Hoe zou het nog zijn met.... beginnerski's

Wat me al een aantal jaren opvalt en waar ik de voorbije week in Ischgl op gelet heb is hoeveel beginnende volwassenen op veel te “moeilijke” ski’s hun eerste bochtjes draaien. Vandaag nog iemand “pizzapunt” naar beneden zien komen op Head I Rally’s. Waar is de tijd van de Volkl Sensor of de Rossignol Alias? :-)
Ligt het aan mij of sturen verhuurzaken beginners met gevorderden-ski’s de lift op?

Ik denk dat veel mensen gewoon denken dat je met goeie (dure) ski’s vanzelf beter skiet. En zelfoverschatting is bij veel toeristen toch wel een de orde…

Een beetje zoals hoe je door een dure Porsche te kopen ook meteen een racepiloot wordt… 😛

Als het niet wordt aangeboden bij de verhuur begrijp ik dit fenomeen wel. Maar weet niet of die keuze er nog is, en sowieso wordt het bij alle verhuurbedrijven ook wel gepusht om een sterretje extra te nemen

Ik denk dat het inderdaad voornamelijk zelf overschatting is!
Zo wou ik vorig jaar na 10 jaar snowboarden nog eens een keertje skieën. “ja geef die maar, ik kan prima parallel” zei ik in mijn beste frans.
Een uur later stond ik terug beneden om de ski’s om te ruilen voor beginner ski’s.

*bericht bewerkt door piraat op 21 dec 2017 20:01

Het ligt er ook aan wat je zelf opgeeft. Bij diverse skiverhuurders wordt gevraagd wat je niveau is: beginner - gevorderd - expert. Beter kun ze vragen naar het aantal weken ski-ervaring. Want nu zegt bijna iedereen met anderhalve week ski-ervaring in de benen ‘gevorderd’ te zijn omdat ze zich geen beginner meer voelen, niet voor schut willen staan en toch zeker wel prima die blauwe piste af kwamen, dus dan ben je het beginstadium wel voorbij, toch…?

Ik vind Snowworld-Landgraaf hier ook wel raar in.
Bij de stoeltjeslift voor piste 1 en 2 staat er daar in het groot bijgeschreven “enkel voor gevorderden”.

Bij de boeking van skilessen bij bv Sunweb betekent beginner volgens mij effectief ook "nog nooit op latten gestaan.
cfr tabelletje van de site van Skikot (behoort tot dezelfde “Sundio” moederorganisatie als Sunweb). https://winter.skikot.be/reisinfo/lessen.htm

Categorie, Ervaring, Lesmaterie
Beginner, 0-1 week, Materiaal, glijden en bochten maken
Gemiddeld, 1-3 weken, Opdoen van bochtenkennis op blauwe en rode pistes
Gevorderde, 3-5 weken, Perfectioneren van bochtenkennis op alle pistes

Off-topic: Nu zou ik zelf als toch niemand met slechts 1 à 2 weken ski-ervaring (met groepsles) meenemen op een Franse rode piste omdat dat toch echt een afknapper kan worden bij die persoon.
De (ESF-)skileraren ter plaatse gaan dit in de praktijk natuurlijk ook niet zomaar doen en wel les geven aangepast aan het niveau van hun groep + mensen verplaatsen van groep als ze niet juist zitten.

On-topic:
Alleszins, als de reisorganisator een dergelijk tabelletje op zijn site zet, dan kan ik ook wel geloven dat de mensen bij de verhuurfirma gaan beweren dat ze na 1 week les zeker geen “beginnersmateriaal” willen en dat ze specifiek materiaal willen waar ze ook rode pistes mee naar beneden kunnen en dan krijg je natuurlijk geen ploeg-latjes mee.

Glide on!

Ja, als je vanaf 3-5 weken iemand de classificatie gevorderd geeft, staan de meesten ook niet meer op voor hen passend materiaal.

Edwin van Riel

Ik denk dat @Morzel, zeker voor Ischgl, het beste argument geeft. Mensen kiezen voor de super triple diamond klasse bij de verhuur, dat ziet er niet alleen mooi en stoer uit, maar betere ski’s betekent ook beter skien in hun idee.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@hanss Helemaal mee eens! Ik vind dit heel bijzonder. Ik zie heel veel mensen het zichzelf heel erg moeilijk maken met pittige stijve ski’s en stijve schoenen.

Click. Click. Peace

Mijn ervaring is dat je ook flink moet doorzeuren bij de verhuurder om echte beginners ski’s te krijgen. Wellicht verdienen ze meer aan de duurdere modellen? Ik weet het niet maar met onze groep zie ik wel vaak dat de verhuurders snel zeggen: oh je bent al een keer geweest, geen beginner meer dus. Als er geen meer ervaren iemand bij is loop je snel met verkeerde ski’s de tent uit.

*bericht bewerkt door Simonko op 22 dec 2017 08:28

Tja wat is beginner en gevorderd nivo? En wat zit daar tussen in qua skills (ja ik ken t lijstje van gigi nivo 1-10). Wat is stijf en wat is een minder stijve ski. Welk model past bij jou? Kun je bij nivo 6 skiërs stellen dat je een licht gevorderde lat moet hebben bij verhuur? Ik vind dat lastige vragen.

Is voor normale wintersporters toch ook niet te snappen vind ik. Wij hier verdiepen ons nog erin maar t gros vd wintersporters niet natuurlijk. En zelfs voor mij met de interesse erin zijn skies nog een enorm grijs gebied qua herkenning van eigenschappen etc. Simpelweg door t ontbreken van ervaring (en techniek om alles eraan te testen)

En je kunt wel zeggen je moet veel skies testen en je stijl kennen en dan weet je wat bij je past, maar als beginner is dat dus niet te doen.

Dusja, denk zeker dat verhuur hier mede schuld aan is, het is niet duidelijk wat voor nivo je jezelf moet geven qua skies huren.

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik denk zelf toch vooral slechte voorlichting. Ik zie maar weinig mensen bij de verhuur echt iets “eisen”. Vaak wordt het toch door de verhuur aangeraden… en die verdienen waarschijnlijk meer aan de 2 en 3 sterren pakketten…

Zelf raad ik (voor snowboarden) juist het goedkoopste, meest flexibele boardje aan om mee te beginnen. Ga daar eerst maar 5 weken op leren. Die zijn namelijk flexibel (en dus makkelijk te draaien) en speels. En je merkt dan vanzelf wanneer het board niet meer bij je niveau past. Ik vind de meeste verhuurboards nog veel te stijf eigenlijk… wat alleen maar meer zorgt dat mensen gaan “schoppen” om te draaien.

Heb zelf de eerste 5 jaar (nja, 5 weken) op een snowboard van 100 euro inclusief bindingen (nieuw) gesnowboard. Heerlijk boardje… totdat ik echt tempo ging maken en merkte dat het boardje het niet meer kon bijhouden.

*bericht bewerkt door Waah op 22 dec 2017 09:27

Volgens mij als je bij de verhuur “gevorderd” aangeeft en ski’s uit de normale basisklasse pakt krijg je absoluut geen Head i Rally mee. Het zit 'm er denk vooral in, dat de indruk met het classificatie systeem bij de verhuur wordt gewekt, dat de duurdere klasse’s simpelweg betere ski’s bevatten. Terwijl dat veelal ski’s zijn die (veel) meer ervaring vragen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ooit een keer in St Francois Longchamps geskied met een groep van 10 waar er 8 beginners waren. Mijn man en ik waren de enige ervaren skiërs en wij hadden eigen spullen. In de skiverhuur kregen ze allemaal te lange en te stijve latten, omdat alle beginnersski’s waren verhuurd aan de Fransen. En dat terwijl de huur al vanuit Nederland vooraf geregeld was. Ook (#offtopic) werden hun lessen zonder overleg verplaatst van begin van de middag (in NL afgesproken) naar het einde van de middag.

Sneeuwt het al?

Ach dat is gewoon pure zelfoverschatting en dat zie je op heel veel plaatsen terugkomen. Zelf ben ik ook fanatiek zeevisser en de meest voorkomende lengtes voor strandhengels zijn 3,90 4,20 4,50 en 5,00 meter. Heel veel mensen pakken een 5 meter stok omdat ze denken dat ze dan het verst kunnen werpen. Het overgrote deel heeft niet de techniek en kracht om tijdens de worp de hengel in parabool te trekken waardoor het lood als een katapult wordt weggeschoten. Het resultaat is dat ze minder ver gooien als dat ze een geschiktere 4,20m zouden pakken. Helaas krijg je ze dit niet wijsgemaakt, net als met skies of boards (en schoenen). Een stijvere ski en hoge flex maken je een snellere en betere skier… (not).

Born to Ride

@Matthias123 Je hebt helemaal gelijk. Dit zie je in alle sporten. Mensen die amper kunnen fietsen nemen een racefiets die te stijf voor ze is, mountainbikes die hen eerder tegenwerkt dan meewerkt en ga zo maar door…

Daarom zijn goede winkels, goede eerlijke adviezen zo ontzettend belangrijk. In je materiaal groeien is leuk, maar vaak werkt het je tegen. Concreet over ski’s en skischoenen.

Als je te stijf en te moeilijk materiaal koopt heb je de volgende problemen:

  • Je leert slecht/niet om goed kracht te zetten op de ski’s omdat je de techniek/kracht mist. Dus je kunt het niet leren.
  • Je zal teveel achterop je ski’s komen te staan want je kunt de schoen niet goed belasten
  • Het lukt niet goed om de ski’s in een niet geslipte bocht maar goed gesneden bocht te krijgen.

Vooral het is zo ontzettend leuk om op goed passend materiaal te skiën. Ski’s die bij je niveau passen leveren je zoveel plezier op. Trouwens dat zijn niet per definitie de goedkoopste of ‘slechte’ ski’s. Het zijn passende ski’s.

*bericht bewerkt door Rogier op 22 dec 2017 09:45

Click. Click. Peace

Ik weet als boarder niets van ski’s maar ik krijg erg het gevoel dat ze je, zeker in de drukkere weken in je handen duwen wat que lengte klopt en wat bij de hand is. Dat geldt overigens ook voor boards. Daar heb ik ook een keer de mazzel gehad. Ik kreeg een hogere categorie board mee dan ik voor had betaald, achteraf had de verhuurder dat goed gezien. Heerlijk geboard die week. Een jaar later kreeg ik iets mee waar ik niet gelukkig van werd met de bindingen nog op stand medium. Ik heb schoenmaat 36 en dus dito kleine snowboardboots. Hoe is dat medium?!

De laatste keer dat ik in een verhuurzaak was, was op een rustig moment en toen kreeg mijn moeder inderdaad kortere flexibelere ski’s mee dan mijn zusje. Geen idee welke het waren, maar je hoefde geen expert te zijn om het verschil te voelen. Oppakken en een beetje mee wiebelen was genoeg. Dit was een verhuurder die het snapte. Mijn moeder glijdt rustig en beheerst wat blauwe piste af en wil dat vooral niet te snel, want dat is eng. Voor haar de perfecte latjes dus. Mijn zusje geeft aanzienlijk meer gas.

Let it snow, let snow, let it snow!

Eens met @Bien. Een goede verhuurder ziet zo wat hij voor zich heeft. En voor de anderen die minder geluk hebben: ach dat weekje winterwandelen op skis (al is het maar vanwege de drukte) is het toch leuker om te kunnen denken/zeggen dat je even een ‘Porsche’ onder je voeten hebt gehad? Daar heeft de gemiddelde consument wel een paar tientjes voor over. Ik vraag me overigens wel af of de fabrikanten hun (verhuur)skis niet veel minder stijf, met meer rocker (etc) maken omdat ze ook wel weten dat de massa a. geen idee heeft en b. door de drukte überhaupt niet de ruimte heeft om veel uit de skis te halen. We zouden @Gigi eens een weekje huurskis moeten laten testen.

*bericht bewerkt door Sndr op 22 dec 2017 10:04

Heb altijd huurgerief in belgië gehuurd, kon ik altijd uitleggen wat ik wou en niet wou, en heb zo nooit iets meegekregen dat buiten mijn niveau lag.
Moet zo ook geen tijd verdoen op locatie, maar moet het wel meezeulen natuurlijk.

Ok maar nu concreet voor de mensen die graag realistisch willen huren als beginner…
Ik neem mezelf even als voorbeeld. Ik heb al schoenen flex 120 vanwege hypermobiliteit (keuze vd bootfitter, na eerlijk verhaal over mijn nivo). En ik zie mezelf als een beginner nivo 5-6. Mijn ervaring is maar 3 weken alpen met les, en ik neem fanatiek 13 lessen rolbaan dit jaar en dat vind ik leuk. Hoe verwoord ik mijn skikeuze dan bij een verhuur? Ik wil dus zeker geen stijve ski.

" ik zou graag zeer flexibele makkelijk draaiende skies hebben"?

Of is dit te kort door de bocht?

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston Al zou je bij mij in de winkel komen toen ik nog in een skiwinkel in de Alpen zou werken zou ik precies weten wat ik je dan moest geven.

Met die info en dan al kijkend naar je postuur. Mischien zou ik nog vragen of je sportief bent in het dagelijks leven. Dan zou ik de keuze wel weten. En erbij zeggen, bevallen ze niet kom dan gerust ruilen…

Click. Click. Peace

We zouden @Gigi eens een weekje huurskis moeten laten testen.

Sndr op 22 dec 2017 09:52

GiGi heeft het alleen al druk genoeg met het testen van de nieuwe modellen voor skiërs die beginner-af zijn. Huurski’s in de hogere categorieën zijn vaak hetzelfde als de gewone koop-modellen, of ze hebben bijvoorbeeld een ander, makkelijker afstelbaar bindingsysteem voor de verhuur.
Beginners (als in: nog niet parrallel skiën op rode en blauwe pistes, af en toe in ploeg vervallen op lastige passages of alle fases die hieraan vooraf gaan) raad ik altijd aan nog niet zelf materiaal aan te schaffen. Maar dan is de terechte vraag: welke ski moet ik dan huren? In die fase is - denk ik - de ski lang niet zo bepalend als het niveau van de skiër, de vorm van de dag, de omstandigheden. Zo lang je niet een ski onder hebt waar je je benen op breekt…

En dát was nou net de insteek van dit topic. En ik denk dat in deze volgorde problemen zich daar voordoen:

  1. Zelfoverschatting van de skiër
  2. Niet kunnen uitleggen wat dan wél je niveau is (beginner-gevorderd-expert zegt helemaal niks, hooguit over een - dus vaak foutieve - interpretatie, die bovendien relatief is. Wat voor een Nederlandse recreatieskiër al snel heel gevorderd aanvoelt, betekent voor een lokale alpenbewoner dat je als skiër net uit de luiers bent…)
  3. Geen/slechte doorvertaling van eventuele wensen naar modellen door de verhuurder (door geen tijd, geen zin, geen idee)
  4. Als het niet goed voelt, teruggaan naar de verhuurder en iets anders vragen (liefst na uitleg/duiding van wát er dan niet fijn aan is)

Waar het bij shops aan ontbreekt - vaak - is de tijd nemen om even door te vragen wat iemand bedoelt als ie in zijn beste steenkolenengels ‘advanced’ zegt. Maar ook als je iets anders wil… “hij draait niet lekker”. Wat bedoel je dan? dat ie moeilijk omkant? dat ie niet zo snel een bocht inzet als je de ski op de kant zet? dat ie niet makkelijk slipt? Als je dat niet weet te vertellen (of de verhuurder weet het niet goed uit te vragen), dan kom je natuurlijk niet veel verder. Dan is het trial and error.
Als de verhuurder dat wel weet uit te vragen en dan van de ski’s in zijn assortiment weet dat bijvoorbeeld die Rossignol Pursuit makkelijk snijdt, maar niet zo goed slipt en die Völkl juist andersom, dan kan hij je natuurlijk het juiste setje in de hand drukken… Maar dan moet hij dus bereid en geëquipeerd zijn om die beide dingen te doen (uitvragen én doorvertalen naar welk model dan passend is). En dat is best veel gevraagd, zeker op de zaterdagmiddag midden in de Kerstvakantie, of bij een online reservering.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 dec 2017 11:48

Bij de verhuur op Hintertux moest ik in de winkel eerst online een vragenformulier invullen. Dat kan natuurlijk ook gewoon op papier (bij drukte). Dat zou mi al een stuk schelen. De verhuurder weet dan je niveau.
Dat gezegd zijnde, is mijn ervaring dat je maar wat in je handen gedrukt krijgt, óók als je specifiek om iets anders vraagt. Zo vroeg ik om een slalomski, en ik heb wel eens een allmountainski gekregen. (Die overigens zeer goed beviel)
Het beste kun je mi vooraf online kijken welke categorieën de verhuurder heeft.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 dec 2017 12:27

Ben ik met je eens, @DrPhil. Dan moet je alleen wel kunnen aangeven of je voorkeuren hebt en welke deze dan zijn. En aangezien we het over beginners hebben…

Nú heb ik wel degelijk voorkeuren en kan ik ook uitleggen wat die zijn. Maar toen ik beginner was, was mijn enige voorkeur ‘niet continu op mijn bek gaan.’ En daar had de ski die ik onder de voet had vrij weinig mee te maken, geloof ik. Daarmee wil ik niet zeggen dat elke ski goed is onder de voeten van een beginner, maar dat ik zelf niet zou kunnen zeggen - terugdenkend - of het aan mijn ski’s lag. Mijzelf kennende lag het feit dat is steeds op mijn bek ging aan een volledig gebrek aan talent voor bewegen aan mijn kant, maar natuurlijk ook aan die kl^!@#$%^&te hobbels, ankerlift, etc…

*bericht bewerkt door GiGi op 22 dec 2017 12:35

Een beginner heeft meestal niet veel voorkeuren, verwacht ik. Alleen dat de ski makkelijk draait. Het afgelopen seizoen viel me op dat veel verhuurders de Salomon X6 hadden. Dat is volgens mij een prima beginnerski voor iemand met 2 weken ervaring. Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen die zullen terugbrengen.
Door zo’n vragenformulier voorkom je zelfoverschatting.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 dec 2017 12:42

Het gaat volgens mij niet zozeer om beginners. (Want een echte beginner je maar een enkele dag, daarna begin je niet meer, maar dan ben je niet meteen gevorderd ;-) ) Maar heel veel skiërs die met duidelijk te moeilijke ski’s voor hun kunnen skiën.

En veel van die moeilijke ski’s slippen ook nog eens best makkelijk, maar dat neemt niet weg dat men meer plezier beleefd aan modellen die meer bij het niveau van de skiër passen.

In het verlengde van deze discussie heb ik ooit dit blog geschreven: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

Click. Click. Peace

@rogier: daarom schreef ik ook beginners met 2 weken ervaring. Dat is mi de groep waar het hier om gaat.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 dec 2017 12:50

En in dit blog heb ik proberen te beschrijven welke ski’s je op welk moment moet vragen in de winkel:

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5678/wanneer-ben-j…

Click. Click. Peace

@DrPhil Wat mij betreft gaat het evengoed om mensen met veel weken ervaring. Zeker veel vakantie-skiërs hebben weinig aan een keihard-race-monster… plezier kan het niet zijn ;-)

Click. Click. Peace

Ja @rogier, uiteraard. Dat is een keuze van de huurder. Maar dat was volgens mi niet waar TS op doelde. Die heeft het over pizzapunt eb vraagt zich af of verhuurders wel de juiste ski’s meegeven aan beginners.

Een leuke oplossing: video’tjes van hoe de verschillende niveaus eruit zien en dan de vrienden/familie van de huurder laten aanwijzen hoe hij skiet.

Plaats een reactie