Goodyear Ultragrip winterbanden 185/65R14 op stalen velgen

Te koop aangeboden vanwege koop andere auto:

Vier winterbanden Goodyear Ultragrip
185/65 R14
Drie seizoenen gebruikt.
Ze liggen al op velg.
Gegevens stalen velgen:
Steek 4 x 108
Naafdiameter 65.1
ET waarde 18

Vraagprijs €150,00

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/72529aeb5822b2372bb2f080...
https://cdn.wintersport.nl/forum/19/b659560716364de3257307e7...
https://cdn.wintersport.nl/forum/19/da29f9aa8c47227f150b01df...

Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!

Profieldiepte vermelden? En een DOT 3410 als ik het goed zie (wk 34 2010)?

Wat is een DOT?

Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!

DOT is de code waarin de fabrikant vermeld wanneer de band geproduceerd is.

In dit geval dus DOT code 3410, wat staat voor week 34 van 2010.

Overigens, met de door jou opgegeven velgwaarden, kom je volgens autobandenkennis.nl uit op onderstaande mogelijke auto’s:

null

Tabel vermeld niet of dat allemaal R14 velgen zijn…

*bericht bewerkt door Space_NL op 10 nov 2017 11:36

Bedankt voor de uitleg en de extra informatie!

Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!

Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar 7 jaar oud is echt de uiterste grens voor winterbanden.

Moet je niet meer willen verkopen.

Inderdaad max 5 jaar.
En waarom is dat eigenlijk @Teuntje
Winterbanden hebben een andere samenstelling van oa het rubber (soepeler/Zachter) dan zomerbanden.
Als winterbanden oud (ouder dan 5 jaar) zijn.
Worden ze harder en hebben ze significant minder grip op de sneeuw.
En volgens mij is het zelfs zo in Oostenrijk/Duitsland/Zwitserland als je bij een ongeval betrokken bent ook al kom je van rechts altijd fout bent met te oude winterbanden.
En met zomerbanden in de winter zowiezo.


En volgens mij is het zelfs zo in Oostenrijk/Duitsland/Zwitserland als je bij een ongeval betrokken bent ook al kom je van rechts altijd fout bent met te oude winterbanden.
En met zomerbanden in de winter zowiezo.

Hooykaas op 10 nov 2017 13:16

Heeft u daar ook een bron van?🤔

Zwitserland kent volgens mij niet eens een winterband verplichting. In Frankrijk alleen indien expliciet aangegeven middels borden meen ik.

Volgens mij is de leeftijd niet per definitie de graadmeter of een band wel/niet in orde is, heeft het niet iets van doen met indroging van de band? Dat kan ook bij een band van 1 jaar zijn en omgekeerd evenredig niet noodzakelijk bij een band van 7 jaar.

Zwitserland kent volgens mij niet eens een winterband verplichting. In Frankrijk alleen indien expliciet aangegeven middels borden meen ik.

Volgens mij is de leeftijd niet per definitie de graadmeter of een band wel/niet in orde is, heeft het niet iets van doen met indroging van de band? Dat kan ook bij een band van 1 jaar zijn en omgekeerd evenredig niet noodzakelijk bij een band van 7 jaar.

HN65 op 10 nov 2017 13:42

Bij 7 jaar is het voor een winterband gewoon echt klaar, ook als deze op de juiste manier is bewaard (waar het al vaak aan schort!).

Ik hou zelf de 4 jaar grens aan. Enerzijds makkelijk, geen band die het bij mij zo lang overleeft, maar anderzijds het besef dat banden gewoon het verschil kunnen bepalen tussen opgelucht ademhalen en aan de ademhaling liggen.

Veiligheid gaat voor alles, vandaar dat ik voor eventuele geïnteresseerden het antwoord op de vraag over leeftijd van winterbanden heb opgezocht:
https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/2ea794dd-7f93-4fd9-b5…

Ze zijn dus niet te oud, zien er goed uit (maar dat moet een eventuele koper zeker zelf komen beoordelen) en kunnen nog een paar jaar mee.
Twijfel je over de veiligheid dan is de keuze simpel: Niet doen.
Wil je ze komen bekijken dan ben je uiteraard van harte welkom.

Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!

Veiligheid gaat voor alles, vandaar dat ik voor eventuele geïnteresseerden het antwoord op de vraag over leeftijd van winterbanden heb opgezocht:
https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/2ea794dd-7f93-4fd9-b5…

Ze zijn dus niet te oud, zien er goed uit (maar dat moet een eventuele koper zeker zelf komen beoordelen) en kunnen nog een paar jaar mee.
Twijfel je over de veiligheid dan is de keuze simpel: Niet doen.
Wil je ze komen bekijken dan ben je uiteraard van harte welkom.

Teuntje op 10 nov 2017 14:17

Dit antwoord is gewoon niet correct. Ik garandeer je dat de grip op een nat wegdek onvoldoende is met een remweg die duidelijk langer is.

Die remweg zal best aan de wettelijke eisen voldoen en dat zal dan wel zijn waar de ANWB vanuit gaat. Voor de goede orde: een moderne auto staat vanaf 100 km/u in 35 meter stil. Op de grens van de wettelijke norm zit je op 70 meter.

Ik noem dat levensgevaarlijk.

De ANWB 😃😃
Mooi advies van de Heer Leo Ruijrok.
Klop alleen helemaal niet voor Winterbanden. @DSvier weet het.Ik weet het.
Hij heeft het trouwens over banden niet over winterbanden.

Continental houdt ook 10 jaar aan:
https://www.conti.nl/nieuws/wanneer-zijn-winterbanden-oud/…
Hebben die het ook mis? Dat zou wel dom van ze zijn.

null

Dus de ANWB heeft het fout, Continental ook, maar een vage beschrijving uit 2010 (!!) is wel overtuigend?

😃😃 Met alle respect. Ik kan wel merken dat jullie nooit in de bergen gewoond hebben.Geeft niet hoor.
Maar voor veel mensen in de bergen is dit toch echt. 🍏🥚

😃😃 Met alle respect. Ik kan wel merken dat jullie nooit in de bergen gewoond hebben.Geeft niet hoor.
Maar voor veel mensen in de bergen is dit toch echt. 🍏🥚

Hooykaas op 10 nov 2017 17:23

Dit forum bestaat voor 99% uit mensen die nooit in de bergen hebben gewoond, maar dat is toch geen argumentatie? Ik bestrijd niet dat het verstandiger is om winterbanden max 5 jaar aan te houden maar het gaat mij om de richtlijnen. En dan is zo een screenprintje van 2010 niet echt sterk.

@HN65 Daar heb je zeker gelijk in.

Feit is dat €150,- voor een set banden van die leeftijd, maat en half profiel vrij veel is.

😃😃 Met alle respect. Ik kan wel merken dat jullie nooit in de bergen gewoond hebben.Geeft niet hoor.

Maar voor veel mensen in de bergen is dit toch echt. 🍏🥚

Hooykaas op 10 nov 2017 17:23

Dit forum bestaat voor 99% uit mensen die nooit in de bergen hebben gewoond, maar dat is toch geen argumentatie? Ik bestrijd niet dat het verstandiger is om winterbanden max 5 jaar aan te houden maar het gaat mij om de richtlijnen. En dan is zo een screenprintje van 2010 niet echt sterk.

HN65 op 10 nov 2017 17:28

Richtlijnen zijn leuk, maar zoals ik al aangaf, die zijn meer gebaseerd op wat wettelijk nog voldoet. Zoals ik hierboven al aangaf, is de wet erg ruim.

Een Chinees rotmerk mag ook banden hier verkopen en krijgt een keurmerk. Moet je eens zien hoe die er in de tests uitkomen. Gewoonweg levensgevaarlijk.

Niet doen dus.

Zijn de banden inmiddels al verkocht? Niet dat ik ze nodig heb, maar daar gaat hier toch om?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@dsvier: Continental is niet een goedkoop Chinees flutmerk.
Wat zou de reden zijn voor Conti om de termijn op 10 jaar stellen, als ze het even goed op 5 jaar zouden kunnen zetten? Ze willen toch juist graag banden verkopen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2017 19:35

@dsvier: Continental is niet een goedkoop Chinees flutmerk.
Wat zou de reden zijn voor Conti om de termijn op 10 jaar stellen, als ze het even goed op 5 jaar zouden kunnen zetten? Ze willen toch juist graag banden verkopen.

DrPhil op 10 nov 2017 19:21

Als jij met experts van Continental spreekt zullen ze jou hetzelfde verhaal vertellen als ik jou vertel.

Rubber heeft simpelweg de eigenschap minder te gaan presteren met de tijd. Met goede opslag is de afname nihil. Maar we hebben het hier over een band die eerst 4 jaar goed is opgeslagen (van de maximaal 5 jaar, daarna mag deze niet meer als nieuw verkocht worden en ik heb nog nooit lang een discussie hoeven te voeren als de gemonteerde banden een DOT hadden van meer dan 12 maanden daarvoor, zijn twee keer kostenloos gewisseld, tegenwoordig check ik het vooraf, maar dat geeft aan dat de bandenboer meer dan een jaar oud ook al niet lekker vindt) en daarna nog 3 jaar door de pekel heeft lopen stampen.

Zou dat rubber een beetje uitgedroogd zijn denk je?

Acht jij het echt onmogelijk dat de remweg zo maar eens 20% toegenomen kan zijn (anderhalve wagenlengte!)? Tel daar eens bij op dat in 7 jaar tijd de winterbanden aanzienlijk beter zijn geworden.

Voldoet deze band aan de wettelijke minimumeis? Ja. Net als die Chinese meuk.

Ik blijf het levensgevaarlijk noemen.

Die man van de ANWB zal een zomerband met 2,5 mm profiel vast ook nog als veilig betitelen. Volgens de normen helemaal waar. Maar ook zomerbanden vervang je het beste met 3 mm en winterbanden bij 5 mm (4mm is wettelijk minimum bij winterbanden overigens).

Misschien niet leuk voor de verkoper die op 150 euro gerekend had (nieuwwaarde 225, dus wat ambitieus), maar beter een teleurstelling van 150 euro dan een vakantie naar de klote omdat je achterop een voorligger klapt.

Wat @DSvier als laatste aanhaalt is natuurlijk ook vooral erg wezenlijk… bandjes van, met alle respect hoor, minder dan 5 tientjes nieuw. En stalen velgjes die er nog minder uit zien (kan de foto zijn hoor) dan die je voor 5 euro per stuk bij de sloop haalt… Het voelt een beetje als “wat de gek er voor geeft”. Zo’n topicje hebben we onlangs eerder gehad met die super g ski’s. En ik denk dat het mogelijk de vraagprijs is die de wat felle reacties triggert…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@dsvier: en als ik nou mijn banden harder oppomp? Achter staan ze nu op 2.9, normaal is 2,5. Scheelt dat dan ook?

@dsvier: en als ik nou mijn banden harder oppomp? Achter staan ze nu op 2.9, normaal is 2,5. Scheelt dat dan ook?

@dsvier: en als ik nou mijn banden harder oppomp? Achter staan ze nu op 2.9, normaal is 2,5. Scheelt dat dan ook?

DrPhil op 10 nov 2017 21:31

De bandenspanning is uiteraard van invloed op je weglegging. Maar ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wil.

Ik bedoel: als ik mijn band veel harder oppomp, gaat de remweg dan ook 20% omhoog? Zoniet, waarom niet?

Ik bedoel: als ik mijn band veel harder oppomp, gaat de remweg dan ook 20% omhoog? Zoniet, waarom niet?

DrPhil op 10 nov 2017 21:40

Dat hangt van veel factoren af, dus in zijn algemeenheid kun je daar niets over zeggen.

Maar bij een te hoge of te lage spaning neemt de remweg uiteraard toe.

Voor als jij het jezelf afvraagt: ik check de spanning voor vertrek naar de Wintersport.

Ik heb mijn banden nu op 2.9 staan, conforn het boekje voor hoge snelheden. Normaal is 2.5 volgens het boekje. Het lijkt me toch sterk dat mijn remweg dan opeens flink toeneemt.

Plaats een reactie