Europese roaming maar skiën tegen de Zwitserse grens

In het buitenland ook? Je bent daar immers afhankelijk van de roamingafspraken en t kan prima zijn dat beide partijen met dezelfde toko’s roamdn

Wouter1981 op 6 jan 2018 20:10

Klopt, en het gebeurt ook in de praktijk wel eens dat ik op beide kanalen dezelfde provider id zie staan.
Kan dan echter geen oordeel geven, want mijn T-Mobile abo (van m’n werkgever) laat in het buitenland geen internet toe, alleen bellen.
Dus voor internetten maak ik dan gebruik van m’n eigen KPN abo. In gebruik maakt dat echter niets uit.
De ervaringen met KPN versus T-Mobile gelden dan ook alleen voor dekking in NL.

Rob

De vraag of Zwitserland in zone 1 valt of niet is niet alleen afhankelijk van provider, maar ook van abonnementsvorm. Zo zijn er prepaid-paketten waar het onder zone 1 valt, maar onder een vast abonnement niet en andersom. T-Mobile biedt in het buitenland dergelijke verschillen aan. Vodafone idemdito. Het moet in ieder geval in de algemene voorwaarden van het abonnement-type staan.

Aangezien Zwitserland net als Noorwegen geen onderdeel van de EU uitmaakt, zijn de providers niet verplicht om gratis roaming aan te bieden. Vele Europese providers doen het wel uit culantie, maar dat is een ander verhaal.

In het buitenland ook? Je bent daar immers afhankelijk van de roamingafspraken en t kan prima zijn dat beide partijen met dezelfde toko’s roamdn

Wouter1981 op 6 jan 2018 20:10

ik weet het niet zeker maar volgens mij kan je in het buitenland gewoon elke provider kiezen (en maakt je nl provider inderdaad niets meer uit).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik denk dat dit nog steeds met overeenkomsten tussen verscheidene providers is. Om onderling een goede prijs te krijgen.

Geen ski zonder après ski...

@iski die tijd zijn we ondertussen gepasseerd tenzij je naar een niet EU land gaat. Internet staat dag en nacht aan, nog nooit een meerkost gehad in het buitenland(EU).

Zwitserland zit niet in de no cost roamingdeal, Liechtenstein wel. In België ken ik geen operator die je kostenloos laat roamen en Zwitserland. Dus vastzetten op 1 operator wat wel nadelig kan zijn voor ontvangst ofwel 4g uitzetten.

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 07 jan 2018 14:57

In het buitenland ook? Je bent daar immers afhankelijk van de roamingafspraken en t kan prima zijn dat beide partijen met dezelfde toko’s roamdn

Wouter1981 op 6 jan 2018 20:10

ik weet het niet zeker maar volgens mij kan je in het buitenland gewoon elke provider kiezen (en maakt je nl provider inderdaad niets meer uit).

Roy83 op 7 jan 2018 09:05

Niet elke, sommigen staan op “forbidden”, maar het grootste deel idd wel. Maar dan heb je nog steeds het probleem dat je op een grens per ongeluk Zwitserland kunt krijgen

In het buitenland ook? Je bent daar immers afhankelijk van de roamingafspraken en t kan prima zijn dat beide partijen met dezelfde toko’s roamdn

Wouter1981 op 6 jan 2018 20:10

ik weet het niet zeker maar volgens mij kan je in het buitenland gewoon elke provider kiezen (en maakt je nl provider inderdaad niets meer uit).

Roy83 op 7 jan 2018 09:05

Niet elke, sommigen staan op “forbidden”, maar het grootste deel idd wel. Maar dan heb je nog steeds het probleem dat je op een grens per ongeluk Zwitserland kunt krijgen

Wouter1981 op 7 jan 2018 14:57

Hangt ook van je provider af. Als je bij een provider zit die in elk land vertegenwoordigd zijn kan je meestal alleen via hun verbinden. Kleinere providers hebben geen vaste afspraken en dan kan je via meerdere verbinden.

Hm true. Nou ja, dan is t mobile blijkbaar klein :)

Maar dan heb je nog steeds het probleem dat je op een grens per ongeluk Zwitserland kunt krijgen

Wouter1981 op 7 jan 2018 14:57

Dat kun je volgens mij voorkomen door hem vooraf op een bepaalde provider vast te zetten en autoconnect uit te zetten.

Rob

Hm true. Nou ja, dan is t mobile blijkbaar klein :)

Wouter1981 op 7 jan 2018 15:56

12 landen is nog relatief klein in telecomland. Vooral actief in Oostblok landen. Niet in Frankrijk.

Maar dan heb je nog steeds het probleem dat je op een grens per ongeluk Zwitserland kunt krijgen

Wouter1981 op 7 jan 2018 14:57

Dat kun je volgens mij voorkomen door hem vooraf op een bepaalde provider vast te zetten en autoconnect uit te zetten.

RCGrootveld op 7 jan 2018 20:01

Klopt maar is niet ideaal. Sommige plekken heeft een andere provider waar je ook gratis mee roamed gewoon beter signaal en dàn wil je juist wél dat ie omschakelt. Om t over de trip van NL naar DE naar CH naar FR nog maar niet te hebben… :)

Tis mierenneuken, snap ik.

Plaats een reactie