Google maps betrouwbaar op Fernpass

Hallo, wij zijn vorig weekend op een zaterdag teruggekomen vanuit Obergurgl over de Fernpass en zo naar huis. Ik had goed Google maps gecheckt om te beslissen of we over de Fernpass zouden rijden, dan wel de omweg via Lidau. Google maps gaf echter maar een 10 minuten file op de Fernpass, dus hebben we die genomen. Dat viel echter toch wat tegen. Ik schat dat we toch een kleine 2 uur over de Fernpass gedaan hebben. Op andere plaatsen in duitsland vond ik Google maps wel erg betrouwbaar. Wat zijn jullie ervaringen?

Heb ik het toch goed gedaan om pas einde van de middag erover te gaan. Toen gaf de Google Maps geen vertraging aan, en dat klopte. Overigens dat was op de weg terug.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 06 jan 2018 14:42

May the ski force be with you !!

@koenbali, ook als er geen filemelding is kan het toch langzaam gaan door drukte en andere omstandigheden alhoewel ik twee uur dan wel weer lang vind.
@CJAHulskamp, volgend jaar hoef jij alleen maar de wachtrij op Schiphol te checken. Weet niet of google mars daarin voorziet?😂

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@koenbali, ook als er geen filemelding is kan het toch langzaam gaan door drukte en andere omstandigheden alhoewel ik twee uur dan wel weer lang vind.

@CJAHulskamp, volgend jaar hoef jij alleen maar de wachtrij op Schiphol te checken. Weet niet of google mars daarin voorziet?😂

Peter30 op 6 jan 2018 14:30

😬 wel leuk al dat uitzoeken

May the ski force be with you !!

Mijn voorkeur gaat toch uit naar TomTom Traffic, geeft altijd accuraat de vertraging aan en komt eventueel met een alternatieve route.

Ik gebruik maps altijd in België en dan is het meestal toch redelijk correct. In het buitenland heb ik het nog niet op het moment zelf gebruikt, wel om op voorhand de route te checken.

Tip voor de Fernpass: De webcams checken. Die geven een duidelijk beeld van de drukte en de omstandigheden.

Voor wat betreft de Fernpass geen ervaring mee maar even een kleine waarschuwing.

Vertrouw NOOIT blind op Google Maps voor wat betreft ‘kleinere’ wegen. Als de ‘snelheid’ groen, oranje, rood er staat heb je wellicht een goede indicatie v.w.b reistijd maar niets zo dynamisch als het verkeer. Op de doorgaande wegen wordt dit gemeten.

Ik gebruik ook de app Maps.me waarbij je kaarten kan downloaden en ‘zelfs’ op huisnummerniveau kan inzoomen.

Anderen vinden Sygic of TomTom live weer erg prettig. Ik weet uit ervaring dat de nieuwe BMW’s met een erg goed navigatiesysteem zijn uitgerust met RTTI real time Traffic information. Mercedes heeft 2 versies, de instapversie is echt een lachertje vooral met de TomTom Live functie erin. Flitsmeister heeft meestal samen met Google Maps een vrij accurate tijd voor wat betreft files terwijl je met de Mercedes denkt aan uren vertraging totdat het slechts 10min blijkt.

Maar even terugkomend op waarom niet blindelings te vertrouwen op.

Wij zijn afgelopen nazomer d.m.v Google Maps en Maps.me volledig te vertrouwen ‘aardig’ in de steek gelaten.

Kort samengevat dachten wij een ‘kortere’ route te kunnen rijden door samen op het punt waar wij toen waren voor de alternatieve route te gaan. Beiden gaven aan, 11min reistijd en soort van gelijk aantal km’s. Het ging schemeren en het hele rondje afmaken was heel veel extra reistijd.

Dus vol vertrouwen onze trip begonnen met de korte route.

Nu waren wij al wat off-road gewend met de Griekse wegen en het bezichtigen van de highlights dus geen vuiltje aan de lucht dachten wij. Rustig aan breekt het lijntje niet en hier op het forum zie je ook dat je met Renaults 4 en dafjes naar boven komt.

Zo ook met onze gehuurd Ford Feestje…

Lang verhaal kort samengevat, ik rijd door en wij komen geheel met beide navigatie systemen aan op een karrenspoor… percentage stijgen en dalen enorm maar goed als kerelzijnde

Vroeeem omhoog en gaan met die banaan. In de veronderstelling het zal ‘straks’ of na die bocht wel beter worden. Dalen in zijn eerste versnelling met soms een handrem om bij te remmen op de achteras…zo steil.

Na die bocht wordt het wel beter…Niet dus: compleet idiote bergweg waarbij wij op plekken kwamen dat je dacht: ‘slik’ dit is echt niet meer normaal. Op een karrenspoor keren is niet te doen met afgronden en rotsblokken naast je dus doorrijden. Ondertussen deed de navigatie het nog vrolijk en telde de meters netjes af, wist exact waar wij zaten.

Die 11min waren 2,5 uur…met veel zweet en zonder de ultieme vakantiesfeer. In het begin denk je nog: mooie weg en kijk ons eens avontuurlijk zijn.

Op een bepaald punt denk je echt wel ‘wij moeten terug’ maar als de navigatie aftelt dan hoop je alleen maar, dit moet beter worden zo ver is het niet…maar iedere meter leek meer en meer op een Dakarproef.

Dat beter worden werd het dus niet tot wij op een punt kwamen dat wij door een soort greppel moesten en ik wist, dit trekt de auto niet zonder schade…

Terug was echt geen optie dan was het in zijn achteruit km’s terugrijden omhoog waarbij het echt te off-road was. De koppeling en auto zou dat niet trekken en ik al verbaasd zijn dat de banden dit aankonden.

Ik was vooral ‘bang’ voor lek rijden of aan de wielophanging iets dusdanig te beschadigen. Nog maar niet te denken aan de bodem en het carter…

Dus het Ford feestje werd onze ‘overleef’ auto met dank aan blind vertrouwen op…

Daarbij wij wonen sinds 1,5jaar heerlijk aan de Vecht echter Google
Maps kent ons exacte adres niet. De satelliet denkt nog altijd dat er slechts ‘bouwgrond’ ligt terwijl achter ons een kleinschalig woonwijkje is ontstaan. Tot op de dag van vandaag dus melden aan pakket postbezorgers en toeleveranciers van meubels etc. Let op: alternatief adres invoeren want Google Maps is nog altijd niet bijgewerkt…

Goed verder dus op ons off-road verhaal.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/e843b3198e6a21433c74ffde...

!undefined
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/27ac6e5efba57e0582b4200b...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/9402026fd3c5863a6d5b0711...

Best spannend allemaal en technisch eigenlijk niet mogelijk door te weinig bodemspeling.

Op 1,5km voor de grote weg toch:

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/fa84b66fd18603c20ee32f99...

Wij hebben hebben het uiteindelijk gered… wij hadden beiden dezelfde conclusie: waarom
Niet een bordje met weg afgesloten of 4x4 only.

Wel de verhuurder gebeld en die zei: dat zijn wegen voor de brandweer voor bosbranden en die rijden met enorme trucks 4x4 die wegen worden niet onderhouden…

Nu zal het in Oostenrijk en de Alpen mogelijk meevallen maar laat de waarschuwing helder zijn: niet zomaar te vertrouwen op en zeker niet de ‘kleine’ weggetjes nemen. 😉

Lekker verhaal zo op de telefoon…

Ja 2 uur vond ik ook lang. Vooral aan die haarspeldbocht staat het stil. Het hielp ook niet dat ik een Hollandse Nissan aan het tankstation beneden de baan had laten oprijden en eens over de oas reed die aan 30 per uur naar beneden. Waarschijnlijk geen winterbanden

Als je 2 uur in de file staat, kun je iig mooi bovenstaande verhaal ff doorlezen ;)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je 2 uur in de file staat, kun je iig mooi bovenstaande verhaal ff doorlezen ;)…

Roy83 op 6 jan 2018 16:47

Om het kort te houden, vond ik het toch een lang verhaal. 😂😉

PS: vorig jaar was zeker je broer ook op dit forum. Op eens was hij weg @Skifan79

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 06 jan 2018 17:45

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp die broer heeft kennelijk wel indruk op je gemaakt.
@Roy83 is ook een mooi verhaal voor op een verjaardag met al de foto’s en video’s erbij. Lang leve Google Maps…

@CJAHulskamp die broer heeft kennelijk wel indruk op je gemaakt.

@Roy83 is ook een mooi verhaal voor op een verjaardag met al de foto’s en video’s erbij. Lang leve Google Maps…

Skifan79 op 6 jan 2018 17:59

;)

May the ski force be with you !!

Nog een tip voor De Fernpass: naar de Oostenrijkse radio luisteren op de vertrekdag. Zodra het woord ‘blockabfertigung’ valt weet je dat je 1,5-2 uur extra nodig gaat hebben.

Ok maar is dat enkelband de richting Oostenrijk of ook naar duitsland

Ik ben van de preventieve maatregelen en plan op voorhand al met een grote boog om dit soort knelpunten heen.

Rob

Prefentieve grote omwegen maakte ik vroeger ook graag, maar doe dat inmiddels niet meer. Het is vaak weggegooide tijd en geld, want als je niet net om een druk reismoment op de weg bent, is het overbodig om bijv. de Fernpass koste wat het kost te vermijden. Bovendien kan ook op zo’n omweg een ongeluk gebeuren met flinke vertragingen van dien en je hele plan is mislukt. Radio en apps in de gaten houden m.b.t. fileinformatie en flexibel reageren is veel effectiever, naast de genoemde tijdsplanning dat het meest effectief tegen files is.

Prefentieve grote omwegen maakte ik vroeger ook graag, maar doe dat inmiddels niet meer. Het is vaak weggegooide tijd en geld, want als je niet net om een druk reismoment op de weg bent, is het overbodig om bijv. de Fernpass koste wat het kost te vermijden. Bovendien kan ook op zo’n omweg een ongeluk gebeuren met flinke vertragingen van dien en je hele plan is mislukt. Radio en apps in de gaten houden m.b.t. fileinformatie en flexibel reageren is veel effectiever, naast de genoemde tijdsplanning dat het meest effectief tegen files is.

Frans op 6 jan 2018 22:29

Eens, maar een belangrijk onderdeel van preventie is kansberekening.
En of je tijd en/of geld (welk geld en waar heb je het dan over?) belangrijk vind op zo’n rit.

Rob

Wij zijn vandaag op de terugweg. Google Maps heeft ons heen en terug genavigeerd en ik vond hem aardig correct. We hadden wel 2x geluk met de Fernpass. Vorige week vrijdagavond vlak voor de start van sneeuwbuien er rustig overheen, toen stond er de andere kant op kilometers file. En deze keer weer rustig met file aan de overkant.
Ik denk dat de webcams wel een goed beeld kunnen geven maar je moet je keuze om om te rijden zo lang van te voren maken dat ook dat niet echt helpt.

Wij zijn vandaag op de terugweg. Google Maps heeft ons heen en terug genavigeerd en ik vond hem aardig correct. We hadden wel 2x geluk met de Fernpass. Vorige week vrijdagavond vlak voor de start van sneeuwbuien er rustig overheen, toen stond er de andere kant op kilometers file. En deze keer weer rustig met file aan de overkant.
Ik denk dat de webcams wel een goed beeld kunnen geven maar je moet je keuze om om te rijden zo lang van te voren maken dat ook dat niet echt helpt.

Dathojo op 6 jan 2018 22:47

En daarom laat ik het allemaal gewoon over me heen komen en zie wel waar het schip (in dit geval de auto) strand.
Als het vast dreigt te lopen, zoek ik wel een alternatief.
En als je (zoals ik) gewoon af en toe eens een echte wegenkaart (inderdaad, zo’n ouderwets vel papier met gekleurde lijntjes erop; ze maken ze nog steeds) op tafel legt, weet je wel ongeveer waar je alternatieven liggen.
Maar zoals bekend: In tegenstelling tot vele anderen, lig ik er niet wakker van als ik er een paar uur langer over doe.

Rob

Maar zoals bekend: In tegenstelling tot vele anderen, lig ik er niet wakker van als ik er een paar uur langer over doe.

RCGrootveld op 6 jan 2018 23:34

Dan maakt het toch ook niet uit of je over de Fernpas gaat??
Vind het persoonlijk een stuk mooier rijden dan op de snelweg.

Übung macht den meister!!!

Op routes naar de Alpen heeft Maps me toch vaak ellendig lange files bespaard dankzij goede omwegen. Ook kleine vertragingen altijd keurig aangegeven. Dus op grote wegen etc vertrouw ik er wel op!

Toevallig vorige week een precies gelijkend verhaal als @Skifan79 meegemaakt: Ford fiesta, te avontuurlijke bergweg, maar kon me na al veel te lang door zijn gereden nog wel omdraaien op het punt waar het niet meer verantwoord was. Maar moet zeggen dat ik die ervaringen met routes richting de Alpen nog nooit heb gehad.

*bericht bewerkt door Rene op 07 jan 2018 10:31

@CJAHulskamp die broer heeft kennelijk wel indruk op je gemaakt.

@Roy83 is ook een mooi verhaal voor op een verjaardag met al de foto’s en video’s erbij. Lang leve Google Maps…

Skifan79 op 6 jan 2018 17:59

haha jah dat geloof ik wel :). Heb dat overigens zelf op Sicilie ook wel eens gehad, maar dacht toen bij het inrijden al dat dat niet goed zou zijn en heb dus een andere route genomen (leve ‘herbereken route’).

Maar zoals @rene ook zegt, in de Alpen heb ik dat nog niet gehad.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dan maakt het toch ook niet uit of je over de Fernpas gaat??
Vind het persoonlijk een stuk mooier rijden dan op de snelweg.

RFKANGOO op 7 jan 2018 09:31

Eens, Fernpas is een fraaie route, maar wie zegt er dat ik over de snelweg rij ?

Rob

@Rene mijn true confession blijkt gelukkig niet een unieke te zijn 😉
Verder geen enkele klachten over het navigatiegebruik maar een snelle check laat nog altijd die onmogelijke weg zien als alternatief…nu gek genoeg 3min langer als tijd.

null

De weg is eigenlijk een soort weggespoeld bospad met enorme rotsen, keien en geulen etc. Niet echt op de foto gezet maar een impressie als je goed kijkt op eerder getoonde foto’s. Het was echt bizar en dat die auto het heeft gehouden, ik reed overigens ook gemiddeld 1-2km per uur uitstappen koers bepalen en stenen leggen in gaten of weghalen.

Ik kon echt niet keren…de bosjes zijn allemaal stekels en ellende.

In het vervolg dus bij de eerste mogelijkheid wel gewoon keren. 😉

Het bleek overigens bij terugkomst bij de verhuur dat er per jaar zo’n 25 toeristen op dit soort avontuurlijke wegen uitkomen.

Mijn getoonde foto’s laten slechts een beetje een indruk zien van hoe ‘ruig’ het terrein was.
@Roy83 wijs besluit altijd keren…maar dat herberekenen route laat dus ook nu het alternatief zien.

Van Sykia naar Toroni

Mooi avontuur achteraf maar niet bepaald het ‘Arke-gevoel’ aan overgehouden.

Als dat als een ‘gewone’ doorgaande weg aangemerkt staat, zal zo’n weg als mogelijkheid geboden worden. Je kan overigens aangeven dat je geen onverharde wegen wil gebruiken, dat scheelt soms al wat. En gelukkig hebben we allemaal ons gezond verstand nog, toch?

En gelukkig hebben we allemaal ons gezond verstand nog, toch?

Userd op 7 jan 2018 14:09

Als ik zie hoe velen blindelings op hun navigatie systeem afgaan heb ik daar toch mijn bedenkingen bij.
Vroeger zei men: “Verstand op nul, blik op oneindig”; de moderne variant is “Verstand op nul, blik op de DomDom” … :-)

Rob

Plaats een reactie