Skibox gekocht. Met of zonder bandje op je dak zetten?

Hallo allemaal,

sinds kort de eigenaar van een mooie Hapro Roady 450 skibox. In februari gaan we voor het eerst met skibox op wintersport. Voorheen altijd alles in de auto gehad maar nu door meer materiaal van ook de kids toch maar aan een skibox :)

Nu hoor ik regelmatig mensen die zeggen dat ze een bandje om de skibox doen en hem zo aan de dakdragers vast te zetten. Voor alle zekerheid om minder druk op de bevestigingsbeugels op de dragers te hebben, en tegen eventueel open schieten van de skibox.
Vanochtend reed ik over de snelweg naar mijn werk en zag ik ook weer iemand met skibox en een bandje er omheen aan de dakdragers vast gemaakt.

Andere mensen zeggen juist dat je door dat bandje er omheen er voor zorgt dat de box vervormt en juist daarom open springt. (maar dat kan alleen niet dan omdat er een bandje omheen zit die alles bij elkaar houdt lijkt mij :)) Dus zo redenerend kan het eigenlijk nooit kwaad om een bandje er omheen te hebben. Het hoeft niet super strak zodat je alles krom trekt, maar gewoon handvast er omheen, just in case.

Wat zouden jullie adviseren?

Ik heb altijd een erg goed gevulde skibox. Die zit gewoon met het daarvoor bedoelde bevestigingssysteem vast aan de dakdragers. En het slot werkt gewoon goed. Dus geen reden om extra banden te gebruiken.

Wel zorg ik ervoor dat de inhoud van de box niet kan schuiven.

Wat ik adviseer: Lees de handleiding

Drie vrij algemene dingen:

  • Een strak aangetrokken spanband, vervormd de box, waardoor deze open kan schieten.

  • Een overbeladen/aangestampte lading vervormed de box, waardoor deze open kan schieten.

  • Een niet correct opgeslagen box kan vervormen, waardoor deze open kan schieten. (horizontaal opslaan, niet verticaal).

Bevestigingsbeugels horen gewoon goed te zijn.

*bericht bewerkt door PC2K op 19 jan 2018 10:07

@Bertje Van alle experts die ik hier over gesproken heb en de handleiding van de skibox die ik heb. “Nooit een bandje eromheen doen.” Dit kan juist de box open doen springen (en hem laten windhappen als ie gedeeltelijk openspringt).

Als een bandje nodig is, heel simpel naar de vuilstort met de skibox! En band als enige bevestiging op de dakdragers: nooit doen. Goede klemmen werken echt goed genoeg.

Click. Click. Peace

Leg je spullen goed vast in je box. Volg de instructies voor het vastmaken van de box en rails. Rij niet harder dan voorgeschreven in de handleiding.

Zo simpel is het.

Dat bandje gaat de zaak echt niet redden als het fout gaat, en beïnvloedt volgens de fabrikanten van die dingen de aerodynamica negatief.

Wat ik adviseer: Lees de handleiding

Drie vrij algemene dingen:

  • Een strak aangetrokken spanband, vervormd de box, waardoor deze open kan schieten.

  • Een overbeladen/aangestampte lading vervormed de box, waardoor deze open kan schieten.

  • Een niet correct opgeslagen box kan vervormen, waardoor deze open kan schieten. (horizontaal opslaan, niet verticaal).

Bevestigingsbeugels horen gewoon goed te zijn.

PC2K op 19 jan 2018 10:00

Waarom niet vertikaal… middels een ophangsysteem? Hapro verkoopt zo’n ophangsysteem zelf op de website.
Zowel horizontaal middels een lift maar ook haken voor een verticale bevestiging aan de muur. Ik snap dat je 'm niet op de grond tegen een muur moet zetten 😉

*bericht bewerkt door Jst81 op 19 jan 2018 10:25

Wat ik adviseer: Lees de handleiding

Drie vrij algemene dingen:

  • Een strak aangetrokken spanband, vervormd de box, waardoor deze open kan schieten.

  • Een overbeladen/aangestampte lading vervormed de box, waardoor deze open kan schieten.

  • Een niet correct opgeslagen box kan vervormen, waardoor deze open kan schieten. (horizontaal opslaan, niet verticaal).

Bevestigingsbeugels horen gewoon goed te zijn.

PC2K op 19 jan 2018 10:00

Waarom niet vertikaal… middels een ophangsysteem? Hapro verkoopt zo’n ophangsysteem zelf op de website.
Ik snap dat je 'm niet op de grond tegen een muur moet zetten 😉

Jst81 op 19 jan 2018 10:18

Ik ken alleen de Hapro Box Lift?

Van de hapro website: "Er zijn verschillende manieren om uw dakkoffer op te bergen. U kunt de dakkoffer op zolder of in uw garage bewaren door hem eenvoudigweg op de grond te leggen of te zetten. U kunt er ook voor kiezen middels een dakkofferlift, de dakkoffer aan het plafond of muur van uw garage te bevestigen, zo bespaart u kostbare ruimte. We raden u wel aan de dakkoffer altijd even schoon te maken en de sloten en de scharnieren te smeren. "

Zonder bandje…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Wat ik adviseer: Lees de handleiding

Drie vrij algemene dingen:

  • Een strak aangetrokken spanband, vervormd de box, waardoor deze open kan schieten.

  • Een overbeladen/aangestampte lading vervormed de box, waardoor deze open kan schieten.

  • Een niet correct opgeslagen box kan vervormen, waardoor deze open kan schieten. (horizontaal opslaan, niet verticaal).

Bevestigingsbeugels horen gewoon goed te zijn.

PC2K op 19 jan 2018 10:00

Waarom niet vertikaal… middels een ophangsysteem? Hapro verkoopt zo’n ophangsysteem zelf op de website.
Ik snap dat je 'm niet op de grond tegen een muur moet zetten 😉

Jst81 op 19 jan 2018 10:18

Ik ken alleen de Hapro Box Lift?

Van de hapro website: "Er zijn verschillende manieren om uw dakkoffer op te bergen. U kunt de dakkoffer op zolder of in uw garage bewaren door hem eenvoudigweg op de grond te leggen of te zetten. U kunt er ook voor kiezen middels een dakkofferlift, de dakkoffer aan het plafond of muur van uw garage te bevestigen, zo bespaart u kostbare ruimte. We raden u wel aan de dakkoffer altijd even schoon te maken en de sloten en de scharnieren te smeren. "

PC2K op 19 jan 2018 10:23

Ik zie dat ze idd niet meer op de website staan. Wij hebben ze vorig seizoen wel daar besteld. Bij bol.com zijn de haken uitverkocht.

En idd zonder bandje om on-topic te blijven

@rogier alleen met een bandje aan de dakdragers vast zetten bedoelde ik natuurlijk niet :) maar als extratje bovenop de standaard montage met de bevestigingsbeugels.

Maar ik begrijp dat jullie allemaal heel eenduidig en duidelijk stellen: GEEN BANDJE gebruiken!!

Gelukkig heb ik een hele mooie in perfecte staat verkerende Hapro via marktplaats gekocht, dus gewone montage moet geen enkel probleem zijn. Het extra bandje zet ik maar uit mijn hoofd! als je andere met bandje ziet rijden zet dat je toch aan het denken maar iedereen die ik zie rijden met bandje doet het dus eigenlijk gewoon niet goed of heeft een waardeloze skibox :)

Thanks allemaal voor de geruststelling dat het niet nodig is!

ik verhuur dakkoffers, en 1 van de dingen die ik verbied zijn het gebruik van SPANBANDEN. Dit is 1 omdat je box beschadigd en 2 omdat je de box/deksel vervormd waardoor het juist makkelijk kan openvliegen.

de dakkoffers welke op de markt zijn worden uitvoerig getest en zijn allen veilig. Lees vooral de gebruiksaanwijzing goed en bekijk de do’s en dont’s.

Ik denk, idd wat Rogier zegt.
Ik heb zelf geen box. (weet dus ook niet wat voor bevestiging daar allemaal bij zit)
Ik zou zelfborgende moeren gebruiken.
(De moeren met een blauwe rand erin).

Heb spanbanden aan het plafond van mijn schuur gemonteerd en daar mijn dakkoffer in gehangen

Zonder. Met is voor koekenbakkers. Als het goed zou zijn, had je ze er wel bij gehad. Ik doe ook nooit extra bandjes om mijn skibindingen 😂

Piste riderrrrr

Heb ooit geopende koffer op snelweg gehad, die had geen spanband er rond …
Zelf doe ik nu losjes een touwtje rond de box zodat een weigerend slot niet weer zoveel problemen oplevert, maar bewust niet strak aangetrokken en zeker geen spanband vanwege genoemde redenen. Werkt voor mij goed én toch de extra zekerheid.

Blijf die 56 Nord skiboxen wel wat vinden hoor… Kun je ook nog eens hard rijden voor de liefhebbers met minder risico dat hij eraf vliegt. Hoef je ook niet zo snel een bandje er omheen te trekken.

Zonder. Met is voor koekenbakkers. Als het goed zou zijn, had je ze er wel bij gehad. Ik doe ook nooit extra bandjes om mijn skibindingen 😂

Patrick71 op 19 jan 2018 19:20

Gelukkig maar dan want ik doe er gewoon 2 spanbandjes omheen😃

LA NORMA😍☃️

Ik heb hem er ooit bij de eerste stop weer af getrokken omdat ik simpel werd van het gefluit/geklapper van de band op de wind.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Vandaag alles maar eens gemonteerd. Moest de beugels nog afstellen op de juiste afstand tussen de dragers etc. En daarna eens een proefritje gemaakt :)

Ik moet zeggen, het zit allemaal als een huis…ehh dakkoffer:)

Dus dat moet helemaal goedkomen straks.

*bericht bewerkt door Bertje op 21 jan 2018 23:04

Ik heb hem er ooit bij de eerste stop weer af getrokken omdat ik simpel werd van het gefluit/geklapper van de band op de wind.

Embee op 19 jan 2018 22:02

Net als vroeger bij de surfplanken bevestigen … één slag in de band doen.

Papegijs

Plaats een reactie