Welke Atomic Ski?

Blizzard Brahma Ca, Head Kore 93, Fischer Progressor F18, Rossignol Hero HP, Fischer Motive 80. Allemaal carbon en in mijn ogen zeker niet stuiterig. Allesbehalve zelfs.

(Misschien als je heel licht bent - dat weet ik niet).
Carbon is meestal wel minder stijf dan titanal.

DrPhil op 24 dec 2017 15:28

Ja en in vergelijking met hun equivalenten met metaal zijn deze carbon-modellen wel stuiteriger.

GiGi op 24 dec 2017 16:24

Ze zijn geen van alle stuiterig.

Wat is stuiterig? Snappier in de rebound, voel je de ondergrond meer, meer beweging in de tip?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Omdat meningen over al dan niet titanal of carbon hier nogal verschillen (ben het zelf eens met @GiGi overigens) is zelf testen de beste optie:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/385190

Wat is stuiterig? Snappier in de rebound, voel je de ondergrond meer, meer beweging in de tip?

Shane op 24 dec 2017 16:35

Stuiterig in de zin van: slecht gedempt. Ze filteren oneffenheden slecht weg (ribbels, harde sneeuw naast de piste). Dat versta ik eronder.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 dec 2017 16:42

Omdat meningen over al dan niet titanal of carbon hier nogal verschillen (ben het zelf eens met @GiGi overigens) is zelf testen de beste optie:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/385190

Hessel op 24 dec 2017 16:35

Dat sowieso. Met ‘stuiterig’ bedoel ik: het kost meer energie om de ski’s aan de sneeuw te houden. Zonder extra input komen ze op oneffenheden soms gewoon los op harde pistes. Vaak zijn ze wat lichter in gewicht en hebben ze een wat ‘snappy’ rebound, die bij samenkomst van een hobbeltje en wat onoplettenheid kan resulteren in wat hang-time.

En nogmaals, @DrPhil, het is relatief. Ik hoopte dat dat wel duidelijk werd uit de zinsnede ‘in vergelijking met…’ en ‘stuiteriger’. Bovendien is het vervolgens natuurlijk nog de vraag of je dat erg vindt, of juist fijn.

Omdat meningen over al dan niet titanal of carbon hier nogal verschillen (ben het zelf eens met @GiGi overigens) is zelf testen de beste optie:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/385190

Hessel op 24 dec 2017 16:35

Dat sowieso. Met ‘stuiterig’ bedoel ik: het kost meer energie om de ski’s aan de sneeuw te houden. Zonder extra input komen ze op oneffenheden soms gewoon los op harde pistes. Vaak zijn ze wat lichter in gewicht en hebben ze een wat ‘snappy’ rebound, die bij samenkomst van een hobbeltje en wat onoplettenheid kan resulteren in wat hang-time.

En nogmaals, @DrPhil, het is relatief. Ik hoopte dat dat wel duidelijk werd uit de zinsnede ‘in vergelijking met…’ en ‘stuiteriger’. Bovendien is het vervolgens natuurlijk nog de vraag of je dat erg vindt, of juist fijn.

GiGi op 24 dec 2017 16:43

Op een schaal van 0 tot 100 is 1 stuiteriger dan 0. Maar het is natuurlijk een onzinnige conclusie om ze dan stuiteriger te noemen.

De Head Kore 93 vind ik één van de best gedempte ski’s die ik heb geskied.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 dec 2017 16:47

Ah ok, stuiterig heeft wel een hele negatieve connotatie moet ik zeggen, voor iets dat ook heel lekker kan zijn 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

En nu weer terug naar het topic 😁

Stuiterig is helemaal niet per se negatief, ik vind dat soort ski’s vaak een hogere fun factor hebben dan de metalen equivalenten. Die zijn vaak zwaarder en plakken meer aan de sneeuw. Met carbon ski’s ervaar ik vaak dat ze lekker rap en wendbaar zijn, beetje springen over de buckels e.d. Hoewel dan vaak ook deflectie en onrustiger. Ik vond die Rossignol HP bvb echt een leuke ski.

Ik heb de Kore niet geskied, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar heb wel de Super Joy geskied. Zelfde materialen worden gebruikt. Superlicht, veel carbon. Als je daar niet bovenop zat vloog die ski alle kanten op, maar als je m wel onder controle kon houden dan kon ie carven en sturen als de beste omdat ie lekker lengte en torsiestijf is. Vooral dus op vlakke pistes.

Fischer Progressor F18
Dynastar Speedzone 7 of 9
Elan amphibio 12ti
K2 Ikonic 80

elisabeth101 op 24 dec 2017 12:27

Bij deze suggesties sluit ik me aan. Dat gaat wel makkelijk zo tegenwoordig.

Hij wil de F17 gaan kopen…

Kan. Misschien wat aan de lichte kant. Bij het huidige niveau geen enkel probleem, maar je kan er wat minder ver op doorgroeien (vooral qua tempo en steilere pistes, technisch zal er geen belemmering zijn) dan bijvoorbeeld op de F18 of de andere genoemde modellen.

Ik ben nog jong, kan altijd de ski’s weer verkopen en over x jaar upgraden. Ik ga volgende week naar snow-how in Lingen om eea te bekijken en extra informatie inwinnen.

Vandaag bij de skishop geweest, de keuze is gevallen op een F17. Voldoende groeimogelijkheden voor de komende 5 jaar waarbij ik in ieder geval geen spijt krijg van een te stijve lat. En over een paar jaar zien we wel weer verder!

Helaas niet meer op voorraad, wordt half januari geleverd.

Plaats een reactie