Nieuwe goggle met fotochromatische lens, tips?

Ik zoek een nieuwe goggle met een fotochromatische lens. Ik kom bij een eerste voorzichtige zoektocht de Julbo Zebra reeks tegen met lenzen van cat 1 t/m 3 en cat 2 t/m 4. Heeft er iemand ervaring met dit soort goggles? Zo ja, welke merken bieden dit aan en bevallen goed en zijn ook nog eens tegen een redelijke prijs te krijgen? Met redelijk bedoel ik niet 200+ euro ;-)

*bericht bewerkt door Roko op 28 nov 2017 14:59

Uitrusten doe je maar in de lift.

Dus €199,- valt binnen budget? 😜

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb een Julbo Aerospace Zebra Light Yellow. Superbril.

Als je een meekleurende lens wilt kopen, moet je op een paar dingen letten:

  1. hoeveel hij meekleurt.
    Je hebt 4 categorieën. Cat. 1 is haast helder, cat. 4 is heel donker (rond 10% uit mijn hoofd). Bij mijn weten heb je geen brillen die het hele spectrum, van cat. 1 tot en met 4, bestrijken, maar ik kan me vergissen. Mijn Julbo loopt van 1 tot 3. Julbo maakt ook brillen van 2 tot 4.

  2. Wat de basiskleur van de lens is.
    Voor slecht zicht heb je een hoog contrast vizier nodig. Een basiskleur als grijs is neutraal, dwz niet hoog contrast. Je hebt grofweg gezegd een paar basiskleuren: grijs (neutraal, weinig contrast), bruin (warm/contrast), geel (hoog contrast) en roodachtig/cognac/rose (hoog contrast).

Julbo heeft als basiskleur voor zijn Zebra lenzen bruin (Zebra), geel (Zebra Light) en roodachtig (Zebra Light red).

Ik meen dat sommige merken ook grijs als basiskleur gebruiken. Uit mijn hoofd de CP Camurai Vario of de Kask, daar wil ik even vanaf zijn. Smith heeft ook als basiskleur grijs voor zijn photochromatic lenzen, dacht ik. Weet het niet helemaal zeker meer. Maar er zit in elk geval een duidelijk verschil in. Een photochromatsche lens met als basiskleur grijs zou voor mij meteen afvallen.
Het is vaak niet makkelijk om de basiskleur te achterhalen. Laat je niet misleiden door de kleur van de spiegeling! Zo had Emerald Green van Oakley als basiskleur grijs, net als de Blue (en Ice) Iridium. De huidige blauwe lens van Oakley, Sapphire Prizm, heeft echter rose als basiskleur. Op het oog zien Blue Iridium en Sapphire Prizm er allebei hetzelfde uit: blauw spiegelend. Maar ze kijken dus totaal verschillend.
Kijk anders eens op de site van Julbo, daar staat het ook visueel uitgelegd.

Ik heb de Julbo Zebra light, cat. 1t/m3 en @SPAM de cat. 2 t/m 4.
Echt perfect hoor, je hoeft nooit lenzen te wisselen en ik zie met slecht zicht beter contrast dan met mijn oude skibril met oranje lenzen. Ook bij zeer felle zon vind ik hem prima, ondanks dat die tot cat. 3 gaat. Aanrader! En ruim binnen je budget.
(Op mijn profielfoto zie je hem😃)

Winter is coming

Die Julbo Aerospace is toch gewoon 200 plus…?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mijn Zebra light was dacht ik 150.- in Les Menuires.

Winter is coming

Die Julbo Aerospace is toch gewoon 200 plus…?

Shane op 28 nov 2017 19:41

Hij is wel onder de € 200 te vinden, afhankelijk van de lens.

Ik geloof dat ze de Zebra Light (geel) dit jaar niet meer leveren in Europa. Alleen de Zebra Light Red nog, meen ik.

http://www.ekosport.nl/INTERSHOP/web/WFS/EKO-NL-Site/nl_NL/-…

Sorry voor de lange link. Alle Julbo photochromatische goggles bij Ekosport

Ik zie op de link van @Spam een aparte aerospace OTG versie Phil. Hij is er dus wel.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dit is een Franse firma en ik heb er goede ervaring mee. Ze hebben ook een fysieke winkel net ten westen van Albertville. Als je in de buurt bent ff langsgaan. Echt scherpe prijzen voor actuele en A merk producten.

Ik zie op de link van @Spam een aparte aerospace OTG versie Phil. Hij is er dus wel.

Shane op 28 nov 2017 20:15

Kijk eens aan!

Alternatieven zijn:

Bollé Modulator lenzen: http://www.bolle.com/gb/categorie?id=26&TECHNO2=NXT%20MO…
Uvex Variomatic lenzen: https://www.uvex-sports.com/technologies/lenstechnologies/va…
Salice CRX Polarflex lenzen: https://www.saliceocchiali.com/model.php?tipo=maschere… (niet zo’n handige website)

Het belangrijkste (naast de lens) is denk ik de pasvorm. Pas een frame in combinatie met je helm. Binnen de modellen die goed passen moet je dan kiezen welke je wil. Dat lijkt mij de juiste volgorde.

Salomon maakt ook Photochromic goggles. Geen idee wat de basiskleur daarvan is.
Smith zoals gezegd ook. Volgens mij is daarvan de basiskleur grijs.
Van de Uvex heb ik geprobeerd de basiskleur te vinden, maar dat is me niet gelukt.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 nov 2017 20:32

@GiGi.bij Uvex is de Variotronic toch het nieuwste. Zie de webside.

Hen48

Dit waren gewoon wat fotochromatische lenzen die ik wist. Of het het nieuwste van het nieuwste is zal mij meestal wordt wezen… Als het goed werkt…

Ff voor mijn begrip, we roepen al jaren dat je goggle en helm samen moet passen. Zijn er nog afwijkende combi’s of hebben de goggle en helm fabrikanten inmiddels de shape voldoende aan elkaar aangepast en hoeven we dit niet meer als advies te geven?

Ik vond de Oakley Flight Deck XL niet mooi aansluiten op mijn Giro helm. Mijn Julbo sluit wel goed aan.

Alternatieven zijn:

Bollé Modulator lenzen: http://www.bolle.com/gb/categorie?id=26&TECHNO2=NXT%20MO…
Uvex Variomatic lenzen: https://www.uvex-sports.com/technologies/lenstechnologies/va…
Salice CRX Polarflex lenzen: https://www.saliceocchiali.com/model.php?tipo=maschere… (niet zo’n handige website)

Het belangrijkste (naast de lens) is denk ik de pasvorm. Pas een frame in combinatie met je helm. Binnen de modellen die goed passen moet je dan kiezen welke je wil. Dat lijkt mij de juiste volgorde.

GiGi op 28 nov 2017 20:25

Heren, dank voor alle tips en ervaringen tot zo ver. @Gigi vind maar eens een winkel waar ze alle merken hebben, dat passen wordt lastig denk ik. Die laatste opmerking van @DrPhil is handig, ik ski zelf ook met een helm van Giro. Dat merk heeft geen fotochemische lenzen helaas.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Sommige merken passen goed bij elkaar. Zoals anon helm en smith bril. Maar iedereen heeft een ander Hoofd. Zo heb je bij Smith verschillende grootes in de brillen. een kleinere I/os normale I/O grotere I/ox en de I/o7 ligt tussen i/O EN i/ox. Dus als je geen gap wilt moet je passen!

Ligt het nu aan mij of kent niemand de fabrikant Dragon?
Ik heb zelf al 3 jaar de Rogue met signature van Danny Davis.
En heb dit jaar de nieuwe lumalens transitions gekocht wat hetzelfde is.
Wat ik tot nu toe door de lens kan zien is echt super!, maar ben uiteraard nog niet in de sneeuw geweest :)

Hier zie je ze staan, ze kosten wel 220,-

http://www.dragonalliance.com/en-us/snow-goggles#global/all/…

Mijn vrouw en ik hebben Julbo Zebra’s met Giro helmen. Ook bij Ekosport gekocht, dacht voor 130 euro ofzo, maar dat weet ik niet meer zeker. Sluit mooi aan op de helm. Voor de visualisatie:

null

Ligt het nu aan mij of kent niemand de fabrikant Dragon?

Freerider op 29 nov 2017 09:21

Daar had ik nog nooit van gehoord inderdaad. Maar er zijn heel veel (kleine) merkjes die brillen maken…

Iemand ervaring met het merk Cairn?

Uitrusten doe je maar in de lift.

Niemand?

Uitrusten doe je maar in de lift.

Iemand ervaring met het merk Cairn?

Roko op 29 nov 2017 21:33

Zie het altijd in Les Menuires bij Sport 2000 liggen als budgetmerk, maar zelf dus geen ervaring mee.

*bericht bewerkt door MiTi op 30 nov 2017 23:13

Winter is coming

Ik blijft het gewoon proberen :)
Iemand ervaring met de Sinner Sintec/Trans+ lenzen?

Uitrusten doe je maar in de lift.

Hij is in de rentepuntenwinkel te krijgen. Niet duur.
Geen ervaring mee, maar uit interesse even gegoogled. Geen review te vinden, behalve een Coolblue fimpje. Volgens dat filmpje zou hij tussen de 15 en de 73% lichtsterkte variëren.
Julbo Zebra Light is 16-80%, dus vergelijkbaar.
De basiskleur lijkt geelachtig, dat lijkt me ook prima.
Ik ben alleen geen fan van gepolariseerde brillen, want dan zie je geen ijs. Maar volgens sommigen wel.
Het lijkt me niet heel groot qua formaat.

Ik zou persoonlijk lekker wegblijven bij Sinner, ik heb geen ervaring met deze lens, maar over het algemeen is Sinner niet te vergelijken met echte kwaliteitsgoggles.
Als je echt geen lenzen wilt wisselen, zou ik gewoon voor de Julbo gaan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

+1 voor @Shane

Al zullen vele mensen tevreden zijn met Sinner, eenmaal een premium goggle, wil je niet meer terug.

Mja budget vriendelijk hè…

Tijd voor een uitpakparty?!

Nog een overweging: koop een zo groot mogelijke. Schijnt minder snel te beslaan. De Julbo Aerospace kun je zelfs open zetten. Maar die is wel duur. Bij mij is hij nog nooit beslagen.

Plaats een reactie