3 jaar, to ski or not to ski

Onze 2 oudste kids van 6 en 7 jaar gaan al vlot mee de piste af. Dit jaar twijfelen we of we de kleinste die dan net 3 jaar zal zijn al dan niet op de latten gaan zetten . We hebben jaren terug onze dochter van toen 2.5 en zoon van 3.5 op de latten gezet en herinner mij dat dat niet echt vooruit ging :) Twijfel nu omdat de jongste wel redelijk groot (en stevig) en handig is voor zijn leeftijd. Of toch maar gewoon op de slee? Iemand ervaring met jonge skiërs?

Gewoon op de slee, en misschien een paar latjes huren voor wat gewenning (gwn eens laten glijden, eens rondstappen, …).

Maar vooral veel spelen en plezier maken, en zo weinig verwachtingen hebben. :)

Ja hier ervaring met jonge kinders die we beide met 3 jaar in een peuter/bambino klas hebben gedaan. De oudste vond het schitterend en zou het liefst de hele dag op de latten hebben gestaan, de lesjes duurden 2 uurtjes in de ochtend.
De jongste vond het verschrikkelijk en haar hebben we na 1 dag proberen, uit de les gehaald. Ze wilde wel met ons mee en dus hebben we af en toe gebruik gemaakt van een skituigje.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze al goed in pflug kon glijden omdat we geregeld naar Landgraaf gaan.

Veel hangt af van het type kind maar zeker ook de kunde van een skischool. Zetten zij de juiste juffen bij de juiste groepjes…? Helaas was dat in Maria Alm niet het geval en daarom was voor ons de keuze snel gemaakt, niet aankijken en nogmaals proberen maar onze dochter lekker zelf nog even laten aanrommelen.

Met 4 jaar ging ze als een trein en wilde ze iedere dag heel graag naar de les.

Lisa, vorig jaar in April drie geworden skiede op de baby piste vorig jaar al zelf, en blauw tussen mijn benen naar benenden. Ze vond het geweldig.

Maar je kunt het toch gewoon proberen? Niets verplichten, niets moet en alles mag.

Click. Click. Peace

Hier valt niks zinnigs over te zeggen. Het ene kind is het andere niet.
Er zijn genoeg kinderen van 2 die al prima zelfstandig kunnen skien, maar er zijn ook kinderen van 4 die het niet kunnen. Als je het gaat proberen zorg dan dat je een plan B hebt voor als je kind het maar niks vindt.

Die van mij, 3.5 vorig jaar, vond het geweldig in het klasje. Naast spelletjes hebben ze geoefend om zelfstandig de lopende band op en af te gaan en kon hij zelf naar beneden glijden op de oefenweide…die overigens heel vlak was, net voldoende afliep om te kunnen glijden :-)
Ze moeten het wel leuk vinden anders is het geen doen en kan je beter wachten. Van de week zei hij dat hij weer heel graag wil skieen dus dat zit wel snor. Samen met papa in de sleeplift en de oefenheuvel af vond ie ook geweldig, we gingen door tot de lift om 16.30 stil stond :-) Wel tussen de benen want hij kon het zelf nog niet natuurlijk

TO SKI… zolang ze er maar plezier in hebben toch?

Mijn zoontje is 2,5 als wij in januari in de sneeuw zijn. Ik ben al een beetje aan het zoeken naar van die simpele plastic kinderskies om een beetje mee rond te glijden/lopen of een klein snowboard om lekker speels te beginnen. Hij vond het vorig jaar al geweldig om een stukje met mij mee te glijden op mijn snowboard en te sleeën. Plezier moet, zonder verdere verwachtingen, voorop staan maar het lijkt mij het mooist om met hem straks te boarden of skiën. Alleen dan moet papa de ski’s eens gaan proberen na alleen maar 15 jaar snowboarden…

🏂

We hebben sowieso een plan B, de grootouders gaan mee (skiën ook wel) :-D Het plan is om afwisselend op de kleinste te passen en als het mijn beurt is ga ik hem toch meenemen naar de babypiste om eens te proberen. Nu nog zien of we in Belgie ski’s huren voor de kleinste of ter plaatse eens een dagje huren.

We hebben sowieso een plan B, de grootouders gaan mee (skiën ook wel) :-D Het plan is om afwisselend op de kleinste te passen en als het mijn beurt is ga ik hem toch meenemen naar de babypiste om eens te proberen. Nu nog zien of we in Belgie ski’s huren voor de kleinste of ter plaatse eens een dagje huren.

Kat82 op 16 nov 2017 16:14

Dat plan B hebben wij ook ;-) . Alleen bij ons skiet oma zeker niet en opa misschien een paar keer.

🏂

Ik zou de kinderskietjes ter plaatse meteen voor een week huren. In die maat zijn ze vaak niet duur voor een weekje en soms is derde kind zelfs gratis.
Dan hoef je maar een keer te passen en hoort de kleinste er meteen bij met z’n eigen setje :)
Vervolgens kun je gaan wanneer je wilt (als je ervoor kiest om geen klasje te doen)
Hoe het zit met klasjes weet ik niet maar volgens mij kun je voor het kinderland ook per dag boeken (van te voren even checken).

Toen onze oudste (net) 4 was hebben we hem 2 uur per dag in een skiklasje gedaan. Dat was echt zielig. Er waren 2 franssprekende leraren en ongeveer 40 kids, die onderaan op een lopende band werden gezet en bovenaan met de punten in de juiste richten werden gezet. In die 2 uur was het vooral wachten en is hij misschien een paar keer naar beneden gegaan (30 meter).
Na een paar dagen ben ik met hem na de les op dezelfde kinderpiste gaan oefenen. In het begin ik achteruit op ski’s, gebukt om zijn puntjes bij elkaar te houden en hij van links naar rechts zijn evenwicht verplaatsen zodat hij vanzelf bochtjes maakte. Al snel hoefde ik die puntjes niet meer vast te houden en kon hij al zelf goed sturen en remmen. Hij pakte het veel sneller op en vond het ook veel leuker (logisch, want die klas was kansloos).
M.a.w. hou het speels en kijk hoe hij/zij het oppakt.

In sommige gebieden hebben ze speciale klasjes voor kinderen onder de 4 jaar waarbij ze 2 uurtjes per dag spelenderwijs in aanraking komen met skien. Werkt voor sommige kinderen wel en andere niet. Heb een voorbeeld van mijn nichtje die destijds 3 jaar en 3 maanden was. Na de eerste ochtend waarbij ze eerste kwartiertje wat onwennig was (maar toen papa en mama weg waren waren de tranen ook ineens weg…) zei ze 's middags trots dat ze nog 5 dagen ging skien… Uiteindelijk gewoon 3 x 2 uurtjes zo’n lesje gedaan en ze vond het fantastisch om op de beginnersweide onder poortjes door te glijden en een parcourtje af te leggen in de pizzapunt. En als de kindjes wilden spelen was dat ook mogelijk. Kortom, kan alle kanten uit en ligt denk ik aan het gebied waar je naar toe gaat.

Zo afhankelijk van het kind, ik zou zeggen probeer een ochtendje uit en je merkt het gauw genoeg.
Onze kleinzoon van toen drie ging ook een ochtend in het klasje, tussen de middag gingen we in het dorp eten waar het klasje met juf ook was, hij pakte zijn bordje en ging bij de kindjes zitten. Dat de kinderen zich weer inpakten met behulp van juf kleedde hij zich ook weer aan, want meneer moest weer mee. Vervolgens heeft hij 5 dgn een hele dag op skiles gezeten en aan het einde van de week met de sleeplift omhoog en de beginners helling af. Nog even en hij komt oma voorbij.
Of zijn jongere broertje dat ook gaat doen ;) ? Hij wordt van de week zes maar kan niet wachten tot dat hij weer naar Oostenrijk gaat :D

Dienten Die Alte schule

Pasen 2015 van Dienten naar Maria Alm geskied, terug met de auto ;)
Hier had hij 2 x 5 dgn les gehad en komt goed blauw naar beneden. Met kerst ging hij voor het eerst, hij is van nov 2011

null

Dienten Die Alte schule

Net 3 jaar. Tja het ene kind is het andere niet.
Meestal hebben ze de kracht nog niet om bochtjes te maken en begrijpen ze niet wat je bedoeld als je wat uitlegt.
Dus het is meer spelen in de sneeuw.
En je moet ook niet verwachten dat de kinderoppas/hulp lerares voor 10 kindjes de luiers gaat vervangen.
En…die succes verhalen. Mijn kind is 3 jaar oud en die komt de rode piste al af geloof ik zowiezo niet 😃 Dat is leuke borrelpraat aan de keukentafel thuis in Almere/Heerhugowaard/Wassenaar.
Alhoewel ik was anderhalf jaar en ik kwam de zwarte al af 😃
Grapje

Waarom altijd zo’n haast.Als ze 4 jaar zijn hebben ze meer kracht en ze begrijpen beter wat je bedoeld.En gaat het leerproces veel sneller.Dus tijd verlies je niet door later te beginnen.

Wij hebben eigenlijk een beetje hetzelfde dilemma, Onze dochter zat met 3,5 op les en dag 1 was een drama daarna wilde ze alleen maar meer.
Nu komt dit jaar onze zoon dan ook 3,5 (wel veel krachtiger als dochter) wij weten nog niet of hij er rijp voor is maar dat gaan we zien.
In ons skigebiedje bestaan probeerdagen (schnuppertag) dit houdt in 1 of 2 dagen voor het proberen gaat het wordt dit verlengd naar een cursus, lukt het niet betaal je alleen die dag of 2.

Loat goan

1 wat Hooykaas schrijft is kolder
2 een kind van 3 kan heel goed leren skiën, met bochtjes, remmen en alles
3 sommige kinderen leren sneller dan anderen
4 sommige kinderen hebben meer plezier dan anderen
5 sommige momenten gaat het top, andere momenten weer wat minder
6 @Kat82 volgens mij denk je er heel bewust over na, als je dat blijft doen en niks moet: ski!
7 je loopt wel het risico dat ook je derde nooit meer anders wil en jou er over 10 jaar vierkant uit ramt
8 ik ben heel blij dat ik op mijn derde mocht skiën: het zijn mijn vroegste herinneringen

la piccola flowerpowder, vorig jaar (2jr):

null

Boodschap is dus niet te veel verwachten of pushen. Kijk er in elk geval weer heeeel erg naar uit :D

null

mijn zoontje heeft dit jaar in maart in Serfaus voor het eerst op de latten gestaan. Hij was toen 2,5 jaar oud (van sept '14).

Meer dan wat glijden met zo een worst tussen de benen was het niet. Maar het belangrijkste: hij vond het zelf leuk, en wanneer hij geen zin meer had, hebben we hem nooit gepusht om toch verder te doen.

Mijn vrouw was zwanger dus zij heeft niet geskied, zij was dus steeds bij hem.

het was dus wel gewoon meer skigewenning dan echt skiën, maar het leuke is dat hij dit seizoen wellicht sneller mee zal zijn en sneller bochtjes ed zal kunnen maken. Zaten vorige week samen naar het skiën te kijken op tv, en hij zei steeds dat hij dat ook had gedaan. Ook bij de feratel-beelden van de skigebieden op tv (zalig toch die beelden op één en canvas) zegt hij steeds dat hij ook weer wil gaan skiën.

Tegen dat hij een jaar of 10 is skiet hij mij gewoon los voorbij denk ik.

Toen onze oudste (net) 4 was hebben we hem 2 uur per dag in een skiklasje gedaan. Dat was echt zielig. Er waren 2 franssprekende leraren en ongeveer 40 kids, die onderaan op een lopende band werden gezet en bovenaan met de punten in de juiste richten werden gezet. In die 2 uur was het vooral wachten en is hij misschien een paar keer naar beneden gegaan (30 meter).
Na een paar dagen ben ik met hem na de les op dezelfde kinderpiste gaan oefenen. In het begin ik achteruit op ski’s, gebukt om zijn puntjes bij elkaar te houden en hij van links naar rechts zijn evenwicht verplaatsen zodat hij vanzelf bochtjes maakte. Al snel hoefde ik die puntjes niet meer vast te houden en kon hij al zelf goed sturen en remmen. Hij pakte het veel sneller op en vond het ook veel leuker (logisch, want die klas was kansloos).
M.a.w. hou het speels en kijk hoe hij/zij het oppakt.

Jay op 16 nov 2017 16:56

Ja dat is het leven van vaak een esf klasje helaas. ( ik zeg niet elke esf school maar wel veel). daarom zijn wij uitgeweken naar andere skischool. kleinere klassen en voor beginners niet een enorme hiep hiep hoera mega speelweide en waar ze niet hele week moeten lopen op speelweide maar lekker glijden op een simpele piste en onderweg nog chocomelk kregen…

Of een kind er aan toe is is per kind verschillend. hier was de oudste met 3 er nog echt niet aan toe. en nu de jongste met 3 jaar waarschijnlijk wel, we denken van wel, maar zeker weten doe je toch niet.
We gaan morgen voor de oudste ski’s en schoenen omruilen en meteen voor de jongste ook kijken of ze wat hebben. ze heeft nu al wel een de skischoenen van de oudste aan en vandaag zelfs op de ski’s gestaan

null

kijk goed naar je kind hoe ze is. vindt ze het leuk in een groep. Is ze nu al met ski en zo bezig… en kijk ook wat voor een ski school het is . Hebben ze een mega speelweide met allerlei cartoonfiguren rondlopen en harde muziek of een rustige kleine speelweide. Elk kind is anders. Die van mij zouden bij de eerste optie al hard gillend weglopen, maar andere kinderen vinden het weer helemaal geweldig.

de foto kreeg ik niet gedraaid?

*bericht bewerkt door miepmiep op 17 nov 2017 11:35

Net 3 jaar. Tja het ene kind is het andere niet.
Meestal hebben ze de kracht nog niet om bochtjes te maken en begrijpen ze niet wat je bedoeld als je wat uitlegt.
Dus het is meer spelen in de sneeuw.
En je moet ook niet verwachten dat de kinderoppas/hulp lerares voor 10 kindjes de luiers gaat vervangen.
En…die succes verhalen. Mijn kind is 3 jaar oud en die komt de rode piste al af geloof ik zowiezo niet 😃 Dat is leuke borrelpraat aan de keukentafel thuis in Almere/Heerhugowaard/Wassenaar.
Alhoewel ik was anderhalf jaar en ik kwam de zwarte al af 😃
Grapje

Waarom altijd zo’n haast.Als ze 4 jaar zijn hebben ze meer kracht en ze begrijpen beter wat je bedoeld.En gaat het leerproces veel sneller.Dus tijd verlies je niet door later te beginnen.

Hooykaas op 16 nov 2017 18:38

hier absoluut geen haast… de oudste met 5 begonnen. de jongste van 3 begint er nu zelf over… een ziezo vind ik dat ze als ze in een klasje zitten zindelijk moeten zijn.maar ja dat is persoonlijk.

Zoals vaker hier genoemd, zorg voor een plan B en niet pushen.

Onze oudste begon met 3,5 jaar, vond het heel spannend (hele dag zonder ouders) maar na 1 dag was hij verslingerd. De jongste wilde natuurlijk niet achterblijven en toen ze 2,5 was is zij begonnen in een soort kinderopvang / sneeuwgewenningsklasje, in de ochtend max 2 uurtjes spielerei in de sneeuw onder begeleiding van 2 of meer begeleiders. En daarna lekker binnen spelen. Het jaar daarop begon ze pas met echt kinderskilessen.

Kortom kijk naar het aanbod en kies op basis van je eigen inschatting van je kind welk programma het beste zou passen (en: houd plan B achter de hand)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

DOEN ! absoluut, meenemen en lekker laten voelen en proeven van de wintersport. ( boarden of skiën kunnen ze later altijd nog bepalen )
Zelf was ik al 7 mijn zusje was net 3 toen wij begonnen. Nu meer dan 45 jaar later nog altijd dankbaar dat wij dat toen hebben meegemaakt en mochten doen… hoe langer je wacht des te moeilijker het gaat worden. zolang het maar speels en leuk blijft voor ze. NOOIT opdringen en druk op ze leggen. motiveren en activeren prima, doordrukken en eigen belang vooropstellen NIET !
een keer geen zin of moe? OK gaan we lekker iets anders doen. meestal zijn ze na 1 dag voor het leven verkocht.
en hoe gaaf is het toch om die kleine pukkels van de piste af te zien komen…???
zou bijna weer aan kinderen gaan beginnen… ;-)
MvG Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Even met het risico dat ie het niet doet.

De oudste vond het met 2,5 al helemaal leuk, de jongste pas met 3,5. Dit filmpje is van toen de jongste dus 3,5 was. Die heeft een weekje les gehad en kon dit dus na een weekje les:

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Heel netjes kan niet anders zeggen 👍
Maar loopt al tegen de 4 aan dus al meer kracht.

Onze ervaring was ook niet best. Toen hij ruim 3,5 jaar was hebben wij na 1 dag de ski’s omgeruild voor een slee. Hij vond het maar niks. Toen hij ruim 4,5 jaar was heeft hij de hele week volgemaakt in de kinderklas maar hij stond daar als een houten klaas. Hij mopperde niet maar hij deed eigenlijk helemaal niks. Hij was wel heel erg trots op zijn medaille. Toen hij 5,5 was ging hij opeens als een trein. Na 1,5 dag op de kinderwei mocht hij mee naar boven de echte berg op en sindsdien gaat het prima.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat onze zoon erg klein is voor zijn leeftijd. Hij is ruim een kop kleiner dan de meeste kinderen van zijn leeftijd en hij heeft daardoor ook simpelweg minder kracht dan een kind met een wat normalere lengte.

Maar proberen kan natuurlijk al. Lukt het dan is het leuk. Lukt het niet dan is dat ook geen probleem. Niet pushen en hou het leuk.

Onze ervaring was ook niet best. Toen hij ruim 3,5 jaar was hebben wij na 1 dag de ski’s omgeruild voor een slee. Hij vond het maar niks. Toen hij ruim 4,5 jaar was heeft hij de hele week volgemaakt in de kinderklas maar hij stond daar als een houten klaas. Hij mopperde niet maar hij deed eigenlijk helemaal niks. Hij was wel heel erg trots op zijn medaille. Toen hij 5,5 was ging hij opeens als een trein. Na 1,5 dag op de kinderwei mocht hij mee naar boven de echte berg op en sindsdien gaat het prima.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat onze zoon erg klein is voor zijn leeftijd. Hij is ruim een kop kleiner dan de meeste kinderen van zijn leeftijd en hij heeft daardoor ook simpelweg minder kracht dan een kind met een wat normalere lengte.

Maar proberen kan natuurlijk al. Lukt het dan is het leuk. Lukt het niet dan is dat ook geen probleem. Niet pushen en hou het leuk.

vlinder72 op 17 nov 2017 20:29

dat hadden wij met de oudste ook een klop kleiner… en minder kracht in zijn lijf… daarom wij later begonnen pas met 5 jaar. en bij de jongste gaan we het beleven wat ze er van vind. in iedergeval wil ze nu steeds de skischoenen en ski’s aan van haar broer… we gaan het zien

Dat speelde bij ons dus ook, die kleinere is dus een stuk minder stevig gebouwd dan de oudste. Je ziet overigens nu nog steeds dat de jongste meer op techniek skiet en de oudste meer op kracht.

De jongste in het filmpje had de eerste week overigens alleen maar zich door de leraressen laten voortbewegen. Pas toen we haar aan het eind van de week streng aanpakten snapte ze dat ze zelf toch enig initiatief moest vertonen. Met als effect dit filmpje. Inmiddels zijn ze 10 en 12 overigens.

*bericht bewerkt door Robert7 op 17 nov 2017 20:55

Dat is leuke borrelpraat aan de keukentafel thuis in Almere/Heerhugowaard/Wassenaar.

Hooykaas op 16 nov 2017 18:38

Waren die steden puur willekeurig, zijn de kinderen daar minder goed in skiën of hebben de ouders daar meer grote verhalen aan de keukentafel? 😂😂

🏂

@Martin9 😃
De plaatsen waren puur willekeurig gekozen.
Het hadden ook de plaatsen Kudelstaart,Tuitjenhorn of Boerenhol (GemeenteSluis) kunnen zijn.
Maar de borrelpraat aan de keukentafels blijven ongeveer het zelfde 😃

Plaats een reactie