Nederlandstalige snowboardles in la plagne

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Eigenlijk een hele simpele vraag, zijn er Nederlandstalige snowboardlessen in la plange. na wat zoeken op internet nog geen antwoord op kunnen vinden. staat op sommige sites wel dat er Nederlandseles gegeven wordt bij ESF, maar daar kan ik op hun sites niks over vinden.

Contact opnemen met lokale scholen?

Dat is stap twee. Dacht als iemand hier in de comunity het weet is dat sneller.

Afgelopen week in Belle plagne geweest. Geen Nederlands gehoord bij esf. Maar er lopen er heel veel rond en je hebt ~10 verschillende “deel-dorpen” dus er zal er best 1tje Nederlands kunnen.
En al had ik er wel 1 voorbij horen komen, geen idee of die er dan die week nog is. Dus ik denk echt dat een beller sneller is.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik zat in dezelfde situtie.
Via de facebook pagina van La Plagne had ik via hen contact opgenomen.
Er werd mij verteld om een mail te sturen naar: resa@esf-plagne.com

Hier heb ik dan de situatie uitgelicht en gevraagd als er een Nederlandse skimonitor beschikbaar was voor bepaalde data. (privéles)
Via hen dus ook op voorhand een reservatie (boeking) gedaan.
Het is dus mogelijk om een Nederlandse skimonitor te boeken. Maar voor zeker te zijn dat hij/zij beschikbaar is zou ik wel van te voren aanvragen.

We gaan op shortski dit weekend dus zal je na dit weekend ook kunnen vertellen dat het effectief zo was als geboekt. ;)

Er wordt daar ook best veel Engels gepraat, er komen daar ook veel Engelsen (zeker in Les Arcs)

@jeffrey als je mij een update wilt geven na dit weekend graag :D
@nancymilou klopt, ik weet uit eigen ervaring dat Engelstalige les mogelijk is. maar Nederlands heeft de voorkeur.

Vorige week met de kinderen in Les Arcs 1800 geweest.
Er waren daar op het hele team van ESF (toch zeker een hondertal monitoren), maar 2 dames die Nederlands spraken.

Bij andere skischolen daar (ESI) was er zelfs niemand.
Ik verwacht in La Plagne een soortgelijke situatie, dus zeker goede afspraken maken op voorhand als je Nederlandstalige les wil hebben.

Glide on!

Of bereid jezelf/kinderen alvast een beetje voor! Wij kregen vroeger altijd spelenderwijs al wat Duits of Frans van mijn ouders in de weken voor de wintersport. Maakte niet dat we het vloeiend spraken of verstonden, maar wel dat we niet ‘bang’ waren, wisten wat de juf bedoelde met wärten en hoe we moesten zeggen dat we moesten plassen. Na een week skiles kenden we nog veel meer woorden, omdat we die in de lift van de juf of meester leerden.

Eerste les vandaag gehad in het “Nederlands”. Nuja een Franse man die enkel goeiedag en enkele losse woorden Nederlands spreekt. Hier en daar ook wat Engels. Moest dus veel gebarentaal zijn… aangezien mijn vriendin niet echt Engels of Frans kan. Morgen was zowiezo een andere monitor voorzien.

Tweede les was ook geen meevaller. Deze kon wel beetje Nederlands maar was alles behalve vriendelijk. Het is haar eerste vakantie en ze durft nog niet echt snel te skiën. Deze ging veel te snel waardoor ze onzekerder werd. Zijn woorden waren dat ze maar wat sneller moet skiën want met de auto rijdt ge toch ook snel… nuja vreemde reactie waardoor ze nu nog onzekerder was dan voor de les. Helaas… :(

*bericht bewerkt door JeffreyM op 13 jan 2018 15:19

Vervelend om te lezen, het zijn en blijven Fransen. Nog bedankt voor je reactie.

oh dat is erg vervelend. om die reden laat ik nu vaak esf links liggen en ga naar de particulieren skischolen.

Ik weet niet waar je in La plagne precies zit?
Soms zijn er Belgische leraren die goed Nederlands spreken.
Maar mij persoonlijke ervaring met de ESF en andere talen is niet goed.
We konden voor de kinderen kiezen voor ‘engelse’ ski les maar de instructeur had zo’n zwaar frans accent dat ik hem zelfs amper begreep. En alle andere kinderen in de groep waren Frans waardoor (logisch) de les compleet in het Frans ging met 2 woorden engels erbij.
Iolm ESF konden we na wat aandringen aansluiten bij een andere aanbieder die veel Britten les gaven, de groep was compleet Brits en de les dus in het engels. opzich ok opgelost.

Maar persoonlijk gaan we dit seizoen weer voor Oxygine. Prettige club en goed Engels sprekende docenten. Nederlands zou mooi zijn maar geen must.
Zelf als kind altijd in het Frans les gehad. Was niet anders.

We zaten in Plagne 1800.
De afdaling van Plagne centrum was best pittig voor een beginner.
Ook al was hij blauw, je moet toch al iets kunnen om er van af te gaan.
Ze MOEST mee en de monitor ging al naar beneden skiën. Ze voelde zich er niet goed bij en was 2 keer gevallen.
Zijn woorden waren toen: “Ga maar te voet, ge valt toch alleen maar…” :)

We zaten in Plagne 1800.
De afdaling van Plagne centrum was best pittig voor een beginner.
Ook al was hij blauw, je moet toch al iets kunnen om er van af te gaan.
Ze MOEST mee en de monitor ging al naar beneden skiën. Ze voelde zich er niet goed bij en was 2 keer gevallen.
Zijn woorden waren toen: “Ga maar te voet, ge valt toch alleen maar…” :)

JeffreyM op 21 jan 2018 00:04

Wat een hork… ik zou een klacht indienen. Dit kan echt niet.

Eens met miepmiep, als dat effectief de woorden zijn van een skileraar, dan mag de didactische waarde hiervan best in vraag gesteld worden.

Het is trouwens de verantwoordelijkheid van de skileraar om voordat hij een leerling op een bepaalde piste meeneemt, controleert of deze in staat is om zonder kleerscheuren beneden te raken en om zaken te doen waar de leerling geen afkeur van skiën van krijgt. Natuurlijk zal hij/zij achteraf de leerling wel in moeilijkere situaties plaatsen om de grenzen te verleggen.

Ivm La Plagne, ben ik het ook eens met JeffreyM, dat er daar een aantal pistes zijn die gemiddeld gezien wel blauw zijn, maar waar er een aantal steilere stukken tussen zitten. Afhankelijk van de weersomstandigheden (ijs of net extreem veel zachte sneeuwhobbels) kan het daar wel moeilijk zijn voor een beginner.
Ik had mijn vrouw ook voor haar eerste skivakantie meegenomen naar La Plagne Bellecôte en zij heeft hier toen ook last van gehad.
Bij andere skigebieden in de buurt heb ik dit soort pistes nauwelijks gezien.

Glide on!

Even nog eens op reageren.

Ze heeft niet echt een afkeer gekregen op het skiën door de situatie met de skimonitor.
Gelukkig wel! De lessen hebben zeker wel bijgedragen met wat ze nu kan. Ze heeft er toch wel dingen van over genomen.
Ze kan redelijk de basis op haar eigen tempo. Voorlopig is dat niet echt snel, maar hé, het waren haar eerste 3 dagen op wintersport!

Nu is het oefenen oefenen en oefenen!
Al zal dat niet met deze skimonitor van dag 2 zijn! :D

Klopt er zijn maar weinig egale pistes, de meeste hebben toch ergens wel een stijl stuk erin zitten.

Heb uit eindelijk voor mijn vriendin een privé les geboekt bij oxygene in Belle plange, bij Julian. Is ons echt super goed bevallen. Hebben uiteindelijk samen de les gevolgd, alleen is namelijk net zo duur als met zn tweeen. zij leren snowboarden en ik leren switch rijden, zo zaten we toch een beetje op het zelfde niveau.

De snowboardleraar, sprak geen Nederlands maar wel goed Engels. Hij nam goed de tijd voor ons. Resultaat is dat we de dag na de les meer piste hebben afgelegd dan de paar dagen daarvoor.

Plaats een reactie