Druk op de weg zaterdag voor oudjaar (nacht of dag reizen)

Wij gaan al jaren naar Oostenrijk, altijd rond 3e / 4e week van januari. We reizen dan in de nacht, vertrekken dan rond een uurtje of 4 en waren dan rond 2 uur op plaats van bestemming.

Echter, gaan we dit jaar voor het eerst de periode met oud-nieuw. We hebben onze eerste dag de zaterdag, 30 december. We vermoeden dat het die periode een brok drukker zal zijn op de weg.
En daar ontstaat twijfel tussen twee opties.

  1. Zoals we gewend zijn, in de nacht vertrekken rond 4 uur, evt uurtje eerder ivm de drukte, om 3 uur gaan rijden. En hopen dat we rond 14u er zullen zijn.

  2. Vrijdagochtend vertrekken, uur of 9.30 en dan een overnachting ergens regio Bregrenz. Daar hotel en wat eten en op tijd gaan slapen. Volgende ochtend rond 7.30 gaan rijden voor de laatste 2 uur.

Ervaringen gevraagd, voor reizen kerstvakantie de zaterdag voor oudjaar.
Hoe is de drukte, welke optie rijdt het fijnst?

Wil je een dag extra in de sneeuw optie 2, en anders optie 1…

Wij rijden een week eerder, vanuit de buurt van Maastricht. Vertrekken rond 2u30 en verwachten (zoals vorig jaar) rond 10u aan te komen in nauders (780 km). Vermoed dat de drukte op de weg, zeker 's nachts, beide periodes ongeveer gelijk zijn.

Vanuit Maastricht zou ik denk ik ook in 1x rijden. Maar wij wonen in Zeeland, dat scheelt al zeker 2,5 uur met Maastricht, we zien het niet zitten om om 12 u in de nacht te gaan rijden, want dat is praktisch een hele nacht overslaan.

Hoe was de drukte op de weg vorig jaar?

Als we in de nacht rijden, moeten we er wel op rekenen op zijn vroegst 13u aan te komen (solden). Dus de laatste uren wellicht al stuk drukker.

En wat zijn de ervaringen van drukte op de weg bij in de nacht vertrekken? Dan met name zuid Duitsland en Oostenrijk de laatste 4 uur zeg maar, omstreeks 10.00-14.00 uur?

Ik neig naar overnachting. Maar op vrijdag overdag, de 29e, wat zijn daar de ervaringen met drukte op de weg?

Eigenlijk heel de rit relatief rustig op de weg. Vooral bussen, weinig auto’s. Ook eens in Oostenrijk viel het heel goed mee.

Wij rijden de 30ste altijd terug richting NL en moet eerlijk zeggen het is wel vaak druk op de weg richting de sneeuw.

Ik zou kiezen voor optie 2, kun je mooi dagje extra skiën en je komt uitgerust aan.

Veel ski plezier.

Groeten, Harald

@Maka, ik kom uit West Vlaanderen (vergelijkbaar met Zeeland dus). Wij vertrekken altijd (schoolvakantie of niet, Frankrijk of Oostenrijk of …) op vrijdag, 400 à 500km kan je dan nog wel doen (werkafhankelijk kan ik soms ook pas 's avonds vertrekken) of zelfs meer.
Op zaterdag kan je ervoor opteren om relaxed naar je bestemming te rijden (de vakantie is al begonnen ;-)) of vroeg uit de veren en nog wat pistes meepikken ter plekke (dan helpt het wel als je op vrijdagmiddag al kan vertrekken :-)).

Ik denk dat het wel meevalt .Er is veel minder vrachtverkeer op de weg ,maar optie 2 is het relaxt, maar dan zeker morgens bijtijds vertrekken. Bij mooi weer ( dagjes mensen) en wisseldag is het erg druk het Otzdal in en uit.

We denken er nu toch maar aan rond 02.00 te vertrekken en hopelijk rond 13u in solden. De nacht is gebroken dan, maar we rijden om beurten. Bij vrijdag rijden is de zaterdag wel relaxter, maar de vrijdag ook weer meer vrachtverkeer en ik slaap de eerste nachten elders toch nooit goed, dus overnachten in hotel snelweg en weer vroeg op pad, is ook geen volledige rust (maar allicht meer dan in de nacht rijden, want in auto slapen lukt mij ook meestal niet echt). Maar goed, zaterdagavond in solden lekker wat eten en daarna op tijd in bed en zondag weer fris en fruitig.

Wij gaan vrijdag… en mijden de zaterdag.
Terug gaan we op zondag en mijden we ook de zaterdag.

It is an amazing world

Plaats een reactie