1e keer wintersport een feit @ ortisei

@Nelis ja snap wel wat je bedoelt met ‘fakie’ rijden. Heelside heb ik niet echt een grote voorkeur, maar toe side lukt me alleen met m’n rechtervoet voren.

PS Fijn dat je vriendin met begrijpt hahaha !

Een jaar later, nieuwe ronde nieuwe kansen! Ik zit even dit topic terug te lezen en krijg zoveel zin in aankomende wintersport. En moet zo lachen om m’n voornemens van vorig jaar voor de eerste keer wintersport! Wij vertrekken weer met z’n tweeen richting Ortisei op 1 maart. Het dorpje beviel zo goed en het is zo prachtig mooi daar. Het eten is ook zo lekker en ik ken het daar nu enigszins, wat ik fijn vind!

Maar, ik vind het opnieuw ook weer heel spannend… Dus ik vraag mezelf af, wat ga ik dit jaar anders doen?

In ieder geval de lat niet zo belachelijk hoog leggen. De Sella Ronda is bijvoorbeeld echt nog niet aan de orde haha! M’n doel is verder om wat minder op de oefenweides te hoeven zijn en wat meer verschillende afdalingen te kunnen doen. Ook al zijn het er maar een handje vol, dat lijkt me top. En wat ik wil leren is om korte snelle nichtjes te maken op m’n board, zodat ik die wat vlakkere en smalle paadjes beter door kom. Dat was vorig jaar een ramp, ik viel alleen maar want kon alleen maar wijde bochten en die skiërs die met een rotgang door die smalle stukken gingen vond ik doodeng! Denk een kwestie van vaart houden en board op een hoek houden. Ik houd hem te plat en schep ik sneeuw en val ik op m’n stuit. Misschien kan ik in de indoor skihal al oefenen in Nederland hiermee. Oh en kniebeschermers zijn misschien niet overbodig, al hoop ik dit jaar wat minder te vallen dan vorig jaar (en daardoor ook minder moe).

Ik zou graag de Col Raiser doen wat ik hier lees, de La Longia (eventueel halverwege starten?) en misschien de Seceda? En voor de rest zien we het wel. Iemand nog tips voor breeeeede pistes? Stijl vind ik niet zo erg (volgens mij), zo lang het maar lekker breed is.

Oh en wat niet met boarden te maken heeft: vorig jaar hebben we nog ergens een hike gedaan op onze laatste dag. Helaas was ik toen m’n camera vergeten, maar dat wil ik zeker weer doen. Het was een enorme klim om aan de top te komen maar het uitzicht was echt adembenemend!

Zijn er nog mensen die richting Val Gardena gaan???

leuk topic. Heb je vorig jaar eigenlijk wel alles al gezien op de Seiseralm?
Afdaling 30 Florian;
afdaling 20 Gloldknopf;
afdaling 8 Laurin,
Dit zijn stuk voor stuk pareltjes voor snowboarders die breede lange pistes willen.
lekker constante hellingshoek en vele kilometers aan een stuk.

Tips voor kniepads: mcDavid kneepads van die schuim hexgons. Klein profiel en toch zeer flexibel.

https://www.mcdavid.nl/shop/hex-knie-elleboog-scheenbeen-paa…

Met wat zoeken goedkoper in NL te vinden. Ik ga nooit meer zonder 😂

Boven op de Secada ligt een super brede rode piste. Het eerste deel van La Longia is ook lekker breed. Er zitten ook wat smallere delen in La Longia, maar doe het dan gewoon rustig aan. Lekker je eigen ding doen en trek je weinig aan van iedereen om je heen. Beetje opletten en weten wat j doet natuurlijk wel … beloon jezelf met een strudel bij Anna en je dag is een feestje. Veel voorpret en straks genieten.

Leuk dat je de smaak te pakken hebt en nog een keer gaat! Ik zit nu ook in Ortisei. Als ik het me goed herinner heb je vorig jaar lang niet alles op de Seiseralm kunnen doen, maar als je (hopelijk) dit jaar wat verder het gebied in kunt gaat er een wereld voor je open, op de verbindingspaden na is bijna alles lekker breed en niet al te stijl, perfect om aan je techniek te werken. La Longia is ook heerlijk, vooral met die strudel aan het eind (hm, moet ik misschien maar eens gaan doen vandaag!😉). Wel ontkom je in dit gedeelte van het gebied niet aan smalle paadjes soms, dus goed plan om daaraan te gaan werken. Veel plezier met de voorpret alvast!

@snow94 leuk dat je weer gaat snowboarden! Ga je nog les nemen dit jaar? Dat zou ik je adviseren, al was het maar één of twee dagen (privé)les. Dan kun je ook de wens voor het goed doorkomen van paadjes / smalle stukken aangeven en daar specifiek op trainen.

Daarnaast kun je een paar YouTube tutorials kijken voor tips/tricks, dat doe ik ook vaak. Maar het makkelijkst is als er iemand is die je direct feedback kan geven, en dat heb je alleen op les. :)

Kniebeschermers zijn een fijne toevoeging, ook in je tweede jaar. Want je zult toch af en toe vallen, of regelmatig even op je knieën zitten. Ik heb de tweede week heel wat minder gevallen dan het eerste jaar, dus dat zal jou vast ook te wachten staan.

Alvast veel succes en plezier!

Bergen + Sneeuw = ❤

leuk topic. Heb je vorig jaar eigenlijk wel alles al gezien op de Seiseralm?
Afdaling 30 Florian;
afdaling 20 Gloldknopf;
afdaling 8 Laurin,
Dit zijn stuk voor stuk pareltjes voor snowboarders die breede lange pistes willen.
lekker constante hellingshoek en vele kilometers aan een stuk.

sneeuwzeker op 7 jan 2019 00:23

Bedankt voor de tips over de pistes @sneeuwzeker ! Vorig jaar zijn we lang niet overal geweest op de Alm, dit keer willen we zeker wat verder het gebied verkennen als we hier goed doorheen kunnen boarden vanuit Ortisei.

Boven op de Secada ligt een super brede rode piste. Het eerste deel van La Longia is ook lekker breed. Er zitten ook wat smallere delen in La Longia, maar doe het dan gewoon rustig aan. Lekker je eigen ding doen en trek je weinig aan van iedereen om je heen. Beetje opletten en weten wat j doet natuurlijk wel … beloon jezelf met een strudel bij Anna en je dag is een feestje. Veel voorpret en straks genieten.

MrSKi op 7 jan 2019 06:43

Welke piste is dit @MrSki ? Het lijkt me al spannend om uberhaupt de gondel de Seceda op te nemen, maar als ik weet dat er een brede piste is waar ik als beginneling lekker vanaf kan boarden dan helpt dit wel!

Leuk dat je de smaak te pakken hebt en nog een keer gaat! Ik zit nu ook in Ortisei. Als ik het me goed herinner heb je vorig jaar lang niet alles op de Seiseralm kunnen doen, maar als je (hopelijk) dit jaar wat verder het gebied in kunt gaat er een wereld voor je open, op de verbindingspaden na is bijna alles lekker breed en niet al te stijl, perfect om aan je techniek te werken. La Longia is ook heerlijk, vooral met die strudel aan het eind (hm, moet ik misschien maar eens gaan doen vandaag!😉). Wel ontkom je in dit gedeelte van het gebied niet aan smalle paadjes soms, dus goed plan om daaraan te gaan werken. Veel plezier met de voorpret alvast!

Lein op 7 jan 2019 07:29

Wat leuk @Lein ! Heel veel plezier. Tot wanneer ben je er nog? We willen zeker verder de Seiser Alm op als ik de reacties lees. La Longia… Tsja eigenlijk alleen al voor de strudel zouden we hem willen doen. Maar ik hoor er wat wisselende verhalen over, dat het toch smal is op sommige stukken of halverwege beginnen, maar waar dan?

@snow94 leuk dat je weer gaat snowboarden! Ga je nog les nemen dit jaar? Dat zou ik je adviseren, al was het maar één of twee dagen (privé)les. Dan kun je ook de wens voor het goed doorkomen van paadjes / smalle stukken aangeven en daar specifiek op trainen.

Daarnaast kun je een paar YouTube tutorials kijken voor tips/tricks, dat doe ik ook vaak. Maar het makkelijkst is als er iemand is die je direct feedback kan geven, en dat heb je alleen op les. :)

Kniebeschermers zijn een fijne toevoeging, ook in je tweede jaar. Want je zult toch af en toe vallen, of regelmatig even op je knieën zitten. Ik heb de tweede week heel wat minder gevallen dan het eerste jaar, dus dat zal jou vast ook te wachten staan.

Alvast veel succes en plezier!

Nelis op 7 jan 2019 08:49

@Nelis wil zeker les nemen ja! Vorig jaar is dat nogal rommelig gegaan, maar dit jaar wil ik gewoon drie ochtenden les. Privé les lijkt me het meest waardevol, maar is wel erg prijzig. Weet niet goed of ik dat er voor over heb. Ik zou dan inderdaad die snelle korte bochten willen leren / doorkomen van de smalle / vlakken stukken. Ik kijk al veel youtube filmpjes inderdaad, het helpt me wellicht wel wat om de tips in mn achterhoofd te houden tijdens het boarden, maar uiteindelijk is doen waar ik het meeste van leer.

Kniebeschermers ga ik zo te lezen maar eens bestellen! Zal eens kijken naar die van @sneeuwplank , maar ik zat zelf te denken aan kniebeschermers van volleybal of dansen qua materiaal en ontwerp.

Bedankt voor alle waardevolle tips

@snow94 die volleybal kniebeschermers zijn echt superfijn. Soepel, zacht en goed onder de broek te doen.

Bergen + Sneeuw = ❤

@snow94: richting Seceda moet je na het eitje overstappen in de grote gondel, maar je kunt vanaf dat punt ook het onderste stuk van La Longia skiën (wijst zich vanzelf, gewoon langs de rij van de gondel lopen). La Longia (ook het onderste stuk) is niet overal even breed, er zitten zeker ook wat stukken bij waar het even wat smaller is, vergelijkbaar met de paadjes op de Seiseralm. Maar als het goed is kun je dat straks prima aan en dan is het hartstikke leuk!

Ik blijf nog 2.5 week in de Dolomieten. 😊 Groetjes vanaf ls Longia!

@snow94: richting Seceda moet je na het eitje overstappen in de grote gondel, maar je kunt vanaf dat punt ook het onderste stuk van La Longia skiën (wijst zich vanzelf, gewoon langs de rij van de gondel lopen). La Longia (ook het onderste stuk) is niet overal even breed, er zitten zeker ook wat stukken bij waar het even wat smaller is, vergelijkbaar met de paadjes op de Seiseralm. Maar als het goed is kun je dat straks prima aan en dan is het hartstikke leuk!

Ik blijf nog 2.5 week in de Dolomieten. 😊 Groetjes vanaf ls Longia!

Lein op 8 jan 2019 11:40

Wow wat lang! Dat heb je goed voor elkaar :-) Geniet er van

Doe La Longia dan wel aan het begin van de dag, zeker in maart. Eind van de dag kan het best een pittige piste zijn voor wat minder geoefende wintersporters door alle mensen die dan al naar beneden zijn gegaan in combinatie met slush.

Mr. Slow

Of ijs, zoals vandaag.

@dpvb02 Heb even de kaart erbij gepakt maar helaas heb ik geen naam van deze brede piste voor je. Kan je wel zeggen dat als je de gondel uitkomt en naar links kijkt je een stoeltjeslift moet zien. Er lopen er twee maar ik bedoel de meest ver gelegen. Deze loopt in het midden van de bedoelde piste. Eigenlijk niet te missen en als je boven bent zijn alle pistes daar prima te doen, dat wil zeggen lekker glooiend zonder echt smalle stukken.

@dpvb02 Heb even de kaart erbij gepakt maar helaas heb ik geen naam van deze brede piste voor je. Kan je wel zeggen dat als je de gondel uitkomt en naar links kijkt je een stoeltjeslift moet zien. Er lopen er twee maar ik bedoel de meest ver gelegen. Deze loopt in het midden van de bedoelde piste. Eigenlijk niet te missen en als je boven bent zijn alle pistes daar prima te doen, dat wil zeggen lekker glooiend zonder echt smalle stukken.

MrSKi op 8 jan 2019 19:03

De naam van deze afdaling is: Fermeda 1 / Fermeda 2

Even wat foto’s van La Longia voor je, kun je een beetje beeld krijgen. Het is afwisselend breed en smal. Als je heel vroeg gaat is het lekker rustig en kun je er vast goed uit de voeten, maar vanaf 11 uur is het al een stuk drukker en zijn die smalle stukken al wel een stuk vervelender.

null

null

@Lein

Ziet er leuk uit, wij zijn er van komende dinsdag tem zaterdag.( standplaats La Villa )
Dit weekend is er ook +/- 10 cm verse sneeuw besteld.😎

Born to run. B.S.

Daar hou ik je aan @dan58! Sneeuw is wel nodig, 's ochtends vroeg zijn de pistes heerlijk maar ze worden wel snel ijzig. Vanaf morgen wordt mijn standplaats ook Alta Badia, eens zien hoe het daar is. Fijne vakantie!

Thanks voor de foto’s @Lein! Idd smal… maar ook breed. Dat brede stuk ziet er echt op uit. Ik houd jullie op de hoogte of ik 'm gedaan heb of niet na de wintersport! En als we gaan, doen we hem in ieder geval direct in de ochtend. We vertrekken 1 maart één vd drukste weken zag ik, dan zal La Longia wel veel gebruikt worden.

Ik ga Fermeda 1 / Fermeda 2 gelijk ff op zoeken.

Daar hou ik je aan @dan58! Sneeuw is wel nodig, 's ochtends vroeg zijn de pistes heerlijk maar ze worden wel snel ijzig. Vanaf morgen wordt mijn standplaats ook Alta Badia, eens zien hoe het daar is. Fijne vakantie!

Lein op 11 jan 2019 11:08

Reis je met de auto van plaats naar plaats de weken dat je in de dolomieten bent oid? Pure nieuwsgierigheid hoor.

Heb hem gevonden! Fermeda 1 en 2, ga ik zeker doen. Vlakbij de Col Raiser die kunnen we dan ook gelijk meepakken, heb ik vorig jaar ook niet gedaan. Zin in!!! Als ik die paar pistes een hele dag opnieuw en opnieuw kan doen vind ik het al geweldig waarschijnlijk :-)

@Snow94
Lein 4 januari 2019 · 13:33
de eerste week Ortisei, daarna twee weken San Cassiano. Ik ga de eerste twee weken alleen en ben dan afhankelijk van bussen, dus helaas kan ik niet op spannender locaties komen zoals Gigi nu bijvoorbeeld doet. Maar mooier dan in Alta Badia wordt het toch niet, dus ik doe het er maar mee😉

Born to run. B.S.

Ik ben benieuwd of jij straks foto’s stuurt vanaf La Longia!

Ik ben met de bus naar Ortisei gekomen en vanmorgen met de taxi naar San Cassiano vertrokken. Dat ene uurtje met de taxi was net zo duur als de rit met de bus vanuit Nederland, maar anders kon ik hier niet komen😂

Leuk verhaal om te lezen, wij zitten dit jaar in maart ook voor het eerst in Ortisei ben erg benieuwd.

Privéles is inderdaad een stuk duurder, maar ook veel intensiever. Als je de keuze hebt, zou ik kiezen voor 3 keer een uur of anderhalf uur privéles, daar heb je net zoveel aan als een halve dag groepsles.
Groepsles is wel leuker en gezelliger en je leert ook van elkaar en je hebt heel veel lol.
Ik vind, skiër zijnde, een dagdeel privéles veel te zwaar. Je hebt constant een paar ogen op je gericht, kunt je niet verschuilen en het gaat ook steeds over jou. Privéles houdt ik niet langer vol dan anderhalf uur. Ik weet niet of meer mensen daar ervaring mee hebben?

Thanks voor de tips @superskier ! Deze week even de kosten en hoe lang les je daarvoor krijgt naast elkaar leggen (ook naast m’n portemonnee) met jouw bericht in m’n achterhoofd, om een goede afweging te maken.

Neem anders een les of 5 op een rolbaan. Daar leer je het veel sneller dan op de sneeuw. Als je daarna nog 1 of 2 lessenin de sneeuw neemt lukthet vast beter. Ook raad ik naast kniebeschermers (ik draag harde skatebeschermers onder mijn broek) ook aan om een valbroekje te kopen. 1 keer op je stuitje en je heb er de hele week last van.

From a galaxy far far away.............

Heb vorig jaar voor m’n eerste keer wintersport 6 rollerbaan lessen genomen in Nederland. Dit ging aardig goed, maar mijn mening / ervaring is dat het op de berg zo enorm anders is. Ik was flink onder de indruk van de steile pistes, de hoogte, de glooiingen in de hellingen, de sneeuwhopen die je onderweg tegen komt, dat dit hetgeen is wat ik moet ervaren en aan moet wennen i.c.m. het aanleren van de techniek natuurlijk en veel oefenen. Naar mijn ervaring van vorig jaar zal ik veel meer hebben aan lessen op wintersport dan opnieuw rollerbaan denk ik!

Heb inmiddels volleybal kniebeschermers gekocht, ze passen goed en daar ga ik het mee doen. Ben inderdaad in de skihal weleens flink gevallen op m’n stuit en meer dan een week last van gehad tijdens het zitten achter m’n bureau op werk, maar op wintersport is dit niet gebeurd. Hoeft maar één keer te gebeuren natuurlijk, maar ik ga er met vallen gewoon op letten net als vorig jaar en dan heb ik er vertrouwen in dat het wel goed komt ;-)

Eerste dag boarden zit erop! Gisteren aangekomen in een zonnig, lente achtig Ortisei. Het is overal groen! Tenminste… waar we vorig jaar door besneeuwde straten en over besneeuwde bergen de liften namen is het nu veelal groen. Maar de pistes zijn uitstekend wit. En het doet niks af aan de mooie Dolomieten, vind het nog steeds zo prachtig hier.

Gisteren gelijk maar langs geweest bij de skischool. Wilde graag gelijk het eerste moment op de piste beginnen met lessen. Of dat nou in een klasje werd of privé. Het is privé geworden want de klassen beginnen pas morgen. Of ik echt wat geleerd heb met de les van vandaag… mwa, het was meer veel bochten oefenen en wat tips. Dat ik m’n bochten wat sneller mag door draaien, omdat ik “lang” recht naar beneden ga midden in m’n bocht waardoor ik veel snelheid maak en de controle soms verlies. Maar dat ben ik aan het oefenen, hard remmen hoort daar ook bij. Heb wel een beetje spijt dat ik niet naar de leraar van vorig jaar heb gevraagd bij de skischool. Die kwam ik vandaag tegen op de piste en dat werkte naar mijn idee net wat beter. Morgen nog een kans dan heb ik direct in de ochtend nog een les bij dezelfde als vandaag.

Echt “inkomen” was er eigenlijk niet bij. Gelukkig kon ik het direct oppakken waar ik vorig jaar gebleven was met bochten etc. Vandaag op de “oude vertrouwde” Seiser Alm geweest. De piste die ik vorig jaar tot in den treure heb gedaan jaha! Wel lekker om daar weer mee te beginnen. De nieuwe lift mezdi is top! Binnen een paar minuten ben je boven. Weet niet of het aan de “nepsneeuw” ligt of aan de “hitte” maar er lagen al snel flinke hopen sneeuw waar ik met m’n board steeds sprongen overheen maakte. Maar dat maakt het opzich een goede oefening. Heel druk was het niet vandaag. Het wemelt wel van de Nederlanders dat is wel opvallend! Was vorig jaar minder geloof ik.

Ben benieuwd naar het weer de verdere week. We wachten af wat @Roel voorspeld heeft 😁.

Zijn er nog andere forumleden in de Dolomieten??

Plaats een reactie