waar heen te gaan voor een short ski met het bedrijf

Al jaren hebben we het idee om met de collega’s een lang weekend te gaan skieen. En dit jaar mag het eindelijk gebeuren.
Het idee is om op donderdag middag 26 april te vertrekken naar een skigebied en zondag nacht terug te komen. Dit omdat koningsdag in deze dagen valt en we dan al meteen een vrije dag minder hoeven te pakken.
Vrijdag moeten alle collega’s zich opgegeven hebben, dan kunnen we precies zien met hoeveel personen we zijn, maar ik verwacht een 15 tal personen die meegaan.

Ik heb een 3 tal bestemmingen gekozen om mogelijk heen te gaan, echter zie ik dat het best lastig is om bij de “standaard” tour operators deze dagen te plannen omdat je vast zit aan een aantal filters en je nagenoeg geen keuze meer overhoud.

Criteria:

  • sneewzekerheid
  • apres ski mogelijkheden
  • gevarieerd gebied in moeilijkheidsgraad
  • mogelijkheid tot het doen van andere activiteiten dan skieen voor de mensen die wel meegaan maar niet skieen
  • appartement/chalet in het dorp

De bestemmingen waar we aan zitten te denken:
Ischgl

  • reistijd valt mee
  • Leuk sluitingsprogramma

Solden

  • reistijd val mee
  • leui sluitingsprogramma

Val Thorens

  • leuk sluitingsprogramma
  • voorkeur gaat uit naar oostenrijk

  • langere reistijd

  • Hebben jullie mogelijk tips om juist wel of juist niet ergens heen te gaan?

  • hebben jullie mogelijk tips met betrekking tot de accomodatie? Waar te kijken? of weet jij mogelijk nog een accomodatie waar je met een groep kan verblijven in een van de 3 tal gebieden?

Geen ervaring, maar ik denk dat je in Val Thorens dan misschien in de Dutchweek zit? Dat is qua vermaak prima volgens mij. Ik denk dat in Solden alleen de gletscher nog open is in die periode?

Mijn eerste reactie zou Ischgl zijn (ook ivm de reisafstand en omdat je maar een paar dagen gaat), maar ik weet niet hoe de omstandigheden daar aan het eind van het seizoen nog zijn?

Overigens hebben veel touroperators wel speciale opties voor dit soort wensen, kan vaak via een apart nr/mailadres.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Volgens eigen website zal Sölden dan alleen het “zomerskigebied” open hebben. Maar om naar Sölden te gaan voor alleen de gletschers… Wat dan de keuze tussen Ischgl en Val Thorens zou opleveren.
Vergeet Tignes trouwens niet als optie; met de sneeuw zit het tot aan het eind van het seizoen wel goed en er is lekker uitdagend te skiën/boarden.
Zelf vind ik Val Tho in de laatste seizoensweek best een aanrader. Niet te druk en vaak nog vrijwel alles open. Heb je iets meer te spenderen zou Ischgl natuurlijk wel één groot feest zijn met best rustige pistes naar verluid.
Voor de shortski Frankrijk zou ik aanraden ook eens te oriënteren op een vlucht naar Genève en dan een taxitransfer. Is op die manier qua reistijd niet overdreven lang.

*bericht bewerkt door Bennie op 14 jan 2018 22:09

Qua afstand voor een lang weekend zou ik ook Ischgl zeggen. Als je contact opneemt met een organisatie is er vast meer mogelijk dan wat er op de sites staat.
Anders kun je ook het vvv van Ischgl mailen, alleen moet je vervoer dan natuurlijk wel zelf regelen.

Ischgl is dat weekend voor t laatst geopend, hoe de sneeuw zal zijn weet je nooit…
Vermaak in Ischgl is top, zondag Seasonclosing met Helene Fischer, altijd wel leuk feestje, maar bedenk wel dat je voor een skipas voor die dag bijna het dubbele neertelt (vorig jaar rond de €85,00, dacht ik)…

Thanks alvast voor de reacties, vroeg me af het me wijzer zou maken.

Maar zou solden idd afvallen.

  • van de verdubbeling in prijs in ischgl wist ik niet, is dit in Val-Thorens ook?
  • en kan iemand iets zeggen over de piste kwaliteit in ischgl eind april van bijv andere jaren?
  • tignes ben ik ook wel eens geweest,top gebied maar als je met dit gezelschap gaat zou ik iets meer apres ski willen.

Kwaliteit is echt niets over te zeggen. Ik was er 2016 bij de afsluiting en was behoorlijk goed bovenin, beneden uiteraard slushy. Laatste dag, 1 mei bleef het maar sneeuwen. In het dal wel regen trouwens.

Beetje een indruk van boven

null

En de dalafdaling naar samnaun

null

En optreden van Muse toen op de idalp

null

Eerste vraag is dan direct waarom de horde van ‘zo laat’ naast de hordes die je zelf al tegenkomt.

Leuk die ene vrije dag ‘extra’ maar ik neem aan dat jullie een beetje willen skiën gezien je gebied keuze.

Als het credo is biertje drinken in de sneeuw met de groep en sneeuwgarantie op voorhand dan zeg ik tegen die tijd, ga dan lekker naar Landgraaf of Bottrop.

Maar goed dat terzijde, tsja in Oostenrijk is natuurlijk enigszins de restrictie de beperkte hoogte. Als je garanties wilt dat je nog een paar mooie km’s kan skiën zijn het toch de beperkte Gletscherlocaties.

Ik heb vele malen in Cube-hotels gezeten met groepen en voor groepen.
Degene die ik je kan aanbevelen ‘dichtbij’ is McTirol, Bieberwier Lermoos.

Heb je in ieder geval de Zugspitze als uitwijkmogelijkheid. Het gebied zelf is denk ik voor de paar dagen dat je er bent leuk alleen of er tegen die tijd nog goede sneeuw ligt durf ik geen pijl op te trekken.

Maar het concept vond ik fantastisch. Wel de opmerking dat ik er kwam met groepen vanaf 50man in de tijd dat alles net open was.

@Skifan79 Zelfs de Zugspitzeplatt zit dan al dicht dus nogal ver rijden naar de dichtsbijzijnde gletscher.

Schrijf gewoon een grote reisorganisatie direct aan. Ze kunnen vast wat voor je regelen met zo’n bedrijfs-shortski

Ja over accomodatie zou ik me echt niet te druk maken. Ik kan me ook voorstellen dat bij een bedrijfsfeestje er genoeg naast het skien te doen moet zijn, Ischgl ligt qua pistes mooi hoog en als je perfecte dalafdalingen wil moet je niet dan pas gaan :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Bennie:
Der Skibetrieb auf der Zugspitze endet am 1. Mai 2018
http://zugspitze.de/de/aktuell/oeffnungszeiten

Daarbij gok ik dat er maar weinig organisaties zijn die hier hun ‘vingers’ aan willen branden. Je krijgt dan een ‘wensenlijst’ zoals sneeuwzekerheid en afwisselend gebied. Er wordt reeds ingevuld dat Frankrijk 1130km ‘te ver is’ dus blijf je steken op de 1000km grens.

De andere horde die er niet bijstaat is altijd ‘het beperkte budget’. Voor een shortski zijn mensen doorgaans niet zo bereidt om €1000,- p.p te betalen.

Dan vindt je iets als organisatie zijnde en wat valt ermee te winnen.

Zeer beperkte marge vs een groep mensen die met een wensenlijst komen. Vandaar dat ik in het verleden kennis heb gemaakt met de Cube-hotels waarvan er nu 1 McTirol heet.

De mensen die rond die tijd gaan skiën/boarden veelal met dezelfde instelling.

Of ze boeken zeer laat of ze boeken het met de insteek ‘wij zien wel’ wij maken er een feestje van.

Als het kan is het fantastisch maar de sfeer van samen in ‘de sneeuw’ staan is vaak al geweldig.

Die paar plekken waar je in Oostenrijk nog kan skiën tegen die tijd ‘met garantie’, afwisselend gebied, leuke dingen doen etc.

Het zal zeker mogelijk zijn maar ik zou zelf niet de verantwoordelijkheid nemen gezien het ‘lijstje’. De belangrijkste is ‘waar kan je goed skiën eind, eind…april, dichtbij.

Vandaar Landgraaf en Bottrop genoemd.

Nadeel van Oostenrijk is de beperkte hoogtes veelal van het dorp. Als je de splitsing krijgt van de groep die in het dorp iets wenst te doen vs de skiërs en boarders is juist een locatie aan de piste wel zo lekker lijkt mij.

Wellicht kan je de firma: Alpio of Leverreizen eens benaderen met je vraagstuk. Wellicht hebben die nog leuke ideeën.

De tip een reisorganisatie bellen of mailen lijkt mij ook geen verkeerd voorstel wat hier reeds eerder is voorgesteld.

Succes en sterkte. Ik hoop dat jullie een mooie trip tegemoet gaan en de sneeuw lekker blijft liggen om mooie seizoensafsluiters te kunnen realiseren. Ischgl lijkt mij geen verkeerde keuze. Wel makkelijk dat je tegen die tijd niet zo veel warme kleding hoeft mee te nemen.

https://youtu.be/yrvM6nXcjU8

Ischgl 2016 was inderdaad top bij de afsluiting, 2017 ook. Ik ken mensen die al meer dan 10 jaar gaan en met uitzondering van 1 keer altijd lekkere condities gehad. En die ene keer dat het minder was doken ze rond 2 uur ‘s middags de apres ski in, daarvoor was het ook gewoon prima te doen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Let wel dat Ischgl dit jaar al zo goed als vol is geboekt qua accomodatiesdat weekend, Hélène Fischer blijkt toch veel meer publiek te trekken dan Muse 2jaar geleden. 😉

Weet niet of kaprun of een ander gletcher gebied nog een optie is?

Aan de hand waarvan bepaal je dat @An32, ik kan me dat namelijk nauwelijks voorstellen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha snap je opmerking, volg Ischgl nogal ook via Facebook en andere (Duitse) fora!

Daarbij waren de inwoners en medewerkers in Ischgl 2 jaar geleden niet echt blij met de keuze voor Muse (ik als fan snap dat ook niet), maar de gemiddelde Ischgl bezoeker/ skifan daar is veel meer bekend met een Hélène Fischer of Robbie’s Williams. Ze zagen in 2016 dus ook veel minder boekingen.

Om naar te kijken snap ik 't wel, qua muziek wat minder :). Maar er zal heus nog wel wat te vinden zijn, desnoods een dorpje verder, of via een reisorganisatie (die eea al ingekocht heeft).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Booking heeft inderdaad geen accommodaties meer in Ischgl voor 29-30 april.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2018 13:29

Dan had ik geluk in 2016. Ben niet groot fan, maar kan de muziek zeker waarderen en vond het de moeite waard. Moet ook zeggen dat ik na het zien van beelden van andere concerten op de Idalp de drukte inderdaad wel vond meevallen toen wij er waren.

Booking heeft inderdaad geen accommodaties meer in Ischgl voor 29-30 april.

DrPhil op 15 jan 2018 13:28

Dat zegt echt helemaal niets. Stuur maar een mailtje naar een willekeurig hotel, of kijk 2 weken van tevoren nog eens. In het piekseizoen zijn er echt veel, veel meer mensen.

*bericht bewerkt door Shane op 15 jan 2018 14:59

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja @shane, dat geloof ik wel. Maar ik vind het toch opvallend dat er op dit moment helemaal niks meer is te boeken via Booking.

Aan je eisen voldoet maar 1 bestemming: ISCHGL.
Maar vrees dat je vraag 6maand te laat komt, zeker voor 15 pers.
Mss in naburige dorpen op zoek gaan. See, Kappl, Galtür. Maar daar terug de extra taxi kosten elke dag.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

@DrPhil dat is anders heel simpel!
Alle hotels weten dat ze sowieso dan verkocht krijgen, waarom zouden ze die data via booking verkopen waar ze commisie moeten afgeven? Als ze toch nog wat vrij hebben last minute smijten ze het wel op booking.

Op Ischgl.com is ook nauwelijks iets te vinden, zo te zien.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2018 22:54

De TS leest nog wel mee?

Jazeker, heb vele offertes opgevraagd maar vele reisorganisaties geven aan geen reizen aan te bieden in deze periode en een aantal reisorganisaties heb je de mogelijkheid van woensdag tot en met zaterdag. Ischgl zit nagenoeg vol. Daarom gekozen voor snowtime travel die nog een reis aanbood in val thorens van donderdag tot en met zondag. Dus wij zijn helemaal happy :)

Plaats een reactie