Welke sneeuwkettingen?

Zijn er juist wel geschikt voor. 1x nodig gehad toen ook de 4wd het net niet redde een steil hellinkje op. Lagen er snel onder en werkte prima. Velgen ook helemaal netjes gebleven.

Het is trouwens dat het moest bij deze auto (kleinere velgen kon niet), maar anders vind ik ze erg aan de prijs. Nu weer een normaal setje bij de huidige auto.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 03 jan 2018 13:59

Ik heb net de pewag servo 9 besteld
Morgen maar eens ophalen
En van het weekend maar eens proberen

Zijn er juist wel geschikt voor. 1x nodig gehad toen ook de 4wd het net niet redde een steil hellinkje op. Lagen er snel onder en werkte prima. Velgen ook helemaal netjes gebleven.

Het is trouwens dat het moest bij deze auto (kleinere velgen kon niet), maar anders vind ik ze erg aan de prijs. Nu weer een normaal setje bij de huidige auto.

Tiny-M op 3 jan 2018 13:56

Ik ben even met een ander in de war. Nee deze zijn inderdaad erg fijn. En wat duurder, maar daar krijg je comfort voor terug.

Ik heb net de pewag servo 9 besteld
Morgen maar eens ophalen
En van het weekend maar eens proberen

niekniek op 3 jan 2018 16:00

Heb ze vandaag er op gelegd, ging vrij soepel 😀

Maar hoe en wat is het onderhoud van sneeuwkettingen als je ze gebruikt hebt?

*bericht bewerkt door niekniek op 06 jan 2018 14:00

^^even uithangen en goed laten drogen

^^even uithangen en goed laten drogen

elisabeth101 op 6 jan 2018 14:23

Dank je wel voor de uitleg

En ik zou ze schoonspoelen om zo de pekelresten er af te halen

Oefen minstens één of twee keer thuis (écht sterk aanbevolen), ook als het makkelijke kettingen beloven te zijn. Dan weet je hoe ze er om moeten en heb je er alle vertouwen in dat ook met de slechtste omstandigeheden de berg op komt. Het geeft je zelfvertrouwen en het geeft je de rust om ze netjes om te doen. Zolang ze TÜV gekeurd zijn weet je zeker dat het betrouwbare kettingen zijn! Ook de aller goedkoopste! En kijk heel goed of de banden maat van je Winterband er bij staan, het komt vaak voor dat je winterbanden andere maat hebben dan je zomerbanden!! En klein verschil kan heel veel uitmaken.
Koop / huur anders een 4 wielen aangedreven auto. Dan heb je tijdens extreme weersomstandigheden geen kettingen nodig. Kettingen zijn ook niet verplicht als je 4x4 rijdt.

Oefen minstens één of twee keer thuis (écht sterk aanbevolen), ook als het makkelijke kettingen beloven te zijn. Dan weet je hoe ze er om moeten en heb je er alle vertouwen in dat ook met de slechtste omstandigeheden de berg op komt. Het geeft je zelfvertrouwen en het geeft je de rust om ze netjes om te doen. Zolang ze TÜV gekeurd zijn weet je zeker dat het betrouwbare kettingen zijn! Ook de aller goedkoopste! En kijk heel goed of de banden maat van je Winterband er bij staan, het komt vaak voor dat je winterbanden andere maat hebben dan je zomerbanden!! En klein verschil kan heel veel uitmaken.
Koop / huur anders een 4 wielen aangedreven auto. Dan heb je tijdens extreme weersomstandigheden geen kettingen nodig. Kettingen zijn ook niet verplicht als je 4x4 rijdt.

Auke83 op 6 jan 2018 17:06

Ik heb vanmiddag geoefend, iedere band 3x gedaan
Hopelijk mogen ze in het koffertje blijven

Oefen minstens één of twee keer thuis (écht sterk aanbevolen), ook als het makkelijke kettingen beloven te zijn. Dan weet je hoe ze er om moeten en heb je er alle vertouwen in dat ook met de slechtste omstandigeheden de berg op komt. Het geeft je zelfvertrouwen en het geeft je de rust om ze netjes om te doen. Zolang ze TÜV gekeurd zijn weet je zeker dat het betrouwbare kettingen zijn! Ook de aller goedkoopste! En kijk heel goed of de banden maat van je Winterband er bij staan, het komt vaak voor dat je winterbanden andere maat hebben dan je zomerbanden!! En klein verschil kan heel veel uitmaken.
Koop / huur anders een 4 wielen aangedreven auto. Dan heb je tijdens extreme weersomstandigheden geen kettingen nodig. Kettingen zijn ook niet verplicht als je 4x4 rijdt.

Auke83 op 6 jan 2018 17:06

“Kettingen zijn ook niet verplicht als je 4x4 rijdt” Heb je daar een bron van ?

May the ski force be with you !!

Oefen minstens één of twee keer thuis (écht sterk aanbevolen), ook als het makkelijke kettingen beloven te zijn. Dan weet je hoe ze er om moeten en heb je er alle vertouwen in dat ook met de slechtste omstandigeheden de berg op komt. Het geeft je zelfvertrouwen en het geeft je de rust om ze netjes om te doen. Zolang ze TÜV gekeurd zijn weet je zeker dat het betrouwbare kettingen zijn! Ook de aller goedkoopste! En kijk heel goed of de banden maat van je Winterband er bij staan, het komt vaak voor dat je winterbanden andere maat hebben dan je zomerbanden!! En klein verschil kan heel veel uitmaken.

Koop / huur anders een 4 wielen aangedreven auto. Dan heb je tijdens extreme weersomstandigheden geen kettingen nodig. Kettingen zijn ook niet verplicht als je 4x4 rijdt.

Auke83 op 6 jan 2018 17:06

“Kettingen zijn ook niet verplicht als je 4x4 rijdt” Heb je daar een bron van ?

CJAHulskamp op 6 jan 2018 17:39

Is volgens mij onjuist. Vervelend als je door slechts aandrijving op twee wielen niet meer verder naar boven kunt. Vrij gevaarlijk is het als je naar beneden glijd en dat niet meer kan stoppen.

En bij dat laatste helpt 4wd niet!

Ook gewoon verplicht bij 4x4, hooguit mag je doorrijden als er een onderbordje is dat 4x4 met winterband ook toegestaan is.

Maakt niet uit, of je 4x4 rijd, of niet. Kettingen moet je verplicht bij je hebben.

Hallo,

Kan iemand me helpen bij het kiezen van sneeuwkettingen?
Mijn bandmaat is : 245/44 R20

Deze heb ik op zolder gevonden, zou dit passen?

Alvast bedankt!!!

null

Nee, want de grootste wielmaat is 19”. Overigens lijkt de bandenmaat die je noemt niet te kloppen.

Hallo,

Kan iemand me helpen bij het kiezen van sneeuwkettingen?
Mijn bandmaat is : 245/44 R20

Deze heb ik op zolder gevonden, zou dit passen?

Alvast bedankt!!!

null

alexanderjosson op 18 jan 2018 15:25

Als de maat die je opgeeft op de verpakking in het lijstje staat dan passen ze. Anders niet en moet je dus nieuwe kopen (of tweedehands via marktplaats aanschaffen).

Ik zie jouw maat niet op je foto staan.
Je zegt de maat 245/44/20.
Ik neem aan dat je bedoeld 245/45/20?
Hoogtemaat 44 bestaat niet namelijk.

Maar hoe dan ook, deze kettingen gaan tot mac 19 inch.

Ik denk het niet . 20 inch is wel groot ,het zal wel mooi staan die velgen en bijna zonde om daar kettingen om te doen

*bericht bewerkt door Martijn.d op 18 jan 2018 16:48

Denk het wel linker rijtje de onderste 245/45 19 als ik het goed heb gezien

Martijn.d op 18 jan 2018 16:45

Hij heeft 245/45 20.

Sorry foutje

Hallo,

Kan iemand me helpen bij het kiezen van sneeuwkettingen?
Mijn bandmaat is : 245/44 R20

Deze heb ik op zolder gevonden, zou dit passen?

Alvast bedankt!!!

null

alexanderjosson op 18 jan 2018 15:25

Als de maat die je opgeeft op de verpakking in het lijstje staat dan passen ze. Anders niet en moet je dus nieuwe kopen (of tweedehands via marktplaats aanschaffen).

Sheila op 18 jan 2018 16:05

Het gene wat je zegt over “ als het op de verpakking staat dan past het “ is naar mijn idee ook niet juist.

Het past indd om de band heen maar het zegt helemaal niks over de dikte van de sneeuwketting schakels en de ruimte achter je wielen.

Als je bv weing ruimte achter je wielen hebt en je past de kettingen niet goed van te voren of neemt ze maar blind mee dan loop je volgens mij een kans om je wielkas aan gort te rijden.

Correct me if im wrong !

Klopt @Jobbert
Inderdaad ook altijd even je instructieboekje checken naar de adviezen!

Met name bij auto’s die bijv. verlaagd zijn of weinig ruimte achter de wielen worden soms ander type kettingen aangeraden. Mijn ervaring is wel dat de meeste eigenaren van dat soort auto’s dat over het algemeen wel weten. En vaak wordt het door de dealer ook verteld.

Maar basis is dat de maat er wel bij moet staan, staat die al niet in het lijstje op de verpakking dan zou je genoeg moeten weten. Zou elke leek moeten weten ;)

Vraagje; Welke sneeuwkettingen zouden jullie adviseren voor een achterwiel aangedreven auto. Als ik naar die wielkas kijk denk ik; daar passen mn handen nooit tussen…

loopvlakkettingen lijken mij geschikt voor alle types. Met veel op weinig plaats in de wielkas.

Er zijn ook sneeuwkettingen met dunnere schakels, speciaal voor auto’s met weinig ruimte. Vraag dit na bij de leverancier of dealer.

Bij wagens met een kleine ruimte tussen de band en de wielkast staat de maximum dikte van de schakels staat normaal gezien in het onderhoudsboekje van de wagen (tenzij je zelf geïmproviseerd hebt met bandenmaten en ophanging).

Standaard kettingen hebben schakels van 12-13mm dikte.
Kettingen speciefiek voor kleinere wielkastruimte hebben schakels van 9mm of zelfs 7mm. Als dit het geval is staat dit meestal expliciet vermeld op de verpakking van de kettingen.

Glide on!

Plaats een reactie