Route

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Allen,

Volgende week is het dan eindelijk zover, de eerste van de 4 trips naar de sneeuw. Overweldigend goed nieuws de laatste weken met alleen maar decimeters aan sneeuw. Maar aan al dat leuks is ook een keerzijde, namelijk: je moet er nog wel heen rijden. Nu staat er voor volgende week ook een hele week sneeuw en ik vertrek de 15e.
Nu heb ik deze hele site doorgeploegd hoe de route zal zijn en welke het beste is maar nu wil ik toch gebruik maken van de kennis van het forum en antwoorden op de volgende vragen:

  • wat is de beste route te volgen indien het continu sneeuwt? via Bregenz of Reutte
  • Hoe is de weg ernaar toe? Moet je echt omhoog klimmen zoals de weg naar Val Thorens?
  • Heb je er sneeuwketting voor nodig en/of zijn ze verplicht ze om te leggen als er ook maar 1 sneeuwvlok valt?

Alvast dank voor het antwoorden, ik kijk uit naar mijn short trip.

De route via Reutte is via de Fernpas. Daar kan sneeuw die op het wegdek blijft liggen voor vertraging zorgen. Nou wordt er wel continu geschoven en het hoogste punt ligt ‘slechts’ op 1200 meter of zo, maar het is een risico. Wat je denk ik het beste kan doen is voor het knooppunt A7/A96 in Duitsland de weerberichten checken en eventueel de webcams van de Fernpass en dan een beslissing nemen.

Hier webcams van de Fernpass: https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerha…
En hier actuele verkeersinformatie: https://www.oeamtc.at/verkehrsservice/output/html/ti_verkehr…

De weg naar Sölden toe kent niet veel spannende passages, maar wel een paar haarspeldbochten (2 of zo) halverwege het Ötztal. Bij heel hevige sneeuwval zijn sneeuwkettingen soms nodig, maar ook hiervoor geldt: echt hoog ligt het niet en de wegen worden zo veel mogelijk sneeuwvrij gehouden. Maar sneeuwkettingen meenemen is sowieso een must.

Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord…
Als het continu sneeuwt (en dan ook stevig neem ik aan) zou ik niet over de Fernpass (Reutte) gaan. De pas wordt goed schoon gehouden, maar met flinke sneeuwval valt er niet tegenaan te schuiven. Dan dus beter over Bregenz.
De weg door het dal naar Sölden is vlak en niet te vergelijken met de klim naar Valtho.
Sneeuwkettingen: sowieso meenemen, maar de kans dat je ze moet omleggen is niet groot.

Ik ben vorige week via bregenz gegaan , maar dat was best een pakkie om (70 km?)
Met dikke dikke sneeuw zou ik nog voor bregenz kiezen , maar anders echt niet ! Overigen reed ik midden in de nacht op de weg van bregenz aar het otztal , en werkelijk praktisch geen verkeer gezien ! Veel tunnels waar de nodige werkzaamheden waren , en bij de arlberg tunnel ook nog even €9,50 aftikken … ik zou het advies van @gigi goed opvolgen !

Veel plezier !

*bericht bewerkt door Eisbeer op 07 dec 2017 16:54

dank voor jullie antwoorden!
Ik hou het weerbericht nauwlettend in de gaten en voor as vrijdag staat er sneeuwval van +/- 22cm. overigens vertrek ik vrijdag rond 3uur in de nacht. Is het dan nog te doen om over de Fernpas te gaan ivm drukte of zal deze dan afgesloten zijn door de sneeuwval? Ow en een vignet is niet nodig las ik ergens, maar als je bijvoorbeeld om moet rijden wegens een omstandigheid en je hebt geen vignet heb je toch een aardig probleem denk ik of niet?

Vignet (voor in Oostenrijk) kan je in Duitsland ter plekke kopen bij elk benzinestation in de buurt van de grens. Waarschijnlijk al na Ulm. Zeker na Memmingen.
Afgesloten zal Fernpass niet zo snel worden. Het is een belangrijke transitroute, en wordt zo goed als mogelijk sneeuwvrij gemaakt. Bovendien is 22cm ook geen bijzonder grote hoeveelheid voor Oostenrijkse maatstaven.

Of je beter via Bregenz moet rijden? Hangt echt af van de situatie vrijdag. Hou de verkeersinformatie in de gaten en neem een beslissing vlak voor Memmingen.

Als je om 3 uur uit Nederland vertrekt, zal je de Fernpass rond het middaguur bereiken. Persoonlijk verwacht ik dat het op dat tijdstip, met of zonder sneeuw, nog vrij rustig is. Zelfs voor Duitsers die op een weekendtrip gaan is het nog vroeg.

*bericht bewerkt door Tim91 op 11 dec 2017 17:53

Als je via Bregenz wil heb je sowieso een vignet nodig. Ik ken deze routes alleen van zaterdagen buiten het seizoen, zonder sneeuwval en dan is de Fernpass ook al snel erg druk (midden op de dag).

Gewoon doen wat Gigi zegt dus, vignet kan je zo kopen bij een tankstation.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vond de route via Bregenz tegenvallen qua tijd, sindsdien altijd Fernpass genomen (met caravan :)). Best voor Memmingen even google maps raadplegen.

Edwin van Riel

Via Bregenz is inderdaad maar liefst 70km om.
Maar als ik de verhalen hoor van de Fernpass (een keer gedaan) rij ik die 70km wel om…

Rob

Ik heb de Fernpass ook gereden naar Solden met redelijk veel sneeuw. Het gaat dan langzaam, zeker als er vrachtwagens omhoog kruipen. Maar de weg zelf is weinig spannend. Als het niet druk is, wat ik volgende week niet verwacht, is de Fernpass te overwegen. Naar Solden is volgens mij wel een vignet nodig. Je hebt een klein stuk snelweg na de Fernpass. Al kun je dat stuk vermijden blijkbaar, zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/60625.

Ik heb de Fernpas nou al denk ik een keer of 20 gereden in de afgelopen 5 jaar (20 keer heen, en ook 20 keer terug). Ik heb letterlijk 1 keer vertraging gehad. Dat was in de zomer, vanwege een vrachtwagen met pech.

Nu moet ik wel zeggen dat ik in de winter meestal 's nachts of 's morgens heel vroeg van noord naar zuid de Fernpas neem, en op de terugweg meestal aan het eind van de middag. Ook met sneeuwval; dat heeft me nog nooit echt vertraging bezorgd.

Ik heb de Fernpas nou al denk ik een keer of 20 gereden in de afgelopen 5 jaar (20 keer heen, en ook 20 keer terug). Ik heb letterlijk 1 keer vertraging gehad. Dat was in de zomer, vanwege een vrachtwagen met pech.

Nu moet ik wel zeggen dat ik in de winter meestal 's nachts of 's morgens heel vroeg van noord naar zuid de Fernpas neem, en op de terugweg meestal aan het eind van de middag. Ook met sneeuwval; dat heeft me nog nooit echt vertraging bezorgd.

GiGi op 12 dec 2017 11:14

Ssst GiGi, de Fernpas is een regelrecht drama. Altijd horror scenario’s heb je daar, dat weet je toch …

Ik snap het soms echt niet, de Fernpas is echt niet erger dan eender ander “knelput”. Als je nu eenmaal op het drukste van de dag gaat rijden dan is het logisch dat je gaat stil staan, dat heb je op de Antwerpse ring ook. . Ik ben er al over gereden met sneeuwval en geen noemenswaardige problemen gehad. Alles hangt er gewoon vanaf hoe je het plant en als er een ongeval gebeurt dan kan dat eender waar voor veel problemen zorgen. Maar als er een ongeval gebeurt op de Hundsruck of aan de Eichelenberg in Stuttgart dan heb je evenveel pech. Plan je reis gewoon zo dat je voor de massa daar aan komt, voor 10u is het druk maar te doen. Is dat niet mogelijk zorg dan dat je er na 16u over gaat.

Fernpas is eigenlijk vooral in het hoogseizoen een probleem. Het kan dan zo druk zijn dat je 's morgens om 09.00 al in de file staat en er uren langer over doet. Vooral met de carnavalsvakantie is dat het geval.

Ik neem aan dat ik nog redelijk vroeg in het seizoen zit en dus ook de drukte zal meevallen. Maar nu met de hoeveelheden sneeuw wilt het misschien wel wat drukker worden. En zoals @GeensMaarten al zegt, overal waar een ongeluk gebeurd zal het vast staan. Ik ben van plan er rond het middaguur te zijn om nog de middag op de pistes te pakken. Dat moet wel lukken toch?

Dat lijkt me een probleem, drukte-technisch. Denk er wel aan dat je vanaf de Oostenrijkse grens (Grenstunnel bij Füssen) nog wel een uur of twee bezig bent voordat je bij de Giggijochbahn staat, omgekleed en wel, met skipas in de mouw.

Wij zijn ook reeds 15keer naar het Oetztal op vakantie geweest. Zowel winter als zomer. Veel hangt af van de weersomstandigheden en het moment van de dag dat je de Fernpass Moët passeren.
Persoonlijk volg ik meestal de route die wordt aangegeven door mijn gps(past zeer snel aan naargelang de verkeerssituatie).
Ik heb beide routes al wel gedaan en langs Bregenz is het idd langer in afstand maar als het vastzit op de Fernpass ben je kwa tijd dikwijls al zeker niet sneller.
Indien je langs de Fernpass kiest hoef je zelfs geen vignet te kopen.
Als deze goed open is moet je eigenlijk ook niet bang zijn om langs de B171 verder te rijden. Duurt misschien 5 - 10 minuutjes langer.
Maar nogmaals samenvattend, het weer en moment van de dag zijn naar mijn mening en ervaring de belangrijkste factoren voor het bepalen van je route.
Have fun (onderweg en terplaatse)

Dat lijkt me een probleem, drukte-technisch. Denk er wel aan dat je vanaf de Oostenrijkse grens (Grenstunnel bij Füssen) nog wel een uur of twee bezig bent voordat je bij de Giggijochbahn staat, omgekleed en wel, met skipas in de mouw.

GiGi op 12 dec 2017 15:15

‘GEEN probleem’ moest hier staan. Excuses.

En “Moët” moet “moet” zijn. Ik zit niet met een fles Champagne achter het stuur. 😀😜

inmiddels fijn de après ski overleefd. Dank aan allen voor de info. De route over de Fernpas ging meer dan prima! Morgen vroeg op om de eerste lift te pakken.

Thanks all!

Hoelaat zijn jullie uiteindelijk vertrokken? Wij gaan eind januari naar Solden en twijfelen namelijk nog over wanneer te vertrekken, denken nu aan 3u snachts. Voor jou nu veel plezier gewenst!

*bericht bewerkt door Marie90 op 16 dec 2017 21:37

Ulm->Bregenz-> Sölden sowieso nooit file gehad

Sölden en Willingen fanboy

Gewoon wegrijden, verkeersinfo aan onderweg, en tussen Ulm en Memmingen even goed opletten, je kan dan nog kiezen voor Bergenz, Munchen én de Fernpass.

Als er op de Fernpass niks mis is, lekker doorrijden, meestal gaat het gewoon goed. En als er echt problemen zijn zegt je autoradio (en of navi) dat ook wel, en kan je of A96 naar Munchen, of via Bregenz…

Hoelaat zijn jullie uiteindelijk vertrokken? Wij gaan eind januari naar Solden en twijfelen namelijk nog over wanneer te vertrekken, denken nu aan 3u snachts. Voor jou nu veel plezier gewenst!

Marie90 op 16 dec 2017 21:36

@Marie90 Wij zijn uiteindelijk later vetrokken dan gepland… uurtje of 5 in de ochtend. Van tevoren weerbericht bekeken maar uiteindelijk toch maar gewoon gaan rijden over de Fernpas. Was goed aan te rijden, onderweg 2 kleine files gehad(niet meer dan 5 minuten vertraging per file). Al met al niks bijzonders. Hoewel het op wisseldagen wellicht anders kan zijn. Hopelijk heb je wat aan deze info?!

Fernpassroute heb ik ook uitgebreide ervaring mee, tante van mijn vrouw woont nabij imst.
Wat eigenlijk al aangegeven was: op niet-drukke momenten kan je volgas de weg volgen, er is geen kip op de weg.
Maar op een wisseldag met enige sneeuwval is het stilstaan en ellende.

In mijn beleving komt het door de Duitsers, maar de Duitsers zullen wel afgeven op de Hollanders :)

Oh, nog een kleine tip: er is een stukje weg die heeeeeel breed is. Bedoeling is om uiterst rechts te rijden zodat anderen kunnen inhalen.
Dat heeft niet iedereen door, maar door het goede voorbeeld te geven zullen velen je volgen (hoop ik)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie