Ik weet het niet meer!!!!

Hallo, ik ben de hele winter al aan het zoeken naar welke ski’s bij me passen. Ik wil er niet de hoofdprijs aan uitgeven, maar wil ook geen bagger. Misschien tweedehands. Ik heb al wel nieuwe ski schoenen, de atomic hawx prime 1000. Ik ben 166 lang en 66 kg. Ik ski al 20 jaar, maar afwisselend veel en weinig per seizoen, de laatste jaren erg veel en is m’n techniek ook goed vooruit gegaan. Off-piste doe ik nooit en ik hou er niet van als m’n ski’s gaan zoeken en flapperen. Het zou dus fijn zijn om een stabiele ski te hebben, graag korte, snelle bochten als ook de lange, rustige bochten. Nou…wie snapt het nog? ik weet niet meer wat ik zoeken moet

groetjes, Monique

“Graag korte, snelle bochten als ook lange, rustige bochten”… Ik denk dat je met ‘korte, snelle bochten’ korte bochten op hoge frequentie bedoelt?

Er zijn maar weinig ski’s die zowel die korte snappy bochten (gesneden) lekker kunnen skiën zonder daar extra hard voor te hoeven werken en niet wat onrustig kunnen worden als je de ski’s eens op wat snelheid vlak rechtdoor skiet. Tegelijkertijd zijn er ook niet veel ski’s die lange rustige bochten echt goed handelen en ook nog die snappy korte bocht kunnen leveren in een automatische, zelfsturende modus. Ik kan eigenlijk alleen de Fischer Progressor F18 verzinnen met zijn Dual Radius, of een ski als de Elan SLX, die als consumenten-slalomski niet al te agressief is (maar ook zeker niet licht), en die in lange bochten niet zo onrustig wordt.

Maar er zijn vast dames hier die ook in dát segment (damesski’s) mogelijk nog wat opties weten. Ik hoor goede dingen over de Nordica Sentra SL 7, maar ik weet niet hoe onrustig die worden in lange bochten, en of je ze ook rustig/cruisend/lui kan skiën. Ook hoor ik goede verhalen over de Elan Insomnia. Maar ook daar heb ik zelf niet op geskied. Binnenkort toch maar eens doen, wat damesski’s onderbinden…

Ik heb zelf net de Dynastar Intense 10 aangeschaft, maar nog niet op geskied. Recensies van deze ski geven echter wel aan dat hij zowel korte als lange bochten goed aan moet kunnen.

Ik heb zelf net de Dynastar Intense 10 aangeschaft, maar nog niet op geskied. Recensies van deze ski geven echter wel aan dat hij zowel korte als lange bochten goed aan moet kunnen.

ankiepankie op 16 jan 2018 09:56

deze afgelopen jaar op advies leraar (esf competitieklasje) aangeschaft, juist voor training zowel lange als korte bochten. ze is er erg blij mee (en voor mij niet meer bij te houden) mooie aanvulling naast een setje freeride/tour latten, de skibox is al zo krap.

Edwin van Riel

Je zou eens kunnen denken over de Atomic cloud series. Je hebt hier verscheidene soorten maar als ik jou zo hoor zo ik voor de bijvoorbeeld een Atomic Cloud 11 of 12 gaan. Dit zijn de stijvere varianten.

Je zult dan heerlijk lange en korte bochten kunnen skiën, een stabiele ski hebben die niet gaat klapperen. Echter als je echt dynamisch wil skiën, daar bedoel ik mee korte/lange bochten afwisselend op snel tempo, zul je er wel energie in moeten stoppen(lichamelijk). Ik denk dat dit voor elke ski geldt.
Mijn ervaring is dit deze ski goed werkt voor mensen die behoorlijk sportief willen skiën maar toch ook lekker met de familie willen touren. Alle dames in mijn familie skiën hierop.

Ik werk absoluut niet voor Atomic haha. Er zullen veel vergelijkbare modellen zijn van andere merken, maar deze zou ik zeker eens proefskiën.

Ik heb zelf net de Dynastar Intense 10 aangeschaft, maar nog niet op geskied. Recensies van deze ski geven echter wel aan dat hij zowel korte als lange bochten goed aan moet kunnen.

ankiepankie op 16 jan 2018 09:56

deze afgelopen jaar op advies leraar (esf competitieklasje) aangeschaft, juist voor training zowel lange als korte bochten. ze is er erg blij mee (en voor mij niet meer bij te houden) mooie aanvulling naast een setje freeride/tour latten, de skibox is al zo krap.

evr66 op 16 jan 2018 10:21

Wat fijn om te horen! Ik heb echt geen idee hoe ze daadwerkelijk skiën, maar moet nog anderhalve week wachten!

Wat een herkenbaar verhaal. Ik ben ook lange tijd aan het zoeken geweest naar wat jij beschrijft. Zelf ben ik 1.72 lang en weeg ik 60 kg en heb ik twee weken geleden een overjarig paar (2016) van de Atomic Redster XTI aangeschaft van 164 cm. Ben nu net terug van een weekend je in de alpen en ik durf zeker te zeggen dat dit voor mij de juiste keuze is geweest. Ik heb de ski als heel stabiel ervaren ook bij hogere snelheden. De ski presteert goed bij alle groottes van bochten, kort of lang en heeft erg veel grip op de piste. Wat mij betreft een aanrader!

xti is ook fijn. vorig seizoen voor mijn vrouw aangeschaft. heb op beiden even gestaan, vond de xti wat comfortabeler en de dynastar wat feller/levendiger. beiden prima, kwestie van voorkeur.

*bericht bewerkt door evr66 op 16 jan 2018 11:57

Edwin van Riel

Let op. Van de XTI zijn 2 modellen, de meer slalom georiënteerde versies (157 en 164 cm) en de meer GS georiënteerde versies (169 en 176 cm). Ofwel zelfde typenaam maar heel ander karakter.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Correct, versie hier in huis is de 176 cm. Kan maar zo zijn dat de andere variant wat levendiger is.

*bericht bewerkt door evr66 op 16 jan 2018 14:54

Edwin van Riel

Precies. Ik heb vorig seizoen geskied op de XTI 164 en deze vond ik zo mogelijk nog explosiever dan mijn eigen Atomic SL. Maar gewoon een weekje huren en verscheidene modellen proberen!

Hebben die XTI’s een opvolger?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hebben die XTI’s een opvolger?

Shane op 16 jan 2018 16:02

Ja en nee. De Redster X7 is de opvolger (zelfde combinatie van twee lengtes uit de mal van de S7 en twee lengtes uit de mal van de G7, zelfde grijs-blauwe kleur ook). Maar de Redster XTI/Redster Edge heeft wel wat meer body, grip en stabiliteit dan de S7/X7/G7. Dat is vooral een lichtgewicht ski geworden, die voor mij een stuk minder stabiel en zeker aanvoelt. Wel wat speelser.

Qua stabiliteit en body (en gewicht) kan je van ‘minst naar meest’ denk ik wel stellen:
2017-2018 Redster S5/X5/G5
2017-2018 Redster S7/X7/G7
2016-2017 Redster Edge SL/GS/XTI
2017-2018 Redster S9/X9/G9
2016-2017 Redster Doubledeck SL/XT/GS

Hmm, die S7 wil ik ook nog eens proberen. Afgelopen week wel de S9 geprobeerd, maar die moest ik toch echt wel heel serieus hard en agressief skiën om een beetje de radius te krijgen die ik wilde. Misschien in de buitenlucht anders, maar indoor vond ik hem echt serieus stijf. Vond de Elan SLX daarmee vergeleken een verademing die direct goed voelde, maarja, die zijn zo lelijk ;).

Overigens meer on-topic lijken me die XTI’s dan ook serieus stijf.

*bericht bewerkt door Shane op 16 jan 2018 16:23

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hmm, die S7 wil ik ook nog eens proberen. Afgelopen week wel de S9 geprobeerd, maar die moest ik toch echt wel heel serieus hard en agressief skiën om een beetje de radius te krijgen die ik wilde. Misschien in de buitenlucht anders, maar indoor vond ik hem echt serieus stijf. Vond de Elan SLX daarmee vergeleken een verademing die direct goed voelde, maarja, die zijn zo lelijk ;).

Shane op 16 jan 2018 16:20

Zonder al te veel off-topic te gaan… De Elan is inderdaad een stuk handelbaarder op relatief lage snelheid indoor dan de Atomic S9 - de meest handelbare in deze categorie, vind ik. De Rossi Hero Elite ST TI zit dicht bij de Elan, maar net wat steviger, de Völkl zit dáár weer net boven vind ik. Dan de Head en dán de Atomic en daarboven de nieuwe Fischer (met concave sidewall tegenwoordig) en dan de Nordica. Die knalde me tijdens het testen gewoon steevast de berm in.

Enne… lelijk? Moet je verder vooruit kijken joh. Niet naar de punten van je ski’s. ;)

@moniqueK ik zou eens hulp vragen aan @Elisabeth101. Die heeft ongeveer dezelfde zoektocht afgelegd de afgelopen tijd. Die kan ook wat meer duiding geven in zowel het segment van de damesski’s als van de uniseks ski’s…

En over die XTI: hij is niet licht (qua gewicht), maar zeker niet heel stijf. Eerder wat ‘mat’ qua rebound. Dat maakt dat ie je niet snel zal lanceren, maar dat je tijdens de kantenwissel ook zelf alles moet doen. Maar die hangt geloof ik ook nog bij Duijvestein in Zoetermeer om te testen…

Jammer dat die allemaal niet in Zoetermeer hangen @GiGi. En verder, zoals mijn opa altijd zei, ze moeten lief zijn jongen, maar het oog wil ook wat ;).

*bericht bewerkt door Shane op 16 jan 2018 16:38

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat ik me aardig kan vinden in jouw omschrijving, zo heb ik het ook bij de verkoper neer gelegd.
Deze kwam voor mij met de fisher c-line first lady.
Daarbij een paar ‘op maat gemaakte’ fisher skischoenen en ik hoop volgende week lekker te kunnen gaan knallen 😊

en verlies de dynastars niet uit het oog. geen idee of die hier in nl ergens als testset liggen. was in frankrijk vorig jaar geen probleem

Edwin van Riel

@moniqueK

ja het is een beetje de vraag in wat voor segment je dan moet zoeken inderdaad. Ik heb afgelopen maanden ook zitten tobben wat ik wijsheid vond. Uiteindelijk heb ik besloten om voor vakanties voor een smallere allmountain ski te gaan ( de K2 Ikonic 80ti), met als reden dat je dan een ski hebt die onder alle omstandigheden goed presteert maar toch dichtbij een pisteski ligt met de bijbehorende kantengrip en stabiliteit. Heel gegeneraliseerd: Een echte pisteski vond ik niet allround genoeg. Een bredere allmountain vond ik te trage kantenwissel.

Ik heb ook nog de Elan SLX, maar dat is voor mij echt een trainingsski, en (nog) geen lekkere vakantie-ski. Ik zou zelf geen SL ski willen op vakantie. Te hard werken op de momenten dat de omstandigheden moeilijk worden en echt rustig skien is er niet bij. Als trainingsski is de SLX echter fantastisch, hoe meer input hoe meer output zonder af te straffen. De SLX is beduidend meer baksteen dan de K2, die vraagt echt veel meer van me. Wat kenmerkend is voor beide ski’s is dat ze beide heel veel rebound hebben, ik hou van het gevoel van springveren onder mn voeten. Iets wat ik heel erg miste bij bvb de Atomic XTI en in mindere mate de Progressor lijn. Ook een heel goede ski’s maar voor mij maar saai. Hoe je skiet is dus van belang. Misschien kun je dat nog toelichten (hoe snel, hoe agressief, hoe dynamisch…)

Plaats een reactie