Tips Auffach, Ski Juwel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau

De piste naar Inneralpbach heeft tegenwoordig nummer 47.

En inderdaad, naarmate de dag verstrijkt, gaat de kwaliteit van deze piste achteruit. Toch is en blijft het een fantastische piste.

Ja, euh… wij blijven hangen in de oude nummers en kennen Alpbachtal inmiddels zo goed dat we andere aanduidingen gebruiken om af te spreken waar we naar toe gaan. Horn 2000 is overigens ook mooi. Langere afdalingen met leuk verval. Om er vanaf de Hornboden te komen een lang pad, maar terug is nog erger (vlakker). Maar nu er een nieuwe lift is in Auffach gaan we denk ik over 2 weken daar wel wer even kijken. Boven vonden we het daar minder leuk. En hopelijk is de sneeuw in Reith goed. Klein maar echt een mooie afdaling - en de Nord piste is gewoon knallen naar beneden.

Vraagje: weet iemand waarom variant I en II van de dalafdaling naar Auffach dicht zijn?
Piste 1a en 1b.

Met zoveel sneeuw als de afgelopen week zou die normaal gesproken toch allang open kunnen? Misschien is er iets anders aan de hand.

Beneden kom je sowieso met piste 2 en 1, maar ik ben nieuwsgierig aangelegd en kan het niet vinden. :)

*bericht bewerkt door Bernard88 op 02 jan 2019 17:56

@Bernard88 geen idee iig…

Volgende week vrijdag ga ik ook naar Alpbach, de vooruitzichten zijn goed! Iemand nog meer tips voor pistes en restaurants? :)

Alleen bekend met de Alpbach kant…
Dalafdaling naar Inneralpbach is de mooiste piste volgens ons. Kohlgruben lift kan heel druk zijn, die pakken we alleen tussen 12 en 13u maar volgende week kan het best rustiger zijn. Met zo veel verse sneeuw lekker veel naast de piste te doen maar ook de skiroutes zijn dan aan te raden. Hoewel de Steilhang (onder de Wiedersbergerhorn gondel) alleen voor heel goede buckel-skiers is. Er staat niet voor niets een groot waarschuwingsbord aan het begin - daar waar het nog een vlakte lijkt. Skiroute Baumgarten is wel een heel lang vlak stuk onderin. Zelfs als ik daar een flinke aanloop neem red ik het niet zonder prikken. De FIS afdaling is ook lekker want wordt niet zo heel veel geskied en dus later op de dag vaak nog wat strakker in de plooi. En Horn 2000 is wat uitdagender. Ook hier geldt lange aanloop om terug te komen naar het centrale gebied - lukt net zonder te prikken :)

Paulpalmje bedankt voor je tips. Ik snowboard dus vaart is alles op platte stukken! Thx.

Boarders hebben het zwaar vanaf Horn2000 naar de Brandegg lift.

Is dat richting de blauwe piste richting de W6 op onze kaart @paulpalmpje ?

null

*bericht bewerkt door Rene op 03 jan 2019 16:33

Zoals ik het interpreteer is de Horn2000 de Rode 53 (volgens skijuwel site), die zich dan verlengt in de Blauwe 52 welke zich splits in een vlak lang stuk terug naar het centrale gebied en tevens inderdaad de W6 lift (Brandegg Lift).

*bericht bewerkt door Sneeuwplank op 03 jan 2019 17:45

Blauwe 52 is inderdaad een heel lang vlak stuk waar je echt moet prikken.
En snowboarders steppen.

Tot nu toe vond ik de dalafdaling naar zowel Inneralpbach (47) als Alpbach (42) de leukste pistes. En o ja, de piste naast de verbindingsbaan is ook fantastisch!

Volgende week eens kijken bij de Hornlift en Auffach verder verkennen. :)

@Rene en @Sneeuwplank

Yup, (Horn2000 is 53 t/m 57 en alles komt bij W5 als je weer naar boven wilt)
Om bij Horn2000 te komen moet je vanaf de Gmahkopf over de blauwe 52 naar de Hornlift. Pad met voldoende verval om lekker op snelheid te blijven. Hornlift kan erg druk zijn want enige lift in die hoek (daar mogen ze wel wat investeren).
Om terug naar de Gmahkopf (centrale punt voor Alpbach) te gaan kun je de Baumgarten skiroute naar Inneralpbach nemen (als ie open is). Mooi pad en als er poeder ligt kun je bovenin gewoon afsteken in plaats van zig-zag. Tot je heupen in de sneeuw :) Alleen onderin is een heel lang vlak stuk. Op skis kun je het nog schaatsend redden, snowboard wordt steppen.
Ander optie (altijd beschikbaar als Horn2000 open is) is de blauwe 52 terugweg. Ook een pad. Als ik op skis heel hard er in knal red ik het glijdend to W6 (alleen 12 jaar geleden een keer doorgegaan - kan me niet herinneren hoe dat stuk was). Boarders slingeren meestal elkaar voort. Laatste stukje naar de Brandegg lift (W6) loopt nog iets omhoog ook… Maar de pistes in het Horn2000 deel zijn wel lekker… Nr 56 en 57 heb ik volgens mij nog niet gedaan. Zijn redelijk nieuw en ik weet niet zeker of je lekker uitkomt beneden. Zag daar veel mensen omhoog prikken naar de lift. Begin maart maar eens een keertje goed bestuderen - maar ik wil geen scheldende vrouw achter me hebben (die heeft echt een hekel aan prikken).

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 03 jan 2019 18:04

Ik heb overigens vorig jaar in de week na de kerstvakantie geen enkele keer langer dan 2 minuten in de rij gestaan voor een lift. Zelfs de Kohlgrubenlift.

@Bernard88 zou best kunnen. Wij zijn (nog een beetje) gebonden aan de NL schoolvakanties. En dan is Kohlgruben echt een ramp. Maar 2018 eind feb/begin maart dus een stuk minder erg. Koud (-20) en heerlijk geskied. Minimale wachttijden nog nooit meegemaakt daar in die periode. Zelfs de startlift van Alpbach was doorlopen / maar een paar minuten wachten. Heerlijk! Komend jaar gewoon weer 20 min.+ in de rij want mijn reisgenoten houden van lekker mak aan opstaan enzo.

Dank voor de info, eind januari die kant op, maar dan weet ik dat het strepen wordt op de 52 richting de W6 ;-)

Vraagje: weet iemand waarom variant I en II van de dalafdaling naar Auffach dicht zijn?
Piste 1a en 1b.

Met zoveel sneeuw als de afgelopen week zou die normaal gesproken toch allang open kunnen? Misschien is er iets anders aan de hand.

Beneden kom je sowieso met piste 2 en 1, maar ik ben nieuwsgierig aangelegd en kan het niet vinden. :)

Bernard88 op 2 jan 2019 17:53

Ennnn ze zijn open! :)

Vraag me af waarom ze nog 3 zwarte dichthouden op Alpbach? Verder dalafdaling open en de diverse skiroutes dus niet te klagen :)

@Bernard88 geen idee iig…

Volgende week vrijdag ga ik ook naar Alpbach, de vooruitzichten zijn goed! Iemand nog meer tips voor pistes en restaurants? :)

Sneeuwplank op 3 jan 2019 00:34

Welke kant ga je het meeste skiën? Wij gaan vrijdag richting Alpbach 💪 voor de minimaal 10e keer maar ben de tel kwijt!

@Hermineknaap, geen idee eigenlijk dit wordt mijn eerste keer Ski juwel na 4x Zillertal. Wij zijn met zijn 2en en gevorderd dus van plan vele kilometers te maken hopelijk. Sowieso 1 dagje Niederau, de rest af en aan Auffach en Alpbachtal. Meeste Alpach denk ik omdat we aan die kant verblijven en beginnen. Ochtendje Reith of Avondje (verlichte piste). Hopelijk niet teveel last van weer en teveel sneeuwval 😅

Minimaal 10de keer?! Vaste fans dus 😁

*bericht bewerkt door Sneeuwplank op 06 jan 2019 21:42

@Hermineknaap, geen idee eigenlijk dit wordt mijn eerste keer Ski juwel na 4x Zillertal. Wij zijn met zijn 2en en gevorderd dus van plan vele kilometers te maken hopelijk. Sowieso 1 dagje Niederau, de rest af en aan Auffach en Alpbachtal. Meeste Alpach denk ik omdat we aan die kant verblijven en beginnen. Ochtendje Reith of Avondje (verlichte piste). Hopelijk niet teveel last van weer en teveel sneeuwval 😅

Sneeuwplank op 6 jan 2019 21:40

Helaas zijn de voorspellingen niet best…maar we zien wel. Het is een erg mooi gebied met goede eet plekken op de piste. Allebei de kanten zijn leuk. Alpbach meer uitdagend qua moeilijkheid maar de afwisseling is erg leuk. Waar logeren jullie?

B&B Pension Winklerkreuz 100m uit dorpskern Alpbach.

De vooruitzichten vallen wel mee toch? Ik verkies sneeuwval boven zon :). Al hebben ze daar zat van gehad. Zolang het maar niet waait, fingers crossed.

Veel plezier en wellicht tot ziens zaterdag op de piste ;)

*bericht bewerkt door Sneeuwplank op 06 jan 2019 21:52

Leukste is als Horn2000 open is. Maar zeker de afdaling naar Inneralpbach is zo super lekker. Wij zijn dus altijd (>10 jaar) aan de Alpbach kant te vinden. Lunch? Boven bij de Hornboden (Bedienung).

En logeren? Stockerwirt in Reith.

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 06 jan 2019 22:40

Wij logeren altijd in de boeglerhof. Echt genieten! Eten in de gipfohit aan de andere kant is ook heerlijk, en natuurlijk het gebraden kippetje bij de boglalm ( vantevoren bestellen) is echt niet te versmaden! Ben benieuwd hoe de pistes erbij liggen volgende week. De 2000 is nu nog dicht…

Heerlijke dag vandaag 12-01. Door toeval was ik erbij toen de liftbediende de Horn2000 lift opengooide die al 5 dagen dicht was vanwege lawinegevaar. Ik overdrijf niet als ik zeg dat de pistepaaltjes van de 2 zwarte pistes daar slechts 10cm boven het sneeuwdek uitkwamen. Poeder tot de dijbenen en firstlines… viel tegen met een iets te klein bord, het was flink werken.

Het sneeuwt inmiddels weer buiten maar als je de kans hebt moet je deze pistes meepakken voor die weer dicht gaan. Er hing een dikke overhang sneeuw over de hele lengte boven de pistes dus ik zou niet vreemd opkijken als die met de komende sneeuwval weer gesloten wordt. Pistes 56,57 ®en 54,55 (z) zijn aanraders. Tevens 11 en 12 ® op de Schatzberg zijn verborgen pistes achter een berg, wij waren daar met zijn 2en alleen op de piste, niemand te bekennen en de pistes in goede conditie.

Morgen eens kijken wat dit gebied nog meer te bieden heeft :)

Wij gaan in februari naar Niederau. En willen ook lessen nemen. 1 kind (12) en 1 volwassene. Bij welke school moeten we zijn? En worden de lessen alleen in Niederau zelf gegeven of maken ze ook uitstapjes naar de andere dalen? Alpbachtal, bijv.

Ik ben er de laatste week van januari. Ik neem les in Niederau. Als ik terugkom, zal ik je misschien iets meer kunnen vertellen.

Niederau is een apart gebiedje en je moet met de bus naar het grotere gebied aan die kant. Stel dat je daar (dus niet in Niederau) begint dan denk ik niet dat een les je naar het Alpbachtal gaat brengen. Verbinding tussen Wildschönau naar Alpbach is maar tot middenstation te skieën en dan moet je de lift en, daarna in Inneralpbach weer omhoog. Dat is dure lestijd die je daar aan het verspillen bent.
Kun je beter een lesvrije dag plannen en zelf die trip maken. Of en hoe hangt af van je ski-niveau. De dalafdaling aan de Wildschönau kant ken ik niet dus geen idee. Die naar Inneralpbach (dus niet de verbinding maar Alpbach kant zelf) is lang en uitdagend voor de beginnende skiër (je kunt een deel via een pad afsnijden). De verbinding van WildSchönau naar Inneralpbach kun je helemaal met de lift naar beneden doen of tot de helft skiën. Eén keer gedaan en kan me niet goed herinneren hoe rood die was.Weet wel dat mijn vrouw de afslag naar middenstation downhill instappen mistte. Maar even niet geluisterd naar het gefoeter toen ze omhoog moest klauteren :):)

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 10 jan 2020 12:07

Die is op sommige stukken echt wel goed rood, maar zeker een leuke knal piste! Niet perse voor beginners, daar zijn ook veel leukere andere pistes voor in Wildschönau en/of (inner) Alpbach. Mijn kids hebben les gehad in Alpach en zijn ook naar Wildschönau gegaan (idd met de gondel). Niederau niet, is apart gebiedje en te ver. Afhankelijk van jullie nivo zou ik dan zeker wel proberen om paar dagen in Wildschönau en Alpach te skieeen / lessen

MW Janssen

Wij zitten in een hotel in Niederau. Is het dan uitdagend genoeg om daar de hele week les te nemen of kunnen we dan beter de bus pakken ‘s ochtends en ergens anders lessen? Mijn dochter kan namelijk wel al skiën, ik ben niet zo’n held 🙈…

ik zou zeggen lees dit eens: https://www.wintersport.nl/skigebieden/ski-juwel/forum/topic…
ik ben nooit in Niederau geweest. Ik kan wel vertellen dat Auffach, Wildschonau en Alpbach een mooi gebied is

MW Janssen

Eind januari zetten wij ook iemand op les in niederau, beginner. Misschien ontmoet je haar wel JDC.
We kunnen dan ook vertellen hoe en wat.

Plaats een reactie