Overnachten

Dit jaar hebben we de luxe dat de kids vrij zijn op vrijdag (23 feb - vakantie noord) en vertrekken we graag dan al.
Natuurlijk kunnen we pas zaterdags is onze accommodatie in Rauris terecht.

Wat is handig om te doen. Overnachten voor de grens of na de grens van Oostenrijk qua drukte.

Dat licht er maar net aan wat je precies wilt. Ikzelf vind zo dicht mogelijk bij plaats van bestemming overnachten fijn, zo kan ik de gehele zaterdag nog skiën. Daarnaast is het maar net hoelaat je weer verder wilt gaan rijden. Hoe vroeger hoe rustiger, ben je van plan wat later te gaan rijden, dan is het waarschijnlijk aansluiten in de rij.

Ik zou zo ver mogelijk in Oostenrijk doen, als het even kan in Rauris zelf.
Had je anders op zaterdag ook in één dag gereden? Dan zou ik dat nu dus ook doen, maar dan op vrijdag.
Volgende dag op je gemak, geen files meer, het laatste stukje. Misschien kan je je accomodatie al in, maar anders beetje sleeën, boodschappen doen, terrasje, of gewoon een extra dag skiën natuurlijjk :)

Mocht je toch eerder willen overnachten, zorg dan dat je in ieder geval knooppunt Rosenheim (A8/A93) voorbij bent. Anders mag je zaterdagochtend alsnog aansluiten.

Ik heb een paar keer in (de buurt van) Irschenberg overnacht. Ben je voorbij Munchen. Vanuit daar is het nog een kleine twee uur rijden naar Rauris. Voordeel van die plek is dat je daarna nog kan kiezen of je over Kufstein gaat of dat je A10 langs Salzburg neemt. Meestal ging ik dan voor 7 uur weer rijden (ontbijt in de auto) en was je rond 9.00 uur op je bestemming. Kon je lekker al de eerste dag skiën.

Een overnachting in de buurt van het skigebied vinden is denk ik lastiger, omdat die vaak allemaal nog vol zitten ivm de voorjaarsvakantie van de week ervoor.

Peter Pos

I
Had je anders op zaterdag ook in één dag gereden? Dan zou ik dat nu dus ook doen, maar dan op vrijdag.

Jay op 6 dec 2017 09:02

Wij hebben vorig jaar 's nachts gereden. Prima bevallen. Echter mijn schoonouders vonden dit niet zo’n succes. Aangezien wij pas zaterdags in onze accommodatie kunnen, stelden zij voor om met overnachting te doen en dus op vrijdags al te gaan rijden. Voor onze is de afstand prima om in 1 dag te rijden en zou ik wel in Rauris zelf willen overnachten. Zij vinden het echter wel prettig om de reis te onderbreken…

Had je anders op zaterdag ook in één dag gereden? Dan zou ik dat nu dus ook doen, maar dan op vrijdag.

Op vrijdag rijden zou nog wel eens tegen kunnen vallen.
Mijn ervaring is, dat het dan een stuk drukker op de weg is dan op zaterdagen.
Kanttekening: Ik ga niet in de grote piek …

Rob

Had je anders op zaterdag ook in één dag gereden? Dan zou ik dat nu dus ook doen, maar dan op vrijdag.

Op vrijdag rijden zou nog wel eens tegen kunnen vallen.
Mijn ervaring is, dat het dan een stuk drukker op de weg is dan op zaterdagen.

RCGrootveld op 6 dec 2017 09:22

Ja, super lastig. Voor alles is wel wat te zeggen.
In ieder geval hebben we op vrijdags geen haast en maakt het niet uit of we pas 's avonds laat aankomen.
Het mooiste vind ik dat we nu op zaterdagmiddag nog zouden kunnen skiën.

Als we op zaterdags rijden, dan wil je toch graag nog op tijd er zijn om je skispullen en skilessen te regelen etc. En heb je dus sowieso meer druk om op tijd te komen.

Op vrijdag rijden zou nog wel eens tegen kunnen vallen.
Mijn ervaring is, dat het dan een stuk drukker op de weg is dan op zaterdagen.
Kanttekening: Ik ga niet in de grote piek …

RCGrootveld op 6 dec 2017 09:22

Die ervaring heb ik ook. Vrijdag valt vaak tegen, of je moet al heel vroeg gaan rijden. Dat je voor de avondspits langs Munchen bent.
Ivm mijn werk (sportverslaggever) wil ik op zaterdag altijd weer in NL zijn na een wintersport. Dan skiede ik vaak vrijdag tot een uur of één en stapte dan in de auto. Vaak zag je dan (einde middag, begin avond) lange files richting Oostenrijk staan.

Peter Pos

Op vrijdag rijden tot aan Salzburg, daar overnachten en op zaterdag nog een korte city-trip.
Als je niet van plan bent om op zaterdag al te skiën natuurlijk :-)

Die ervaring heb ik ook. Vrijdag valt vaak tegen, of je moet al heel vroeg gaan rijden.

peterpos op 6 dec 2017 09:27

En wat noem jij dan heel vroeg? We rijden vanuit regio Enschede.

Op vrijdag rijden tot aan Salzburg, daar overnachten en op zaterdag nog een korte city-trip.
Als je niet van plan bent om op zaterdag al te skiën natuurlijk :-)

frederik_15 op 6 dec 2017 09:28

Ik denk niet dat onze kids daar op zitten te wachten… die kunnen niet wachten tot ze kunnen skiën.

Voor ons als ouders was het wel een leuk idee geweest! ;-)

Ik ben in 2016 op vrijdag gaan rijden, om 8 uur vertrokken vanuit Twente en om 17 uur in Zillertal aangekomen, nergens last gehad van files of wat dan ook. Tuurlijk rijdt er een hoop verkeer, maar niet iedereen gaat dezelfde kant op, dus uiteindelijk kun je overal wel lekker doorrijden. In tegenstelling tot zaterdag wanneer iedereen langs Munchen gaat rond hetzelfde tijdstip.

Ik ben in 2016 op vrijdag gaan rijden, om 8 uur vertrokken vanuit Twente en om 17 uur in Zillertal aangekomen, nergens last gehad van files of wat dan ook. Tuurlijk rijdt er een hoop verkeer, maar niet iedereen gaat dezelfde kant op, dus uiteindelijk kun je overal wel lekker doorrijden. In tegenstelling tot zaterdag wanneer iedereen langs Munchen gaat rond hetzelfde tijdstip.

Marijnt op 6 dec 2017 09:33

Zo hadden wij het ook bedacht inderdaad!

Die ervaring heb ik ook. Vrijdag valt vaak tegen, of je moet al heel vroeg gaan rijden.

peterpos op 6 dec 2017 09:27

En wat noem jij dan heel vroeg? We rijden vanuit regio Enschede.

Sher2014 op 6 dec 2017 09:29

Ik wil altijd graag voor de avondspits Munchen voorbij, dus moet je even uitrekenen hoe lang dat duurt vanuit Enschede. Vorig jaar ging alles voorspoedig, totdat een controlelampje in de auto ging branden (de turbodruk haperde) en moest ik langs een garage. Dat kostte me twee uur, wel heel fijn dat ze meteen wilden helpen. Daardoor waren we pas rond 17.00 in de buurt van Munchen en dik tweeënhalf uur later pas er voorbij.
Als je vroeg gaat, kun je rustig gaan eten op je overnachtingsadres en 's morgens voor 7 uur verder rijden. Kun je niet alleen zaterdagmiddag skiën, maar ook al in de ochtend.

Peter Pos

München is normaal zo’n 7,5 uur rijden denk ik.

Dus als we op tijd 's morgens vertrekken (rond een uur of 7/8) zouden we rond 3 a 4 uur bij München moeten zijn.

Wij vertrekken op vrijdag rondom 04:00 vanuit Friesland. Maar gaan naar Italië, waardoor we München sowieso mijden. Tis een beetje de files in de gaten houden en je route wijzigen als dat de moeite is. Voor de rest nooit last gehad van enorme drukte op vrijdag. (weer was wel altijd goed)

München is normaal zo’n 7,5 uur rijden denk ik.

Dus als we op tijd 's morgens vertrekken (rond een uur of 7/8) zouden we rond 3 a 4 uur bij München moeten zijn.

Sher2014 op 6 dec 2017 09:44

Als het meezit wel. Vroeger zei ik altijd ‘lekker rustig over de Sauerlandbahn’. Daar reed ik twee weken terug nog over. Waren daar wel veel wegwerkzaamheden. Dus dat kan nog wel wat tijd kosten als je pech hebt.
Vind je wat in (de buurt van) Rauris zelf, dan is dat het mooiste. Anders via een site als bijv. https://zimmerfrei.nl/ wat boeken en dan zaterdag nog twee uurtjes rijden. Ook dan wel vroeg vertrekken, anders ben je je voordeel van die overnachting kwijt.

Peter Pos

Op vrijdag rijden zou nog wel eens tegen kunnen vallen.

RCGrootveld op 6 dec 2017 09:22

Die ervaring heb ik ook.

peterpos op 6 dec 2017 09:27

Hm, ik herken het juist niet. Ik ben nu 10 jaar aan de voorjaarsvakantie gebonden en net zo lang overnachten we op vrijdagavond. Ik heb alle vertrektijden gehad op vrijdag - van 's morgens heel vroeg tot halverwege de middag.

Vertrek je 's morgens, dan is er niets aan de hand. Ervaring leert dat 4u 's morgens of 7u 's morgens nauwelijks uitmaakt (qua drukte), alhoewel je moet opletten dat je niet in de spits in Nederland of het Ruhrgebied komt te staan - afhankelijk van waar je woont en je route uiteraard. Vertrek je later op de ochtend dan loop je weer kans op de avondspits in Zuid-Duitsland.
Vrijdagmiddag vanuit school vertrekken kan wel een uitdaging opleveren. Zo ben ik ooit wel tijd verloren tussen Breda en Antwerpen hierdoor. Dat was bijna één rij met skiboxen :)

M.a.w. natuurlijk kan je altijd wel ergens een file tegenkomen, maar:

  1. het is nooit extreem (langer dan een uur ben ik nooit verloren)
  2. je hebt uitloop, want who cares als je wat later in je hotel aankomt

*bericht bewerkt door Jay op 06 dec 2017 10:35

Wij vertrekken altijd de vrijdag vanuit het Noorden.
We zijn rond 07.00 uur op pad en tegen 15.00 uur bij Munchen.
Meestal zijn we rond 18.00 in het Zillertal.
Ik zou zo ver mogelijk richting de eindbestemming rijden om de Bettenwechsel van de zaterdag grotendeels te mijden.
Het kan soms erg druk zijn met verkeer beiden kanten op.

It is an amazing world

Wij vertrekken altijd de vrijdag vanuit het Noorden.
We zijn rond 07.00 uur op pad en tegen 15.00 uur bij Munchen.
Meestal zijn we rond 18.00 in het Zillertal.
Ik zou zo ver mogelijk richting de eindbestemming rijden om de Bettenwechsel van de zaterdag grotendeels te mijden.
Het kan soms erg druk zijn met verkeer beiden kanten op.

Henrike op 6 dec 2017 11:03

Thanks!
Ik neig ook steeds meer naar iets in de buurt van de bestemming te zoeken.
Ik ga zoeken! :)

In de ochtend lekker vroeg weg, en zo ver mogelijk doorrijden, kijk dan voor een pension in Taxenbach.
Dan is het de volgende morgen nog een half uurtje en kunnen de kids de sneeuw in.

Dienten Die Alte schule

wij overnachten altijd ongeveer 250km voor de bestemming , zoals vorig jaar in landhaus Krone te Steinach , een zeer goed hotel waar je ook lekker kan eten , op zaterdag dan Munchen en de files vermijden zonder autostrades indien mogelijk om goed uitgerust en relax op onze bestemming aan te komen , dat is voor ons ski vakantie !!!

Wij vertrekken al voor het 4 de jaar op vrijdag, kids zijn vrij, en rijden in een keer richting Livigno, hele andere route en binnen 10 uur rijden wij daar na toe. Hebben de mogelijkheid om dag eerder te boeken. bevalt prima.

Ik denk dat je vrijdag voldoende tijd hebt om richting Oostenrijk te rijden, druk zal je het zeker krijgen metname bij Nurnberg, Munchen en richting Salzburg.

Wellicht een idee om vanuit Enschede via Munster, Kassel, Fulda, Schweinfurt, Bamberg te rijden, iets om maar rijd prima door is mijn ervaring.

Overnachting zoeken via linksundrechts.com een zeker een optie.

Enkele alternatieven om te slapen, Irschenberg ,Hotel Kramerwirt of Werfen Oostenrijk, werfenerhof. Beide Hotels een keer overnacht. Kun je zaterdag mooi skiën.

Veel ski plezier en goede reis.

Groeten, Harald

Je moet niet gaan onderschatten hoe druk het in Duitsland kan zijn op vrijdag. Vanaf 14 uur is het een ware invasie van week-forensen die in het weekend naar huis rijden. Dus het beste is om vroeg in de ochtend te vertrekken. Net zoals je zaterdag normaal zou doen. Zodat je om 14:00 de meeste knelpunten wel voorbij bent. Liefst München ook, maar dat kan wat ambitieus zijn.

Of je overnacht in Duitsland of Oostenrijk maakt niet zo veel uit denk ik. Doe het in ieder geval na Rosenheim, en rijd via Salzburg. Is beter uitgebouwd, en je hoeft niet door minder dorpskernen te rijden. Bovendien zal de route via Kitzbühel of Saalfelden snel vollopen op wisseldagen omdat je langs heel veel ski-gebieden rijdt.

https://linksundrechts.com/suche/routen/r83-abd-inntal-salzb… Hier een link met handige hotelletjes langs de route. Verder kan je natuurlijk ook nog kijken naar hotels in de dorpen langs de A10 en B311 vlak voor je eindbestemming.

*bericht bewerkt door Tim91 op 06 dec 2017 17:40

Wij vertrokken altijd op vrijdag al vroeg om 6 uur in de morgen. Alle drukte voor en vroeg in de middag je overnachtingshotel betrekken zo dicht mogelijk bij je plaats van bestemming. De volgende morgen na het ontbijt ski/snowboard kleding aan en lekker een extra dagje skieen. Sowieso is zaterdag een heerlijke rustige dag om te skieen omdat iedereen als een gek in de auto zit :)
Veel plezier !

Plaats een reactie