Afstellen lengte bindingen.

Hallo iedereen,

Heb een vraagje over het boren van de bindingen op je ski. Op elke bot staat een lengte om vervolgens je bindingen hierop af te stellen, ik vroeg mij af of deze lengte veel kan verschillen tussen modellen onderling, of deze overal tamelijk gelijk is bij dezelfde schoenmaat.

Ik vraag het omdat ik van plan ben eigen ski’s te kopen, maar ik niet weet op welke lengte mijn binden te boren, aangezien ik eerst van plan ben verschillende botten te testen alvorens er zelf te kopen.

Bestaat er een soort gulden middenweg die past voor alle skibotten met dezelfde maat?

Alvast bedankt.

zou het ondraaien. ga naar een goede kundige shop voor de schoenen eerst. testen van schoenen is nmm niet nodig ALS ZE GOED AANGEMETEN EN/OF AANGEPAST ZIJN.

vervolgens skis (bij voorkeur wel verschillende testen) kiezen en bindingen laten monteren.

Edwin van Riel

Verschilt max 1 cm. Even de lengtes van skischoenen in jouw maat opzoeken en boren ik het gemiddelde daarvan. In de meeste bindingen zit wel twee cm totaal speling,1 vooruit en 1 achteruit.

Beste is de ski’s pas boren nadat je schoenen hebt gekocht?

Deze kunnen behoorlijk verschillen. Eerst schoenen kopen. Dan pas bindingen (laten?) monteren. Als je zelf gaat boren, heb je een mal?

Click. Click. Peace

Deze kunnen behoorlijk verschillen. Eerst schoenen kopen. Dan pas bindingen (laten?) monteren. Als je zelf gaat boren, heb je een mal?

Rogier op 20 jan 2018 20:31

zijn voor een groot deel wel te downloaden (sorry, ff geen link bij de hand google maar op ski binding templates of zo)

beste wel even kolomboor gebruiken. controleer diepte-instelling zodat je in ieder geval niet door t belag gaat en zorg voor een heel goed passende schroevedraaier. gaten van tevoren ff vullen met simpele witte houtlijm. dat is t wel zo’n beetje.

in geval van twijfel: oefen even op een paar oude latten of desnoods een plank.

*bericht bewerkt door evr66 op 20 jan 2018 20:36

Edwin van Riel

Normale ski’s hebben overigens railbindingen. Die zijn eenvoudig verstelbaar en passen op elke zoollengte.
Die bindingen kun je ook krijgen op freerideski’s als alternatief voor geboorde bindingen. Dan heten ze “demo” binding. (Heeft dus niks met demonstratiebinding te maken).

‘Normale ski’s’? Haha…

Bijna alle ski’s breder dan 80 mm hebben geen railbinding. Dus maakt het precies en goed boren wel degelijk veel uit.

‘Demo’ betekent ‘testen’ van ski’s, en ook die demo-versies moet je goed boren.

*bericht bewerkt door GiGi op 20 jan 2018 20:42

‘Normale ski’s’? Haha…

Bijna alle ski’s breder dan 80 mm hebben geen railbinding. Dus maakt het precies en goed boren wel degelijk veel uit.

GiGi op 20 jan 2018 20:40

Kun je ook normaal reageren?
Daar zijn de demo bindingen voor, als je dat wil. Zoals ik al schreef.
Op mijn Kore 93 had ik de Attack 13 Demo. Dat is een “normale” verstelbare railbinding.
Je hebt ook de Warden 11 demo, de Warden 13 demo, en zo nog wat.
Decathlon verkoopt de Salomon QST 92 standaard met de Warden 11 demo binding.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2018 20:44

Demo bindingen zijn nou niet bepaald standaard…verre van zelfs

Ik zou ze niet zelf boren, zou het laten doen bij mn bestellingen van de ski’s en bindingen, maar dan vragen ze de lengte van mijn skibotten, vandaar mijn vraag…

Demo bindingen zijn nou niet bepaald standaard…verre van zelfs

Hessel op 20 jan 2018 20:49

viel me wel op: afgelopen seizoen 3 paar pistelatten gekocht (redelijk tot zeer sportieve modellen), earen standaard allemaal voorzien van bindingen op rails, kan toeval zijn, maar toch, scheepstecht en zo. van de 3 paar freeride skis (100-120mm) vanzelfsprekend niks/nada voorbereid op bindingen af fabriek

Edwin van Riel

Demo bindingen zijn nou niet bepaald standaard…verre van zelfs

Hessel op 20 jan 2018 20:49

Ze zijn nog niet zo lang op de markt. De warden 13 demo volgens mij pas één jaar.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2018 20:54

Zie voor een vergelijking, de gegevens en de sterke en zwakke punten:
https://www.pugski.com/threads/2018-tyrolia-bindings.6460/…

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2018 20:58

@tommeke: welke ski’s wil je kopen?

Demo-versies bestaan al best lang. Maar dan nog is een demo-binding laten monteren op een ‘flat’ ski (een ski die niet standaard met een bindingsysteem komt) alleen gangbaar voor verhuur of andere constructies waarbij verschillende mensen met verschillende schoengroottes erop zullen gaan skiën (zoals ski’s voor een zogenaamde ‘demo-fleet’- test-assortiment).

Pisteski’s hebben meestal een voorgeïnstalleerd bindingsysteem; echte high-end modellen (FIS-modellen bijvoorbeeld) hebben vaan een raceplaat waarbij alsnog op maat geboord moet worden.

Maar om antwoord te geven op de vraag van de topicstarter: zoals @Rogier en @evr66 al in hun eerste reacties aangaven: als je eerst de nieuwe schoen koopt (wat ook een hogere prioriteit heeft dan ski’s), is de rest geen vraag meer.

Volkl Kendo met Marker Griffon 13 bindingen @DrPhil

*bericht bewerkt door Tommeke op 20 jan 2018 21:04

Volkl Kendo met Marker Griffon 13 bindingen @DrPhil

Tommeke op 20 jan 2018 21:03

Mooie ski… :)

Ok. Van de Marker 13 bestaat ook een demo binding. Maar, zoals @hessel terecht opmerkt, ze zijn bepaald niet standaard. Je zou er naar kunnen vragen.

Maar waarom zou je? Als je toch een nieuwe schoen moet… Die eerst kopen en dan geld en gewicht besparen door de gewone Griffon te kopen.

De Attack 13 demo binding is er pas sinds 2015/16, meen ik.
Niet lang dus.

Weet dat het beter is om eerst je botten te kopen, maar Ik vertrek binnen 2 weken op skireis en zou dus graag deze ski’s al kunnen gebruiken. Jammergenoeg heb voorlopig nog geen botten gevonden die mij 100% liggen, vandaar mijn vraag

De Attack 13 demo binding is er pas sinds 2015/16, meen ik.
Niet lang dus.

DrPhil op 20 jan 2018 21:09

je zou ook shizo bindingen kunnen doen nog beter dan demo bindingen ps je kan beter je naam veranderen in IWAB 👌👊

*bericht bewerkt door franky82 op 20 jan 2018 21:12

Kijk, dat is een goede reden. Andere afwegingen: nieuwe schoen bevalt niet, latere verkoop.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2018 21:16

De Attack 13 demo binding is er pas sinds 2015/16, meen ik.

Niet lang dus.

DrPhil op 20 jan 2018 21:09

je zou ook shizo bindingen kunnen doen nog beter dan demo bindingen ps je kan beter je naam veranderen in IWAB 👌👊

franky82 op 20 jan 2018 21:11

ik probeer iemand te helpen.
Ik vraag er niet om om belachelijk te worden gemaakt.

De Attack 13 demo binding is er pas sinds 2015/16, meen ik.

Niet lang dus.

DrPhil op 20 jan 2018 21:09

je zou ook shizo bindingen kunnen doen nog beter dan demo bindingen ps je kan beter je naam veranderen in IWAB 👌👊

franky82 op 20 jan 2018 21:11

ik probeer iemand te helpen.
Ik vraag er niet om om belachelijk te worden gemaakt.

DrPhil op 20 jan 2018 21:14

ik maak niemand belachelijk maar je hebt wel erg vaak commentaar op veel mensen als ze niet naar jou mening luisteren /dansen maar het is hier geen discotheek, maar een wintersport forum waar iedereen elkaar respecteerd zonder elkaar af te vallen of zo . graag wat minder commentaar op elkaar en pas reageren als er iets nuttigs te zeggen hebben nu weer graag on topic

*bericht bewerkt door franky82 op 20 jan 2018 21:20

En shizo bindingen heb ik ook op me nordica’s staan die kun je ook in grootte verstellen en in de stand van voor naar achter dus dat kan een aanrader zijn voor tommeke

Weet dat het beter is om eerst je botten te kopen, maar Ik vertrek binnen 2 weken op skireis en zou dus graag deze ski’s al kunnen gebruiken. Jammergenoeg heb voorlopig nog geen botten gevonden die mij 100% liggen, vandaar mijn vraag

Tommeke op 20 jan 2018 21:11

tsja, je zou kunnen gokken en laten monteren op de bsl die voor jouw schoenmaat het meest waarschijnlijk is. verstelbaarheid van de bindingen in de lengte zal 9 vd 10 keer wel volstaan. mocht het echt tegenzitten, verder zoeken naar botten of worst case een paar extra gaten in de skis. ook niet onoverkomelijk hoor, minder fraai, maar de skis kunnen wel wat hebben.

Edwin van Riel

Als je zeker weet wat je schoenmaat is, zou je kunnen kijken in de tabel die ik gaf wat de gemiddelde maat is. In mijn geval, schoenmaat 26,5, varieert de zoollengte van de verschillende merken van 303 tot 309mm. Dan zou je ze op bv op 305 of 307 kunnen laten boren (als voorbeeld). En dan natuurlijk aangepast naar jouw maat.

das ongeveer wat ik bedoelde :)

Edwin van Riel

Plaats een reactie