Hoe zou het nog zijn met.... beginnerski's

Opmerkelijk. Ik heb je nog nooit een F17 zien aanraden aan een gevorderde skier. Meestal een F19, en soms een F18. Maar nog nooit een F17.

Ik kan t overigens niet meer volgen hoor. En mijn collegabeginners (recreanten, toeristen en amateurs met bovengemiddelde interesse in ski/techniek) ook niet vrees ik. Is de oplossing niet veel simpeler om iedereen tot niveautje 7 (in @GiGi’s eigen classificatie - https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761) het advies te geven heel hard beginner/anfanger te roepen in de verhuur? In mijn ogen is niveau 1 t/m 7 oefenen voor zwemdiploma A. En om voor mezelf te spreken niveau 1 t/m 6 deed ik in drie dagen en ik ben nu al jaar of acht (inclusief techniekreisjes en bovengemiddelde ski-interesse) bezig niveautje 7 meester te worden. En hoger gaat het niet worden ook, tenzij ik lid wordt van een cluppie (en zelfs dan)…

*bericht bewerkt door Sndr op 23 dec 2017 11:27

Als beginners gewoon een beginnerslat huren dan is het ook opgelost @Sndr
En als beginners toch liever met een high end lat de berg op gaan, is dat dan een probleem? Moet ieder lekker zelf weten.
Dat het niet handig is qua ontwikkeling daar heeft vooral een beginner zelf last van. Of niet natuurlijk, heeft wel een paar mooie latten onder de voet, perceptie is ook wat waard :)

Als beginners gewoon een beginnerslat huren dan is het ook opgelost @Sndr
En als beginners toch liever met een high end lat de berg op gaan, is dat dan een probleem? Moet ieder lekker zelf weten.
Dat het niet handig is qua ontwikkeling daar heeft vooral een beginner zelf last van. Of niet natuurlijk, heeft wel een paar mooie latten onder de voet, perceptie is ook wat waard :)

Hessel op 23 dec 2017 11:51

Tenzij ze iemand anders met hun te snelle skies omver skiën.
Tenzij ze daardoor zo slecht leren skiën dat ze volgend jaar iemand omver skiën.
Tenzij ze daardoor vallen en medische hulp behoeven, al dan niet in NL (waaraan jij dan meebetaalt).
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ze zouden de verantwoordelijkheid voor ski-ongelukken mede bij de verhuurder moeten leggen.

Tenzij ze iemand anders met hun te snelle skies omver skiën.
Tenzij ze daardoor zo slecht leren skiën dat ze volgend jaar iemand omver skiën.
Tenzij ze daardoor vallen en medische hulp behoeven, al dan niet in NL (waaraan jij dan meebetaalt).
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

DrPhil op 23 dec 2017 12:00

Voor 95% van de wintersporters is het gewoon een vakantie waarin er van de berg af geswifferd/geharkt/geschraapt wordt. Da’s ook prima en in de meeste gevallen maakt het niet uit op welke huurlat je dat dan doet. Soms moet je wintersport ook weer niet te serieus nemen…

*bericht bewerkt door Hessel op 23 dec 2017 12:04

Als beginners gewoon een beginnerslat huren dan is het ook opgelost @Sndr

En als beginners toch liever met een high end lat de berg op gaan, is dat dan een probleem? Moet ieder lekker zelf weten.
Dat het niet handig is qua ontwikkeling daar heeft vooral een beginner zelf last van. Of niet natuurlijk, heeft wel een paar mooie latten onder de voet, perceptie is ook wat waard :)

Hessel op 23 dec 2017 11:51

Tenzij ze iemand anders met hun te snelle skies omver skiën.
Tenzij ze daardoor zo slecht leren skiën dat ze volgend jaar iemand omver skiën.
Tenzij ze daardoor vallen en medische hulp behoeven, al dan niet in NL (waaraan jij dan meebetaalt).
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

DrPhil op 23 dec 2017 12:00

.

Voor 95% van de wintersporters is het gewoon een vakantie waarin er van de berg af geswifferd/geharkt/geschraapt wordt. Da’s ook prima en in de meeste gevallen maakt het niet uit op welke huurlat je dat dan doet. Soms moet je wintersport ook weer niet te serieus nemen…

Hessel op 23 dec 2017 12:03

Je zult maar net door zo’n kamikazegast omver worden gekegeld

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 dec 2017 12:06

Ze zouden de verantwoordelijkheid voor ski-ongelukken mede bij de verhuurder moeten leggen.

DrPhil op 23 dec 2017 12:01

De bewijslast is dan alleen een dingetje denk ik. Als verhuurder kan je niet zelf het niveau van elke skiër gaan checken. Dan moet je A. elke skiër zien skiën, en B. kunnen beoordelen welk niveau hij heeft. En daar is hij doorgaans niet voor opgeleid.
Bovendien: toon maar eens aan dat het aan de ski’s ligt en niet aan de FIS-regel die zegt dat je je tempo moet aanpassen aan je vaardigheden en de omstandigheden.

Soms moet je @DrPhil ook niet te serieus nemen :D

Ze zouden de verantwoordelijkheid voor ski-ongelukken mede bij de verhuurder moeten leggen.

DrPhil op 23 dec 2017 12:01

De bewijslast is dan alleen een dingetje denk ik. Als verhuurder kan je niet zelf het niveau van elke skiër gaan checken. Dan moet je A. elke skiër zien skiën, en B. kunnen beoordelen welk niveau hij heeft. En daar is hij doorgaans niet voor opgeleid.
Bovendien: toon maar eens aan dat het aan de ski’s ligt en niet aan de FIS-regel die zegt dat je je tempo moet aanpassen aan je vaardigheden en de omstandigheden.

GiGi op 23 dec 2017 12:05

Daar helpt dat formulier bij, dat ik eerder noemde. Op die manier is eenvoudig te toetsen of de verhuurder passende ski’s heeft meegegeven. Jokt de huurder over zijn kunsten, gaat de verhuurder vrijuit.

Dan toch maar iedereen op een zwaar gerockerde allmountain zetten Phil? 😉 lijkt mij gezien het draaigemak de veiligste optie dan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar even serieus, ik heb een keer met iemand geskied met één jaar ervaring. Die huurde het tweede jaar van die rode Atomic GS raceski’s. De GS 11 meen ik. Totaal onverantwoord en een schande dat hij ze meekreeg.

Dan toch maar iedereen op een zwaar gerockerde allmountain zetten Phil? 😉 lijkt mij gezien het draaigemak de veiligste optie dan.

Shane op 23 dec 2017 12:08

De eerder genoemde F17 of de Salomon X-max 6 zijn prima ski’s voor lichtgevorderden. Zo zullen er vast nog veel meer zijn.
Voor mijn part de F18 of de X10. Maar geen raceski’s voor vergevorderden. In dat geval zou de verhuurder mede mede aansprakelijk moeten zijn.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 dec 2017 12:15

Maar even serieus, ik heb een keer met iemand geskied met één jaar ervaring. Die huurde het tweede jaar van die rode Atomic GS raceski’s. De GS 11 meen ik. Totaal onverantwoord en een schande dat hij ze meekreeg.

DrPhil op 23 dec 2017 12:11

Eens dat dat belachelijk is. Maar hé, als die klant daar om vraagt… Domme klant vooral, zou ik zeggen. En als het dan mis gaat: eigen schuld, dikke enkel, knie, bekken, rekening voor schade of letsel aan een ander, deuk in het zelfvertrouwen, dip in de ontwikkeling van skitechniek, misschien een bult…

*bericht bewerkt door GiGi op 23 dec 2017 12:16

Maar even serieus, ik heb een keer met iemand geskied met één jaar ervaring. Die huurde het tweede jaar van die rode Atomic GS raceski’s. De GS 11 meen ik. Totaal onverantwoord en een schande dat hij ze meekreeg.

DrPhil op 23 dec 2017 12:11

Eens dat dat belachelijk is. Maar hé, als die klant daar om vraagt… Domme klant vooral, zou ik zeggen.

GiGi op 23 dec 2017 12:15

Wat een grenzeloze naïviteit. Op ijs had hij did dingen totaal niet onde4 controle. Het was een wonder dat hij niemand omve4 skiede.

Dan toch maar iedereen op een zwaar gerockerde allmountain zetten Phil? 😉 lijkt mij gezien het draaigemak de veiligste optie dan.

Shane op 23 dec 2017 12:08

De eerder genoemde F17 of de Salomon X-max 6 zijn prima ski’s voor lichtgevorderden. Zo zullen er vast nog veel meer zijn.
Voor mijn part de F18 of de X10. Maar geen raceski’s voor vergevorderden. In dat geval zou de verhuurder mede mede aansprakelijk moeten zijn.

DrPhil op 23 dec 2017 12:11

En de verkoper bij aankoop?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar even serieus, ik heb een keer met iemand geskied met één jaar ervaring. Die huurde het tweede jaar van die rode Atomic GS raceski’s. De GS 11 meen ik. Totaal onverantwoord en een schande dat hij ze meekreeg.

DrPhil op 23 dec 2017 12:11

Eens dat dat belachelijk is. Maar hé, als die klant daar om vraagt… Domme klant vooral, zou ik zeggen.

GiGi op 23 dec 2017 12:15

Wat een grenzeloze naïviteit. Op ijs had hij did dingen totaal niet onde4 controle. Het was een wonder dat hij niemand omve4 skiede.

DrPhil op 23 dec 2017 12:17

Controle op ijs had hij ook niet gehad op welke andere lat dan ook :)

Maar even serieus, ik heb een keer met iemand geskied met één jaar ervaring. Die huurde het tweede jaar van die rode Atomic GS raceski’s. De GS 11 meen ik. Totaal onverantwoord en een schande dat hij ze meekreeg.

DrPhil op 23 dec 2017 12:11

Eens dat dat belachelijk is. Maar hé, als die klant daar om vraagt… Domme klant vooral, zou ik zeggen.

GiGi op 23 dec 2017 12:15

Wat een grenzeloze naïviteit. Op ijs had hij did dingen totaal niet onde4 controle. Het was een wonder dat hij niemand omve4 skiede.

DrPhil op 23 dec 2017 12:17

Controle op ijs had hij ook niet gehad op welke andere lat dan ook :)

Hessel op 23 dec 2017 12:19

Dat klopt, maar nu kwam hij met hoge snelheid op dat stuk terecht.

Wonderbaarlijk dat jullie kamikazepiloten in bescherming nemen.

Wonderbaarlijk dat jullie kamikazepiloten in bescherming nemen.

DrPhil op 23 dec 2017 12:21

Ik neem de kamikazepiloot niet in bescherming, ik denk alleen dat het niet de taak is van de verhuurder om het niveau dat iemand aangeeft per definitie in twijfel te trekken of te toetsen. Ik vind dat echt de verantwoordelijkheid van degene die zijn niveau te hoog inschat, inclusief de aansprakelijkheid voor eventuele gevolgen daarvan.

Domme klant vooral, zou ik zeggen. En als het dan mis gaat: eigen schuld, dikke enkel, knie, bekken, rekening voor schade of letsel aan een ander, deuk in het zelfvertrouwen, dip in de ontwikkeling van skitechniek, misschien een bult…

GiGi op 23 dec 2017 12:15

*bericht bewerkt door GiGi op 23 dec 2017 12:24

Plaats een reactie