Skiles geven met anwärter, maar zonder skischool in Oostenrijk

Hoi,

Ik heb even een vraagje.
Ik heb 2 jaar geleden met anwärter gehaald, ik heb ook een ausweiskaart.
Mag ik dan ook lesgeven in mijn normale skikleding, dus zonder dat het via de skischool loopt, aan vrienden? Of is dit niet toegestaan in Oostenrijk?
Ik heb al wel wat dingen opgezocht, maar daar staat heel vaak dat het niet mag als je geen anwärter hebt, maar die heb ik dus wel.
Ik ben benieuwd!

*bericht bewerkt door Jooliieen op 14 jan 2018 22:49

Nee, zonder skischool mag je geen les geven. Er zal niemand iets van zeggen als je vrienden zo af en toe wat tips geeft.

Je mag alvast niet zelfstandig professioneel lesgeven (d.w.z. tegen vergoeding). Daarvoor moet je een Staatlich diploma hebben. Een Anwärter of Landes-leraar moet via een skischool geleid door een Staatlich leraar tewerkgesteld worden.

Er is in de wetgeving wel een opening voor onbezoldigd/vrijwillig lesgeven. Dat mag in principe wel, buiten de piste gaan mag in geen geval.

Als die paar vrienden niet meer of minder zijn dan dat, en je dat eenvoudig kan aantonen (jullie reizen samen, zelfde hotel/appartement) doe je volgens het boekje niets verkeerd. Als je op de piste staat met een klasje van 5 skiërs, kan je je aan vragen verwachten ook al doe je volgens de letter van de wet niets verkeerd.

Last but not least: onbezoldigde leraars worden juridisch gezien even hard aansprakelijk gesteld als professionele leraars als het fout gaat. Een goede aansprakelijkheidsverzekering is geen overbodige luxe.

De verantwoordelijkheid is wel een dingetje in Oostenrijk, mocht je of piste in een lawine komen en er gebeurt iets, wordt jij (met anwarter) als verantwoordelijke aangezien en kan het je veel geld gaan kosten. Dit maakt niet uit of je les geeft of gewoon plezier, volgens hun wet bij jij de verstandige in deze situatie en kun jij dus ook aangeklaagd worden.

Tja en wat is de scheidingslijn tussen les geven en tips, vind dit altijd lastig!

Hoe kan men verbieden les te geven?

Hier in Italië is het toegestaan, of wordt niet gehandhaafd. Het ziet hier weer zwart van de Oostblokkers die les geven op kenmerkende ongeorganiseerde wijze.

Is het in Italië ook echt toegestaan ja?

Is het in Italië ook echt toegestaan ja?

Jooliieen op 17 jan 2018 19:49

Niet gehandhaafd eerder, de Italianen kennende.

@Jooliieen moet dat zijn @Drikus 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Thx @Shane 👍

In Italië moet je evengoed Maestro di sci zijn om zelfstandig bezoldigd te kunnen lesgeven. Voor onbezoldigd lesgeven (vrijwilligers) is er ruimte in de wetgeving (leraren die meereizen met de reisorganisatie van de mensen aan wie ze lesgeven). Ik vermoed dat dat de oostblokkers zijn waar @DSvier het over heeft 😎.

Wat controle betreft: Italië is het enige land waar ik politieagenten in uniform op de piste heb zien skiën, en die zijn niet te beroerd om ter plaatse een boete uit te schrijven (ook voor helmplicht voor kinderen). Het lijkt me dat er daar meer controle is dan veel andere plaatsen.

In Italië moet je evengoed Maestro di sci zijn om zelfstandig bezoldigd te kunnen lesgeven. Voor onbezoldigd lesgeven (vrijwilligers) is er ruimte in de wetgeving (leraren die meereizen met de reisorganisatie van de mensen aan wie ze lesgeven). Ik vermoed dat dat de oostblokkers zijn waar @DSvier het over heeft 😎.

Wat controle betreft: Italië is het enige land waar ik politieagenten in uniform op de piste heb zien skiën, en die zijn niet te beroerd om ter plaatse een boete uit te schrijven (ook voor helmplicht voor kinderen). Het lijkt me dat er daar meer controle is dan veel andere plaatsen.

Morzel op 17 jan 2018 20:13

Ik heb het er met de hoteleigenaar over gehad: ze kunnen er niets tegen doen vanwege Europese wetgeving.

En dat is ook naar verwachting.

Het gevolg is dan ook dat in Obereggen 90% van de leraren de laatste paar dagen Pools was en zelfs in Carezza de helft Pools. Meteen een tip daarbij: zoek je daar een hotel, sla Savoy maar over, is een Poolse enclave geworden.

Ik weet inmiddels ook waarom die Oostblokkers zitten waar ze zitten: naast de prijs heeft Vigo di Fassa actief reclame gemaakt in de betrokken landen en in Canazei zat al een Russisch reisbureau.

Plaats een reactie