Atomic redster mt of x5

Beste forumleden,
De laatste jaren heb ik skies gehuurd, fischer rc 4 worldcup rc radius 14 meter. Nu zag ik een leuke aanbieding van atomic skies…de redster mt en de redster x5. Kan ik een vergelijk trekken met fischer of gaan de atomics me tegenvallen?
Man, 42, 1,83m…92kg…gevorderd…niet de technische finesse…ga van alle pistes en ik hou van “bissige” skies. Kan iemand iets wijs inbrengen aub?
Groetjes en bedankt alvast!

De Atomics zijn een stuk softer, minder stabiel, agressief, zeker, etc. dan de Fischer. De Atomic X9 is meer in de categorie van de Fischer RC4 Worldcup-serie.

Dankjewel Gigi!

Welke lengte zou je nemen?

175 of 181. Maar zonder die technische finesse… en wat is ‘bissig’ precies?

Lijkt me dat hij krachtig of pittig bedoelt…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Inderdaad shane…hapt in de bochten. Maar gigi…jij hebt het over de x9. Dat is dus weer niet te vergelijken met de x5, begrijp ik dat goed?

de x staat voor de radius (s = korte radius; G = lange radius, x = daar tussen in). Het nummertje staat voor het ‘niveau’ van de ski. Hoe lager het nummer, hoe lager het niveau van de beoogde doelgroep. De 9 is min of meer het niveau van de Fischer die je noemt; de 7 is al een stuk minder stabiel en pittig, de 5 zit daar nog eens onder. Past dus niet bij wat je zoekt, denk ik.

O.k. Gigi…duidelijk. De prijs beviel me overigens wel ; )
Dan ga ik nog maar een jaartje huren, die fischers blijven namelijk zo duur. Ik had trouwens skies van 1,65 met een radius van 13 meter. Te kort dus.

Niet te kort voor een slalomski hoor, voor een RC ski wel een beetje inderdaad.

Mss ook eens de Fischer RC4 The Curv GT 1.82m proberen

Dankje Ron…zat net naar de Ti te kijken 1,71cm

https://www.anwb.nl/vakantie/wintersport/skien/skitest/2017/…
@gigi

Hoi gigi,
Hierboven heb ik een linkje naar de top 10 van de skitest van de anwb. Om de horizon qua zoeken iets te berbreden zou ik een ski van rond de 1,70 kunnen gaan zoeken uit die top 10 omdat de eigenschappen een beetje eender zijn. Klop dat? Kun jij je achter de omschrijvingen van de anwb scharen?
Groetjes en bedankt voor het meedenken,kijken!,

Als je een slalomski wil, zijn dat wel de topmodellen. Die hebben allemaal als eigenschap dat ze vrij stevig zijn, flink rebound hebben en dus ook niet per se heel vergevingsgezind zijn (kunnen zo onder je wegschieten bijvoorbeeld). Ook hebben ze allemaal een kleine radius, wat ze ideaal maakt voor korte gesneden bochten, maar waardoor ze iets zoekeriger kunnen aanvoelen als vergelijkbare ski’s met een langere radius.

Ik kan me wel vinden in de beschrijvingen van de ski’s. Alleen de Dynastar en Vist heb ik niet geskied, en de Salomon en Fischer in andere lengtes en daarmee ook andere radii (richting GS). Dus die ken ik niet als slalomski’s.

*bericht bewerkt door GiGi op 10 jan 2018 13:30

Bedankt voor je reCtie Gigi!

Reactie

Ik heb volkl racetigers gekocht 168cm… kijken of ze bevallen ; )

Welke Racetiger precies? Wel korte ski’s. Iets met een korte radius denk ik?

null

Kijken of ze gaan bevallen…zouden rechtuit niet zo moeten als de Fischer staat RC.

Maar waarom heb je ze in deze lengte genomen? Ik vraag het, omdat een ski met een wat grotere radius doorgaans tegen lichaamslengte wordt geskied…

Op advies verkoper…niet goed?..

Ik vind het interessant dat een ski met een lange radius (grofweg de categorie GS of daarvan afgeleid) - die je normaal toch richting lichaamslengte skiet omdat ze zijn ontworpen voor lange gesneden bochten en rust in de rechte lijn - worden aangeraden op een lengte die ik associeer met een ski die je vooral koopt voor de korte bochten. Het type en de lengte waarin die je is verkocht matchen wat mij betreft dus niet. Dat wil niet zeggen dat je er geen plezier op gaat hebben, maar ik vind het vreemd.

Je hoort van me of ze me bevielen gigi…

Plaats een reactie