Dit is ook een manier om Le Tunnel in Alpe d'Huez af te dalen ;-)

Een oprecht vraag: Is dit nu echt een moeilijke piste voor een ver gevorderde skiër? Het lijkt mij dat je genoeg bulten hebt om je gewicht tegen aan te zetten? Is dit te vergelijken met bijvoorbeeld het steile stukje van de Harakiri?

(Waarschijnlijk ziet het er op camera altijd net iets gemakkelijker uit, snel tijd om er zelf naar toe te gaan.)

Edwin-uu op 8 nov 2017 12:45

@Edwin-uu Ten eerste is de Harakiri geprepareerd wat hem bij voorbaad al een stukje eenvoudiger maakt, ten tweede is de Tunnel over een veel langer stuk minstens net zo steil als het steile stukje in de Harakiri.

Matthias123 op 8 nov 2017 13:24

@Matthias123, @RRSki, ik geloof zeker dat Le Tunnel moeilijker is dan de Harakiri door de buckels, maar ik heb de Harakiri eens bekeken (Alleen vanuit de lift :p) en die ligt en lang deel van de dag in de schaduw… Dat maakt het in slechte condities één grote ijsplaat… dan heb ik toch liever buckels ;)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Het grootste probleem is het smalle stuk aan het begin. Dat is het steilste deel en heeft altijd hoge moguls. Daarnaast is meestal elke top aan het begin bezet door mensen met knikkende knieen. Wat het ook lastiger maakt (maar mogelik wel wat veiliger) is dat het net de start van de piste extra vernauwd. Zonder het net zou je wat eerder kunnen beginnen maar dan is het wel wat stijler. Ben je eenmaal de eerste moguls over dan is het een min of meer ‘gewone’ buckelpiste die eenvoudig is te doen.

@HN65 Altijd, ALTIJD, omdraaien met de benen naar beneden! Vooral als je stijgijzers hebt opdrukken vanaf je kniën en niet vanaf je voeten, want stijgijzers happen te snel en dan ga je thomahacken… Maar met skischoenen aan kun je best je schoenen in de sneeuw drukken. Hoofd ellebogen naar beneden is levensgevaarlijk en kun je niet echt remmen. Verder heb ik een impact van rots/boom of wat dan ook liever tegen m’n benen dan mijn hoofd.

Maar als je je schoenen niet in de sneeuw wilt drukken dan doe je het vanaf je kniën. En als alpinist kun je ook uitglijden zonder pickel in je hand ;-)

null

*bericht bewerkt door Rogier op 09 nov 2017 08:55

Click. Click. Peace

Die tunnel zelf lijkt me ook niet al te leuk op een snowboard. Je hebt haast geen ruimte om je board dwars te gooien om af te remmen.

Die tunnel zelf lijkt me ook niet al te leuk op een snowboard. Je hebt haast geen ruimte om je board dwars te gooien om af te remmen.

Taan op 9 nov 2017 10:25

De tunnel is dusdanig vlak dat je af en toe moet bijsteppen ipv remmen.

Born to Ride

Ik ben Le Tunnel ooit een keer in april afgedaald, toen de manshoge buckels (heb ze zelf nooit hoger gezien) die ochtend nog lekker ijzig waren. Dat was het moment dat ik me realiseerde dat ik blijkbaar toch niet fluitend elke piste afkom - laten we maar zeggen dat ik wel eens eleganter naar beneden ben gekomen. Wel ontzettend gaaf om te doen!

Maar… hij heeft wel de ballen gehad om het filmpje op Youtube te knallen, daar krijgt hij dan weer kudos voor.

to ski or not to ski, thats no question

@Zimoski Het is toch ook geen schande? En het is kwalitatief een prima val-filmpje :-)

Click. Click. Peace

Die tunnel zelf lijkt me ook niet al te leuk op een snowboard. Je hebt haast geen ruimte om je board dwars te gooien om af te remmen.

Taan op 9 nov 2017 10:25

De tunnel is dusdanig vlak dat je af en toe moet bijsteppen ipv remmen.

Matthias123 op 9 nov 2017 10:28

Ah, het versneld afspelen van het filmpje deed me anders vermoeden.

Wat je veel ziet bij de tunnel is dat veel skiers en boarders met knikkende knieën het onzetten van de afdaling uitstellen en uiterst skiers rechts aan de afdaling beginnen, daar waar het het drukst is (zie je ook op de film, terwijl ik t er vaak veel drukker heb meegemaakt).
Wij stapten meestal meteen de tunnel uit links in, onder de netjes door. Is iets steiler maar rustiger en geeft meer tijd je bocht te kiezen.
Op mn board zorgde ik er voor meteen 2 bochten te overzien, frontside kijken voor meteen frontside en backside bocht en zo door.
Ze noemen t een piste, zou in veel gebieden minimaal een skiroute zijn vanwege steilte en buckels.
Wat ook een optie is, is om na 4 bochten skierslinks eruit te skien en de waanzinnig mooie la breche te skien (als die nog bestaat???).

Zie net dat la breche niet meer bestaat op de kaart, is dus nu off piste dus no go zonder kennis en 3-eenheid

Plaats een reactie