Sneeuwkettingen, 1 inch verschil

Mijn huidige bandenmaat is 225/45 R18, ik heb nog kettingen liggen die geschikt zijn voor 235/45 R18. Is dat een probleem, of goed te doen?

Je bedoelt 10mm smaller.

Het totale verschil in omtrek is 2,8cm.

Je kettingen zijn doorgaans bruikbaar voor verschillende bandenmaten, en het zou dus perfect kunnen passen. (Het verschil tussen 2 nieuwe banden van de maten die je opgeeft is ongeveer gelijl aan het verschil binnen eenzelfde maat tussen een nieuwe winterband en eentje met net genoeg profiel om z’n werk nog deftig te doen.)

Beste oplossing is om eens te passen, of op het artikelnummer te zoeken of het kan…

je banden zijn 10mm breder en ook 4.5mm hoger (telt keer 2=9mm). Zal wel te doen zijn afhankelijk van in welke range je kettingen tov je vorige banden zaten. Maar passen is weten. Je kettingen kunnen hooguit toch te klein zijn, dat merk je wel.

je banden zijn 10mm breder en ook 4.5mm hoger (telt keer 2=9mm). Zal wel te doen zijn afhankelijk van in welke range je kettingen tov je vorige banden zaten. Maar passen is weten. Je kettingen kunnen hooguit toch te klein zijn, dat merk je wel.

kjiratsiekoedel op 19 dec 2017 22:58

Volgens mij is het exact andersom. Kettingen zijn te groot voor de huidige band en de kans op schade is aanzienlijk. Ik zou, zoals zo vaak gezegd op dit forum, nooit de gok nemen op 100en euros schade maar voor een paar tientjes de juist maat kopen.

Ik heb eens met een verkeerde maat gereden, het ABS remsysteem heb ik toen moeten laten repareren.
Mijn advies: als je niet zeker bent dan eerst thuis proberen.
J

Houd het simpel: Geeft de fabrikant op dat het kan, dan is het (waarschijnlijk) geen probleem, als de fabrikant dit niet opgeeft, dan zijn de kettingen te groot en kunnen ze ernstige schade of een ongeluk veroorzaken, dus dan niet doen.

Proberen heeft niet zo veel zin, omdat je niet tijdens het rijden aan de binnenkant van je wielkast kunt kijken. :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De kettingen passen of niet. Te klein krijg je ze er toch niet om, te groot krijg je ze nooit fatsoenlijk gespannen. De kettingen zullen dan over de band glijden waardoor ze geen grip geven. Tevens kunnen ze van alles om de band heen kapot slaan, dure schade die verder rijden vaak niet mogelijk maakt

ik heb jouw maten ingevuld bij verschillende merken en kom steeds wel op verschillende maten kettngen uit
Vaak staat er op de verpakking een lijst met maten en als jouw huidige maat er niet tussenstaat zou ik het persoonlijk niet riskeren

Misschien beetje offtopic en misschien ook een domme vraag, maar vraag me af: Ik hoor iedereen altijd roepen dat als kettingen niet goed passen / schakels te groot zijn dat je dan kans op schade hebt. Wat kan er dan schade aanrichten? Als een ketting om je band past en vast aangespannen kan worden dan moet het toch altijd goed zitten? Of zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden?

Als de ketting te los zit dan kan die tijdens het rijden alles er omheen beschadigen. Nu is de wielkast op zich nog geen probleem, kun je wel mee doorrijden, maar als je remmerij beschadigd wordt heb je toch wel een groter probleem. De ketting moet gewoon goed passen om zijn werk ordentelijk te kunnen doen

Misschien beetje offtopic en misschien ook een domme vraag, maar vraag me af: Ik hoor iedereen altijd roepen dat als kettingen niet goed passen / schakels te groot zijn dat je dan kans op schade hebt. Wat kan er dan schade aanrichten? Als een ketting om je band past en vast aangespannen kan worden dan moet het toch altijd goed zitten? Of zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden?

Bertje op 20 dec 2017 09:06

Dat is het punt, als je een te grote sneeuwketting maat hebt, kan je ze niet goed spannen met de spanners die er opzitten en je hebt te veel ketting over. Dus ketting kan slippen vergeleken met de band en losse kettingen kunnen rondslaan in de wielkast.

Als je te grote kettingsschakels hebt en je hebt een sport auto met te weinig spelling (or een auto met te grote wielen/banden) dan kan je dingen in je wielkast raken, Bij sommige auto’s is er zo weinig spelling overal, dat je zelfs speciale dunnere plak lood hebt voor het balanseren hebt.

null

De omtrekt van je nieuwe banden is een kleine 3 centimeter groter, dus de ketting zit extra strak rond de band. Mogelijk zelf niet te monteren omdat de ketting simpelweg te kort is.

De genoegde 9 cm toename, is niet waar. De 225 = breedte, 45 = hoogte van de band als percentage van de breedte, 45 % van 235mm breedte. 18 = inchmaat. Omtrek berekenen is vervolgens wiskunde. Link voor berekeningen omtrent banden: https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omw…

Beste is dus even op het droge oefenen en checken of het past…

null

De omtrekt van je nieuwe banden is een kleine 3 centimeter groter, dus de ketting zit extra strak rond de band. Mogelijk zelf niet te monteren omdat de ketting simpelweg te kort is.

De genoegde 9 cm toename, is niet waar. De 225 = breedte, 45 = hoogte van de band als percentage van de breedte, 45 % van 235mm breedte. 18 = inchmaat. Omtrek berekenen is vervolgens wiskunde. Link voor berekeningen omtrent banden: https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omw…

Beste is dus even op het droge oefenen en checken of het past…

luco op 20 dec 2017 11:17

Snap ik het nu echt niet? De ketting is voor 235 en de nieuwe band is 225. Dan is de ketting toch te groot voor de band?? Is mogelijk wel redelijk essentieel.

Excuse e Moi. Scherp.

Las het als dat hij nieuwe banden had gekocht in de maat 235. Maar zijn kettingen zijn geschikt voor 235. Ja, dan kan het wel eens niet geschikt zijn. Dan zijn ze 3cm te lang.

Tenzij de ketting is goedgekeurd voor jouw maat: niet doen! Een wissel is makkelijk zat. Voor weinig koop je op marktplaats kettingen en je kan de huidige kettingen daar ook weer verkopen. Kost het je ruwweg 6,95 (verzendkosten).

De kosten als het fout gaat zullen altijd hoger zijn dan dat.

Niet doen als de maat niet op de verpakking staat!!!

Piste riderrrrr

Sneeuwkettingen worden niet voor niets in verschillende formaten geleverd voor verschillende wielafmetingen. Gewoon de juiste maat kopen/huren/lenen en monteren. Schade aan je eigen spullen is nog tot daar aan toe, maar schade aan een ander daar wil je niet aan denken toch.

Had iemand al gezegd dat je toch echt wel moet zorgen dat je de juiste maat voor je banden hebt??

I can stick uphill ice, on my saucer...

Normaal is dit verschil niet groot maar als dit net op de grens tussen 2 sets kettingen zit kan het spannend worden.
Kijk ff op de verpakking. Daar staan de toepasbare maten op. Heb je die niet check dan de site van de fabrikant. Verder kun je natuurlijk gewoon proberen.

Te groot is idd link ivm schade aan de auto, te klein ga je geheid in de sneeuw niet omkrijgen. Dan gaat alles moeilijker.

Plaats een reactie