weet ik. Vooral bij offpiste en parkski’s is dat, geloof ik.

Vooral ook heel veel bij wat ze daar allmountain noemen.
Die Kore van jou noemen ze daar geloof ik een pisteski 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat is het ook. Een echte slalomski. 😁

De kogel is door de kerk.
Ik heb de Atomic Redster S9 159cm gekocht.
De bindingen zijn verstelbaar (naar voor en naar achter)
Binnenkort eens experimenteren !

Plaats een reactie