Skatehelm

Hallo allemaal,

Wat is jullie ervaring met een skatehelm voor het snowboarden? De oorbeschermers heb ik ook van mijn huidige helm afgehaald omdat ik het niet fijn vind. Over mijn oren trek ik altijd mijn ski masker.

Alex

Sölden en Willingen fanboy

Geheel afhankelijk van de certificeringen van de helm

echte mannen lopen naar boven,

Skatehelmen zijn normaliter veel kleiner dan een skihelm, en ze hebben niet dezelfde certificering.

skihelm vs skatehelm:

null

Skatehelmen zijn normaliter veel kleiner dan een skihelm, en ze hebben niet dezelfde certificering.

DrPhil op 25 nov 2017 14:22

Dus… het word niet aangeraden ofzo?

Sölden en Willingen fanboy

Ze bieden veel minder bescherming.

Dus nee, ik zou het persoonlijk niet doen. Als Schumacher met skihelm al in coma raakt, was ie met een skatehelm morsdood geweest. In zijn geval wellicht beter, maar dat terzijde.

Een goede skateboard helm is het zelfde als een snowboard helm maar dan minder warm.

Als de helm CE EN 1077 gecertificeerd is, is hij geschikt voor skiën en snowboarden. Anders niet.

Het CE keurmerk en de certificatie moet aangeduid zijn bij aankoop van de helm, en/of op een label in de helm.

Een goede skateboard helm is het zelfde als een snowboard helm maar dan minder warm.

rickhaha op 25 nov 2017 18:49

Denk je dit of heb je dit ergens gelezen? Indien dat laatste dan zou ik graag de bron weten.

Waarom zou je dan onveiliger zijn met een skatehelm?

Sölden en Willingen fanboy

Ik heb geen idee van normen en certificeringen, maar skaten is, ondanks wat velen denken, ook een hele grote sport en bovendien val je er vaker en vaak op (letterlijk) betonharde ondergronden mee. Het zou bizar zijn, als die helmen minder bescherming zouden bieden…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ken geen een skate helm die CE EN 1077 is gecertificeerd. Maar misschien vergis is me.

Ik heb geen idee van normen en certificeringen, maar skaten is, ondanks wat velen denken, ook een hele grote sport en bovendien val je er vaker en vaak op (letterlijk) betonharde ondergronden mee. Het zou bizar zijn, als die helmen minder bescherming zouden bieden…

Shane op 25 nov 2017 19:26

Bromfietshelmen zijn meestal onveiliger dan motorhelmen. Terwijl je er héél hard mee kunt vallen.

Dat je met skaten heel hard mee kunt vallen, is zeker waar, maar dat zegt niks over of ze voor skiën geschikt zijn.
Voor fietshelmen gelden nog zwaardere eisen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 nov 2017 20:13

Misschien dat het iets met puntbelasting te maken heeft (een steen) maar dat weet ik niet zeker.

Een goede skateboard helm is het zelfde als een snowboard helm maar dan minder warm.

rickhaha op 25 nov 2017 18:49

Denk je dit of heb je dit ergens gelezen? Indien dat laatste dan zou ik graag de bron weten.

SPAM op 25 nov 2017 19:14

Heb ze beide wel eens uit elkaar gehaald, materiaal was exact het zelfde alleen de liner beter geïsoleerd. Een bron heb ik hier niet van natuurlijk.

Zoals ik al zei Phil, ik heb geen idee, het zou me alleen verbazen. Ik heb inmiddels wel gezien dat de prijzen van skatehelmen bijzonder laag zijn, andere koek dan 15 jaar geleden 😉. Voor minder dan 3 tientjes koop je waarschijnlijk geen topproduct…
Maar goed, jan en alleman koopt de skihelm voor minder bij de Lidl:

I can stick uphill ice, on my saucer...

Is EN 1078 hoger dan EN 1077
Want dan zit t met zo’n helmpje als deze gewoon goed: https://www.skatepro.nl/115-17465.htm?stockcode=750400_364/S…

Edit: zie dat ze allebei op andere dingen gestest worden.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 25 nov 2017 21:39

@Tiny-M: Neen, het is gewoon een andere standaard. EN 1078 is voor fiets- en skatehelmen, EN 1077 is voor skihelmen. Er zijn verschillende testprocedures en onderverdelingen per standaard. EN 1080 is bijvoorbeeld een standaard betreffende helmen die zijn aangepast aan jonge kinderen. De reden waarom fiets- en skatehelmen onder dezelfde standaard vallen is omdat ze doorgaans binnen dezelfde (stedelijke) omgeving worden uitgeoefend, en gemeenschappelijke risico’s hebben (vallen op beton, stoepranden, auto’s) die anders zijn dan degene die je tegenkomt op de pistes…

Een aantal verschillen tussen 1077 en 1078 is dat voor fiets-/skatehelmen valtests worden gedaan met een vlakke ondergrond én een gesimuleerde “stoeprand”; terwijl skihelmen een penetratietest voorschrijven die niet op het programma staan van fietshelmen.
Binnen de standaarden zelf heb je onderverdelingen (bv. EN 1077 class A schrijft een helm voor die twee keer zoveel energie moet kunnen absorberen als een EN 1077 class B helm, en ook oren beschermt waar bij class B de oren mogen vrij zijn).

Is een skatehelm beter dan geen helm? Allicht.
Is het gemaakt en getest om te gebruiken bij het boarden? Neen.
Kan de verzekering hierover lastig doen als ze moeten uitkeren na een ongeval? Ongetwijfeld (maar dat is een constante ;-)).

Welke verzekering @Morzel? Je bent toch uberhaupt niet verplicht een helm te dragen?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: in Italië (t.e.m. 14j) en de meeste regio’s in Oostenrijk (tot 15j) is er alvast helmplicht voor jongeren.

In de regio’s waar het in Oostenrijk niet verplicht is (Tirol en Vorarlberg), zijn er bovendien gerechtelijke precedenten waarbij het niet-dragen van een helm een bepalende factor is in de (niet-)toekenning van aansprakelijkheid en schadevergoeding.

Als je een ongeval hebt met hersenletsel waarbij jij geen helm droeg, kan je er vergif op nemen dat de verzekeringsmaatschappijen (de jouwe of die van een eventuele tegenpartij), het niet-dragen van een helm zullen aanvoeren als argument om niet te moeten uitkeren.

Zou temperatuur en de eigenschappen van de kunststoffen hierop een punt kunnen zijn?

Als je een ongeval hebt met hersenletsel waarbij jij geen helm droeg, kan je er vergif op nemen dat de verzekeringsmaatschappijen (de jouwe of die van een eventuele tegenpartij), het niet-dragen van een helm zullen aanvoeren als argument om niet te moeten uitkeren.

Dat zal niet meevallen als er geen regelgeving voor is en er niets over in de voorwaarden van die verzekeringsm’pij is opgenomen.

Allemaal leuk die verhaaltjes over normen enzo, maar de pasvorm is nog veel belangrijker.

Een goed passende 3e hands skatehelm zal altijd veiliger dan een 800euro skihelm met keurmerk die niet lekker past (en ja, er skiën genoeg mensen rond met een slecht passende helm).

N.B. ik zou wel gewoon een ski/snowboard helm nemen. ;)

Ik heb geen idee van normen en certificeringen, maar skaten is, ondanks wat velen denken, ook een hele grote sport en bovendien val je er vaker en vaak op (letterlijk) betonharde ondergronden mee. Het zou bizar zijn, als die helmen minder bescherming zouden bieden…

Shane op 25 nov 2017 19:26

Dus… het zou dan toch niet uit moeten maken?

Sölden en Willingen fanboy

@Snowy-Alex, als je het topic goed leest leer je volgens mij dat de helmen op andere zaken zijn getest. Skatehelmen zullen ongetwijfeld stevig zijn, maar je weet dus niet of ze in bepaalde gevallen ook voldoende bescherming bieden. En ja, dat maakt uit.

Edit: schitterend hoeveel kennis er weer opborrelt in dit topic, leuk om te lezen!

*bericht bewerkt door Forza op 26 nov 2017 10:34

Oke, dan ga ik toch maar voor de veel lelijkere duurdere snowboardhelm.

Sölden en Willingen fanboy

Ik denk dat een Goggle bij een skateboard helm erg gek staat. Over lelijk gesproken.

Plaats een reactie