Route naar Livigno

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Wie kent de beste route naar Livigno via Oostenrijk? Wij vertrekken in januari vanuit Gent richting Luxemburg om dan via Stuttgart naar Livigno te rijden…

Welke route neem je het best om een Zwitsers Vignet en dus ok de trein te vermijden?

Waar betaal je overal tolkosten?

Alle feedback is welkom

Al de zoek functie gebruikt. Genoeg leesvoer voor een avond 😉

May the ski force be with you !!

Al de zoek functie gebruikt. Genoeg leesvoer voor een avond 😉

CJAHulskamp op 19 nov 2017 21:53

Ja, en daar raak ik dus niet aan uit welke route nu de beste is… over de Fernpass en dan??? Want als je over de Fernpass rijdt toch nog Zwitsers vignet nodig voor de Landeck tunnel zie ik… klopt dit?

Niet als je bij Nauders de grens over gaat naar Italië. Dit is wel flink om denk ik.

Als je alle vignetten wil mijden moet je in Oostenrijk B-wegen rijden.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 nov 2017 22:01

[quote]Niet als je bij Nauders de grens over gaat naar Italië. Dit is wel flink om denk ik.

Als je alle vignetten wil mijden moet je in Oostenrijk B-wegen rijden.[post]GiGi op 19 nov 2017 22:00[/post][/quot
@GiGi

Ik wil liever geen tol betalen voor en Zwitsers vignet en autotrein maar liever wel via Oostenrijk… dat vignet kost een tientje en kende route goed tot aan de Fernpass (van in de zomer naar Gardameer te rijden)

Maar hoe het dan verder gaat vanaf de Fernpass… dat wil ik graag eens van kenners in detail horen…

Via Nauders en Scuol… is wel een stuk om vanaf Gent maar als je per se geen vignet wilt kopen…

https://www.google.nl/maps/dir/Gent,+Belgi%C3%AB/Livigno,+So…

Mr. Slow

Via Nauders en Scuol… is wel een stuk om vanaf Gent maar als je per se geen vignet wilt kopen…

https://www.google.nl/maps/dir/Gent,+Belgi%C3%AB/Livigno,+So…

Quick op 19 nov 2017 22:15

Die route gaat toch over Zwitserland? Zwitsers vignet nodig dan toch? Of ben ik nu zo verkeerd?

Je moet in de winter sowieso door Zwitserland. Dat is de enige weg naar Livigno in de winter. Als je de route op bovenstaande link rijdt, vermijd je echter de Zwitserse snelwegen (vignet is in CH niet nodig voor secundaire wegen).

Mr. Slow

Nee, want via Nauders rij je niet over de snelwegen in CH, dus geen vignet nodig.

Rob

Nee, want via Nauders rij je niet over de snelwegen in CH, dus geen vignet nodig.

RCGrootveld op 19 nov 2017 22:27

Ik lees dat de route over Nauders 1 van de snelste is… wachttijden van trein enzo diende anders verliest… kan dit kloppen?

Via Nauders en Scuol… is wel een stuk om vanaf Gent maar als je per se geen vignet wilt kopen…

https://www.google.nl/maps/dir/Gent,+Belgi%C3%AB/Livigno,+So…

Quick op 19 nov 2017 22:15

De route die jij hier geplaatst hebt is de kortste route, niet die via Nauders toch he?

Als ik er op klik zie ik de route via Ulm, Kempten, Landeck, Nauders en Scuol. Maar ik neem aan dat je zelf de route met alle bovenstaande informatie ook wel kunt intekenen… succes.

Mr. Slow

Als ik er op klik zie ik de route via Ulm, Kempten, Landeck, Nauders en Scuol. Maar ik neem aan dat je zelf de route met alle bovenstaande informatie ook wel kunt intekenen… succes.

Quick op 19 nov 2017 22:32

Ik zie de route over Bazel Zürich davis als ik erop klik 🤔

Ik lees dat de route over Nauders 1 van de snelste is… wachttijden van trein enzo diende anders verliest… kan dit kloppen?

christoffeys op 19 nov 2017 22:29

Ik zou het niet weten, een uur meer of minder maak ik me nooit druk om, net als tol.
Die shuttle trein rijdt om de 30 min, alleen kunnen er op topdagen wachttijden optreden (ze publiceren een verwachting op dat vlak). Maar dat risico loop je altijd en overal.

Rob

Weet niet hoe het zit qua tol via nauders. Maar die autotrein kost heen en terug rond de 80euro dacht ik. Nog is 40euro voor het vignet. Tol in frankrijk heen en terug 24 euro. Dan kun je wel wat besparen. Rest je alleen nog tunnel naar livigno. Hoe het zit in Duitsland en Oostenrijk weet ik niet.

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 20 nov 2017 02:34

Route via Scuol is prima te doen, wat mij betreft een prima alternatief! Wat de tol betreft: Enkel tol voor de tunnel naar Livigno (en uiteraard een vignet voor de Oostenrijkse snelwegen).

Komen al wat jaren in Livigno en de route Nauders gedaan, route Bregrenz gedaan en route Basel.

Route Nauders qua tijd een drama aangezien je de fernpass over moet met sneeuwval word de ellende alleen maar groten. Tevens veel te veel binnendoor wegen, die is voor ons afgevallen.

Route Bregrenz, kost te veel tijd aangezien je Bregrenz door moet of je schaft een Oostenrijk vignet aan. Wel met de trein naar Zernez

Route Zwiterserland, bevalt ons prima, qua tijd kun je goed doorrijden, nadeel vignet Zwitserland, trein Zernez en dan richting Livigno. Dit is wel de duurste oplossing.

Maar ach, onze wintersport zit niet vast op die laatste 100 euro.

Groeten, Harald

Route Bregrenz, kost te veel tijd aangezien je Bregrenz door moet of je schaft een Oostenrijk vignet aan. Wel met de trein naar Zernez

In de Winter nog nooit problemen mee gehad, maar wij gaan buiten de grote meute.
Dus kan in de piekweek anders zijn.

Rob

Excuus, wij zitten altijd in de schoolvakanties Noord.

Klopt wat RCGrootveld schrijft, dit kan zeker voordelen opleveren qua drukte en route.

Groeten, Harald

Ik zou het vooral van de omstandigheden laten afhangen, zoals altijd bij dergelijke vragen; droog en zonnetje kan je mooi over de passen (Fernpas, Nauders) als je graag de kosten van vignetten wil besparen, sneeuw > zoveel mogelijk over de snelwegen, dan maar een paar tientjes meer uitgeven.

Je kan ook thuis blijven als je geen vignetten wil kopen! Ik wil begrijpen dat niet iedereen het geld in het rond kan strooien… maar naar Livigno rijden zonder toll te betalen is gewoon belachelijk tijdverlies en omweg! Beter naar Terneuzen rijden dan, daar kan je ook skien :-)

@bruno,
Heel goed verwoord.

Groeten, Harald

Ach, je mag best vragen om de voordeligste optie toch? Misschien had de vraag wat anders geformuleerd mogen worden, want ‘geen tol’ is wel een flinke beperking.
Samengevat:

  • optie 1 - de kortste, maar de duurste: via Basel en met de autotrein. Dus CH-vignet en treinkaartje nodig voor Vereinatunnel (ca. €40 enkele reis). Autotrein kan je vermijden door om te rijden, maar dan is optie 3 een betere route.
  • optie 2 - ca. 40 km langer, via Ulm, Bregenz. Geen CH-vignet, wel AT-vignet (of je moet door Bregenz rijden) en ook nog steeds de autotrein.
  • optie 3 - ca. 25 km langer dan optie 2, via Fernpas, Nauders, Scuol. Minder autoweg dus totaal een uur langer dan optie 1. Geen autotrein, geen CH-vignet maar wel een AT-vignet (Fernpass-Landeck zou nog kunnen door de A12 te vermijden, maar een alternatief voor de Landecker tunnel lijkt me erg mijl op zeven (voor die €9).

In alle gevallen houd je ook de Munt la Scheratunnel (tol ca. €15). Als je die wilt vermijden wordt het wel een heel uitdagend verhaal.
M.a.w. de langste route is niet eens zoveel om en je bespaart inderdaad Zwitserse tol en een autotrein. Een Oostenrijk-vignet raad ik wel aan, maar die paar euro mag de pret niet drukken. Let ook op het weer, want bij veel sneeuwval wordt optie 3 ineens een stuk minder leuk.

*bericht bewerkt door Jay op 21 nov 2017 11:39

Ach, je mag best vragen om de voordeligste optie toch? Misschien had de vraag wat anders geformuleerd mogen worden, want ‘geen tol’ is wel een flinke beperking.
Samengevat:

  • optie 1 - de kortste, maar de duurste: via Basel en met de autotrein. Dus CH-vignet en treinkaartje nodig voor Vereinatunnel (ca. €40 enkele reis). Autotrein kan je vermijden door om te rijden, maar dan is optie 3 een betere route.
  • optie 2 - ca. 40 km langer, via Ulm, Bregenz. Geen CH-vignet, wel AT-vignet (of je moet door Bregenz rijden) en ook nog steeds de autotrein.
  • optie 3 - ca. 25 km langer dan optie 2, via Fernpas, Nauders, Scuol. Minder autoweg dus totaal een uur langer dan optie 1. Geen autotrein, geen CH-vignet maar wel een AT-vignet (Fernpass-Landeck zou nog kunnen door de A12 te vermijden, maar een alternatief voor de Landecker tunnel lijkt me erg mijl op zeven (voor die €9).

In alle gevallen houd je ook de Munt la Scheratunnel (tol ca. €15). Als je die wilt vermijden wordt het wel een heel uitdagend verhaal.
M.a.w. de langste route is niet eens zoveel om en je bespaart inderdaad Zwitserse tol en een autotrein. Een Oostenrijk-vignet raad ik wel aan, maar die paar euro mag de pret niet drukken. Let ook op het weer, want bij veel sneeuwval wordt optie 3 ineens een stuk minder leuk.

Jay op 21 nov 2017 11:10

Ik denk dat het woord GEEN TOL niet in mijn vraag stond… enkel Zwitserland vermijden was voor mij de vraag, Oostenrijk en tunnel Livigno geen probleem

Dit is de kortste route wanneer je Frankrijk en Zwitserland wil ontwijken. Gent - Brussel E40 - Namen E411 - Aarlen E25 - Grensovergang Luxemburg A6 en A3 volgen net voor de Franse grens en dan de A13 nemen richting grensovergang Duitsland - A8 blijven volgen tot Pirmasens en dan afrit nr.15 afrijden - Gewest weg (nr. 10 geel borden) van Pirmasens tot Landau in der Pfalz volgen en oprit nr.15 Landau-Nord oprijden - A65 blijven volgen tot Karlsruhe om vanuit Karlsruhe de A8 te volgen richting Stuttgart - Ulm-West 62 afrijden (opgelet milieusticker verplicht) indien geen milieusticker afrijden Kreuz Ulm/Elchingen 65 - A7 blijven volgen tot grensovergang Oostenrijk deze gaat over in B179 richting de Fernpass - vervolgens B189 en B171 volgen tot Mils Schönweis - A12 Mils Schönweis Inntal Autobahn oprijden (Tolkosten 9 euro voor 10 dagen) - A12 Knoten Oberinntal afrijden (borden Reschenpass volgen) en de Landecker tunnel inrijden B180 volgen tot in Pfunds (TIP: geef in de Landecker tunnel Scuol of Zernez in op u navigatiesysteem om de juiste route te nemen) - 27 Scuol - 28 Zernez - Munt La Schera Tunnel (Tolkost zie Winterpreisliste 2017/18 https://www.ekwstrom.ch/tunnel-livigno/tarife.html ) - Livigno

Met het vliegtuig naar Milaan en dan een auto huren? Als je absoluut Zwitserland wilt vermijden lijkt mij dit een serieuze optie. Anders ben je al gauw 5 uur langer onderweg.

*bericht bewerkt door Tim91 op 24 nov 2017 00:05

Dit is de kortste route wanneer je Frankrijk en Zwitserland wil ontwijken. Gent - Brussel E40 - Namen E411 - Aarlen E25 - Grensovergang Luxemburg A6 en A3 volgen net voor de Franse grens en dan de A13 nemen richting grensovergang Duitsland - A8 blijven volgen tot Pirmasens en dan afrit nr.15 afrijden - Gewest weg (nr. 10 geel borden) van Pirmasens tot Landau in der Pfalz volgen en oprit nr.15 Landau-Nord oprijden - A65 blijven volgen tot Karlsruhe om vanuit Karlsruhe de A8 te volgen richting Stuttgart - Ulm-West 62 afrijden (opgelet milieusticker verplicht) indien geen milieusticker afrijden Kreuz Ulm/Elchingen 65 - A7 blijven volgen tot grensovergang Oostenrijk deze gaat over in B179 richting de Fernpass - vervolgens B189 en B171 volgen tot Mils Schönweis - A12 Mils Schönweis Inntal Autobahn oprijden (Tolkosten 9 euro voor 10 dagen) - A12 Knoten Oberinntal afrijden (borden Reschenpass volgen) en de Landecker tunnel inrijden B180 volgen tot in Pfunds (TIP: geef in de Landecker tunnel Scuol of Zernez in op u navigatiesysteem om de juiste route te nemen) - 27 Scuol - 28 Zernez - Munt La Schera Tunnel (Tolkost zie Winterpreisliste 2017/18 https://www.ekwstrom.ch/tunnel-livigno/tarife.html ) - Livigno

POC op 23 nov 2017 22:39

‘Applaus’ 😁 dit is nu eens iemand die niet veroordeelt en gewoon een duidelijk en heel klaar antwoord geeft op mijn vraag!

Waarvoor mijn welgemeende dank 🔝🔝🔝

Dit is de kortste route wanneer je Frankrijk en Zwitserland wil ontwijken. Gent - Brussel E40 - Namen E411 - Aarlen E25 - Grensovergang Luxemburg A6 en A3 volgen net voor de Franse grens en dan de A13 nemen richting grensovergang Duitsland - A8 blijven volgen tot Pirmasens en dan afrit nr.15 afrijden - Gewest weg (nr. 10 geel borden) van Pirmasens tot Landau in der Pfalz volgen en oprit nr.15 Landau-Nord oprijden - A65 blijven volgen tot Karlsruhe om vanuit Karlsruhe de A8 te volgen richting Stuttgart - Ulm-West 62 afrijden (opgelet milieusticker verplicht) indien geen milieusticker afrijden Kreuz Ulm/Elchingen 65 - A7 blijven volgen tot grensovergang Oostenrijk deze gaat over in B179 richting de Fernpass - vervolgens B189 en B171 volgen tot Mils Schönweis - A12 Mils Schönweis Inntal Autobahn oprijden (Tolkosten 9 euro voor 10 dagen) - A12 Knoten Oberinntal afrijden (borden Reschenpass volgen) en de Landecker tunnel inrijden B180 volgen tot in Pfunds (TIP: geef in de Landecker tunnel Scuol of Zernez in op u navigatiesysteem om de juiste route te nemen) - 27 Scuol - 28 Zernez - Munt La Schera Tunnel (Tolkost zie Winterpreisliste 2017/18 https://www.ekwstrom.ch/tunnel-livigno/tarife.html ) - Livigno

POC op 23 nov 2017 22:39

‘Applaus’ 😁 dit is nu eens iemand die niet veroordeelt en gewoon een duidelijk en heel klaar antwoord geeft op mijn vraag!

Waarvoor mijn welgemeende dank 🔝🔝🔝

christoffeys op 24 nov 2017 12:35

Lijkt me anders redelijk de route die @Quick al had aangegeven op 19-11 22.15u?

Dit is de kortste route wanneer je Frankrijk en Zwitserland wil ontwijken. Gent - Brussel E40 - Namen E411 - Aarlen E25 - Grensovergang Luxemburg A6 en A3 volgen net voor de Franse grens en dan de A13 nemen richting grensovergang Duitsland - A8 blijven volgen tot Pirmasens en dan afrit nr.15 afrijden - Gewest weg (nr. 10 geel borden) van Pirmasens tot Landau in der Pfalz volgen en oprit nr.15 Landau-Nord oprijden - A65 blijven volgen tot Karlsruhe om vanuit Karlsruhe de A8 te volgen richting Stuttgart - Ulm-West 62 afrijden (opgelet milieusticker verplicht) indien geen milieusticker afrijden Kreuz Ulm/Elchingen 65 - A7 blijven volgen tot grensovergang Oostenrijk deze gaat over in B179 richting de Fernpass - vervolgens B189 en B171 volgen tot Mils Schönweis - A12 Mils Schönweis Inntal Autobahn oprijden (Tolkosten 9 euro voor 10 dagen) - A12 Knoten Oberinntal afrijden (borden Reschenpass volgen) en de Landecker tunnel inrijden B180 volgen tot in Pfunds (TIP: geef in de Landecker tunnel Scuol of Zernez in op u navigatiesysteem om de juiste route te nemen) - 27 Scuol - 28 Zernez - Munt La Schera Tunnel (Tolkost zie Winterpreisliste 2017/18 https://www.ekwstrom.ch/tunnel-livigno/tarife.html ) - Livigno

POC op 23 nov 2017 22:39

‘Applaus’ 😁 dit is nu eens iemand die niet veroordeelt en gewoon een duidelijk en heel klaar antwoord geeft op mijn vraag!

Waarvoor mijn welgemeende dank 🔝🔝🔝

christoffeys op 24 nov 2017 12:35

Lijkt me anders redelijk de route die @Quick al had aangegeven op 19-11 22.15u?

Userd op 24 nov 2017 12:56

Dan komt die dezelfde eer en dank toe 😁

Ga al jaren naar Livigno.
Hier mijn bevindingen vanuit Tongeren.
Zoals je ziet rij ik vanuit Tongeren altijd via Verviers – Malmedy – Kaiserslautern.
Hier heb je meestal minder verkeer.
Je kunt natuurlijk ook via Aken – Richting Koln – Koblenz.

Route 1:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Bazel – Zurich - Richting Chur – Landquart (autosnelweg verlaten) – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)

Info:
+/- 860 km
Gedeelte door Duitsland, je kan dus iets meer gas geven.
Vignet Zwitserland nodig.
Je gebruikt de Vereina Autotrein. https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina

Route 2:
Tongeren – Luik – Bastenaken - Aarlen Luxemburg – Metz – Straatsburg – Colmar - Bazel – Zurich - Richting Chur – Landquart (autosnelweg verlaten) – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)
Info:
+/- 840 km
Tol in Frankrijk en veel flitspalen
Vignet Zwitserland nodig.
Je gebruikt de Vereina Autotrein. https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina

Route 3:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Stutgart - Ulm – Memmigen – Lindau – Bregenz - Richting Zwitserland Chur – Landquart (autosnelweg verlaten) – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)

Info:
+/- 830 km
Gedeelte door Duitsland, je kan dus iets meer gas geven.
Vignet Oostenrijk (kan ook zonder)
Vignet Zwitserland nodig.
Je gebruikt de Vereina Autotrein. https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina

Route 4:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Stutgart - Ulm – Memmigen – Lindau – Bregenz - Richting Insbruck – Feldkirch – Bludenz – St Anton – Landeck (autosnelweg verlaten) richting St Moritz - Scuol - Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)

Info:
+/- 910 km
Gedeelte door Duitsland, je kan dus iets meer gas geven.
Vignet Oostenrijk
Tol Arlbergtunnel
Geen Vignet Zwitserland nodig.
Je maakt geen gebruikt van de Vereina Autotrein.
Optie: je kan hier ook via de Fernpas rijden. (Wel druk op zaterdag morgen, zeker bij slecht weer (sneeuw)
In Memmingen neem je dan richting Kempten – Reute – Imst – Landeck, waarna je terug op de route richting Livigno komt.

Info tunneltje munt la Schera
Dit tunneltje bevindt zich een 10 tal km voor Livigno. Het is een eenbaanstunneltje, dus laat men het verkeer beurtelings door.
Opgelet: op zaterdag wordt er een andere regeling gehanteerd aan dit tunneltje
Zaterdag vanaf 5 uur ‘s morgens tot 11 uur kan je enkel Livigno uit rijden.
Vanaf 11 uur tot 19 uur enkel Livigno binnen.
Voor 5 uur en na 19 uur is er afwisselende doorgang zoals andere dagen.
Uit ervaring weet ik dat naargelang de drukte aan de tunnel van deze uren afgeweken wordt. Ik probeer altijd op zaterdagmorgen tussen 05:30 en 06:00 aan het tunneltje te staan.
En tot nu mocht ik steeds door rijden (misschien 10 minuten wachten).
Kom je echter na 6 uur, dan is de kans groot dat je niet meer door mag. Je wordt dan afgeleid naar een grote parking waar je moet wachten tot 11:00 uur. (Bij minder druk verkeer mag je iets eerder vertrekken.)
Hou er ook rekening mee dat sommige GPS toestellen het tunneltje niet kennen. Ze sturen je dan via Bormio wat een grote omweg is. (over kleine wegen)

Info Vereina Autotrein (https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina)
Omdat de Fluelapas in de winter gesloten is kan je de wagen op de autotrein (+/- 20 min) zetten.
• Heenreis richting Livigno: (Klosters Selfranga – Saglians)
05.20 (Eerste trein) – 06.20 dan alle 30 minuten tot 20.50 – 21.50 – 22.50 – 23.50 (laatste trein)
Op zaterdag kunnen de wagens die op de eerste trein staan meestal nog door het tunneltje (Munt la Schera) rijden.

• Terugreis richting Klosters (Saglians - Klosters Selfranga)
05.50 (Eerste trein) – 06.20 dan alle 30 minuten tot 20.20 – 21.20 – 22.20 – 23.20 - 00.20(laatste trein)

Je kunt ook kiezen om deze autotrein niet te nemen maar via de Julierpas te rijden.
Je verlaat dan de autosnelweg niet in Landquart, maar rijdt verder richting Chur – Thusis – Julierpas – St. Moritz – Zernez – Livigno.

Mijn voorkeur.
Alles heeft natuurlijk te maken met het tijdstip dat je denkt aan te komen in Livigno.
Vooral als je je aankomst plant op zaterdag voormiddag is het misschien beter een uur eerder of later te vertrekken om zo de drukte aan de autotrein (wachttijden tot 1 uur en meer) en het tunneltje voor Livigno te vermijden.

Ik vertrek altijd vrijdagavond rond 8.15 – 8.30. en neem route 4.
Ik sta dan meestal tussen 5.30 en 5.45 aan de tunnel, en ben tot nu toe steeds mogen doorrijden. Rond 06.15 ben ik dan meestal aan ons hotel/B&B.
Voordeel van deze route is dat ik niet afhankelijk ben van de trein en steeds op tijd aan het tunneltje sta eer deze dichtgaat voor het verkeer richting Livigno.
Het enige nadeel is dat onze B&B dan nog niet open is en we een uurtje in de wagen moeten wachten. Maar beter hier een uurtje wachten dan voor het tunneltje 4 uur op de parking moeten wachten.
Bij de terugreis neem ik altijd route 1. Ook dan vertrek ik op zaterdagmorgen rond 4.15. Hierdoor geen wachttijden aan tunneltje en trein.

MorRonski heeeeeeel knap werk en zeer duidelijk. Ik kom namelijk uit dezelfde regio en ga dit jaar voor de 15 keer naar Livigno. Wij kiezen meestal ook voor route 4 of dezelfde route via Koblenz. Ik denk dat MorRonski trouwens alle mogelijke opties gegeven heeft om naar Livigno te rijden. Ik ken enkel nog een kleine variatie op route 3.

Route 3:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Stuttgart - Ulm – Memmingen – Lindau – Bregenz - Feldkirch (afrijden) - Vaduz (gewest weg volgen = geen Zwitsersvignet wel 15 à 20 minuten langer rijden enkel goed te doen zonder sneeuw wegens moeilijke steile weg richting Landquart!!!) Landquart – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)

Christoffeys ben blij voor je dat het duidelijk was. De route uit Gent is trouwens +/- 980 km.

Ik wens iedereen alvast een veilige en fijne vakantie naar Livigno

Plaats een reactie