Slalom vs GS

Hey,

Ik zit in twijfel over twee dingen.
Slalom vs GS
Wat zijn nu in de sneeuw de praktische verschillen?
Voor mij is werken aan de techniek één van de hoofddoelen.

en aan de hand daarvan welke ski aan te raden is.
Bij de categorie SL zit ik te denken aan of de Atomic Redster DoubleDeck 3.0 SL of de Rossignol Hero Elite ST Ti of de Head Worldcup Rebels i.SL
Bij de GS kom ik niet verder dan de tegenhanger van de Rossignol van hierboven.

Groeten

SL is de beste om aan je techniek te werken.

Verder heeft een SL voorkeur voor korte bochten en is levendiger. Gevolg is dat je er meer input in moet stoppen en je dus conditioneel meer uitgedaagd wordt.

GS is wat breder inzetbaar, rustiger.

Beiden vragen goede techniek.

Voor beide moet je echt al een aardig goede techniek hebben. Mocht je die nog niet hebben dan is een vergevingsgezindere ski wellicht plezieriger en leerzamer voor je.
Verder zijn er maar weinig recreatieve skiers die de hele dag korte bochten skien.
Derhalve valt mij op dat veel skiers op SL ski’s de facto nog al veel rutschen en hakken, maar niet snijden. Een ski meer geschikt voor (midden) lange bochten zou een dergelijke skier beter passen.
Machismo speelt bij de keuze voor een SL ski vaak een rol…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 13 jan 2018 14:01

Zoals @DSvier zegt zijn slalomlatten het beste om aan je basistechniek te werken, ook indoor.

Vroeg of laat ga je wel een grotere radius nodig hebben om ook in de breedte te kunnen werken (verschillende sneeuwsoorten, bulten, …)

Voor beide moet je echt al een aardig goede techniek hebben. Mocht je die nog niet hebben dan is een vergevingsgezindere ski wellicht plezieriger en leerzamer voor je.
Verder zijn er maar weinig recreatieve skiers die de hele dag korte bochten skien.
Derhalve valt mij op dat veel skiers op SL ski’s de facto nog al veel rutschen en hakken, maar niet snijden. Een ski meer geschikt voor (midden) lange bochten zou een dergelijke skier beter passen.
Machismo speelt bij de keuze voor een SL ski vaak een rol…

Wunderkammer op 13 jan 2018 14:00

Wat dacht je van onwetendheid? Zo bewust worden ski’s volgens mij niet gekozen.

Voor beide moet je echt al een aardig goede techniek hebben. Mocht je die nog niet hebben dan is een vergevingsgezindere ski wellicht plezieriger en leerzamer voor je.
Verder zijn er maar weinig recreatieve skiers die de hele dag korte bochten skien.
Derhalve valt mij op dat veel skiers op SL ski’s de facto nog al veel rutschen en hakken, maar niet snijden. Een ski meer geschikt voor (midden) lange bochten zou een dergelijke skier beter passen.
Machismo speelt bij de keuze voor een SL ski vaak een rol…

Wunderkammer op 13 jan 2018 14:00

Alsof er ook maar iemand denkt; Goh, die gast skiet op SL’s, wat een stoere kerel!
Zonder jou was ik hier echt nooit opgekomen.

Voor beide moet je echt al een aardig goede techniek hebben. Mocht je die nog niet hebben dan is een vergevingsgezindere ski wellicht plezieriger en leerzamer voor je.

Verder zijn er maar weinig recreatieve skiers die de hele dag korte bochten skien.
Derhalve valt mij op dat veel skiers op SL ski’s de facto nog al veel rutschen en hakken, maar niet snijden. Een ski meer geschikt voor (midden) lange bochten zou een dergelijke skier beter passen.
Machismo speelt bij de keuze voor een SL ski vaak een rol…

Wunderkammer op 13 jan 2018 14:00

Alsof er ook maar iemand denkt; Goh, die gast skiet op SL’s, wat een stoere kerel!
Zonder jou was ik hier echt nooit opgekomen.

Drikus op 13 jan 2018 14:17

Ook.

Nobody cares. Als je indruk wil maken kun je beter op makkelijke ski’s op de juiste wijze naar beneden komen. ;)

Ik denk dat er eerst een paar vragen beantwoord moeten worden.

  1. https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761
  2. Hoe vaak ski je?
  3. Hoe serieus wil je werken aan je techniek? Wil je ook wekelijks indoor gaan trainen of ga je alleen aan je techniek werken tijdens vakanties?
  4. Wat voor bochten wil je skiën? Lang, kort, medium? Gesneden of gedrift?
  5. Wil je dat de ski’s nog goed bruikbaar zijn in diepere sneeuw?
  6. Heb/wil je er nog een tweede paar ski’s naast?

Met antwoorden op deze vragen kunnen we je een stuk gerichter helpen!

@DSvier @Drikus Jullie zijn echt een beetje naïef hoor.
Juist de slalomski is hier eigenlijk een prachtig bewijs voor. Typisch product van macho-marketing
Als we zien dat elke gemiddelde sportieve recreatieve skier gedurende z’n skidag misschien maximaal 5% van de tijd slalombochten draait, maar wel een slalomski -en dus verkeerde ski- koopt, waarom doet hij dat dan? Volkomen irrationeel toch? Met de slalomski wil de skier vooral zichzelf en anderen vertellen dat hij korte bochten skiet en -daarmee- in de ski-goegemeente kan doorgaan voor een goede skier. Met een ander, veelzijdiger, type ski zou hij echter veel prettigere skidagen hebben…tragisch
(e.e.a. uitgaande natuurlijk van het gemiddelde patroon van 1 paar ski’s per plattelandspersoon)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 13 jan 2018 16:06

Zullen we ons gewoon weer focussen op TS z’n vraag? Als je de machocultuur in de wintersportwereld aan de kaak wilt stellen kan je daar een eigen topic voor openen.

@Kev1
ik wil helemaal niets aan de kaak stellen.
Ik wijs alleen op een fenomeentje, en hoop daarmee te helpen richting een verstandige beslissing. ;-)

@Wunderkammer: TS stelt duidelijk dat werken aan techniek het hoofddoel is, en stelt gericht vragen over een SL of GS ski en de verschillen in de sneeuw. Ik zie niet meteen in wat “macho-marketing” daar mee te maken heeft…
Je gaat iemand die een vraag stelt over welke racefiets het beste bij zijn trainingsdoel past toch ook niet antwoorden dat je met een stadsfiets veel lekkerder naar de bakker rijdt?

Voor echte techniektraining kan je in mijn ervaring het veelzijdigst aan de slag met een SL. Een ski met grotere radius kan je op iets veelzijdiger terrein inzetten, maar heeft doorgaans meer ruimte en snelheid nodig dan een slalomski op dezelfde technieken.

@DSvier @Drikus Jullie zijn echt een beetje naïef hoor.
Juist de slalomski is hier eigenlijk een prachtig bewijs voor. Typisch product van macho-marketing
Als we zien dat elke gemiddelde sportieve recreatieve skier gedurende z’n skidag misschien maximaal 5% van de tijd slalombochten draait, maar wel een slalomski -en dus verkeerde ski- koopt, waarom doet hij dat dan? Volkomen irrationeel toch? Met de slalomski wil de skier vooral zichzelf en anderen vertellen dat hij korte bochten skiet en -daarmee- in de ski-goegemeente kan doorgaan voor een goede skier. Met een ander, veelzijdiger, type ski zou hij echter veel prettigere skidagen hebben…tragisch
(e.e.a. uitgaande natuurlijk van het gemiddelde patroon van 1 paar ski’s per plattelandspersoon)

Wunderkammer op 13 jan 2018 15:49

We hebben het over een consumenten sl. Die zijn helemaal niet gemaakt voor slalommen. Dat is een wedstrijd sl.

Het is een kwestie van voorkeur. De een wil dit, de ander dat.

Een sl kan ook echt meer dan alleen maar korte bochtjes draaien.

En de sl is bij uitstek geschikt om aan je techniek te werken. Dat is waar TS uitdrukkelijk om vraagt.

Het komt mij dan ook voor dat jouw vooroordeel nu vooral verwarring zaait.

Er is geen ‘beste’ ski om aan je techniek te werken.

Waar je behoefte aan hebt ligt aan persoonsgebonden factoren. Niveau van skiën, waar train je, hoeveel train je, wat voor training, wat wil je leren, op wat voor schoenen sta je etc…

Praktische verschillen:
Met een GS is het lastiger om korte bochten te skiën
Met een SL is het lastiger om rechtdoor te skiën maar beslist niet onmogelijk.
Met een SL kun je alles behalve poeder en park (ja ook buckels, maar er zijn fijnere buckellatten) e.e.a. afhankelijk van je techniek.
Met een GS kun je alles behalve poeder en park en korte bochten. Buckels zijn er ook geen pretje mee.

Ik ben het eens met Hessel. Ik heb zelf Head worldcup rebels i.SLR, dit is het model net onder de i.SL en ik gebruik ze 2x per week indoor als trainingsski. Ze zijn prima geschikt voor niveau 6 t/m 8 want vrij stijf maar niet zo overdreven dat het je dwars kan zitten. De i.SL is wel echt een stúk stijvere lat dan de i.SLR dus ik zou je echt aanraden om er goed over na te denken of dit wel voor jou is voordat je hem koopt. Ik heb ook de doubledeck SL geskied, super stabiel maar daarom voor mij ook wat te saai.

Wat je ook van plan bent: ga ski’s eerst ZELF testen want alleen jij kan bepalen wat je fijn vindt, er gaat echt een wereld voor je open.

*bericht bewerkt door Kev1 op 13 jan 2018 20:25

Al het bovenstaande in acht nemende, kan ik je eigenlijk alleen deze nog aanraden:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/391979

😜

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 13 jan 2018 20:53

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik ben het eens met Hessel. Ik heb zelf Head worldcup rebels i.SLR, dit is het model net onder de i.SL en ik gebruik ze 2x per week indoor als trainingsski. Ze zijn prima geschikt voor niveau 6 t/m 8 want vrij stijf maar niet zo overdreven dat het je dwars kan zitten. De i.SL is wel echt een stúk stijvere lat dan de i.SLR dus ik zou je echt aanraden om er goed over na te denken of dit wel voor jou is voordat je hem koopt. Ik heb ook de doubledeck SL geskied, super stabiel maar daarom voor mij ook wat te saai.

Wat je ook van plan bent: ga ski’s eerst ZELF testen want alleen jij kan bepalen wat je fijn vindt, er gaat echt een wereld voor je open.

Kev1 op 13 jan 2018 20:25

Ik heb een aantal skis kort getest. Heb vorig jaar op men laatste trip een aantal uur tussen ski’s gewisseld. Ik heb toen de Rossignol SL die ik noem gehad, die vond ik vrij soepel skiën. Daarnaast ook een ski die door een lokale producent werd gemaakt en nog een Atomicmaar niet die double deck.

Ik denk dat er eerst een paar vragen beantwoord moeten worden.

  1. https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761
  2. Hoe vaak ski je?
  3. Hoe serieus wil je werken aan je techniek? Wil je ook wekelijks indoor gaan trainen of ga je alleen aan je techniek werken tijdens vakanties?
  4. Wat voor bochten wil je skiën? Lang, kort, medium? Gesneden of gedrift?
  5. Wil je dat de ski’s nog goed bruikbaar zijn in diepere sneeuw?
  6. Heb/wil je er nog een tweede paar ski’s naast?

Met antwoorden op deze vragen kunnen we je een stuk gerichter helpen!

Kev1 op 13 jan 2018 14:50
  1. Vind ik lastig te beantwoorden, ik ski zonder problemen elke piste af, maar ik ben me ervan bewust dat er meer dan genoeg aan te werken is op technisch vlak, vooral als er vermoeidheid optreed bijv. Ik denk tussen de 7 en 8.

2&3. 1-3 weken per jaar afhankelijk van werk etc. Dit jaar minimaal twee week en hoop er nog een derde aan te kunnen plakken.
Dit jaar ook begonnen met indoor trainen, nu 5 lessen gehad, nog 1 te gaan voor de eerste week op sneeuw, afhankelijk van het resultaat ga ik tot men tweede week weer indoor trainen. Volgend jaar sowieso minimaal weer 6 lessen voor de wintersport aan.

  1. Ik wil vooral medium/kort gesneden bochten.

  2. nope, heb ik andere skis voor.

  3. Yes, Rossignol Sin 7’s.

Gelet op punt 4 wordt het dan een SL ipv een GS.

@Geert-v-D klinkt goed! Zeker gezien de gewenste korte bochten en trainingsdoeleinden is een SL echt geschikt en zeker de niet-race SL’s (lees FIS gehomologeerd) zijn nog redelijk veelzijdig als het op langere bochten aankomt. GS daarentegen is héél moeilijk echt kort gesneden te skiën, dat kan alleen met extreme kantenhoek en hoge snelheid en is daarmee ook niet echt geschikt voor indoor training omdat je die hoge snelheid daar niet haalt.

Ik denk dat je niveau zeker op orde is voor een SL ski, of die nou wat serieuzer is (zoals i.SL) of iets breder inzetbaar (i.SLR). Nog steeds zou ik aanraden om gewoon eens wat ski’s te gaan testen in bijvoorbeeld Zoetermeer of anders in de Alpen want alleen zo weet je écht welke ski je zoekt.

@Hessel
Wat zijn dan de fijnste ski’s om buckels mee te skiën?

@Drikus: voor een echt serieuze bultenskiër bestaan er specifieke modellen zoals de Dynastar Twister die gemaakt zijn om in de bulten te raggen.

Als je meer allround zoekt, dan eerder een ski die voldoende (torque)stijfheid combineert met een laag gewicht en een niet te korte radius. Ik denk dat de Fischer Progressor F18 geen slechte keuze zou zijn door het gebruik van carbon i.p.v. titanium.

In bulten komt er vaak veel pivoteren bij kijken, en dat gaat beter met lichtgewichtjes onder je voeten…

*bericht bewerkt door Morzel op 14 jan 2018 12:26

@Drikus wat de fijnste zijn weet ik niet uit eigen ervaring. Maar slalomski’s zijn stijf over de hele lengte en hebben brede punten. Dat helpt niet in de buckels. De smalle breedte onder de voet helpt dan weer wel.

Er zijn speciale buckellatten. Voor alle andere latten betekenen goede buckeleigenschappen inleveren op ander inzetbereik. Ideaal zou zijn grote radius, smal onder de voet, kortere lengte en niet te stijve tip en tail. Eigenlijk een kortere GS met tip en tail rocker.

Het meeste is al genoemd. Houd er alleen wel rekening mee dat als je bijv de Atomic Doubledeck neemt je aardig moet werken de hele dag. Even rustig met familie cruisen is er niet bij. Die ski blijft zoeken naar bochten en als je dus niet oplet dan kan hij gaan happen wat dan wel weer erg leuk is voor de familie ;)

Maar verder zou ik gewoon de eerste week gaan huren en kijken wat je t beste bevalt. SL modellen kunnen zelfs per jaargang erg verschillen…

Het meeste is al genoemd. Houd er alleen wel rekening mee dat als je bijv de Atomic Doubledeck neemt je aardig moet werken de hele dag. Even rustig met familie cruisen is er niet bij. Die ski blijft zoeken naar bochten en als je dus niet oplet dan kan hij gaan happen wat dan wel weer erg leuk is voor de familie ;)

Robbartelds op 15 jan 2018 14:03

Mee eens, al vind ik dat happen nog wel meevallen. Echter de gemiddelde gezinsdag is wat meer vermoeiend op een SL dan op een GS ski. Ik had zelf voorheen altijd 2 paar ski’s mee tijdens vakantie(GS & SL) allebei van Atomic. Paar jaar geleden alles opgeruimd en alleen nog maar een paar Atomic Doubledeck SL ski’s voor terug gekocht.
Vorig jaar tijdens de voorjaars vakantie was ik ze snel zat op een dag dat de sneeuw op hopen was geskied en het wat slushy werd einde vd dag. Als de dag erna alles weer vlak was vergat ik dit al snel en wilde ik niet anders meer. Maar hou er wel rekening mee dat je wel altijd alert moet zijn op een SL ski.

Wellicht is een combi tussen beide een optie?
Ik overweeg het zelf wel namelijk, maar wil ze eerst gaan testen (Atomic X9, Völkl Racetiger SC).

Niet elke SL ski is zo ‘eenzijdig’ als de Doubledeck SL, vind ik. Modellen als de Völkl Racetiger SL, Rossignol Hero Elite ST TI, Head WC Rebels i.SL of (nieuwe) Elan SLX zijn een stuk veelzijdiger. Ook wat vergevingsgezinder, overigens. Nog steeds haalt bijna geen recreant alles eruit (ik zeker niet, in elk geval), maar ze zijn wat minder hard werken dan bijvoorbeeld die Doubledecks als je dat niet wil.

En inderdaad: er zijn ook heel mooie andere ski’s waar je nog steeds heel goed kort bochten op skiën, terwijl ze ook nog wat andere zinnige eigenschappen hebben waar je in de bergen wat aan hebt (verwerken van slush, buckels, goed te ‘cruisen’). Denk aan Völkl Code S, Atomic Redster X9, Head WC Rebels i.Race, Dynastar Speedzone 12 TI, K2 Speed Charger…

*bericht bewerkt door GiGi op 15 jan 2018 14:40

Tijd voor een filmpje, gewoon een lang stukje uit 1 scène voor de indruk.
Helaas is bij thuiskomst gebleken dat hij iets teveel naar beneden stond.

Ik denk dat vanaf 1:30min gezegd kan worden, leuk zulke bochtjes.
Of iedereen op hetzelfde tempo naar beneden gaat laten de beelden zien.

De andere mensen in beeld hebben die dan allemaal goede ski’s of juist de verkeerde of ligt het aan de techniek?

De benen kunnen natuurlijk breder staan en dan kan je nog kortere bochten draaien.
Ook op deze latjes uit jaar 2005-2006. Al die termen die hier voorbij komen.

null

4de algemeen op de voet gevolgd door een andere NL-er.
In afstand de 3de van de dag.
Die prestatie(s) op ‘die’ oude latjes met mijn wellicht beperkte ski-techniek.

null

null

Durf bijna geen nieuwe aan te schaffen.

Ik heb zo mijn twijfels of er hier mensen een week lang alleen maar voor Bückel of Off-piste gaan.
De meeste van ons gaan slechts 1 tot 2 weekjes per jaar naar de sneeuw.

Is het heel erg aannemelijk dat je een week lang in de meest mooie poeder kan skiën zonder professionele gear en alles bereikbaar op je skipasje?

Wat Rogier zijn passie is en ook van anderen cracks/pro’s hier is een sport/klasse apart.
Er zijn echt wel mensen die graag de eerste sporen trekken maar in die ene week zijn al vaak zoveel weerscondities van kracht dat het simpelweg haast niet mogelijk is om een week lang te kunnen genieten van volledige off-piste condities zoals velen van ons wensen. Wij zouden iedere dag wel zon willen en in de avond 40cm verse poeder.

Helaas, daarom huur ik voor dat speciale moment ook ski’s die zich prima gedragen in die omstandigheden.
Een week op vakantie en dan alleen maar Bückels draaien?

Hoe dan, ik denk als je 5 van die pistes af bent gegaan dat het al best een zware opgave is, dus om hier speciaal latten voor aan te schaffen.

Maar goed ik zal wel een leek zijn, toch vind ik skiën leuk en verbaas ik mij altijd weer over de geclaimde enorme verschillen die dan merkbaar zijn of zouden moeten zijn.
Heb ik dan zo’n juiste keuze gemaakt voor wat betreft mijn ski’s dat ik 4de word van ik meen een x-aantal duizend Yuge-app gebruikers?

Ik vind 100km/u hard zat op ski’s en wellicht als ik mijn enorme best doe kan het vele malen harder.
Haal ik fun uit mijn slalom race ski’s, ik dacht het wel.

Vind ik ze lastig skiën, totaal niet.

Je skiet zeker lekker door inderdaad @Skifan79, maar heb je het ook wel naar je zin het grootste deel van de tijd? Je glijdt zo nonchalant rond 😉.

Je skiet hartstikke lekker rond hoor, maar met jouw niveau en skikeuze ga je de echte verschillen tussen consumenten raceski’s pas merken als je echt meer druk zet en je bochten meer stuurt. Dan voel je pas wat stijf, stijver, stijfst is.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik vraag me af waarom DSvier en Morzel een SL ski aanraden om aan je techniek te werken?

Slalomlatten zorgen veelal voor slordige skiërs. De ski wil zo graag draaien dat je er amper iets mee moet doen. Wat zie je dan? Mensen die op hoge snelheden helemaal in de bocht gaan hangen en denken dat ze dan mooi aan snijden skiën zijn.
Diegene die ik het maximale uit een slalomlat zie halen zijn juist skiërs die al een goede techniek hebben.

Een GS ski vraagt anderzijds ook een goede skiër. Volgens mij is de originele vraag dan ook fout. Als je wil werken op techniek zou ik juist in het midden gaan zoeken, en niet per se op zoek gaan naar een GS of een SL.

he skifan, 11000 hm is best veel op een dag hoor!

Is het filmpje toevallig van het stuk van bois de l ours naar comborciere lift? heb je ook een filmpje van een iets uitdagender stuk? :):)

De een legt op een dag zoveel mogelijk kilometers of hoogtemeters af, de ander doet liever wat minder afstanden en zoekt andere uitdagingen. Zoveel mensen zoveel wensen.

Dagen genoeg dat we heerlijk geskied hebben (bij voorkeur buiten de piste) en dan maar de helft van hoogte of afstand doen van skifan hier, laat staan de dagen dat er eerst nog wat omhoog geveld moet worden :):))

Aan vergelijkingen met Rogier en consorten hoeven we hier allemaal niet eens te denken :)

Edwin van Riel

Plaats een reactie