Beste tijdstip om te rijden 10-02-2018

Goedenmorgen mede wintersporters,
10 februari gaan wij richting Fugen.
Wat zou het beste tijdstip kunnen zijn om te gaan rijden?
Wij hoeven zaterdag niet vroeg aan te komen gezien we toch pas zondag gaan skiën😉
Als je bv 0200 zou gaan rijden, heb ik het idee dat je in de file komt (ps beetje file maakt natuurlijk niet uit).
Maar zou je bv 0600 vertrekken vanuit Nederland is het dan niet dat je dan de files ontwijkt en er dus gewoon achteraan rijdt?
Gr Eric

Je zult dan )als je de A3 neemt tenminste’ gemiddeld genomen rond 11:30 bij Wurzburg zijn. en tussen 12:30 en 14:00 het stuk tussen Nurnberg en Munchen rijden. Lijkt mij niet ideaal. Ik zou dan nog later vertrekken zodat je echt eind van de middag/begin avond aankomt als je achter de files aan wilt gaan rijden. Het is ook Carnaval week, dus volgens mij best een drukke zaterdag op de weg naar de wintersport.

Ik quote mezelf even uit een ander topic (https://www.wintersport.nl/forum/topic/390236?page=3…):

Hier kun je heel precies zien hoeveel verkeer er op een bepaalde dag, op een bepaald tijdstip verwacht wordt: https://maps.adac.de/?preset=true&ID=143&Kategorie=V…

Als je linksonder op dat blokje “Verkehrsprognose” klikt, dan kan je zelf je moment kiezen. Vorig jaar met de krokus hebben wij met die informatie gereden en nergens last van gehad qua files. We zagen letterlijk de file op de A3 tussen Frankfurt en Wurzburg oplossen toen we zelf in het Roergebied reden, precies zoals ADAC voor ons voorspeld had. Waar ze in de verwachting (nog) geen rekening mee (kunnen) houden zijn weersomstandigheden en ongevallen. Die kunnen natuurlijk lastminute nog voor (veel) vertraging zorgen. Wellicht dat als je dichter op je vertrekdag nog eens kijkt, de informatie ook nauwkeuriger is.

Maar meer in zijn algemeenheid: ik denk dat het dit jaar heel erg gaat meevallen met de “krokusdrukte” in en op weg naar de skigebieden in Duitsland. Vorig jaar hadden Midden- en Noord-Nederland tegelijk met carnaval (= 2/3e van Zuid-Nederland dus ook vrij) krokusvakantie. En precies in die week was ook het grootste deel van Duitsland vrij. Dat was een garantie voor files. Dit jaar het is het geheel verspreid over 4 weken. Dat maakt het allemaal een stuk overzichtelijker. En, weer en ongeval volente, het fileleed in potentie een stuk kleiner.

Ik quote mezelf even uit een ander topic (https://www.wintersport.nl/forum/topic/390236?page=3…):

Hier kun je heel precies zien hoeveel verkeer er op een bepaalde dag, op een bepaald tijdstip verwacht wordt: https://maps.adac.de/?preset=true&ID=143&Kategorie=V…

Als je linksonder op dat blokje “Verkehrsprognose” klikt, dan kan je zelf je moment kiezen. Vorig jaar met de krokus hebben wij met die informatie gereden en nergens last van gehad qua files. We zagen letterlijk de file op de A3 tussen Frankfurt en Wurzburg oplossen toen we zelf in het Roergebied reden, precies zoals ADAC voor ons voorspeld had. Waar ze in de verwachting (nog) geen rekening mee (kunnen) houden zijn weersomstandigheden en ongevallen. Die kunnen natuurlijk lastminute nog voor (veel) vertraging zorgen. Wellicht dat als je dichter op je vertrekdag nog eens kijkt, de informatie ook nauwkeuriger is.

Maar meer in zijn algemeenheid: ik denk dat het dit jaar heel erg gaat meevallen met de “krokusdrukte” in en op weg naar de skigebieden in Duitsland. Vorig jaar hadden Midden- en Noord-Nederland tegelijk met carnaval (= 2/3e van Zuid-Nederland dus ook vrij) krokusvakantie. En precies in die week was ook het grootste deel van Duitsland vrij. Dat was een garantie voor files. Dit jaar het is het geheel verspreid over 4 weken. Dat maakt het allemaal een stuk overzichtelijker. En, weer en ongeval volente, het fileleed in potentie een stuk kleiner.

77steve op 11 jan 2018 08:45

Thanks voor de tip

Het wordt misschien niet zo erg als sommige andere jaren, maar de 10e kijkt wel de drukste ‘heen’dag van het seizoen te worden.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/eb9b9ca36c870305593059c7...

Ik heb geen ervaring met de vakanties, maar voor de file uit zonder tussen overnachting lijkt me heel lastig, aangezien iedereen dat probeert. Ik zou spelen met die prognoses en inderdaad timen om er achteraan te rijden. Dat heeft wellicht een nadeel en dat is dat je skipas, les en materiaal zondagochtend moet regelen ipv zaterdagmiddag.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vorig jaar zijn wij half 11 vertrokken uit Den Haag en waren er om 20:45 (Rauris). Meestal Cruise Control op 140-145, waar snelheidsbeperking was ons daaraan gehouden. En 3 (korte) stops.

Het wordt misschien niet zo erg als sommige andere jaren, maar de 10e kijkt wel de drukste ‘heen’dag van het seizoen te worden.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/eb9b9ca36c870305593059c7...

Ik heb geen ervaring met de vakanties, maar voor de file uit zonder tussen overnachting lijkt me heel lastig, aangezien iedereen dat probeert. Ik zou spelen met die prognoses en inderdaad timen om er achteraan te rijden. Dat heeft wellicht een nadeel en dat is dat je skipas, les en materiaal zondagochtend moet regelen ipv zaterdagmiddag.

Roy83 op 11 jan 2018 09:11

Skilessen ap geregeld via Internet 😉

Top, dat scheelt. Ik denk dat t wel t doen is op zondag maar ik vind het wel lekker om dat zaterdag al te regelen, maar niet zo lekker dat ik er uren voor de file inga :)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Top, dat scheelt. Ik denk dat t wel t doen is op zondag maar ik vind het wel lekker om dat zaterdag al te regelen, maar niet zo lekker dat ik er uren voor de file inga :)

Roy83 op 11 jan 2018 10:31

Normaal gesproken rijden we in 2 keer.
Lekker een overnachting in hotel en de volgende dag de laatste 200 a 250 km. Gaat dit helaas niet lukken ivm school kids.
Normaal gaan we ook naar een ander gebied maar was helaas volgeboekt. Nu moeten we voor eest via munchen vandaar de vraag😉

Aangezien er zoveel factoren meespelen die bepalen hoe de rit gaat lopen heeft het weinig zin om dit soort topics te openen. Ik neem zelf altijd 100km/u als gemiddelde snelheid, dus 900km zou je in 9 uur kunnen doen, tel er 2 uur bovenop, dan weet je hoe laat je er kan zijn als het tegen gaat zitten. Vantevoren de route checken op wegwerkzaamheden, eventueel aanpassen en het weer goed in de gaten houden. Als je ziet dat het gaat sneeuwen zul je of eerder moeten vertrekken of rekening moeten houden met een langere rit. Uiteindelijk kan het alleen maar meevallen!

Iedereen bedankt.
We zullen het ondervinden, moeten er toch komen😉

Plaats een reactie