De gouden tip voor nachtelijke lekke band

Het overkomt je toch een keer. Op weg naar Vorarlberg gestrand met een lekke achterband. Inmiddels warm in een hotel vlakbij Heidelberg.

Iemand een gouden tip voor een vroege bandenwissel?

Voorlopig plan: Rond 5:30 wegrijden op de thuiskomer. Om 8:00 rond Ulm naar de dan geopende Euromaster. Hopelijk kunnen we snel geholpen worden en in de buurt ontbijten. Wellicht iemand nog een beter idee?

*bericht bewerkt door JurriaanKok op 14 dec 2017 00:19

Volgende keer gewoon een volwaardig reservewiel meenemen? ;-)

Zo’n thuiskomertjes zijn niet gemaakt om snel of lang op te rijden, en al helemaal niet als de wagen zwaar geladen is. Persoonlijk zou ik iets langer slapen, lekker ontbijten en in de buurt van waar je nu zit een nieuwe band laten omleggen. Die twee uurtjes extra zijn de stress en het risico op vervolgproblemen echt niet waard.

Helemaal mee eens. Elke normale garage kan een lekke autoband repareren of vervangen. Zo´n thuiskomertje is alleen bedoeld om thuis of bij de garage te komen :)

Volgende keer gewoon een volwaardig reservewiel meenemen? ;-)

Hier ben ik het zo ontzettend mee eens! Al te vaak nodig gehad. En blij er eentje te hebben.

Click. Click. Peace

Toch is daar in vele nieuwere auto’s geen ruimte meer voor. Altijd met een los wiel in de kofferbak is ook zo iets…

En hoe heb je het opgelost @Jurriaankok?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Juul Voor mij is dit dus echt een ‘optie’ die ik belangrijker vind dan heleboel elektronische snufjes… Dus ik selecteer daar mijn auto ook op!

Click. Click. Peace

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik vraag me af wat er over blijft van zo’n thuiskomertje als je die tot z’n max. belast: 200km met max 80kmh.
Als dat ding dat ‘op’ is, moet je ook nog eens een nieuw thuiskomertje aanschaffen.
En dan moet je je afvragen of het je dat waard is om die 2 1/2 uur eerder op pad te kunnen.
Daarbij haal je een deel ervan weer in, door dat je met een volwaardig wiel gewoon door kunt rijden.

Rob

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik vraag me af wat er over blijft van zo’n thuiskomertje als je die tot z’n max. belast: 200km met max 80kmh.
Als dat ding dat ‘op’ is, moet je ook nog eens een nieuw thuiskomertje aanschaffen.
En dan moet je je afvragen of het je dat waard is om die 2 1/2 uur eerder op pad te kunnen.
Daarbij haal je een deel ervan weer in, door dat je met een volwaardig wiel gewoon door kunt rijden.

RCGrootveld op 14 dec 2017 21:20

Je mag vaak met en thuiskomertje ook niet meer dan 80km rijden. Moet je ook niet willen. Dat ding is er enkel maar om je op een veiligere plek te brengen of naar de dichtstbijzijnde garage te rijden.

Übung macht den meister!!!

Maar dan de vraag; Heeft iedereen dan wel een winterband om zijn reservewiel liggen?

Ik heb alle bagage aan de rechterkant gelegd en ben lekker naar de Montafon gereden…

Nee gekheid, ik heb de tip van @Morzel ter harte genomen en was rond 1300 op de bestemming met twee nieuwe achterbanden.

Een volwaardig reservewiel met een zomerband word je ook niet blij van icm drie winterbanden. En om nou thuis twee volwaardige reservewielen te bewaren voor de zomer en de winter is ook zoiets. Nog los van de ruimte die zo’n wiel in beslag neemt, alsof het soms met de bagage al niet genoeg stouwen is.

Conclusie in dit verhaal: de gok nemen. Die ene keer dat je heel veel pech hebt en je lek rijdt is precies dat…pech hebben. Verlies nemen en doorgaan.

Heel goed, toch fijn dat @Morzel graag de late uurtjes actief is 👍.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: die skifilmpjes op youtube bekijken zichzelf niet… ;-).
@JurriaanKok: enjoy the snow :-D

Een volwaardig reservewiel, dat is een beetje uit de tijd hoor. Net als een thuiskomen (ik kan mij nog herinneren dat ik de thuiskomer op de 964 had gemonteerd en toen erachter kwam dat het gedemonteerde achterwiel alleen op de bijrijdersplek paste, wat toch lullig is als je een passagier mee hebt).

Sindsdien heb ik gewoon een reparatieset. Ik kan zelf een prop zetten en daarmee kun je in een normaal tempo doorrijden. Ja, totdat je een band half aan flarden rijdt, maar goed, dat is mij ook maar 1 keer overkomen en dan nog niet eens bij normaal gebruik.

Kortom: reparatieset!

Een volwaardig reservewiel, dat is een beetje uit de tijd hoor. Net als een thuiskomen (ik kan mij nog herinneren dat ik de thuiskomer op de 964 had gemonteerd en toen erachter kwam dat het gedemonteerde achterwiel alleen op de bijrijdersplek paste, wat toch lullig is als je een passagier mee hebt).

Sindsdien heb ik gewoon een reparatieset. Ik kan zelf een prop zetten en daarmee kun je in een normaal tempo doorrijden. Ja, totdat je een band half aan flarden rijdt, maar goed, dat is mij ook maar 1 keer overkomen en dan nog niet eens bij normaal gebruik.

Kortom: reparatieset!

DSvier op 14 dec 2017 22:00

Heb ik ook gekocht zo een reparatie(prop)set en een kleine compressor.

May the ski force be with you !!

Je mag vaak met en thuiskomertje ook niet meer dan 80km rijden. Moet je ook niet willen. Dat ding is er enkel maar om je op een veiligere plek te brengen of naar de dichtstbijzijnde garage te rijden.

RFKANGOO op 14 dec 2017 21:26

Dat was mijn vraag ook niet, mijn vraag was ‘wat er overblijft van zo’n ding, als je er 200km mee gereden hebt met 80 kmh’.

Is dat een maximale belasting of is zo’n ding dan gewoon “op”, dwz zijn ze bedoeld voor éénmalig gebruik of meermalig gebruik??

Rob

Een volwaardig reservewiel, dat is een beetje uit de tijd hoor. Net als een thuiskomen (ik kan mij nog herinneren dat ik de thuiskomer op de 964 had gemonteerd en toen erachter kwam dat het gedemonteerde achterwiel alleen op de bijrijdersplek paste, wat toch lullig is als je een passagier mee hebt).

Als ik na ga hoe vaak ik een lekke band heb gehad, neem ik wel voor lief dat ik een keer een dag later op m’n bestemming kom.
Dus neem ik genoegen met de nood-kit die volgens mij standaard bij de auto geleverd wordt.
Als ik het nodig heb, zie ik dan wel weer; het boekje ligt gewoon in het dashboardkastje.

Rob

Geldt voor het reparatiesetje niet net zo goed dat je max. 80 mag rijden en z.s.m. een garage moet opzoeken?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Geldt voor het reparatiesetje niet net zo goed dat je max. 80 mag rijden en z.s.m. een garage moet opzoeken?

Shane op 14 dec 2017 22:44

Nee. Er zijn nog legio garagebedrijven waar de band zo gerepareerd wordt (ipv met een parapluutje, wat van binnenuit moet).

Bij hele hoge snelheden is het af te raden, omdat een koordlaag beschadigd kan zijn en bij een lekkage in de zijwang is de kans dat het niet houdt groot, maar snelheden tot en met 160 km/u zijn bij een reparatie in het loopvlak echt prima te doen.

Toch is bijvoorbeeld de Wegenwacht niet overtuigd @DSvier. Zij plaatsen een plug.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Toch is bijvoorbeeld de Wegenwacht niet overtuigd @DSvier. Zij plaatsen een plug.

Shane op 14 dec 2017 22:58

Onderweg kun je ook niet anders.

En veel auto’s rijden zelden echt hard. Dus voor velen is de prop prima. Ik zou er nerveus van worden aan de goede zijde van 250 km/u. Maar ook dat zal veel vaker goed gaan dan fout.

Daarbij haal je een deel ervan weer in, door dat je met een volwaardig wiel gewoon door kunt rijden.

RCGrootveld op 14 dec 2017 21:20

Met een volwaardig wiel zou ik ook bij de eerste garage stoppen. Anders gezegd, ik zou precies hetzelfde doen als met zo´n thuiskomertje.

Een prop is prima, daar kun je weer mee rijden tot de band versleten is, maar veel reparatiesets bestaan uit een compressor met een vloeistof die in je band gespoten wordt en het lek dicht. Volgens mij mag je daar ook niet te lang mee doorrijden, en moet je vervolgens alsnog een nieuwe band

Eye-opener :) iemand een link voor een goed reparatiekitje, te gebruiken door iemand die redelijk handig is, maar er geen ervaring mee heeft? Compressor is al aanwezig :)

Edwin van Riel

Even een vervolg vraag dan, welke compressor hebben jullie. Ik zoek nog een goede voor het op spanning houden van mijn banden. En het laten ploppen van m’n mtb wielen ;-)

Click. Click. Peace

Met een volwaardig wiel zou ik ook bij de eerste garage stoppen. Anders gezegd, ik zou precies hetzelfde doen als met zo´n thuiskomertje.

Martin7182 op 14 dec 2017 23:44

Ik doelde niet op een volwaardig reservewiel, maar op ‘ter plekke wachten tot er een garage open is’ en de zaak te repareren.
Daarna met een gewoon wiel verder, kun je gewoon 1/2 50 rijden ipv 80 en haal je die (voor velen zo belangrijke) verloren tijd vrij snel weer in.

Rob

Even een vervolg vraag dan, welke compressor hebben jullie. Ik zoek nog een goede voor het op spanning houden van mijn banden. En het laten ploppen van m’n mtb wielen ;-)

Rogier op 15 dec 2017 10:40

Ik wilde net gaan typen dat je dat prima kunt doen met je hogedruk pomp van je fietsbanden :-D. Ik heb zo een pomp in de auto liggen en het werkt prima. Het is ook direct een kleine workout, dat wel.

@HN65 die brengt de druk van tubeless MTB banden niet snel genoeg omhoog en laat ze dus niet ploppen ;-)

Dus daar heb ik er een voor nodig. En dan kan ik hem meteen voor mijn autobanden gebruiken.

Click. Click. Peace

@HN65 die brengt de druk van tubeless MTB banden niet snel genoeg omhoog en laat ze dus niet ploppen ;-)

Dus daar heb ik er een voor nodig. En dan kan ik hem meteen voor mijn autobanden gebruiken.

Rogier op 15 dec 2017 10:54

Ik weet niet of snelheid van lucht inbrengen daarvoor van belang is eerlijk gezegd, maar mijn tubeless ATB banden ploppen wel, ik vind dat altijd weer een tikkie spannend wanneer de knal komt :-D. Feit is dan het met een compressor een stuk relaxter zal gaan.

Vorige auto: een 12V dingetje van michelen (ff googlen, rond, grijs ding van een paar tientjes). Werkte goed, maar was geen lang leven beschoren. Huidige auto had een compressor af-fabriek aan boord. Caravan heeft sinds kort ook een compressor aan boord tbv Itbs, iets meer kwaliteitsspul. Als optie meteen een banden-oppomp-hulpstuk er bij gekocht.

Edwin van Riel

Plaats een reactie