Appartementen Frankrijk uitzet

Stomme vraag misschien, maar ik ben nooit eerder in Frankrijk in een appartement geweest. Zijn er pannen en borden e.d. aanwezig in een standaard 3-kamerappartement in Frankrijk? Ik kan dit op internet niet terugvinden… Ik heb La Goelia in La Toussuire geboekt.

Dit vind ik misschien wel de meest eerlijke vraag die ik ooit heb gelezen op het forum! Appartementen in Frankrijk worden altijd aangeboden inclusief pannen, borden, etc. Het zou toch een smet op je vakantie zijn als je die nog allemaal van thuis moet meenemen ;)

Wat handig kan zijn is eens om hier doorheen te kijken! https://www.wintersport.nl/forum/topic/188588 Wij nemen bijvoorbeeld zelf altijd nog wat extra bestek (zoals een kurkentrekker) en vaatwastabletten mee, omdat er wel eens iets kan ontbreken in het appartement.

Ja hoor, als je keuken hebt wel. Maar vraag ook gerust waar je hebt geboekt…

Ik neem overigens wel nog altijd mee:
Grote wok
Snijplank
Goed koksmes

Voor grotere groep zijn de pannen te klein, snijplank te klein en messen zijn altijd erg bot (maar ligt ook aan je wensen van keukengerei…)

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 14 dec 2017 11:35

Wij nemen wel altijd een goedkope kaasschaaf mee, maar verder nog nooit iets gemist in een appartement in Frankrijk. De kaasschaaf laten we meestal achter… :p

Ja hoor, als je keuken hebt wel. Maar vraag ook gerust waar je hebt geboekt…

Ik neem overigens wel nog altijd mee:
Grote wok
Snijplank
Goed koksmes

Voor grotere groep zijn de pannen te klein, snijplank te klein en messen zijn altijd erg bot (maar ligt ook aan je wensen van keukengerei…)

kjiratsiekoedel op 14 dec 2017 11:22

haha… ik doe exact hetzelfde.
Ik neem koffie, een goede snijplank,wok, koksmessen, pepermolen, sommeliersmes en een kistje wijn mee.

*bericht bewerkt door Henrike op 14 dec 2017 12:19

It is an amazing world

In plaats van een set messen neem ik altijd een wetsteentje mee. Gewoon voordat je de eerste keer een mes gebruikt hem even goed slijpen en je kan er goed tegenaan, de huurders na je zijn ook gelijk blij.

Born to Ride

In het verleden namen we onze eigen mokken mee, omdat de Fransen gewend zijn hun thee en koffie uit een soort soepkommen te drinken.
Maar de laatste jaren heeft ‘ons’ appartemment in Val Thorens ook mokken staan.

Goede vraag hoor. Pannen, borden en bestek zijn er meestal wel voldoende, maar een fatsoenlijke flessen en/of blikopener kun je beter zelf voor zorgen.

In het verleden namen we onze eigen mokken mee, omdat de Fransen gewend zijn hun thee en koffie uit een soort soepkommen te drinken.

zenith op 14 dec 2017 12:40

Ik denk dat die soepkommen er eerder staan omdat ze denken dat toeristen dat graag hebben. Fransen drinken meestal kleine koffietjes, niet het aangelengde spul dat in de lage landen voor koffie doorgaat. 😋

Hou er ook rekening mee dat ze meestal geen anti-aanbak koekenpannen hebben. Dus mocht je pannenkoeken willen eten dan zou ik zelf een knappe koekenpan meenemen, of je moet kaiserschmarnn willen :D

Dank jullie voor de tips! Het koffieapparaat zal wel filterkoffie zijn, neem ik aan? Of ja, dat vraag ik misschien best aan het complex zelf…

In het verleden namen we onze eigen mokken mee, omdat de Fransen gewend zijn hun thee en koffie uit een soort soepkommen te drinken.

zenith op 14 dec 2017 12:40

Ik denk dat die soepkommen er eerder staan omdat ze denken dat toeristen dat graag hebben. Fransen drinken meestal kleine koffietjes, niet het aangelengde spul dat in de lage landen voor koffie doorgaat. 😋

Morzel op 14 dec 2017 14:06

Ligt aan welk moment… Een croisantje 's ochtends doop je in een kom slappe koffie… bleh… dat is iets waar ik nog nooit aan heb kunnen wennen… En thee gaat hier in de buurt ook uit een soepkom…

Rare Fransen ;-)

Click. Click. Peace

@MarionP Soms ook senseo achtige apparaten…

Click. Click. Peace

Als we ruimte hebben gaat het Nespresso-apparaat mee. (maar ik meen dat daar ergens een apart item voor is).
Schuursponsjes, olie/azijn gaan mee.

Rare Fransen ;-)

Rogier op 14 dec 2017 17:04

Bij deze nog maar eens bevestigd 🤓

Hou er ook rekening mee dat ze meestal geen anti-aanbak koekenpannen hebben. Dus mocht je pannenkoeken willen eten dan zou ik zelf een knappe koekenpan meenemen, of je moet kaiserschmarnn willen :D

Andereja op 14 dec 2017 15:38

Dat is hier niet aan de orde. Bij de receptie van Goelia in La Toussuire kun je o.a. een anti-aanbak koekenpan en mixer lenen. Een mooie oplossing om niet alle appartementen te hoeven uitrusten met zaken die je nauwelijks gebruikt.
@MarionP, wat betreft het koffiezetten, de laaste keer dat ik bij La Goelia verbleef (in 2016) hadden we een gewoon filter koffiezetapparaat.

Veel plezier in Les Sybelles! Je zit straks op een toplokatie zo vlak bij de lift!

Ben er ook al geweest in La Goelia.
Normaal is er net genoeg voor het aantal personen in het appartement en dit voor 3 maaltijden.
Maar dan zet je de vaatwasser een keer meer op als de piste opgaat.
Locatie is wel top direct aan de lift die tussen de appartementen. Als je boven komt, linksaf en kan je met goed gewaxte ski/board in 1 keer door tot het centrale plein waar alle liften vertrekken. Terug richting Goelia is wel iets lastiger, moet je over het wandelpad (als de condities het toelaten) en moet je genoeg snelheid houden.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Wij zitten met 4 in een 6-persoons appartement, ik had nl gelezen dat de appartementen in Frankrijk wat klein uitvallen en de kinderen willen ook liever een eigen kamer dan op de slaapbank :-) Een eigen pan meenemen is inderdaad wel een goed idee!
@Arno11 Er ligt toch een blauwe piste direct naast Goelia? Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik via die piste aan het eind van de dag terug naar het appartement kan…

In het verleden namen we onze eigen mokken mee, omdat de Fransen gewend zijn hun thee en koffie uit een soort soepkommen te drinken.

zenith op 14 dec 2017 12:40

Ik denk dat die soepkommen er eerder staan omdat ze denken dat toeristen dat graag hebben. Fransen drinken meestal kleine koffietjes, niet het aangelengde spul dat in de lage landen voor koffie doorgaat. 😋

Morzel op 14 dec 2017 14:06

Ligt aan welk moment… Een croisantje 's ochtends doop je in een kom slappe koffie… bleh… dat is iets waar ik nog nooit aan heb kunnen wennen… En thee gaat hier in de buurt ook uit een soepkom…

Rare Fransen ;-)

Rogier op 14 dec 2017 17:04

@Rogier Haha, mijn vader heeft lang geleden in Frankrijk gewoond en zweert juist bij het dopen van een croissant in de koffie. Mijn moeder gruwelt er ook altijd van. Maar thee uit soepkommen doe ik hier ook. Ik word niet blij van die kopjes thee die na drie slokken op zijn. Het is geen espresso!

Let it snow, let snow, let it snow!

Hier doet Sandra het en ik gruw ervan ;-)
En pas begon Lisa er ook mee (in haar chocomel)… 3 jaar en nu al niet meer te redden ;-)

Click. Click. Peace

Ja hoor, als je keuken hebt wel. Maar vraag ook gerust waar je hebt geboekt…

Ik neem overigens wel nog altijd mee:
Grote wok
Snijplank
Goed koksmes

Voor grotere groep zijn de pannen te klein, snijplank te klein en messen zijn altijd erg bot (maar ligt ook aan je wensen van keukengerei…)

kjiratsiekoedel op 14 dec 2017 11:22

haha… ik doe exact hetzelfde.
Ik neem koffie, een goede snijplank,wok, koksmessen, pepermolen, sommeliersmes en een kistje wijn mee.

Henrike op 14 dec 2017 12:19

Want wijn en koffie hebben ze niet in FR, AT en/of IT?

vooral de wijn niet!

Edwin van Riel

@MarionP ja dat kan maar het is niet zo simpel. De blauwe piste is eigelijk enkel gemakkelijk te bereiken via de lift die vertrekt juist voor de appartementen. Als je op het eind van de dag terug wilt skiën totaan Goelia dan moet je eigelijk altijd via de Tete de Bellard de piste afdalen richting Lac, daar aangekomen is het een heel vlak stuk en ga je dus moeten prikken om tot bij die blauwe te geraken of als je veel snelheid hebt. Beter is dan zoals ik al had gezegd ter hoogte van Lac eigelijk het wandelpad op te gaan (staat aangeduid op de pistekaart) en dit is licht dalend zodanig je niet hoeft dood te prikken.
Nog een tip als je via een touroperator hebt geboekt en je je skipas moet afhalen, dit kan enkel bij de verkoopbalies in het dorp zelf, dus niet aan de kassa onderaan de lift aan Goelia. Het kan er zondag aardig druk zijn smorgens dus ga deze als je op tijd bent zaterdagmiddag al afhalen.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Via de lac-piste kun je soms ook terugkomen zonder te prikken. Maar alleen als alles meezit; goed materiaal, goede sneeuw, geen wind of wind-mee.

Je kunt anders ook lift 13 of 14 nemen en iets afsteken boven de Soleil lift zodat je via de Soleil piste terug kunt. Dan hoef je zeker niet te prikken. Op de kaart staat het niet aangegeven, maar toen wij er waren was er een pad om af te steken. Dus niks off-piste ofzo.

Vergeet trouwens de Grand Truc en de pistes eronder niet. Les Bottieres is klein maar ook zeker de moeite waard!

@Arno11 en @ Martin 7182 Dank jullie wel voor de tips! We gaan vrijdagavond/nacht al rijden, dus zullen zeker zaterdag op tijd zijn om rustig de uitrusting en skipas te halen. Ik ski al sinds ik klein ben, maar mijn vriend en de kinderen (10 en 11) gaan pas voor de 2e keer, dus ik kan ze nog niet meenemen op een rode piste. De kids wilden ook niet meer in een klasje, maar met ons samen skiën, dus het wordt vooral blauwe pistes vreten denk ik. Misschien dat ik Grand Truc en Bottieres zelf een keertje ga doen als zij geen zin meer hebben :-)

Hebben jullie nog tips voor een supermarkt daar of een restaurant? Een paar keer uit eten moet kunnen :-)

@MarionP een klein winkeltje met basis producten zit ook onderaan de lift. Wel duur. Maar ze hadden toen lekkere verse broodjes en croissants smorgens. Een grote winkel zit in het centrum, maar best in het dal of van thuis de grote zaken meenemen. Op restaurant zijn we toen niet geweest, wel op de piste enkele lekker gegeten en voor een prijs dezelfde als NL/BE, maar niet allemaal natuurlijk. Één meen ik mij te herinneren in St Sorlin helemaal teneinde de dalafdaling aan het begin van de lift. Toen zeer lekker en vriendelijke bediening en je hebt op het terras uitzicht op de piste.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

@Henrike

Vaak is er toch wel een marktje o.i.d. 1 keer in de week waar je kazen, diverse worsten en wijn uit de regio kunt kopen? En overal zijn wel winkeltjes met lokale delicatessen. Die wijn uit de Savoie is heerlijk bij lokale vleeswaren, kaas of fondue. Een lekkere Mondeuse, Gamay of Pinot Noir bijvoorbeeld, helemaal top.

@Arno11 @Martin7182
Nog een vraagje, hoe zit het met de tv? Ik zag op internet dat die te huur is, maar hangt hij er a wel en zou ik bijvoorbeeld een USB stick mee kunnen nemen met films e.d. voor de kinderen om die in de tv te steken? Of is er geen tv tenzij je hem huurt?

Daarnaast vroeg ik me af hoe het zit met beddengoed, moet ik zelf dekens meenemen of alleen dekbedovertrekken of ligt alles daar?

De tv staat vaak in het appartement, maar de afstandbediening krijg je pas na betalen van de huursom. En universele afstandsbediening meenemen heeft weinig zin, het werkt tegenwoordig met een gecodeerde versie (vroeger voor de gein eens meegenomen, helaas). Maar om eerlijk te zijn, ik mis France 1, 2 et 3 niet hoor tijdens mijn vakantie. Voor de kids en tablet mee werkt veel beter 😉

*bericht bewerkt door Roko op 17 dec 2017 12:21

Uitrusten doe je maar in de lift.

Wijzelf zijn al meerdere malen in Goelia geweest. Lakenpakket kan je ter plekke huren. In de app.liggen dekens en kussens. In Saint Jean de Maurienne, dorpje waar je langs komt, zit de Lidl en nog meer supermarkten. Mooi skigebied. Veel plezier.

De tv staat vaak in het appartement, maar de afstandbediening krijg je pas na betalen van de huursom. En universele afstandsbediening meenemen heeft weinig zin, het werkt tegenwoordig met een gecodeerde versie (vroeger voor de gein eens meegenomen, helaas). Maar om eerlijk te zijn, ik mis France 1, 2 et 3 niet hoor tijdens mijn vakantie. Voor de kids en tablet mee werkt veel beter 😉

Roko op 17 dec 2017 11:39

@Roko, spreek je hier in het algemeen of over Goelia in La Toussuire? Mijn ervaringen bij Goelia zijn heel anders. Ik ben er tweemaal geweest en had gewoon de beschikking over de AB. Of er een usb-stick in gaat weet ik niet, maar je kunt ook een tv-box van huis meenemen met een hdmi kabeltje.
@MarionP, in principe ligt het beddengoed klaar. Geen dekbedden maar lakens, dekens en kussens als ik me goed herinner. De lakens krijg je zoals bij veel franse appartementen bij de receptie, en zit gewoon bij de prijs inbegrepen. Het Franse toverwoord is: ¨bedlinnen¨ ;)

Plaats een reactie