welke soort sneeuwkettingen?

1 februari vertrek ik richting oostenrijk,
ik rij met een G klasse (4x4), en zag op internet een alternatief voor sneeuwkettingen

optie 1

null

optie 2

null

Ben ik hiermee inorde en is dit een goed alternatief?

Groetjes Bob

Ik vrees van niet.

Piste riderrrrr

Als er door de autoriteiten verplicht wordt om sneeuwkettingen te gebruiken zul je met die laatste er waarschijnlijk niet mee door mogen rijden, je kan dus naar mijn idee beter voor fatsoenlijke kettingen gaan, dan kom je overal goed naar boven ook

Optie 2 heb ik ooit meegehad op wintersport. Binnen honderd meter waren ze kapot doordat de wielen gingen spinnen en toen het asfalt raakten.

Geen legaal alternatief. Bovendien gaan al die losse bandjes een hoop tijd kosten om ze allemaal om te doen.
Kettingen heb je er in een paar minuten om. Je hebt ze met een 4x4 ws niet eens nodig.

dank u voor de reacties,

Heb eens rond gebeld en blijkbaar heb ik een ‘niet-zo-vaak-voorkomende-banden-maat’ , dus de prijs is ook hoger…

275/50R18
Iemand een setje in de verkoop liggen?

dank u voor de reacties,

Heb eens rond gebeld en blijkbaar heb ik een ‘niet-zo-vaak-voorkomende-banden-maat’ , dus de prijs is ook hoger…

275/50R18
Iemand een setje in de verkoop liggen?

Bobski op 24 jan 2018 15:34

marktplaats?

Al het budget opgegaan aan de auto? 😉

Grote velgen en banden zijn duurdere kettingen, zeker omdat die maat vaak de wielkast zo vol zit dat er speciale kettingen nodig zijn (dat zou voor jou alvast geen probleem mogen zijn).

Ik weet niet of je een sperdifferentieel hebt, maar met een permanente 4x4 heb je vaak ook nog eens twee sets kettingen nodig. Best even navragen bij je garage, anders riskeer je je remmen behoorlijk aan het werk te zetten.

G klasse 4×4 met witerbanden , dan ga je tog overall komen 😉

Al het budget opgegaan aan de auto? 😉

Grote velgen en banden zijn duurdere kettingen, zeker omdat die maat vaak de wielkast zo vol zit dat er speciale kettingen nodig zijn (dat zou voor jou alvast geen probleem mogen zijn).

Ik weet niet of je een sperdifferentieel hebt, maar met een permanente 4x4 heb je vaak ook nog eens twee sets kettingen nodig. Best even navragen bij je garage, anders riskeer je je remmen behoorlijk aan het werk te zetten.

Morzel op 24 jan 2018 16:36

Nee niet al het budget opgegaan aan de auto ;-)

ma ik kijk graag eens rond en koop niet het eerste het beste (duurste)

G klasse 4×4 met witerbanden , dan ga je tog overall komen 😉

Martijn.d op 24 jan 2018 18:26

Normaal wel… maar dacht op zeker te spelen en ze te kopen, liever ze niet gebruiken en ze gekocht te hebben dan ze niet hebben en ze nodig hebben

Plus dat je de sneeuwkettingen maar beter bij je kunt hebben voor het geval er een plicht is om ze te gebruiken ondanks dat je met de 4x4 rijdt

G klasse 4×4 met witerbanden , dan ga je tog overall komen 😉

Martijn.d op 24 jan 2018 18:26

Tenzij ze een echt off-road profiel hebben, hebben bredere banden de neiging teveel bovenop de sneeuw te blijven i.p.v. zich in te graven (hoewel het gewicht van ongeveer 3 miljoen ton van een G-klasse een beetje in je voordeel speelt 😛).

Ik zou me eerder zorgen maken over de weg terug naar beneden. Je wil echt wel grip hebben dan 🙃.

*bericht bewerkt door Morzel op 24 jan 2018 19:55

Ik weet niet of je een sperdifferentieel hebt, maar met een permanente 4x4 heb je vaak ook nog eens twee sets kettingen nodig. Best even navragen bij je garage, anders riskeer je je remmen behoorlijk aan het werk te zetten.

Morzel op 24 jan 2018 16:36

Waarschijnlijk kun je dit gewoon uit de gebruiksaanwijzing halen. ;)

Übung macht den meister!!!

Hey, gezien het gewicht van de auto (G klasse) ga je niet ver komen met autosokken of easy grips - die rollen er zo weer af. Meer dan waarschijnlijk heb je alu velgen die je niet wil beschadigen. Dan zit je in de categorie van zelfspannende ketitingen type Maggi Trak die op de bouten van het wiel verankerd kunnen worden. Reken 250-400 € in retail.

In Oostenrijk moeten sneeuwkettingen voldoen aan de ö-norm, wat neerkomt op stalen sneeuwkettingen.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Tja je ontkomt gewoon niet aan goedgekeurde sneeuwkettingen, tenzij je de gok neemt dat je geen kettingplicht tegenkomt.
Wat je auto wel of niet kan doet niet veel ter zake.

Zeker de eerste optie is levensgevaarlijk, dan kan je net zo goed helemaal niets om je banden doen. Wanneer je naar beneden rijdt en je remt en je banden zitten precies tussen 2 van die strips in (welke kans zeer groot is) dan kan je nog gewoon gaan slippen wanneer je wielen blokkeren. Ondanks alle elektronische hulpmiddelen kunnen je wielen bij erg gladde omstandigheden nog gewoon blokkeren. En juist erg gladde omstandigheden is het moment dat je dmv kettingen grip wilt vinden.

Born to Ride

Het maakt niet uit, of je ze gebruikt of niet.
je ben verplicht kettingen bij je te hebben.

Sinds 2001 geen sneeuwkettingen meer bij me, terwijl ik toch wel twee- of driemaal per seizoen ga skiën. Wel heb ik sinds 2001 altijd vierwielaandrijving en winterbanden. Nog nooit ook maar een beetje in de problemen gekomen.
@marie-louise Je bent in Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en Italië (behoudens het Aosta-dal) niet verplicht kettingen bij je te hebben.

Sinds 2001 geen sneeuwkettingen meer bij me, terwijl ik toch wel twee- of driemaal per seizoen ga skiën. Wel heb ik sinds 2001 altijd vierwielaandrijving en winterbanden. Nog nooit ook maar een beetje in de problemen gekomen.

@marie-louise Je bent in Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en Italië (behoudens het Aosta-dal) niet verplicht kettingen bij je te hebben.

Drikus op 5 feb 2018 17:21

Maar ze kunnen je wel verplichten ze om te leggen, anders mag je simpelweg gewoon de berg niet op.

Born to Ride

@drikus. Wij hebben ze 9 van de 10 keer nodig om boven te komen.
Als er een bord staat, met sneeuwkettingen verplicht, moet je ze aan brengen.
indien je aangehouden word, en je heb ze niet bij je, zul je beboet worden.

@marie-louise [quote]@drikus.
indien je aangehouden word, en je heb ze niet bij je, zul je beboet worden.[post]marie-louise op 5 feb 2018 19:52[/post][/quote

Wat een onzin vertel je hier.

9 van de 10 keer nodig om boven te komen? Waar ga je naar toe dan?

Even voor de goede orde: Sneeuwkettingen heb je primair niet om de berg op te komen. Sneeuwkettingen heb je om de bocht te kunnen nemen als je die berg weer af gaat. 4x4 heeft hier (bijna) geen invloed op. In geval van een relatief zwaar voertuig als de G-klasse zijn kettingen juist eerder nodig dan een licht voertuig zonder 4x4/awd. In bijna alle gevallen is een enkele set op de vooras gebruikelijk (raadpleeg hiervoor het boekje)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Die boete krijg je alleen als je de blauwe opengeklapte verkeersborden negeert en doorrijdt zonder kettingen te leggen. Het gebrek aan kettingen zelf is niet strafbaar. Rij je door en negeer je dus de borden…kans op boete en een drive of shame richting dal

@Bobski : waar ga je heen in Oostenrijk? Ik denk zelf dat voor de meeste skibestemmingen in Oostenrijk je geen sneeuwkettingen nodig hebt. Zeker de lager gelegen dorpen (tot 1.000 meter) zijn vrijwel altijd zonder bergpassen te bereiken en dan heb je ze vrijwel nooit nodig. Er zijn echter ook een paar dorpen die erom bekend staan dat je vaak sneeuwkettingen nodig hebt: de Gurgls, een paar in het Arlberg gebied, Damüls, Dienten, Obertauern. Als je daarheen gaat, kan je ze maar beter wel bij je hebben.

@Sneeuwbaard
Ook onzin. Kettingen moeten op de aangedreven wielen. Bij BMW of Mercedes dus bijna altijd op de achterwielen. Dus dan heeft het ook niets met sturen te maken.
En bij mijn Xdrive ook op de achterwielen.
Leg mij de relatie met sturen dan maar uit…

@77steve
Helemaal met je eens.

.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 05 feb 2018 20:38

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Sneeuwbaard
Ook onzin. Kettingen moeten op de aangedreven wielen. Bij BMW of Mercedes dus bijna altijd op de achterwielen. Dus dan heeft het ook niets met sturen te maken.
En bij mijn Xdrive ook op de achterwielen.
Leg mij de relatie met sturen dan maar uit…

Drikus op 5 feb 2018 20:20

als jij op een gladde afdaling alleen op je achterwielen kettingen hebt liggen ga jij gewoon rechtdoor in een bocht. Het enige voordeel is dat je doordat ze om je achterwielen liggen je nog mogelijk nog op tijd kunt remmen om niet het ravijn in te duiken.

Born to Ride

Plaats een reactie