Hoe zwaar heb je je bindingen staan?

Ik was pas op testevents in Sölden en Neustift. Toen viel me op hoe hoog de meesten hun bindingen zetten. Telkens als een ski leende, moest de binding steeds veel lichter worden gezet.
Ik had vroeger mijn bindingen altijd op 6 staan. Ik heb een keer Doubledecks SL gehuurd, toen berekende de shop (via de computer) een DIN van 5. In Neustift berekenden ze een DIN-waarde van 6,5. (Ik ben intussen iets zwaarder geworden). Toen ik het het testevent in Solden vroeg waarom iedereen zijn bindingen toch zo hoog afstelt, zei de desbetreffende shop dat ze dat ook niet snapten.
Mijn vraag is dus: hoe hoog hebben jullie je DIN staan en hoe ben je tot die waarde gekomen?

Ik ski momenteel met DIN 7 (ik weeg 73kg, ben 180cm lang, zoollengte 323 en skiniveau 8). Toen ik mijn ski’s kocht was er DIN 5 berekend echter ben ik sindsdien 10kg aangekomen en merkte ik dat doordat ik beter, agressiever en stijler ben gaan skien dat mijn ski’s soms midden op een helling ongewenst loslieten met af en toe val- en flinke glijpartijen tot gevolg. met kleine stapjes ben ik de din gaan verhogen totdat ze niet meer uitgingen als ik dat niet wilde maar nog wel als daar echt reden toe is.

Beste DrPhil 6 is wel hoog, ik ben zelf 67 KG lengte 167 cm mijn bootlengte is 295 mm.
de bindingen staan op 4.5.
als u en programma op de smartphone zet via Play Store / Ski Binding DIN Calcultor.
kunt u zo zien hoe hoog u de bindingen in kan stellen.

Zou me er niet te druk om maken. Zodra ze ongewenst los gaan schieten is het vroeg genoeg om ze een tandje strakker te zetten. Zou ze wel een keer in shop laten controleren om te zien of de ingestelde waarde ongeveer overeenkomt met de daadwerkelijke waarde.

Edwin van Riel

Een online calculator voor de instellingswaarde. Erg handig: http://www.dincalculator.com/

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Ja, de DIN-calculators ken ik. Het ging er mij om dat de testers in Solden hun bindingen allemaal véél hoger dan 6 lieten zetten. Toen ik een shop vroeg: zet m maar op 5,5, keken ze me meewarig aan.

Ik ski met de kingpins allebij op 9.5
Op de piste latjes staan ze ook op 9.5

echte mannen lopen naar boven,

Is allemaal afhankelijk van je niveau, bsl, leeftijd en gewicht.

Gemiddelde skiër zit meestal tussen 5 en 6.

Voor een beetje pisteskiën hoeven ze van mij ook niet zo heel strak. Als ik een keer op snelheid onderuit ga wil ik wel dat ze uit gaan. Zelf heb ik een keer gehad dat de ski’s pardoes uitklapten, en toen was het duidelijk dat de DIN omhoog gezet wordt. Met mijn lengte en gewicht (1,90m, 88kg) staan de GS latten gewoon op 6, en dat lijkt genoeg. Off-piste kom ik met 7-7,5 ook goed weg.
Ik houd van energiek skiën en heb daardoor bovengemiddelde belasting, maar heb niet de behoefte gehad aan strakkere afstelling. Dus voor de meesten zou voor op de piste tussen de DIN 5 à 6 voldoende moeten zijn. Je merkt er verder echt niets van, behalve dan dat de ski juist wel of niet uit gaat op een moment dat het moet.

Wat is de reden dat je ze offpiste zwaarder zet?

Voor een beetje pisteskiën hoeven ze van mij ook niet zo heel strak. Als ik een keer op snelheid onderuit ga wil ik wel dat ze uit gaan. Zelf heb ik een keer gehad dat de ski’s pardoes uitklapten, en toen was het duidelijk dat de DIN omhoog gezet wordt. Met mijn lengte en gewicht (1,90m, 88kg) staan de GS latten gewoon op 6, en dat lijkt genoeg. Off-piste kom ik met 7-7,5 ook goed weg.
Ik houd van energiek skiën en heb daardoor bovengemiddelde belasting, maar heb niet de behoefte gehad aan strakkere afstelling. Dus voor de meesten zou voor op de piste tussen de DIN 5 à 6 voldoende moeten zijn. Je merkt er verder echt niets van, behalve dan dat de ski juist wel of niet uit gaat op een moment dat het moet.

Bennie op 18 nov 2017 11:05

Kan ik bijtreden. Ik heb ze ook helemaal niet zo zwaar staan, ( 7 terwijl de calculator 8.5 aangeeft ) en eigenlijk helemaal geen behoefte om ze zwaarder te zetten. Zelfs als ik al eens een buiteling maak blijven ze vaak nog aan en als het nodig is gaan ze vlot uit.

Doordeweekse latten staan op 7, FIS slalomski’s voor techniektraining op 8, hoewel ik aan het overwegen ben de wedstrijdbinding op die laatste te downgraden.

Eerder sportieve skistijl, 85kg, 325 BSL.

Ik heb ze op 7 staan (181cm / 98kg / BSL 327). Offpiste zet ik ze op 8. Met mijn Dynafits ben ik nog aan het stoeien omdat ze bij 7 releasen als ik in wat diepere sneeuw stil sta in een helling.

*bericht bewerkt door Alex op 18 nov 2017 12:13

When life gets too complicated.... SKI

Bij 61kg en 315 bsl:
7 op wedstrijdslalomski’s
6 op andere ski’s

Ik ben me ervan bewust dat hoge DIN waardes stoer overkomen en ik wil dan ook op geen enkele wijze representatief overkomen, maar voor werkt de DIN tabel niet goed, ook bovenstaand apje niet.
Mijn piste ski’s staan op 8,5 en mijn poeder ski’s staan op 11.
194 cm, 115 kg bsl 335
Ik heb er vaker discussies over gehad, volgens de officiële tabellen veel te hoog, maar anders gaan ze te snel uit! Zeker off piste. In de poeder wil ik gewoon dat ze aan mijn voeten blijven, tenzij ik écht val.
Mijn verklaring blijft dat ik grote hefbomen vorm met mijn lange benen en grote voeten en dan snel uit de hak klap. Proefondervinderlijk langzaam omhoog geschroefd, ik voel me er goed bij.
Dus kinderen: don’t try this at home ;-)

Aldus de calculator zou ik met 9,5 moeten skiën. Fis ski’s staan bij mij echter op 8,5 en de anderen op 8.

Bij mij is wel eens op volle snelheid een ski uitgegaan (din 7,5 toen nog). Sindsdien ben ik voorzichtig met teveel terugdraaien van de Din waarde. Was toen toch wel de hardste klapper die ik ooit gemaakt heb.

DIN waarden hebben alleen betekenis in de juiste context, dus onder vermelding van niveau, lengte, gewicht, schoenzoollengte. Vooral de zoollengte is bepalend; met grote voeten heb je meer hefboomwerking en dus een veel lagere kracht nodig. Laat je dus niet gek maken; DIN waarden zeggen meer over je voeten dan over je niveau. Een beginner met kleine voeten kan ongeveer dezelfde waarde nodig hebben dan een gevorderde met grote voeten.

Op http://www.dincalculator.com kom ik uit tussen 7.0 en 8.5. Mijn bindingen zelf staan op 6.5 (voor) en 8.0 (achter). Deze waarden zijn ingesteld in een skishop in Oostenrijk waar ik mijn ski’s liet repareren. Volgens mij zijn de bindingen prima afgesteld; bij een harde val schieten ze los maar tijdens een brute manoeuvre blijven ze netjes dicht zitten :)

Edit: @QmaartenQ, je redenatie m.b.t. grote voeten klopt niet. Met kleine voeten zou je juist nóg hogere waarden nodig hebben.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 18 nov 2017 14:35

Vraagje voor de kenners: kun je ook stellen dat je met meer techniek juist met lagere DIN kunt skien? Als in de kans dat de ski uitschiet wordt kleiner? Of is dat onzin?

Met de speciale “op eieren” skitechniek kan dat inderdaad ;) Maar niemand wil toch zo de piste af?

@Sndr het losschieten is altijd het gevolg van een fout, dat klopt. Echter bij een hoger niveau op hogere snelheden, met veel meer druk op de ski’s kan een relatief kleine fout of in elk geval een corrigeerbare fout voor een ontkoppeling zorgen.
Bovendien betekent hoger niveau vaak ook moelijker terrein enz.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Sndr het losschieten is altijd het gevolg van een fout, dat klopt. Echter bij een hoger niveau op hogere snelheden, met veel meer druk op de ski’s kan een relatief kleine fout of in elk geval een corrigeerbare fout voor een ontkoppeling zorgen.
Bovendien betekent hoger niveau vaak ook moelijker terrein enz.

Shane op 18 nov 2017 14:47

Niet juist. Bij een te lage dinwaarde schieten je ski’s al uit bij het afzetten uit het starthuisje.
Bovendien als je op snelheid skiet zijn bij het bochtenwerk de krachten veel groter. Als dan gewoon een technisch goede bocht skiet, vliegt je ski gewoon uit. Dus prereleasen is niet altijd het gevolg van een foute techniek.
Daarom is de juiste waarde belangrijk: niet te laag, ook weer niet te hoog (want niet releasen als het juist wel moet is ook vervelend)

*bericht bewerkt door Hessel op 18 nov 2017 15:36

Wat een brede invoerwaardes heeft die dincalculator.
Zo kan je toch nooit tot een exact advies komen?

Dincalculator geeft aan din8, volgens mij staan m’n ski’s op din7,5.
Maar of ik nu 94 of 79 kg weeg, het maakt geen aars uit voor de dinwaarde. Lijkt me zorgwekkend…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Hessel Ten eerste, volgens mij schrijf ik niet bepaald iets anders dan jij…?
Afzetten uit een starthuisje is nu juist zo’n beweging die voor ontkoppeling kan zorgen ja. Maar bij een perfecte bocht waarbij je 100% neutraal op je ski staat is de zijwaartse druk die nodig is voor een binding om te ontkoppelen volgens mij niet aanwezig.
Wel is het zo dat bij een veel te lage waarde en veel druk en snelheid de foutmarge heel erg klein wordt.

*bericht bewerkt door Shane op 18 nov 2017 16:02

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gevonden op wepowder:

********************************************************8
Categorie 1: Beginner
Tempo: Langzaam tot matig
Terrein: Licht tot matig
Stijl: Voorzichtig

Categorie 1 DIN: Zoals aangegeven op de tabel
********************************************************8
Categorie 2: Gevorderd
Skiers die niet in categorie 1 noch 3 vallen

Categorie 2 DIN: Zoek aan de hand van jou gegevens de DIN op uit de tabel op en ga één vakje omlaag.

********************************************************8
Categorie 3: Expert
Tempo: Snel
Terrein: Matig stijl tot stijl
Stijl: Agressief

Categorie 3 DIN: Zoek aan de hand van jou gegevens de DIN op uit de tabel en ga twee vakjes omlaag.

null

klopt Din 8 dus toch ;)

*bericht bewerkt door moderator op 18 nov 2017 16:06

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Shane hoe zie je dat voor je, een bocht zonder zijwaartse druk?

@Hessel ik doel op de zijwaarts draaiende beweging van de voet t.o.v. de ski die de ontkoppeling van de binding triggert. Zoals je de mensen in de shops de bindingen ziet testen.

*bericht bewerkt door Shane op 18 nov 2017 16:41

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane diezelfde kracht kun ook genereren met bochten maken. Zonder je voet daarbij zijwaarts te hoeven draaien…

@Hessel Een binding released door een bepaalde beweging en daar is een verschil tussen voet en ski voor nodig. Bij een flink te lage setting en heel hoog niveau kan een fractie teveel op de grote teen staan al genoeg zijn. Dat is misschien geen fout, maar we hadden het over de perfecte bocht 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: je kan de ski niet op één kant zetten zonder zijwaarts rolmoment van de schoen op de binding. (Stel je voor dat de ski op de zijkant in een werkbank vastgeklemd zit, en je een gewicht aan kraag van de skischoen hangt).

De meeste bindingen hebben een “full diagonal toe” die ook lossen als dat rolmoment te groot is. Wedstrijdbindingen hebben meestal een teenstuk dat minder gevoelig voor dat rolmoment om niet te vroeg te lossen bij de grote krachten die worden ontwikkeld bij carven op snelheid.

De neutrale positie waar je over spreekt is de balans in het voorwaartse vlak, maar dat wil niet zeggen dat er geen krachten worden uitgeoefend op de binding.

Als (zoals @DSVier zegt) de binding van je buitenski lost door dit fenomeen in een gesneden bocht op snelheid, zit je binnenski op een plaats die garant staat voor een pijnlijke afloop 😂.

*bericht bewerkt door Morzel op 18 nov 2017 17:34

@Morzel, mijn opmerkingen moet je wellicht wat meer theoretisch zien. Ik probeer al continue aan te geven dat in de praktijk de kleinste afwijking bij hoog niveau en flink te lage DIN al een release kan triggeren., Maar ik heb het zeker niet over de balans in het voorwaartse vlak. Een rolmoment zonder afwijking tussen tenen en hak zal ook geen release triggeren. Maar druk je de grote teen teveel naar binnen t.o.v. je hak, dan zal de binding loslaten. Dat is de enige beweging die een binding released zonder exorbitante opgaande beweging van de hak. En dat is hoe goed jullie allemaal ook zijn, niet de perfecte bocht.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op het testevent kwam er uit de App daar dat mijn DIN op 6,5 moest. Ik ben 175cm, 68 kilo, 298mm. Ik dus bij iedereen aangegeven dat ik ze op 5 wilde. Dan word je raar aangekeken en sommigen wilden dat ik ervoor zou tekenen zelfs. Ik heb mijn bindingen zelfs op 4,5 gehad en ben er nog nooit spontaan uitgegaan. Ik vind het dus al gauw te hoog.

Plaats een reactie