Shortski Wurmberg, tips en adviezen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Wurmberg

We zijn op zoek om zonder kids een paar daagjes shortski te plannen in januari. Zou gaan om 2 overnachtingen woensdag en donderdag, dus niet in het weekend. Afgelopen jaar hebben we dat in Winterberg gedaan, en dat was op zich best prima maar wat anders is ook leuk.

Daarom een paar vraagjes voor de ervaringsdeskundigen, is de extra reistijd t.o.v. Sauerland (ongeveer 1 uur en 40 minuten extra voor ons zegt google maps) de moeite waard? Zijn er accomodaties dichtbij de gondel en/of andere liften? Hoe is de sneeuwzekerheid?

Als eerste zou ik zeggen dat de Harz totaal anders is dan Sauerland.
Waar in Sauerland het toerisme floreert als nooit te voren lijkt het in de Harz toch minder te lukken. Desalniettemin heb ik er menig plezierige ski-dagen beleeft. Ik ben in de skigebieden van Braunlage (Wurmberg), Sankt Andreasberg, Sonnenberg, Schulenberg en Hanheklee geweest.

Qua sneeuwzekerheid is Sauerland (met name Winterberg) ongeëvenaard met de enorme kunstsneeuwinstallaties. Dat is in de Harz gewoon een stuk minder. Er wordt wel geïnvesteerd in diverse gebieden in nieuwe liften en kunstsneeuw maar niet op de schaal zoals dat in Sauerland gebeurt. Helaas, want de Harz is wel een mooie omgeving met net wat hogere toppen dan Sauerland. Doet mij net allemaal wat authentieker aan qua sfeer. Niet zo massaal. Landschappelijk vindt ik de Harz persoonlijk wat mooier, ook om te rijden. Minder recht-toe-rechtaan wegen en je gaat vanaf de snelweg al snel de hoogte in.

Of het de moeite waard is om verder voor te rijden is lastig te zeggen. Als er genoeg sneeuw ligt heb je gewoon een paar dagen dikke fun. Zou dan wel bijv combinatie Wurmberg, Sankt Andreasberg, Hanhneklee doen. Alle drie gebieden met leuke pistes waar ook nog wat geïnvesteerd wordt.
Zeker in het weekend (en buiten vakanties) is het er overal rustig, dus zonder wachttijden is mijn ervaring.

Qua accommodaties is er van alles te krijgen. Braunlage en Hanheklee op loopafstand tot de gondel. Sankt andreasberg moet je even afdalen van het dorp naar de liften (liggen in een dal tussen het dorp aan de ene kant en skigebied aan de andere kant).

Als je besluit naar de Harz te gaan zou ik op het laatste moment beslissen ivm sneeuwzekerheid. Ligt er genoeg sneeuw dan is het de overweging waard. Anders dan Sauerland, maar dat maakt het zeker niet minder leuk :)

Thanks, ik neig toch een beetje toch weer Winterberg te doen, maar denk er nog even over na :)

Als je niet te ver weg wilt maar wel iets anders zou je ook het Schwarzwald kunnen overwegen. Kan het wel wat drukker zijn, maar niet zo extreem als Winterberg.

Dat vind ik veel te ver rijden voor een shortski eerlijk gezegd. Dat is nog weer 2,5 uur langer rijden dan Wurmberg en 4 uur langer dan Winterberg.

Gerardmer kan ook een optie zijn, zeker doordeweeks. Maar natuurlijk afhankelijk waar je vandaan vertrekt.

Omgeving Leiden. Vogezen is in ieder geval iets minder ver dan het Zwarte Woud. Al scheelt het niet veel :)

Omgeving Leiden. Vogezen is in ieder geval iets minder ver dan het Zwarte Woud. Al scheelt het niet veel :)

Dat vind ik veel te ver rijden voor een shortski eerlijk gezegd. Dat is nog weer 2,5 uur langer rijden dan Wurmberg en 4 uur langer dan Winterberg.

franksplinter op 20 nov 2017 21:59

Dat ligt eraan waar je vandaan komt. Voor mij is Winterberg 2 uur 45 min. Harz en Schwarzwald zijn beide circa 5 uur.

Vogezen en Harz is evenver vanaf Leiden, dus dat geeft keuzes waar de beste sneeuw dan is. En anders 2 uur eerder in de nacht gaan rijden en toch maar naar Oberstdorf of Klein Walsertal (ok dat laatste zou mijn keuze zijn).

Heb alles even door Google maps gegooid :)

Gerardmer geeft Google 6 uur en 10 minuten aan. Wurmberg 5 uur en 40 minuten, scheelt half uurtje. Voor de volledigheid, Winterberg is 3 uur en 40 minuten, Schwarzwald (Feldberg) 7 uur en 30 minuten.

Vertrekken doen we woensdag na het werk, voor de optie Winterberg betekent dat dan rond 22 uur op plaats van bestemming. 's-nachts rijden en dan meteen op de ski’s vind ik trouwens niet fijn, dus gaat niet gebeuren. Denk dan ook dat het gewoon weer Winterberg gaat worden :)

Met die reistijden zou ik ook voor Winterberg gaan. Als je in het Sauerland iets anders wilt doe je Willingen, Neuastenberg of Altastenberg. Als ik het me goed herinner is een 3 daagse pas geldig in de hele wintersport arena Sauerland en kun je dan dus ter plekke kiezen.

Je kunt het ook zo bekijken, je rijdt sowieso rond 5 uur weg. Als je naar Gerardmer of La Bresse gaat ben je er rond 12 uur, Winterberg rond 9 uur. Mis je op de 3 dagen slechts 3 uurtjes. Of 's middags paar uurtjes meer vrij pakken en eerder wegrijden. Zo doe ik het vaak.

*bericht bewerkt door Robert7 op 21 nov 2017 09:52

Ik laat het allemaal nog even open tot bijna voor vertrek. Kunnen we op basis van sneeuw- en weersverwachting beslissen :)

Hallo! Vraagje. Is er iemand die kant op geweest eind vorig jaar? Ik zit te denken om eind januari voor 4 dagen naar Braunlage te gaan. Goed idee? Wil er 3 dagen snowboarden voordat we in maart naar Livigno gaan.

Ik ben twee jaar geleden geweest in de carnavalsvakantie. Het is een klein gebiedje met makkelijke pistes en een wat moeilijkere. Ligt er dus aan wat je niveau is. Wij hebben 3 dagen heerlijk geskied samen met onze zoon (toen zes). Als ik zonder kinderen zou zijn, zou ik eerder naar Winterberg gaan (iets meer uitdaging). Bij beide is de vraag hoeveel sneeuw er ligt en dat zou ik dus gewoon aankijken. De ene week is het fantastisch en twee weken later is alles weg. Wij begonnen met veel moeite een piste open naar een volledig wit wonderland in vier dagen.

Wilco van Bragt

@WilcovanBragt bedankt voor je bericht! Wij kunnen aardig snowboarden. Niet als de beste, maar het gaat. Misschien dan toch maar naar Winterberg kijken… Bedankt!

@ilovesnow Ik zou voornamelijk kijken naar de sneeuwkwaliteit en de hoeveelheid pistes die open zijn. De lengte van de pistes is bij Wurmberg weer beter en aantal pistes zijn lekker te carven/cruisen (aantal “pistes” zijn ook gewoon paadjes). Variatie is in Winterberg groter, pistes meestal wel wat korter. Maar beide zijn heerlijk (als de condities goed zijn) voor een paar dagen.

Wilco van Bragt

@WilcovanBragt ik hou Winterberg, Willingen en Braunlage in de gaten. Het liefste ga ik naar Willingen maar dan moet het de komende 2,5 week wel gaan sneeuwen. Winterberg ben ik 1 x 1 dag geweest… braunlage nog nooit geweest. Hoe is dat dorpje? Beetje gezellig? Wij willen 29 januari tot en met 2 februari gaan

Oeps. Zit op het account van mn vriend… ;-)

@ilovesnow @boarder0801 wij waren met kerst in het sauerland en toen was Willingen al hopeloos. Dan zal er echt nog sneeuw moeten vallen om daar plezier te hebben (wij zijn naar Winterberg gereden). Het dorpje Braunlage is zeker niet onaardig. Niet zo groot als Willingen of Winterberg. Het is wel wat pittoresker.

Wilco van Bragt

@WilcovanBragt ik hou het allemaal in de gaten! Voor zo ver ze een voorspelling kunnen doen voor over 12 dagen, maar ziet er naar uit dat het gaat sneeuwen. Ik boek nog niks… pas 1,5 week van tevoren 😜 en we gaan van maandag tot en met vrijdag en buiten de vakanties…

Plaats een reactie