Dit is ook een manier om Le Tunnel in Alpe d'Huez af te dalen ;-)

Een best veel gebruikte manier trouwens.

Click. Click. Peace

Het is niet de eerste en het zal ook zeker niet de laatste zijn die er op die manier naar beneden gaat. Afgelopen jaar heb ik er daar ook een paar op die manier langs me heen naar beneden zien glijden. Het vervelende van dat soort pistes is dat je altijd een groep gloryhunters hebt die het wel even denken te kunnen doen. En bijkomend punt is hier dat ook al twijffelen ze als ze bovenaan staan ze toch gaan omdat ze niet dat hele eind door de tunnel terug willen… Achja gewoon blijven lachen als ze zo gaan :)

Born to Ride

@Matthias123 Yep! Ik heb hier een keer een vader met dochtertje en vrouw zien staan. Die laatste twee wilden terug, durfden niet. Vader zei dat het wel ging.
Een bocht en vader ging daarna als een flipperbal tussen de buckels door… vallend natuurlijk… raakte al z’n materiaal kwijt (zelf z’n rugzakje!!! )
Moeder boos en bang - kind in tranen…

Ik ben achter de man aangegaan om z’n spullen terug te brengen en eventueel EHBO te doen (viel mee, een snee in z’n gezicht) Sandra bleef bij moeder en kind en hielp hen naar beneden. Af en toe door het kind te tillen…

Een heel avontuur al met al maar liep goed af. Veel mensen onderschatten deze piste…

Click. Click. Peace

Veel mensen onderschatten deze piste…

Rogier op 8 nov 2017 11:34

Nou ja, hij ziet er in het begin wel hard en bultig uit, maar aan het rondspatten van de losse sneeuw te zien ligt hij er eigenlijk best lekker bij :)

@Rogier ik denk dat het bijna 1 van de zwaarste pistes van de alpen is. Het steile stuk is ook gewoon nog eens behoorlijk lang en dan daarbij nog de immense bugels. Maarja ook als je op deze manier beneden bent gekomen kan je tenminste wel opscheppen dat je hem gedaan hebt…

Vaak haal je ze er op de pistes richting de tunnel al uit door te zien hoe moeizaam of ze soms daar al de zwarte pistes nemen onder de pic blanc.

Born to Ride

@Matthias123 Dat denk ik ook, ik weet niet zo goed welke piste ik technisch moeilijker vind. (Tijdelijke condities daargelaten) En ik heb bijna alle beroemde en minder beroemde steile pistes wel eens geskied.

Click. Click. Peace

His 15-seconds of fame ;) Nu maar hopen dat iemand nog zijn skies, en stokken?, kwam brengen, hahaha

Net als de Harakiri in Mayrhofen, ook zo’n piste waar de helft glijdend naar beneden komt

het steile is volgens mij nog niet eens de grootste boosdoener maar eerder het feit dat die bulten zo groot en onhandig zijn.
Dat is voor mij als boarder al de reden om deze piste ondanks mijn niveau links te laten liggen…ik vind zo’n piste niet eens leuk :D

Overkwam mij ook 15 jaar geleden. Op mijn MonoSki halverwege piste Tunnel glij ik weg en glij ook behoorlijk stuk naar beneden met het Board boven me. Een pistebully weg halverwege brak mijn glij/val. Kwam tot stoppen op die weg en even bijkomend wat er gebeurd was. Met een paar minuten stond er gele banaan klaar. Na wat testjes hoefde ik niet in te stappen en kon ik op eigen kracht omlaag. Waar ik overigens achteraf wat spijt van had. 2 dagen in bed gelegen met een lijf die voelde of er een vrachtwagen over heen was gereden. Overigens lag het monoSki in bijna twee stukken.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 08 nov 2017 12:38

May the ski force be with you !!

Een oprecht vraag: Is dit nu echt een moeilijke piste voor een ver gevorderde skiër? Het lijkt mij dat je genoeg bulten hebt om je gewicht tegen aan te zetten? Is dit te vergelijken met bijvoorbeeld het steile stukje van de Harakiri?

(Waarschijnlijk ziet het er op camera altijd net iets gemakkelijker uit, snel tijd om er zelf naar toe te gaan.)

Is het al winter?

Overkwam mij ook 15 jaar geleden. Op mijn MonoSki halverwege piste Tunnel glij ik weg en glij ook behoorlijk stuk naar beneden met het Board boven me. Een pistebully weg halverwege brak mijn glij/val. Kwam tot stoppen op die weg en even bijkomend wat er gebeurd was. Met een paar minuten stond er gele banaan klaar. Na wat testjes hoefde ik niet in te stappen en kon ik op eigen kracht omlaag. Waar ik overigens achteraf wat spijt van had. 2 dagen in bed gelegen met een lijf die voelde of er een vrachtwagen over heen was gereden. Overigens lag het monoSki in bijna twee stukken.

CJAHulskamp op 8 nov 2017 12:37

Volgens mij ging het al mis op het punt dat je dacht : Ik ga dit op een monoski doen.

echte mannen lopen naar boven,

Dan ga je zonder snelheid te hebben toch echt wel een heel stuk naar beneden zo!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vind het wel raar hoe die daar tussen 2 bulten plots stopt en wegglijdt? Wou hij te veel afremmen voor die skiër die daarvoor stond te wachten? Zo moeilijk leek dat stuk niet meer?

Glij blij door die brei :-)

Volgens mij ging het al mis op het punt dat je dacht : Ik ga dit op een monoski doen.
[post]martijnuiterwijk op 8 nov 2017 12:47[/post][/quote]

Dat denk ik niet:

@Rogier
ik heb al wel met pasen de Rochu in La Plagne gedaan. Kan je dat vergelijken?
Het was toen een verschikkelijk maanlandschap.

Beetje vergelijkbaar met onderstaand filmpje, vanaf minuut 3.50 (verder langdradig filmpje LOL)

Glij blij door die brei :-)

@Edwin-uu Deze piste is echt best steil. En in het begin moet je een paar bochten naar links maken. Dus je moet verplicht een kant op skiën op niet veel ruimte. Dit tussen soms erg hoge buckels.
Voor vergevorderde skiërs die technisch goed zijn is deze piste geen enkel probleem. Heerlijk skiën zelfs. Maar als technische mankementjes worden hier gewoon hard afgestraft. @Roy83 Een beetje steile helling en je glijdt zomaar goed door! @martijnuiterwijk Waarom? @coldfeet Die piste vind ik zelf een stuk eenvoudiger… En hij glijdt weg (naar achteren) omdat ie op de top van een buckel zijn evenwicht niet bewaard.

*bericht bewerkt door Rogier op 08 nov 2017 13:18

Click. Click. Peace

Een oprecht vraag: Is dit nu echt een moeilijke piste voor een ver gevorderde skiër? Het lijkt mij dat je genoeg bulten hebt om je gewicht tegen aan te zetten? Is dit te vergelijken met bijvoorbeeld het steile stukje van de Harakiri?

(Waarschijnlijk ziet het er op camera altijd net iets gemakkelijker uit, snel tijd om er zelf naar toe te gaan.)

Edwin-uu op 8 nov 2017 12:45

@Edwin-uu Ten eerste is de Harakiri geprepareerd wat hem bij voorbaad al een stukje eenvoudiger maakt, ten tweede is de Tunnel over een veel langer stuk minstens net zo steil als het steile stukje in de Harakiri.

Born to Ride

Mag je Le Tunnel vergelijken (bovenin) met Mur Suisse? Vond ik toen ook een best brok, vooral dan het eerste deel.

Bestaat er ergens een plek op het internet waar je alle details (steilte/hellingshoek/gemiddeldes etc) kunt bekijken? Ik kan het zo snel niet vinden. Zelfs per afdaling is het niet altijd eenvoudig te vinden.

De Mur Suisse is wel vergelijkbaar. Maar ook die zou ik net een stapje eenvoudiger inschatten. Maar tussen deze pistes zullen de condities van de dag ook erg gaan meespelen…

Click. Click. Peace

Overkwam mij ook 15 jaar geleden. Op mijn MonoSki halverwege piste Tunnel glij ik weg en glij ook behoorlijk stuk naar beneden met het Board boven me. Een pistebully weg halverwege brak mijn glij/val. Kwam tot stoppen op die weg en even bijkomend wat er gebeurd was. Met een paar minuten stond er gele banaan klaar. Na wat testjes hoefde ik niet in te stappen en kon ik op eigen kracht omlaag. Waar ik overigens achteraf wat spijt van had. 2 dagen in bed gelegen met een lijf die voelde of er een vrachtwagen over heen was gereden. Overigens lag het monoSki in bijna twee stukken.

CJAHulskamp op 8 nov 2017 12:37

Volgens mij ging het al mis op het punt dat je dacht : Ik ga dit op een monoski doen.

martijnuiterwijk op 8 nov 2017 12:47

Ik kon redelijk goed uit de voeten met een monoski. Maar je schiet niet zomaar uit je bindingen. En al helemaal niet als je monoski
steeds boven je blijft en steeds probeert om te draaien.

May the ski force be with you !!

De Mur Suisse vond ik erg breed, waardoor je effectief minder bochten over de buckels hoeft te draaien. Met traverseren over de volledige breedte ben je in een paar “echte” bochten al beneden als je wilt. Le Tunnel (zelf nog niet geskied, staat op de verlanglijst) lijkt me een stuk smaller, waardoor je sneller gedwongen wordt om bochten te maken

@ThomasG Precies voor de instap in de Tunnel is niet breed…

Click. Click. Peace

De Tunnel is zeer afwisselend van moeilijkheidsgraad, afgelopen najaar (paasvakantie) had ik 'm op z’n moeilijkste ooit, buckels zo hoog als je zelf, super weinig plaats, drukte, harde sneeuw onderlaag, pap bovenlaag.
Heb’m al vroeger op’t jaar gedaan andere jaren en dan ging die een stukje vlotter.

Een oprecht vraag: Is dit nu echt een moeilijke piste voor een ver gevorderde skiër?Is dit te vergelijken met bijvoorbeeld het steile stukje van de Harakiri?

Edwin-uu op 8 nov 2017 12:45

Wat is een ervaren skiër? Ik denk dat meer dan 80% van alle skiër zichzelf een ervaren skiër vinden, maar dat (veel) minder dan 5% hier op een fatsoenlijk manier kan afdalen.

Hararakiri is geprepareerd, daardoor niet te vergelijken en veel makkelijker.

Laat ik vooropstellen dat je sowieso niet vergevorderd bent als je spreekt in termen van moeilijke en makkelijke pistes.

Als je kan skiën is geen enkele piste boeiend, enkel de manier waarop je naar beneden komt telt dan nog.

Helemaal eens met @IkBakErNiksVan

Hoewel ik sommmige blauwe pistes nog steeds boeiend vind maar dat heeft dan weer niks met moeilijkheid te maken :D

@hessel ik geniet van elke piste! En ik ken zelfs geweldige groene pistes :-)

Click. Click. Peace

De naam van zijn ski,s maakte hij wel Rossignol HERO

De Tunnel is zeer afwisselend van moeilijkheidsgraad, afgelopen najaar (paasvakantie) had ik 'm op z’n moeilijkste ooit, buckels zo hoog als je zelf, super weinig plaats, drukte, harde sneeuw onderlaag, pap bovenlaag.
Heb’m al vroeger op’t jaar gedaan andere jaren en dan ging die een stukje vlotter.

Jeroen_Cham op 8 nov 2017 15:28

Pasen in het najaar?

Born to Ride

De gevallene glijdt wel erg ver door. Mazzel dat hij geen stenen tegenkwam. Waarschijnlijk nooit de C1 cursus van de NKBV gedaan. Daar leer je en oefen je hoe je snel kunt stoppen bij een val op een sneeuwhelling. Korte samenvatting: snel op je buik draaien, voeten naar onderen, benen spreiden, ellebogen naar buiten, handen bij elkaar onder je en remmen met voeten en onderarmen. Denk aan de kat die in de lucht zijn pootjes onder zich weet te draaien.

De gevallene glijdt wel erg ver door. Mazzel dat hij geen stenen tegenkwam. Waarschijnlijk nooit de C1 cursus van de NKBV gedaan. Daar leer je en oefen je hoe je snel kunt stoppen bij een val op een sneeuwhelling. Korte samenvatting: snel op je buik draaien, voeten naar onderen, benen spreiden, ellebogen naar buiten, handen bij elkaar onder je en remmen met voeten en onderarmen. Denk aan de kat die in de lucht zijn pootjes onder zich weet te draaien.

WiegerSietsma op 8 nov 2017 23:27

Dat is grappig, ik heb het bijna net zo, maar dan omgekeerd geleerd. Omgekeerd als voeten boven en hoofd/ellebogen beneden. Dit vanwege je skischoenen. Als die als eerste pakken met de hak zou de kans aanwezig zijn dat het zo robuust gebeurt dat je over de kop slaat met kans op beenbreuken etc. Met klimmen en klimuitrusting wel zoals door jou beschreven natuurlijk. Maar dan is de pikhouweel met je gewicht erop het anker. (wat dan weer off topic is, waarvoor excuus).

Plaats een reactie