Beste action cam, prijs/kwaliteit

het vorige topic hierover is als meer dan een jaar oud, dus tijd voor een nieuwe. de ontwikkeling gaat hard op het gebied van de action cams en tegenwoordig is er voor elk prijs segment wel iets te vinden. ik heb tijdens de feestdagen een bon gekregen voor het aanschaffen van een action cam, budget zit tussen de 150/200 euro

heb verschillende camera’s bekeken welke mij op dit moment erg bevallen zijn de xiaomi yi 4k en de go pro hero Session 5. wil de action cam gebruiken voor de wintersport, heb daarbij wel in het achterhoofd dat ik volgend jaar waarschijnlijk op reis ga dus dan is een cam ook wel handig. mogelijk zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie dus advies is welkom.

Zeer tevreden over mijn inmiddels 1 jaar oude SJcam 5000x elite 4k met Gyro.
Voor dat geld heb je volgens mij alles volledig compleet.

Extra accu’s, duo-laders, geheugenkaartjes en een box aan accessoires erbij gekocht bij Dashcammagazijn .

https://www.youtube.com/results?search_query=sjcam+sj5000x+e…

Ook tevreden met mijn Go Pro Hero Session 5. Beeld is mooi, ook onder niet zo ideale omstandigheden. Vriend die een oudere Go Pro heeft overweegt nu een upgrade, nadat hij mijn beelden heeft gezien.
Cam is lekker klein. Ik had hem met een mount op een stistok gemonteerd bij wijze van selfie-stick. Beeldstabilisatie werkt goed.

Ik ben erg fan van de Xiaomi Yi. De 4K variant ken ik niet, maar het instapmodel is voor een paar tientjes te krijgen…

Momenteel kijk ik naar de Elecam Explorer. Apparaatje wat momenteel slechts 34 euro kost bij GearBest. Let wel, ze adverteren met 4K maar dat is niet helemaal eerlijk want die 4K wordt met software gegenereerd…

https://www.gearbest.com/action-cameras/pp_615728.html?wid=1…

Ook tevreden met mijn Go Pro Hero Session 5. Beeld is mooi, ook onder niet zo ideale omstandigheden. Vriend die een oudere Go Pro heeft overweegt nu een upgrade, nadat hij mijn beelden heeft gezien.
Cam is lekker klein. Ik had hem met een mount op een stistok gemonteerd bij wijze van selfie-stick. Beeldstabilisatie werkt goed.

RichDenHaag op 5 jan 2018 12:22

Ik heb dezelfde camera gekocht. Gebruik je tijdens het skiën altijd beeldstabilisatie?

Ik had een hd hero 2, nu de hero 5. Ik vind het touchscreen wel echt top, zou niet zonder scherm meer willen. Op de hd hero 2 was het toch altijd een beetje behelpen vond ik. En altijd je telefoon pakken is ook niet ideaal.

Ik had een hd hero 2, nu de hero 5. Ik vind het touchscreen wel echt top, zou niet zonder scherm meer willen. Op de hd hero 2 was het toch altijd een beetje behelpen vond ik. En altijd je telefoon pakken is ook niet ideaal.

Juul op 5 jan 2018 15:43

Welke instellingen gebruik tijdens de wintersport?

@gijsbos: met mijn SJcam 5000 x elite gebruik ik hem standaard de beeldstabilisator.
Ik film op 1080 60fps alles meer heeft geen zin heb geen 4K tv.
Vriend van mij heeft de 4000 filmt max 1080 30fps en daar zit het niet op dus dan krijg je altijd bewerkingen achteraf.

Ik durf te stellen dat wij echt beiden goed skiën maar zijn beelden zijn vele malen schokkeriger dan mijn beelden.
Zo handig om even een soort ‘compare’ te maken ben ik niet.

Zal eens kijken of ik hier en daar wat filmpjes kan uploaden van onze afgelopen trip (dien het nog altijd te monteren) heb nogal moeite met de vele grote bestanden te monteren tot een leuke film. Monteren is echt een ‘vak’.

Toen ik mijn cam kocht was de Hero session 5 net op de markt en volgens mij een stuk duurder en ik vond hem wel heel erg klein. Wel een mooi design. Zo’n cam op je hoofd, op je borst, selfiestick of op een mount aan je ski of stok…het is en blijft hoe klein ook volgens mij, best een beetje een sneu gezicht.

Maar de herinneringen en beelden achteraf zijn dubbel en dwars genieten.

In mijn geval heb ik een Case om de camera je kan hem zo instellen dat ‘aanzetten en record’ slechts 1 druk op de case is en een fel blauw lampje gaat branden. Touchscreen met handschoenen is volgens mij ook niet echt optimaal. Voor andere versies was er een ‘horloge’ ter aansturing voor €15,- op Ali.

null

Na van vrienden gopro en sjcam geleend te hebben heb ik sinds kort een Capture 5 van Captec. Mijn schoonmoeder (kuch) kwam er mee nav een test van de ANWB. Fijn apparaat voor een stuk minder euro’s dan de gopro. Ik heb het even getest en de gopro is onder sommige omstandigheden wel iiieets beter maar zo marginaal dat t mij t verschil zeker niet waard is. Apparaat is 4K, heeft een remote en je krijgt er een berg beugels/plakkers e.d. gelijk bij.

Ik heb recent mijn Sony As200 op marktplaats gekocht en het is echt n super ding. Uitstekende beeld stabilisatie!

Wij gebruiken een Xiaomi Yi 2.
Bevalt goed.
Via Aliexpress zijn allerlei hulpstukken te verkrijgen.
Ook goede houders om de camera op de helm te plaatsen.
De beeldstabilisatie is prima.
Mijn dochter van 12 jaar heeft de camera vaak op haar helm en beweegt behoorlijk met haar hoofd. Toch ontstaan er leuke filmpjes.
Ook in 's morgens vroeg bij schemer en bij mist is het beeld nog behoorlijk.

In het forumdeel waar filmpjes worden geplaatst, zet ik wel even een linkje neer.

*bericht bewerkt door famHerle op 06 jan 2018 13:43

Fam. Herlé

Ik had een hd hero 2, nu de hero 5. Ik vind het touchscreen wel echt top, zou niet zonder scherm meer willen. Op de hd hero 2 was het toch altijd een beetje behelpen vond ik. En altijd je telefoon pakken is ook niet ideaal.

Juul op 5 jan 2018 15:43

Welke instellingen gebruik tijdens de wintersport?

gijsbos op 5 jan 2018 15:48

Voornamelijk 30 of 60 fps bij 2,7k, maar ik experimenteer met protune en dan is het wel handig om te zien wat de instellingen doen

Ik heb de Yi 2 4k versie, nog niet gebruikt in de wintersport enkel deze zomer in Mexico.
Ben er zeer tevreden over de beeldkwaliteit. Ook zit er een stabilisator in maar werkt maar bij bepaalde instellingen pas mogelijk 1080 30,60fps, hoger na 120,200fps en 4k dus niet. Ook valt de stabilisatie ook wat tegen. Niets gaat natuurlijk tegen en gimball.
Batterij gaat zeer lang mee, heb een 2de maar slecht 1x moeten gebruiken.
Bediening van het menu gaat soms wat stroever maar wel duidelijk leesbaar scherm.

*bericht bewerkt door Arno11 op 06 jan 2018 13:52

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Recent is er op Tweakers nog een vergelijkings review gedaan van verschillende camera’s:

https://tweakers.net/reviews/5769/actiecameras-in-de-sneeuw-…

*bericht bewerkt door bram82 op 06 jan 2018 14:52

Yi 4k+ krijgt mijn stem. 4K op 60 FPS, 4K 30 met stabilisatie. En 1080p120 voor supermooie slow motion. Ga hem morgen goed testen in de bergen… Maar features van de 600 euro kostende GoPro 6 voor rond de 250 euro is een koopje (koop bij amazon.de)

Als je 4K/30fps genoeg hebt kan je ook de Yi 4k nemen.

@Waah, ben benieuwd naar je bevindingen. als je de action cam gebuikt met wintersporten doe je hem dan in zn waterdichte case?

Ik heb hem standaard in de waterdichte case.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/1227c1316eefccac5ecdef2d...

Opvallend zijn de volgende punten:

  • Sony IMX078 Sensor + (nieuwe) Novatek NTK96660
  • 4K @ 24 FPS*
  • 2K @ 30 FPS
  • Built-in Gyro Anti-shake Stabilization Sensor
  • 2 inch scherm
  • Wifi

Gekocht voor €107,61

Hoe halen jullie de filmpjes van je kaartje?
Zit op de meeste camera’s WiFi tegenwoordig?
Lijkt me erg onhandig om elke keer alle data via een cardreader te downloaden.

@SimonW veel camera hebben dat nu wel. Ik heb de GoPro Hero 5 Session, kan via de app op computer en mobiel de beelden bekijken, overzetten en bewerken. Heb je geen wifi op je cam dan moet je je micro SD in een SD adapter stoppen en dan die in je laptop/computer stoppen. Welke camera heb je?

null

*bericht bewerkt door gijsbos op 08 jan 2018 01:49

Heb er een van het Kruidvat, weet zo snel het merk niet.
Merk wel dat als je extra accessoires wilt hebben zoals bijv een bevestiging voor de helm etc de universele niet past.
Omdat je je kaartje eerst in een adapter moet stoppen merk ik in de praktijk dat ik de data er gewoon op laat staan en het teveel tijd kost en teveel gedoe is om het eerst op de laptop te zetten.
Zou makkelijker zijn als je het direct op je iPhone zou krijgen en dan gelijk zou kunnen bewerken, maar wil niet zo heel veel geld uitgeven voor een GoPro.
De SJCam van @Skifan79 is volgens mij vrij compleet.

Klopt, goede camera. Ook meer accessoires voor te krijgen. Ik had eerst een Denver cam, kon daarvoor ook weinig accessoires vinden.
Is voor de SJ camera ook een app? @SkiFan79

*bericht bewerkt door gijsbos op 08 jan 2018 02:28

@gijsbos: jazeker…

https://itunes.apple.com/nl/app/sjcam-zone/id991679682?mt=8…
@SimonW zoals gijsbos zegt ik doe het ook zo. De WIFI is op locaties op wintersport vaak traag en dien je met iedereen bij de receptie te zitten o.i.d.

Dat op je laptop zetten gaat hartstikke snel in mijn geval. Neem hem altijd overal mee naartoe dit i.c.m. een JBL Xtreme voor de dagelijkse ochtend tunes en de avond lekker een muziekje of bewegende beelden.

Na een dag van de pistes knallen lekker de 17,3 inch laptop aan die ik vol heb met films/series. Lange HDMI-kabel mee (Action) als er een grotere tv aanwezig is op de kamer, heerlijk avondje bankhangen.

Zo ook de opnames van de dag beetje doornemen en terugkijken.

De SJCam is volgens mij gewoon een GoPro (killer) zeker voor het geld. Wellicht is de videobewerking en app leuker van de GoPro geen idee maar ik ben echt zeer tevreden over mijn camera.

Zo’n Denver is goedkoop en eigenlijk op alle fronten echt net niet.
Daarbij zijn alle mounts/cases etc voor de SJcam 1 op 1 met de GoPro uitwisselbaar.

Ik zeg niet dat ik de beste heb maar prijs/kwaliteit met alles erbij is het echt een TOP ding.
https://www.dashcammagazijn.nl/sjcam-tm-sj5000x-elite-sony-i…

De volgorde kwa cams is volgens mij zo;
Denver: leuk voor een keertje, vrijgezellenfeestje. Kwaliteit is laag, prijs ook
Sjcam: Leuk voor als je puur wat filmpjes maakt en die wil terugkijken na een dagje. prijs is goed, kwaliteit is redelijk/goed. Voor 90% van de mensen de beste keus IMHO!
Xiaomi Yi 4k(+): Xiaomi is de Apple van China. Zeer goede kwaliteit, 95% van de GoPro 6 kwa kwaliteit. Wel duurder. Ideaal voor wie na de vakantie echt een vakantievideo maakt en goede kwaliteit wil.
GoPro/Sony: beste kwaliteit, met bijbehorend prijskaartje. Maar met de huidige prijskaartjes en optische stabilisatie wint Sony het voor de consument. Gopro 6 is toch echt meer gericht op de professionals en programmamakers.

*bericht bewerkt door Waah op 09 jan 2018 07:50

@Waah gopro 6 is recent qua prijs aardig gedaald. Ten opzichte van de goedkopere concurrenten maakt het kleinere prijsverschil hem weer meer aantrekkelijk.

*bericht bewerkt door Hessel op 09 jan 2018 08:26

Ik heb heel lang met een Gopro Hero 2 gefilmd. Ook heb ik de oude Yi, maar die vind ik toch een stuk minder qua beeld en gebruiksgemak.

Na het zien van beelden van de Gopro 6 vorige week, met name de stabilisatie en de superslomo op 1080p, ging het toch kriebelen. Toen hij dit weekend 130 euro kelderde in prijs, kon ik niet anders dan hem te bestellen…

*bericht bewerkt door Reynouts op 09 jan 2018 08:33

Ik heb heel lang met een Gopro Hero 2 gefilmd. Ook heb ik de oude Yi, maar die vind ik toch een stuk minder qua beeld en gebruiksgemak.

Na het zien van beelden van de Gopro 6 vorige week, met name de stabilisatie en de superslomo op 1080p, ging het toch kriebelen. Toen hij dit weekend 130 euro kelderde in prijs, kon ik niet anders dan hem te bestellen…

Reynouts op 9 jan 2018 08:33

Je bedoeld dezelfde superslomo en stabilisatie die ook op de Yi 4k+ zit?

Juist het gemak is een stuk hoger op de Yi. 1 knop ipv de 4 knoppen op mijn GoPro 3 black. WiFi werkt top en snel dankzij 5G band. Iets wat op mijn black 3 niet echt lekker werkte.

En een hero 2 was toch echt wel heel slecht. Spreek uit ervaring. Voor die tijd top, maar een Denver is tegenwoordig beter.

Zelf gebruik ik mijn smartphone in een Gimbal. Betere kwaliteit en stabieler. Wel iets meer sjouwwerk dus niet voor iedereen weggelegd.

@waah
heb jij een YI 4k of de + versie? mijn voorkeur gaat staat meer uit naar de YI alleen zijn het de extra kosten van een YI+ 4k waard? want verder is hij qua prijs kwaliteit gewoon super.

Ik heb je yi 4k+. Enige voordeel is dat je 4k met 60fps kan filmen (vloeiender beeld, of 2x slow motion). En dat je stabilisatie hebt op 4k 30fps.

Maar of dat de meerprijs waard is… Dat weet ik niet. Ligt eraan wat je betaald voor de 4K versie versus de 4k+. Via amazon.de is die vaak in de aanbieding, en dat is van de Duitse Yi vestiging. Daar is die vaak met onderwaterhuis erbij.

prijs verschil is Yi 4K (€209) of de Yi 4k+ (€320) beide met een waterproof case en bij de 4k zit er ook nog een selfiestick bij.

dus vraag mij idd af of het de extra € 110 waard is dat ik op 4k ook beeld stabilisatie heb

*bericht bewerkt door Jbos op 09 jan 2018 11:57

Mijn zoontje heeft een activeon cx.
Voor kinderen een prima action cam en de kwaliteit en de beelden zijn best goed.

Ik heb heel lang met een Gopro Hero 2 gefilmd. Ook heb ik de oude Yi, maar die vind ik toch een stuk minder qua beeld en gebruiksgemak.

Na het zien van beelden van de Gopro 6 vorige week, met name de stabilisatie en de superslomo op 1080p, ging het toch kriebelen. Toen hij dit weekend 130 euro kelderde in prijs, kon ik niet anders dan hem te bestellen…

Reynouts op 9 jan 2018 08:33

Je bedoeld dezelfde superslomo en stabilisatie die ook op de Yi 4k+ zit?

Juist het gemak is een stuk hoger op de Yi. 1 knop ipv de 4 knoppen op mijn GoPro 3 black. WiFi werkt top en snel dankzij 5G band. Iets wat op mijn black 3 niet echt lekker werkte.

En een hero 2 was toch echt wel heel slecht. Spreek uit ervaring. Voor die tijd top, maar een Denver is tegenwoordig beter.

Zelf gebruik ik mijn smartphone in een Gimbal. Betere kwaliteit en stabieler. Wel iets meer sjouwwerk dus niet voor iedereen weggelegd.

Waah op 9 jan 2018 08:40

Volgens de specs van de Yi 4k+ filmt hij niet in 240fps bij 1080p… De gopro 6 wel.

Stabilisatie is ook degelijk verschillend tussen deze camera’s. Welke beter is, laat ik in het midden. Kwaliteit is soms ook subjectieve en afhankelijk wat je ermee wil.

Snap overigens prima dat mensen voor de yi kiezen en de meerprijs van de Gopro het niet waard vinden.

Plaats een reactie