Hoe ver lopen met skischoenen?

Hallo

In de categorie ‘domme vragen’ heb ik er nog eentje (ter voorbereiding van mijn herintrede in de wintersport na +20 jaren): welke afstand vinden jullie nog overbrugbaar op skischoenen?

Ik verklaar me nader: appartement ligt op 300 à 400 m van beide ontmoetingsplaatsen van de ESF in Val Cenis. Appartement heeft opberglokaal voor skispullen. Lopen jullie dit soort afstanden ook op skischoenen van verblijfplaats naar lift en terug, of huren jullie steeds een kluis/locker in de onmiddellijke buurt van de lift?

PS: Voor zover me bekend is, heerst er in Val Cenis nog geen verbod in de winter om met je skispullen door het dorp te zeulen zoals in Ischgl. Kan nog komen uiteraard ;-)

Volgens mij valt dat toch wel mee. Wij boeken vaak ski in en out. Het is denk even sjouwen? Zijn er ook kids bij ?
Maar verbod op met skispullen door een dorp te lopen heb ik nog nooit van gehoord.

afstand is wel te doen als t verharde ondergrond is

Edwin van Riel

Mijn appartement lag vorig jaar ook op 300m lopen. Het loopt sws niet comfortabel en is niet per se goed voor je skischoenen, maar het is zeker te doen.

Wat de dodelijke combi wat mij betreft is, is niet alleen lopen op je skischoenen, maar ook nog de ski’s + stokken erbij :p.

Oplossingen zouden de locker zijn. De budgetoptie is om schoenen (met profiel of met van die ijzeren grip dingen eronder) in je rugtas te doen en je skimateriaal over de schouder te gooien.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

300 meter, wat een godseind… 😜.

I can stick uphill ice, on my saucer...

300 meter, wat een godseind… 😜.

Shane op 13 dec 2017 19:03

Fysiek is het geen probleem, maar slijten je schoenen niet heel snel op die manier als je over asfalt loopt? Ik zit zelf op 450 meter van de gondel. Kan ook de bus pakken. Maar dan ben je toch meer gebonden.

Peter Pos

Ik doe inderdaad ook regelmatig de gympies aan, in de gondel de skischoenen aantrekken en gympies in de rugzak.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is denk even sjouwen? Zijn er ook kids bij ?

Nope, ben alleen. Het gaat me ook niet om de ‘inspanning’. Ik ben niet afkerig van enige fysieke inspanning dus da’s niet het probleem. Ik wil alleen vermijden dat men denkt ‘wat een idioot’ wanneer ik door Val Cenis-centrum kom gekacheld op skischoenen ;-) Enfin, dat op zich is misschien niet te vermijden …

Maar verbod op met skispullen door een dorp te lopen heb ik nog nooit van gehoord. [post]miepmiep op 13 dec 2017 18:58

https://www.wintersporters.be/dorpen/ischgl/forum/topic/3235…

Het is denk even sjouwen? Zijn er ook kids bij ?

Nope, ben alleen. Het gaat me ook niet om de ‘inspanning’. Ik ben niet afkerig van enige fysieke inspanning dus da’s niet het probleem. Ik wil alleen vermijden dat men denkt ‘wat een idioot’ wanneer ik door Val Cenis-centrum kom gekacheld op skischoenen ;-) Enfin, dat op zich is misschien niet te vermijden …

Maar verbod op met skispullen door een dorp te lopen heb ik nog nooit van gehoord.

miepmiep op 13 dec 2017 18:58

https://www.wintersporters.be/dorpen/ischgl/forum/topic/3235… op 13 dec 2017 19:06

Maar dat is s avonds en ‘ snachts

300 meter, wat een godseind… 😜.

Shane op 13 dec 2017 19:03

Valt wel mee. Vroeg het me eerder af qua slijtage van de schoenen. Wil niet op het einde van de week in de sportwinkel enkel wat schnallen in plastiek zakje terug binnenbrengen omdat de schoenen volledig afgesleten zijn 😜

[quote]Het is denk even sjouwen? Zijn er ook kids bij ?

Nope, ben alleen. Het gaat me ook niet om de ‘inspanning’. Ik ben niet afkerig van enige fysieke inspanning dus da’s niet het probleem. Ik wil alleen vermijden dat men denkt ‘wat een idioot’ wanneer ik door Val Cenis-centrum kom gekacheld op skischoenen ;-) Enfin, dat op zich is misschien niet te vermijden …

Maar verbod op met skispullen door een dorp te lopen heb ik nog nooit van gehoord. [post]miepmiep op 13 dec 2017 18:58

https://www.wintersporters.be/dorpen/ischgl/forum/topic/3235… op 13 dec 2017 19:06[/post][/quote

Ik denk niet dat je enige bent die die route naar de piste moet lopen. En de bent tenslotte in een wintersportplaats dus zo gek zullen ze je niet aan kijken. Mensen zullen je eerder raar asn kijken als je bijv. Met hoge hakken gaat lopen daar 😀]

Wat de dodelijke combi wat mij betreft is, is niet alleen lopen op je skischoenen, maar ook nog de ski’s + stokken erbij :p.

Daar heb ik een oplossing voor: op de trein naar Frankrijk kijk ik 10x onderstaand filmpje en ik zit gebeiteld!

https://www.wintersporters.be/tips-en-tricks/skis-dragen…

300 meter, wat een godseind… 😜.

Shane op 13 dec 2017 19:03

Fysiek is het geen probleem, maar slijten je schoenen niet heel snel op die manier als je over asfalt loopt? Ik zit zelf op 450 meter van de gondel. Kan ook de bus pakken. Maar dan ben je toch meer gebonden.

peterpos op 13 dec 2017 19:05

Ja, die slijten heel snel. Wij zaten eens op 500m van de lift. Da´s 6km lopen voor een weekje wintersport. Mijn nieuwe skischoenen waren gelijk ingelopen zeg maar ;) En ook al behoorlijk versleten. Gelukkig kun je de teen/hielstukjes vervangen.

@NicoR
Misschien eens kijken voor Ski Skootys? Die doe je onder je skischoenen en voila meer grip en geen slijtage.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/92a0e828c14a8439c0e7a843...

Tijd voor een uitpakparty?!

Wilde net die dingen noemen. Loop zelf gelukkig lekker comfortabel op snowboardschoenen. Dan red ik de kilometer ook nog wel ;)
Skigenoot had inderdaad van de zooltjes die je als bescherming onder de skischoenen kon doen. Die liep er nog flinke stukken op ook.

Als het kan lekker een kluisje, maar goed ik heb dan ook een jeugdtrauma opgelopen(flinke afstanden moeten afleggen) Ik loop minimaal op de schoenen.

In welke accomodatie zit je precies? Van sommige accomodaties kun je nl ook op de ski naar het verzamelpunt vd ESF.

Een beetje grote parking en je loopt ook deze afstanden. Lijkt me sterk dat je dan in een week tijd een paar schoenen “op” loopt.

Übung macht den meister!!!

Die zooltjes die Gaston laat zien gebruik ik zelf ook. ideaal voor een langer behoud van je skischoen, je kan nl niet bij elke schoen de zool vervangen. Bovendien loopt het ook nog eens een stuk lekkerder omdat ze iets bol zijn. Enig nadeel is dat ze daarna nat in je rugzak moeten…

Never eat the yellow snow

Ik hem even met onze vriend Google Maps berekend hoever het was vanaf het busstation/skischool naar het hotel. 400 m. Hier zal nog 50 m bijkomen omdat je naar beneden moet en je nog een heel vervelend eind lopen. Dus max 500 m.

Ski you later!

In welke accomodatie zit je precies? Van sommige accomodaties kun je nl ook op de ski naar het verzamelpunt vd ESF.

Poudreuse op 13 dec 2017 22:27

Het is een appartement van een particulier, in de Rue Saint-Roch. Niet zo ver van de Sherpa-supermarkt. Ik kan niet ver genoeg inzoomen op de pistekaart om te kunnen inschatten of ik er met de skies raak (ik denk het niet).

In ieder geval, op basis van jullie reacties kan ik besluiten dat, als ik als een malloot wordt bekeken in Val Cenis, het niet zal liggen aan het feit dat ik op skischoenen pendel. :-)

In het skigebiedje Klausberg, waar ik regelmatig les geef, moeten we steeds met onze beginners een eindje wandelen van de skilockers tot de kinderpiste. Zo’n 450m.

Voor mij is dat geen probleem. Voor de kinderen daarentegen… Die hebben geen opwarming meer nodig. :D

Als het natuurlijk met je gezin bent, en de ouders kunnen evt de ski’s van de kinderen dragen, dan lijkt me dat geen probleem.

Hoe dan ook, een voor een paar tientjes heb je een grote locker waar je alles in kwijt kan. Niets is zo fijn om 's morgens op gewone schoenen te lopen en bij de lift/piste je ski’s en schoenen te pakken.

Er zijn zelfs appartementen die het in hun aanbieding hebben zitten, een locker of depot bij een verhuur of lift.

Ja, dat klopt @Tim, maar dat zijn geen appartementjes op 300 meter van de lift over het algemeen ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben lui. Vorige winter geen gebruik gemaakt van het depot bij de gondel, want het was “toch maar een paar 100 meter”. Maar met de ski’s op de schouder, de ski’s van de kids in de handen en dan die schoenen aan…Deze keer lekker een locker in het depot :)

Mijn skischoenen zijn denk ik ongeveer 10-12 jaar oud, zo’n 35-40 weken intensief gebruikt. Meestal zitten we 200-500 meter van de gondel af en regelmatig gingen de skischoenen pas tussen 23 en 01u uit (na het après-skieen).

Volgens mij kunnen ze best wel wat hebben die dingen.

overigens wordt dit waarschijnlijk wel het laatste seizoen; want inderdaad zijn die opzetstukjes redelijk versleten.

@Daffie Die opzetstukjes kunnen vervangen worden ;-) Maar als je nieuwe schoenen wilt kun je dit feitje negeren

*bericht bewerkt door Rogier op 14 dec 2017 11:27

Click. Click. Peace

@NicoR,
We zijn regelmatig in Val Cenis geweest. A.d.h.v. je beschrijving zit je dichtbij het Les Balcons complex (= de Rue Saint-Roch bij de Sherpa). Deze Sherpa zit in de plint van het appartementencomplex. Als je dus niet ver wil lopen is het een optie om via het terrein van Les Balcons te gaan, want dit is een (op 50 m ‘klunen’ na) ski-in/ski-out locatie. Je skiet dan naar de gondel ‘TC 10 Val Cenis Le Haut’ en vervolgens de groene piste ‘Mollard’ af naar de ESF. Ben je meteen al een beetje opgewarmd.

sneeuw witje en de 7 bergen

@Daffie Die opzetstukjes kunnen vervangen worden ;-) Maar als je nieuwe schoenen wilt kun je dit feitje negeren

Rogier op 14 dec 2017 11:17

Haha, ik heb vorig jaar inderdaad ff gekeken, maar die opzetstukjes waren zoo duur, dat ik liever nieuwe schoenen koop.
't wordt ook wel tijd :)
Zowiezo zijn de schroefkoppen ook flink versleten; dus die oude opzetstukjes eraf krijgen wordt al een hele onderneming.

@Daffie Een goede skiman draait daar z’n hand niet voor om. Heel duur? In de winkel waar ik werkte ging het om enkele euro’s tot een tientje of zo. Welke schoen is het?

En verder, leuk nieuwe schoenen!

Click. Click. Peace

@Daffie Die opzetstukjes kunnen vervangen worden ;-) Maar als je nieuwe schoenen wilt kun je dit feitje negeren

Rogier op 14 dec 2017 11:17

Haha, ik heb vorig jaar inderdaad ff gekeken, maar die opzetstukjes waren zoo duur, dat ik liever nieuwe schoenen koop.
't wordt ook wel tijd :)
Zowiezo zijn de schroefkoppen ook flink versleten; dus die oude opzetstukjes eraf krijgen wordt al een hele onderneming.

Daffie op 14 dec 2017 11:54

volgens mij zijn die opzet stukjes ongeveer 20 euro p stuk

Plaats een reactie