Skisokken Falke en advies themo-onderkleding

Hallo allemaal,

Ik moet wat materiaal (voornamelijk sokken en thermokleding) vervangen voor komende wintersport.

Ik heb nieuwe skisokken nodig en ik wat ik zoal lees, zijn mensen zeer tevreden over de skisokken van Falke.
Nu lees ik dat je SK1 t/m SK5 hebt. Welke is prettig? En hoe is de maatvoering, vallen ze op normale grootte? Ik ben een gemiddelde skiër en in het normale leven gauw last van koude voeten, daar ben ik ook een vrouw voor ;-)

En welk thermokleding raden jullie aan? Wat ook lekker om je lijf heen zit en niet kriebelt.

Ik hoor het graag van jullie!

Nancy
I

Koude voeten en comfortskier: sk1 of sk2.

Ben de laatste jaren overgestapt naar SmartWool sokken en bevallen goed. Qua thermokleding gebruik ik verschillende merken. Zoals Peak Performance, Orthovox en MonsRoyal. Verleden wel gehad van Lidl, Hema, Craft enz maar na een aantal wasbeurten viel vaak de kwaliteit tegen. Sommige zullen daar niet mee eens zijn.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 07 dec 2017 17:20

May the ski force be with you !!

Wat @CJAHulskamp zegt. Ik draag al een paar jaar sokken van Smartwool en dan de compressie variant. Helemaal top. Thermokleding van Craft of Super.Natural is ook fijn spul.

When life gets too complicated.... SKI

Heb je wel eens naar snowmagazine gekeken? Daar geven ze wekelijks advies over deze items.

I can stick uphill ice, on my saucer...

aantal merino shirts bij decathlon gekocht een jaar of 3 geleden. kostten geen drol, zijn comfortabel en nog steeds prima. naar snowmagazine kijk ik alleen voor die handige tassen en de winterbanden natuurlijk, @shane :)

Edwin van Riel

Ik heb eerst de goedkoopste skisokken van de Decathlon gehad, maar die bevielen mij niet. Ik vindt de Nordica Performance wel heel erg goed zitten.

Paul

Falke sk4 of sk5, dunne sokken is gewoon het beste! Sk1 is echt te dik om fijn mee te skiën vind ik…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Heb je wel eens naar snowmagazine gekeken? Daar geven ze wekelijks advies over deze items.

Shane op 7 dec 2017 17:51

nou ja…adviezen…ik kijk het wel hoor, naast de skigebieden die ze laten zien (wat jammer genoeg ook vaak elk jaar dezelfde gebieden zijn), is het een groot reclameblok voor Falke, die op maat gemaakte skitassen, audi, winterbanden en nog een paar van die merken, die het hele programma sponsoren. Maar goed…als ik die bergen met sneeuw enzo weer ziet, krijg ik er alweer helemaal zin in!
Maar ik hoor liever ervaringen van mensen dan via programma Snowworld.(dat is meer voor “plaatjes kijken” :P)

De dunste sokken die er zijn, dus van Falke de SK4 en SK5, of de compressievariant, die vind ik ook top!

Ik vind de MICO Xtra light socks het allerfijnst:

https://www.ski-outlet.nl/ski-x-race-extralight-4109.html?__…

Thermo-ondergoed van Merino en dan van Bergans, Supernatural, Mons Royal o.i.d., top en blijft mooi, ook na wassen!

Falke SK5. Zo dun mogelijk vind ik het fijnste en dan zitten die van Falke mij het beste.
En Icebreaker merinowollen thermo ondergoed, samen met de extra warme thermoshirts van Odlo.

Winter is coming

Geinig dat iedereen sk5 aanraadt, voor een comfortskier met koude voeten…

Wel eens dat het voor de fanatieke sportskier dan weer prima sokken zijn.

ik ben overgestapt op icebreaker skisokken ( 100% wol)

Mijn ervaring en idee erover?
Koude voeten oplossen met verwarmde zolen, skisokken horen dun te zijn…dat heet, in goed passende skischoenen. De binnenschoen geeft de isolatie is mijn mening, niet de sok.

Draag alleen nog maar Smartwool ultra light, een 100% merinowol sok, net wat dikker dan een panty. En voeten zijn warm. Super! Falke krijg ik zweetvoeten in en dus sneller koud, maar dat is persoonlijk denk ik, een ander zweert bij Falke.

Tijd voor een uitpakparty?!

Dikker is niet beter/warmer. Een goede fit is de beste optie. Bij goed zittende schoenen is de dunste sok het beste. Zelf draag ik Falke SK4 of 5 terwijl ik het snel koud heb. Als je SK1 of 2 nodig hebt om goed passend in je schoen te zitten dan zouden je schoenen ook wel eens te groot kunnen zijn!

Precies, dit hoorde ik zowel Patrick Rademakers zeggen als Steven Rooke van de Sole Bootlab in Cham. Steven was hier zelfs erg stellig in dat dikke sokken niet helpen tegen koude voeten in skischoenen.
Had vroeger SK2 en heb geen koudere voeten sinds ik SK5 sokken heb.

Winter is coming

In een skischoen voor de “normale” wintersporter kun je prima met een iets dikker sokje uit de voeten. Wat @Spam zegt is natuurlijk waar, maar ski je nu prettig, zonder pijn met een dikkere sok… lekker blijven doen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mijn skischoenen zitten prima, dit jaar gekocht en juist overal op gelet en incl. goede zooltjes.
Mijn standaard sokken zijn nu gewoon “op” en wil daarom nu gelijk goede sokken, die ook voor een koukleum :p geschikt zijn.
.

Maar heb je nu in je skischoenen wel eens koude voeten? @nancymilou

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar heb je nu in je skischoenen wel eens koude voeten? @nancymilou

Shane op 8 dec 2017 09:16

Mijn skischoenen zijn alleen nog op een rollerbaan getest en aangezien het daar niet vriest…

Zoals anderen hierboven al min of meer zeggen. Koude voeten krijg je van niet goed passende schoenen en niet van te dunne sokken, dus in theorie is dat ook op de rollerbaan mogelijk ;). Maar punt is eigenlijk, dat als je setup nu prettig is, dan zou ik daar niet te veel aan wijzigen. Dus koop sokken in dezelfde dikte.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wil je koude vingers vermijden: > kramp je skistokken niet te vast in je hand in de lift, maar laat ze losjes in je handen liggen.
Koude tenen / voeten: Zijn je tenen al bevrozen na 1u? dan zit je voorste klem te vast. Dan mag je sokken dragen die 100 euro kosten. Je tenen moeten kunnen bewegen en zeker niet drukken tegen je bot.

Ik draag zelf nooit thermisch ondergoed, zelfs niet bij -20 en heb nog nooit koud gehad. Maar ik doe wel een Odlo aan als ik naar de Kerstmarkt moet, want dan heb ik het meestal kouder dan tijdens het skien. :p

Wil je koude vingers vermijden: > kramp je skistokken niet te vast in je hand in de lift, maar laat ze losjes in je handen liggen.
Koude tenen / voeten: Zijn je tenen al bevrozen na 1u? dan zit je voorste klem te vast. Dan mag je sokken dragen die 100 euro kosten. Je tenen moeten kunnen bewegen en zeker niet drukken tegen je bot.

Ik draag zelf nooit thermisch ondergoed, zelfs niet bij -20 en heb nog nooit koud gehad. Maar ik doe wel een Odlo aan als ik naar de Kerstmarkt moet, want dan heb ik het meestal kouder dan tijdens het skien. :p

Joy85 op 8 dec 2017 09:26

De schnallen bovenop je voet moet je met 1 vinger dicht kunnen drukken. Dan staan ze goed :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

De SK1 of SK2 is niet heel veel dikker dan de SK4 of 5

Het verschil zit vooral in de polstering op sommige plekken en het gebruik van wol of zijde.

null

Nog afgezien van de dikte, moeten ze vooral ook niet te groot zijn. Want dan krijg je vouwen met drukplekken tot gevolg. Ik heb schoenmaat 36 en heb twee paar sokken van dezelfde fabrikant en hetzelfde model, in verschillende maten. Een paar 35-37 en een paar 34-36 (in de winkel keken ze even gek toen ik voor mezelf een kindermaat uit het rek viste). Ik grijp eigenlijk altijd naar die laatste. Omdat sokken rekken kan je beter aan de bovenkant van de maatvoering zitten.

Let it snow, let snow, let it snow!

Omdat sokken rekken kan je beter aan de bovenkant van de maatvoering zitten.

Bien op 8 dec 2017 09:56

Ik neem aan dat je aan de ‘onderkant’ bedoeld, want anders zeg je dat je in jouw geval maat 35-37 moet nemen?

When life gets too complicated.... SKI

34-36, 36 is de grootste maat, dus de bovenkant van de maatvoering ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

X-socks en Ceb, duur maar in mijn beleving, met altijd koude voeten, maar nooit tijdens het skien, de beste.

Hen48

X-socks en Ceb, duur maar in mijn beleving, met altijd koude voeten, maar nooit tijdens het skien, de beste.

Hulst op 8 dec 2017 11:52

Ik heb de dunste skisokken van Falke, X-Socks en Smartwool. Wilde ze allemaal testen voor vergelijk.

Wat het beste is is inderdaad voor iedereen anders. Smartwool heeft 0 padding in tegenstelling tot Falke en X-Socks en toch zweer ik bij die Smartwool sok, wat een fantastisch gevoel van controle (in combinatie met mijn gefitte skischoenen)

Ik zou dus van alle een paar kopen en testen, je hebt toch meerdere paren nodig. Vervolgens kun je voor jezelf conclusies trekken.

Tijd voor een uitpakparty?!

ik zie dat vandaag bij bol.com de thermokleding in de aanbieding is. Hoe vallen de maten van de merken Craft en Odlo?

@nancymilou Odlo evolution valt klein (versie warm en light), ik neem standaard één maat groter. Voor sportieve activiteiten is de evolution light prettiger, zit strak om je lichaam en is niet te dik. Is synthetisch en droogt supersnel.

Plaats een reactie