De ideale ski voor de gevorderde skiër

Dag allemaal,

Ik heb vele topics gelezen de laatste weken en ben terug gegaan tot 1-1-2017 in de posts, maar helaas kan ik mijn vraag nog niet helemaal beantwoord krijgen. Ik ben op zoek naar de ideale ski voor de gevorderde skiër. Zelf zou ik mij op de ski niveaus een 8 geven. Ik ben 1.86 en ongeveer 80 kilo. Al wordt dit na verloop van weken hopelijk weer wat minder ;)

Persoonlijk ben ik geen fan van de all mountain ski’s, maar dat komt ook omdat ik hier gewoon slechte ervaringen mee heb. Ik heb enkele weken / jaren op de Atomic Metrons geskied. Dit vond ik persoonlijk een soort jack of all trades, nergens goed of slecht in. Maar als ik dat vergelijk met een piste knaller zoals de Atomic Double Deck SL dan merk je toch wel een groot verschil qua kantengrip etc.

In februari ga ik wederom de latten onder binden. Het afgelopen jaar heb ik met veel plezier geskied op de Atomic Doubledeck SL. Een heerlijke ski, maar constant zoekende naar de volgende bocht. Even relaxt met de familie op pad is er bij die ski (vond ik) niet bij. Daarom heb ik deze ski weer verkocht.
Nu zoek ik dus de ideale ski, als deze al bestaat… Voor mij is de ideale ski:

  • Goede kantengrip, ook op ijzige pistes;
  • 80/90% op de piste – 10/20% off piste
  • Makkelijk te draaien; zowel korte als lange bochten;
  • Ook rustig te skiën
  • Stabiel op hoge snelheden, zowel op de kant, als rechtdoor

Met de sneeuwkwaliteit van de laatste 5 jaar ski ik eigenlijk 90% op de piste. Dit aangezien off piste gewoon niet leuk was. Daarom twijfel ik ook of een All Mountain ski voor mij wel zinvol is. Ik denk er eigenlijk aan om een goede piste ski te kopen die je 80% van de tijd gebruikt. En eventueel als er super mooie verse sneeuw is gevallen een dag van die hele brede off pistes te huren.

Wat voor ski’s zouden jullie aanbevelen? Ik ga in Februari de hele week huren en een aantal uitproberen!

Zelf dacht ik aan:

  • Atomic Redster X9 – 175cm
  • Fischer The Curv GT – 175cm
  • Stöckli Laser AX – 175cm
  • K2 Supercharger – 175cm
  • Völkl RTM 84 – 177cm
  • Völkl Code S – 177cm
  • Head Supershape I Magnum – 175cm

Ik heb 7 dagen om te huren dus kan wel het één en ander testen! Welke ski moet ik echt kiezen en welke kan ik beter laten liggen? Dan kan ik daarna een keuze maken welke ski ik ga kopen.

Dank voor jullie hulp!

*bericht bewerkt door RobB op 05 jan 2018 15:05

Maar wat is ‘de’ gevorderde skier? Boven een bepaald niveau, wordt denk ik ook de skistijl heel belangrijk. En niet alleen korte of lange bochten, maar bijvoorbeeld, ben je agressief/aanvallend, of licht op de voeten enz. Welke lijn ski je in de buckels? Ski je speels, racestijl, of schools? Overigens zijn er meer dan genoeg all-mountains die echt meer dan voldoende capaciteiten hebben op ijs.

I can stick uphill ice, on my saucer...

niveau 8 dan zou ik lichaamslengte kiezen als je ook langere bochten wilt skiën en zeker als je eens een streepje poeder wil pakken.

Ik heb de Magnum en ben er blij mee! Vraagt wel wat; je moet hem goed snijden en best een beetje kracht gebruiken, maar reageert top. Echte piste ski, maar is goed te draaien over buckels. Mijn vader heeft (geheel toevallig) vorig jaar ook een paar aangeschaft, hij skied net iets rustiger dan ik, maar is ook iets groter en zwaarder. Hij is zeker net zo enthousiast.

Wat ik heb gedaan in zowel La Plagne als Serfaus, is met de verhuur afspreken dat ik wilde huren en misschien kopen. Uiteraard krijg je dan snel het duurste (huur)pakket, maar ik kon de nieuwste modellen hierdoor uit proberen en heb beide keren heel goed advies gegeven. Kon echt binnenlopen en zeggen ‘de voorkant fladdert’ en dan werd er meteen gezocht naar iets anders. Uiteindelijk on Serfaus de ski’s die ik had gehuurd overgekocht, hoefde dan de huurprijs niet meer te betalen en omdat ze een beschadiging bovenop hadden, mocht ik ze voor 250€ mee nemen, ipv de huur van 170€ te betalen!

Volkl code s is n goeie optie. Echt n top allrounder.

X9 is niet heel vergevingsgezind, niet echt n ski om met je familie mee te cruisen.

De magnum heeft n korte radius, moet je van houden. Doet t vooral goed in korte bochten en is wat happerig in slush. Maar aangezien je een doubledeck SL had vind jij dat mssn geen probleem.

Supercharger is echt n leuke ski maar slipt wat minder goed. Maar als je weinig slipt dan goede keuze!

Deze kun je overigens allemaal testen in Zoetermeer (hoewel de.magnum er laatst niet meer stond)

Het enige dat ik wil opmerken is, dat ik enkele jaren op Atomic Metron 9 heb geskied en dat ik dat tot op heden altijd een van de beste ski’s vond. Het wordt niet voor niets een klassieker genoemd. Mijn oudste zoon gebruikt ze nu nog steeds tot volle tevredenheid.

Hen48

Bedankt voor jullie reacties!
@Shane goede vraag! Wel een lastige vraag… mijn skistijl is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden. Als het rustig is en de sneeuw goed: dan agressief. Maar aangezien het in de schoolvakanties vaak te druk is zou ik het eerder als speels willen omschrijven. Met de Doubledeck was het het fijnst om tussen buckles door te skiën aangezien de grip fenomenaal was. Maar met mn vorige skies was het vaak eroverheen of juist er omheen en dus off piste of langs de zijkant.

Dankje Elizabeth dan ga ik de Volkl, Stockli en Magnum testen! Nog andere skies die ik zeker eens moet proberen?

@Helen, dank! Dat is precies mijn plan in Wagrain!

Een lid van het forum heeft een skitest gedaan een aantal weken terug, zijn bevindingen heeft hij me via een mail gestuurd en zijn nooit op het forum terechtgekomen, hij was razend enthousiast over de Stockli SX… misschien ook te overwegen

niveau 8 dan zou ik lichaamslengte kiezen als je ook langere bochten wilt skiën en zeker als je eens een streepje poeder wil pakken.

SPAM op 5 jan 2018 15:37

Maar waar vind je ski’s van 1.86m lengte?

Maar waar vind je ski’s van 1.86m lengte?

Martin7182 op 5 jan 2018 20:23

Misschien is 186cm iets te specifiek, maar rondom die lengte is er genoeg te vinden.

When life gets too complicated.... SKI

Ik zou zeker ook de Stöckli Stormrider 88 proberen, op lichaamslengte. Alle voordelen van een superstabiele snelle ski die in met alle sneeuwsoorten overweg kan. Topski!

Winter is coming

Atomic redster top ski. Maar ik zou ze daar proberen / testen en dan kopen dan kun je makkelijk ruilen als de een of ander niet bevalt

Fischer Progressor F19?

Kastle MX84 zou je ook kunnen proberen. Vergelijkbaar met de Stockli Stormrider 88.
Blizzard Quattro?

Fischer Progressor F19?

Snow70 op 5 jan 2018 22:57

Mwah dat had ik niet gedaan. Als je een atomic doubledeck sl in buckels kan skien dan is een F19 echt te weinig ski voor je. Hoe goede ski dat ook is.

@TS: Jaaa ik zou zeker een Stöckli proberen! En laat me dan ff weten of ze hun geld waard zijn 😉

Een lid van het forum heeft een skitest gedaan een aantal weken terug, zijn bevindingen heeft hij me via een mail gestuurd en zijn nooit op het forum terechtgekomen, hij was razend enthousiast over de Stockli SX… misschien ook te overwegen

hanss op 5 jan 2018 19:09

@hanss
Is de laser CX ook getest?

Fischer Progressor F19?

Snow70 op 5 jan 2018 22:57

@TS: Jaaa ik zou zeker een Stöckli proberen! En laat me dan ff weten of ze hun geld waard zijn 😉

elisabeth101 op 6 jan 2018 00:52

Dat wil ik inderdaad proberen! Hopelijk worden ze verhuurd! Ik zal alle ski’s die ik geprobeerd heb ook een kort verslagje van maken!

Maar welke ski’s zouden dan dus echt geprobeerd moeten worden?

  • Kastle MX 74/84?
  • Stockli AX of CX of Stormrider?
  • Atomic Redster X9 sowieso omdat ik wel heel benieuwd ben naar waarom deze alle skitests wint
  • Head Magnum
  • Volkl Code S
  • …?

*bericht bewerkt door RobB op 06 jan 2018 10:01

Ski zelf de Stöckli laser CX nieuw model. Prima skietje.

@Drikus De zwarte Stöckli laser CX inderdaad van verleden jaar hoor ik ook goede verhalen over. Duur dat wel 1200 +Euro.
Ik ga hem eens testen in de sneeuw.
@Robbartelds Of ga voor de lol de Zai Spada eens testen in de sneeuw.
Nog steeds onovertroffen.

@Hooykaas
Benieuwd wat je er van vindt

Overigens krijg je ‘m echt wel voor een stuk minder mee

@Drikus ik ook.
Ik ken namelijk 2 vergevorderde skiërs die een uitstekende techniek hebben en erg precies zijn.(gewoon lastig zijn in hun ski keuze)
Na vele ski’s in de sneeuw getest te hebben toch voor de Stöckli gekozen hebben.
Ik moet er wel bij vertellen het moeten wel de nieuwe modellen zijn vanaf verleden jaar.

@Hooykaas haha $7000 voor een paar ski’s?! Daarvoor ga ik liever een maand naar de Malediven en een week skiën ;)

Durf ook wel te gokken dat de meeste winkels deze ski niet verhuren! Sterker nog zelfs Stockli is redelijk exclusief in de verhuur! Al vind ik 1200 ook wel erg veel geld… ben benieuwd of ze echt die 500 extra waard zijn tov Atomic of Volkl

@Hooykaas haha $7000 voor een paar ski’s?! Daarvoor ga ik liever een maand naar de Malediven en een week skiën ;)

Volgens mij heb je je prioriteiten niet helemaal op een rijtje… wie wil er nou een maand op zijn gat liggen als je kunt skien? 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Hooykaas haha $7000 voor een paar ski’s?! Daarvoor ga ik liever een maand naar de Malediven en een week skiën ;)

Volgens mij heb je je prioriteiten niet helemaal op een rijtje… wie wil er nou een maand op zijn gat liggen als je kunt skien? 😉

Shane op 6 jan 2018 13:39

Haha Shane! Ja goed punt!

Heb jij nog tips van ski’s die echt in die rij thuis horen?

Niet echt, ik ben dus wel van de allmountain categorie 😉. Beetje de Tagesgang volgen, dan ski je weinig ijs… ik heb afgelopen jaar wel een leuke dag gehad op een Rossignol Hero Elite, die worden hier (vrijwel?) niet genoemd.

Ik denk wel dat je de allmountain categorie niret zomaar moet wegstrepen en als je toch gaat testen, zou ik eerst in de breedte testen alvorens nuance verschillen te gaan bepalen. Ik heb meestal ook geen corduroy onder de ski’s en dan kan een allmountain veel fijner zijn. Salomon Xdrive 88, Blizzard Brahma, Rossignol Experience 88. Niet bang zijn voor de breedte, de smallere varianten zijn vaak op een lager niveau gericht en dus slapper enz. Overigens zijn deze 3 ook niet echt geschikt voor heel rustig cruisen, maarja 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een aantal punten uit jouw tekst meenemende te weten:

  • geen all mountain,
  • voor off piste, tiefschnee gewoon een brede lat huren
  • veel plezier op de Atomic SL maar zoekt wel teveel naar de volgende bocht,
    kan ik je de Head i speed bijzonder aanraden. Opbouw van een reuze slalom maar dan met een radius van ca 17 m. Heerlijke piste ski voor de verder gevorderde skier. Zeer zeker het testen waard.

Thanks Rob! Die zal ik dan zeker meenemen.

Misschien ben ik te zwart wit geweest over All Mountains. Ik ben niet tegen het concept, heb alleen zelf slechte ervaringen met de kantengrip. Voor mijn gevoel was het een jack of all trades dat overal wel redelijk in is, maar nergens goed in. Maar… Dat is inmiddels wel weer een aantal jaren geleden. Daar kan dus best veel in veranderd zijn!

En de grote broer van de Ispeed, de Head Ispeed Pro ook zeker proberen!

Thanks Rob! Die zal ik dan zeker meenemen.

Misschien ben ik te zwart wit geweest over All Mountains. Ik ben niet tegen het concept, heb alleen zelf slechte ervaringen met de kantengrip. Voor mijn gevoel was het een jack of all trades dat overal wel redelijk in is, maar nergens goed in. Maar… Dat is inmiddels wel weer een aantal jaren geleden. Daar kan dus best veel in veranderd zijn!

Robbartelds op 7 jan 2018 01:41

Bij de Stöckli Stormrider 88 is de kantengrip helemaal in orde! Zelfs zijn (veel) bredere broers staan hier om bekend. Je hebt dan een allmountain met raceski eigenschappen.
Eerder altijd K2 en Dynastar geskied, nu sinds 2 jaar Stöckli en ik hoef niks anders meer. Ik heb zoveel meer plezier op deze ski’s dat ik de meerprijs gerechtvaardigd vind. Ik denk dat heel veel goede skiërs hier erg veel plezier op zullen hebben, dus test ze vooral.

Winter is coming

Plaats een reactie