Beste bootfitter Nederland

Dan heel simpel de kleinere ;-)

Toen ik in skiwinkel werkte hielden we de nummers vaak ‘verborgen’, dat was niet voor niets…

Click. Click. Peace

Graag wil ik alle verhalen enigszins relativeren. Ik ski al 50 jaar. Nooit met voetproblemen, maar de laatste 10 jaar kreeg ik steeds meer problemen. Zoals brandende pijn in mijn voorvoet. Waarschijnlijk omdat omdat voeten nu eenmaal langzaam veranderen. Om die reden ben ik naar MK-Skiservice gegaan. Een uitstekende zaak met grote professionaliteit. De schoenen waar ik op dat moment problemen mee had waren Salomons uit de top-serie. Maat 30 en iets te ruim, maar een halve maat kleiner was er niet. MK constateerde onmiddelijk dat mijn schoenen te groot waren en heeft mij Dalbelli schoenen, maat 29,5 inclusief aangepaste zooltjes aangemeten. Met nog wat na-service leek allemaal prima te zitten, maar de pijn verdween niet. De eerste dagen van een vakantie was het zelfs erger. Daarbij kwam dat de schoenen met een halve maat kleiner slechts met grote moeite aan en uit te trekken waren. Zeker als ze koud waren, dan leidde dat regelmatig tot schaafwonden op de enkel. Kortom, ik twijfel nog steeds niet aan de kundigheid van MK, maar bij mij heeft het absoluut niet geholpen. Daarom verder gezocht. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij Voetsula een centrum voor podotherapie. Daar heb ik zooltjes aangemeten gekregen die, in tegenstelling tot de zooltjes van MK, aan de achterzijde veel hoger waren, waardoor mijn hiel hoger kwam te staan. Die heb ik tot volle tevredenheid gebruikt in mijn iets te grote Salomons. Niet alleen was de ruimte verdwenen, maar ook de pijn was weg. Dit jaar heb ik 16 dagen op de latten gestaan en geen moment pijn gehad. Ook niet op de eerste dag.
Conclusie: Het op maat laten maken van schoenen bij voetproblemen kan zeker een oplossing zijn, maar eerst een bezoekje aan een podotherapeut kan ook een oplossing zijn.
De oplossing met een aan de achterzijde verhoogd zooltje komt trouwens overeen met de ervaring die ik jaren geleden had. Mijn vrouw had in Canada haar schoenen te dicht bij een verwarming laten staan, waardoor ze gesmolten waren. Bij de lokale ski-shop hebben we nieuwe schoenen gekocht met kwalitatief goede zooltjes. Om de zaak goed passend te maken heeft de verkoper rubber wiggen onder de hak van de zooltjes aangebracht. Mijn vrouw heeft sindsdien nooit meer voetproblemen gehad.

De hiellift is een veel toegepaste truc door bootfitters. En het is ook niet zo dat skischoenen in een maatje kleiner een oplossing is voor elk mogelijk ongemak. Wat wél vaak het geval is, is dat veel mensen in te grote skischoenen skiën.

Vraagje over schoenen. Wij hebben thuis 2 paar lange SX’en staan. Qua breedte ideaal voor mijn voeten, maar…

De 26-26,5 voelt goed aan. Voet zit goed vast. Teen raakt vooraan (wel redelijk fel moet ik zeggen), maar mijn tenen zijn vrij in skihouding. In skihouding zitten mijn voeten goed vast. Shelltest: 2 vingers (krap)

De 27-27,5 voelt ook goed aan. Voet zit wel minder vast. Teen raakt (letterlijk), maar mijn tenen hebben wel heel veel vrijheid in skihouding. Ik heb de indruk dat mijn voet/hiel minder vast zitten. Shelltest: vlotjes 2 vingers.

Ik zou dus denken dat ik met de 26-26,5 wel goed zit. Maar ik vind dit vreemd aangezien mijn voetlangte 27,6cm is… Iemand hier een verklaring voor?

Finn op 6 sep 2018 12:21

de lange sx valt lang. Ik heb ook 26,5.

Maar wat is ‘minder vast’?

En probeer het ook eens 's avonds na een lange dag als je voeten moe zijn, liefst veel gestaan/gelopen…

Zijn ze gebruikt?

Rogier op 6 sep 2018 12:33

Ze zijn nieuw.
Ik zal ze eens savonds proberen maar moest ik nu niet geweten hebben welke getallen op de boots stonden, dan was het voor mij echt wel duidelijk. Beste gevoel in de kleinere maat. De cijfers doen me wel twijfelen om voor mezelf ook zo’n paar aan te schaffen.

Finn op 6 sep 2018 12:36

Met een paar goede zolen erbij gaat de 26-26,5 maat prima functioneren denk ik. Door de ondersteunende zool kan je voet niet zo verlengen bij druk.

zeer goede ervvaring met Norbert Maier in Rotterdam

Ik heb mijn schoenen in Oostenrijk gekocht en laten fitten.

Voordeel vond ik dat ik de schoenen kon uitproberen. De eerste schoenen die ik probeerde bleken net even te breed. Ze gaven me geen vertrouwen.

Maar de schoenen die ik nu heb (Atomic Hawx Ultra 130), voelden in de winkel voor mijn gevoel een beetje te strak. Daar uiteindelijk toch maar een dag op geskied, precies aangegeven waar de drukpunten in de schoenen zaten, in de oven, ander zooltje, etc.
De volgende dag weer geprobeerd. Ik heb nog nooit zo lekker geskied. Eindelijk echt controle in schoenen die als een tweede huid om mijn voeten zitten. Toch nog een drukpuntje: nog even lokaal iets aan gedaan.

En ik betrapte me er een dag later bij het apres skiën erop dat ik ze om 18 uur nog steeds dicht had zitten. Ze zitten namelijk gewoon heerlijk. In al die veertig jaar skiën heb ik dat nog nooit gehad.

Ik vond het een voordeel dat ik ze “in het echt” kon proberen en in een paar kleine stappen ideaal kon krijgen.

*bericht bewerkt door phma op 07 sep 2018 14:25

@Ronaldski
Ben je nog terug geweest bij MK na je eerste week?

Ik weet dat ik met mijn schoenen wel een keer of 5 terug ben geweest in Nieuwegein.
Iedere keer weer een kleine aanpassing (ook omdat ze niet direct te grote stappen wilden doen die niet meer te herstellen zijn als het bijv te ver opgerekt was) maar wel tot gevolg dat ze nu perfect zitten.

Follow-up: ik heb een aantal uurtjes indoor geskied met die sx120 maatje 26,5 en ze zitten gewoon goed. Drukpunt verdwijnt volledig in skihouding. Ik ben verkocht :)

@Ronaldski
Ben je nog terug geweest bij MK na je eerste week?

Ik weet dat ik met mijn schoenen wel een keer of 5 terug ben geweest in Nieuwegein.
Iedere keer weer een kleine aanpassing (ook omdat ze niet direct te grote stappen wilden doen die niet meer te herstellen zijn als het bijv te ver opgerekt was) maar wel tot gevolg dat ze nu perfect zitten.

Togi op 7 sep 2018 14:57

Ja, een aantal keren. Maar het hielp niet. Nogmaals, ik twijfel niet aan de kundigheid van MK. Alleen voor mij heeft het niet geholpen en een paar goede inlegzolen van een podotherapeut wel. Niet goedkoop maar wel veel goedkoper dan een nieuw paar schoenen. Ik kom nog steeds bij MK, maar dan voor de service aan mijn ski’s. Een prima zaak.

Iemand toevallig nog een goed adres voor schoenen iets meer naar het zuidoosten van het land? Geen probleem om naar R’dam, Malden of Bilthoven te rijden maar als er ook een iets meer in de buurt is, zou dat handiger kunnen zijn als er een aantal keer terug gegaan zou moeten worden.

Nog meer zuid oosten dan Malden of juist die hoek? Edelweiss is verhuist en zit nu in Dieren, bij Arnhem.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Iets meer nog als het kan, Arnhem is redelijk Oosten ;)

Ah ook wel een beetje zuiden, toch ;)? Maar dan weet ik helaas niets…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hangt van je uitgangspunt af 😉 Ik bedoel meer in de driehoek Breda, Venlo, Maastricht bijv. Iets in BE of DE mag ook.

Hangt van je uitgangspunt af 😉 Ik bedoel meer in de driehoek Breda, Venlo, Maastricht bijv. Iets in BE of DE mag ook.

Userd op 20 jan 2019 19:38

Outdoor.org in Roosendaal die hebben mij fantastisch geholpen met mijn zoektocht naar de goede skischoen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Hangt van je uitgangspunt af 😉 Ik bedoel meer in de driehoek Breda, Venlo, Maastricht bijv. Iets in BE of DE mag ook.

Userd op 20 jan 2019 19:38

Ik heb aankomende woensdag een afspraak bij Bosthon in Houthalen-Helchteren (B). Na woensdag kan ik je mijn ervaring vertellen. Ik laat wel mn snowboardboots fitten…

Graag, thx all!

@Userd Ik kan alleen een tussentijdse update geven. Ben in Houthalen geweest. Omdat we een week geleden in Winterberg waren had ik nadrukkelijk opgelet waar ik last voelde. Ik begon toen oa te twijfelen aan het feit dat ik een Boa-boot heb en of ik niet beter een veter-boot kan gebruiken. De bootfitter vertelde me dat hij 2 van de 3 problemen in mn huidige schoen kon oplossen: gezwollen enkel na 2 uur boarden, (restverschijnsel dankzij 4x gescheurde enkelbanden) en de hiellift. Maar de blauwe kuiten hadden idd te maken met zwaardere kuit tov hele smalle enkel. En dan is een boa-systeem niet handig. Ipv mn huidige boots aan te passen heb ik besloten andere boots aan te schaffen die beter bij mijn voeten passen, en deze laat ik nog fitten. Hoe het eigenlijke fitten gaat uitpakken weet ik over een week of 2-3, maar dit advies gaf me al vertrouwen…

*bericht bewerkt door G11ling op 28 jan 2019 21:57

@Userd Outdoor & Travel Outfitters in Roosendaal is zeker aan te raden, zoals al aangegeven. (outdoor.org).

Groot voordeel is dat dit op 15 min rijden van skidome Rucphen ligt. Hierdoor was ik binnen één dag klaar. Schoenen uitkiezen, in de oven, daarna uurtje op de skibaan en toen terug om de drukpunten te laten aanpassen. Omdat ik 15 min nadat ik geskied had terug aankwam in de winkel, was het precies van mijn voeten af te lezen waar de drukpunten zaten. (Roodheid en exacte locatie) Dit is meteen aangepast en sindsdien grap ik altijd dat mijn schoenen net pantoffels zijn, ze zitten perfect!

*bericht bewerkt door Dvb op 28 jan 2019 22:08

Enorm Goede ervaring met Norbert Maier Sport Rotterdam.
Ruime keus en sturen naar mijn mening perfect aan op een goede schoen. Na lang tobben met schoenen is sinds mijn bezoek daar het probleem opgelost

De verschillende bootfitters hebben zo hun eigen kunstjes. Een schoen iets breder maken kunnen ze allemaal. Als het echt moeilijk wordt leer je ze pas goed kennen.
Mijn ervaring met Dutchbootfitter is uitstekend. Daar werken 2 man, beiden podoloog. Het probleem bleek helemaal niet in de schoen te zitten. Althans bij mij. Er bleek sprake van een zenuwbeknelling. Is nu voor 90% opgelost met een speciale zool. Supertevreden dus. Ben niet bij iemand anders geweest, dus kan niet vergelijken.

Veel problemen gehad met verschillende skischoenen. Ook bij verschillende wintersportwinkels geweest in het zuiden van het land, maar verder dan zooltjes van Superfeet of Sidas ben ik niet gekomen. Ook niet bij het wisselen van merk en type skischoen.

Na een tip nu overgestapt op de Fischer Ranger One 130 en de binnenschoen daarvan laten aanpassen bij MK Skiservice in Bilthoven, plus op maat gemaakte zooltjes erin, en voor het eerst sinds lange tijd heb ik weer prettig zittende skischoenen die nog steeds een zeer sportief randje hebben. Kan niet anders dan MK van harte aanbevelen, prettige service, nemen de tijd voor je en het resultaat is ook nog eens goed!

Veel problemen gehad met verschillende skischoenen. Ook bij verschillende wintersportwinkels geweest in het zuiden van het land, maar verder dan zooltjes van Superfeet of Sidas ben ik niet gekomen. Ook niet bij het wisselen van merk en type skischoen.

Na een tip nu overgestapt op de Fischer Ranger One 130 en de binnenschoen daarvan laten aanpassen bij MK Skiservice in Bilthoven, plus op maat gemaakte zooltjes erin, en voor het eerst sinds lange tijd heb ik weer prettig zittende skischoenen die nog steeds een zeer sportief randje hebben. Kan niet anders dan MK van harte aanbevelen, prettige service, nemen de tijd voor je en het resultaat is ook nog eens goed!

Orange69 op 23 dec 2019 12:48

Wat overigens niet wil zeggen dat het aanraden van superfeet of sidas de verkoper ‘minder’ zou maken. Wellicht dat in JOUW geval een maatzool nodig was, maar dat is natuurlijk geen algemeenheid. Het herkennen van wat nodig is maakt een goede verkoper.

Fijn dat je goed geholpen bent!

*bericht bewerkt door Gaston op 23 dec 2019 14:31

Tijd voor een uitpakparty?!

Over Bart van Kustomaid in Berlicum (bij Den Bosch) hoor ik ook goede berichten.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

MK skiservice, Outdoor XL, Snowcountry

Ik heb die van mij gekocht bij kienhuis in Denekamp super te vreden mee

Over Bart van Kustomaid in Berlicum (bij Den Bosch) hoor ik ook goede berichten.

Frank op 23 dec 2019 15:54

Fijn dat deze naam ook eens voorbij komt. Leuke kleine winkel, en idolaat van skien. Veel ervaring bij overige grotere winkels, maar is enkele jaren geleden voor het persoonlijke contacten en advies gegaan. Begint binnenkort met het geven van workshops voor het maken van je eigen ski’s.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Heeft iemand ervaring met Ski Alm in Delft?

Plaats een reactie