welke soort sneeuwkettingen?

@Sneeuwbaard

Ook onzin. Kettingen moeten op de aangedreven wielen. Bij BMW of Mercedes dus bijna altijd op de achterwielen. Dus dan heeft het ook niets met sturen te maken.
En bij mijn Xdrive ook op de achterwielen.
Leg mij de relatie met sturen dan maar uit…

Drikus op 5 feb 2018 20:20
Sneeuwbaard op 5 feb 2018 20:32

Had je het 'bijna alle gevallen" even gemist? Je zult zien dat bij een 4x4 vrijwel altijd de sturende wielen moeten worden voorzien van de kettingen. Bij achterwielaandrijvers is het een behoorlijke concessie die je moet doen om de auto überhaupt van z’n plek te kunnen krijgen. Wil je nou serieus van mij horen waarom het beter is om je sturende wielen van de meeste grip te voorzien als je richting een bocht gaat?!

Overigens heb ik zelf een BMW en Audi (quattro) gehad waar in beide gevallen volgens het boekje gebruik van kettingen niet was toegestaan.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 05 feb 2018 20:43

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@dirkus Ik vertel geen onzin!!! Als je een blauwbord ziet met een autoband met kettingen Kun je ze maar beter bij je hebben.

*bericht bewerkt door marie-louise op 05 feb 2018 20:49

@Sneeuwbaard
Raar dat er dan BMW’s en Audi Quattro’s in Oostenrijk rond rijden.
Zouden ze die dan in de winter thuis laten?

*bericht bewerkt door Drikus op 05 feb 2018 21:10

Als de autoriteiten het gebruik van de sneeuwkettingen verplichten vanwege de omstandigheden MOET je ze omleggen, anders laten ze je niet doorrijden. Bij 4wd wordt geadviseerd om de kettingen om de voorwielen te leggen.
Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar zal toch best lullig zijn als jij met jouw BMW xdrive zonder kettingen niet door mag rijden

ik heb 2 X-Drives:

  • op de ene, de BMW, komen er soms kettingen op.
  • op de andere, de Salomons, nooit !

*bericht bewerkt door Snow70 op 05 feb 2018 22:02

@dirkus Ik vertel geen onzin!!! Als je een blauwbord ziet met een autoband met kettingen Kun je ze maar beter bij je hebben.

marie-louise op 5 feb 2018 20:45

Meestal staat erbij dat winterbanden ook zijn toegestaan ipv kettingen (of dat het alleen verplicht is bij sneeuw). Zo’n blauw bord staat bv op de weg van Neustift naar de gletsjer. Eenzelfde bord staat op de weg naar Valtournenche en Cervinia.
Dan hoef je ze dus niet bij je te hebben.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 feb 2018 22:31

je ben verplicht kettingen bij je te hebben.

marie-louise op 5 feb 2018 17:03

Hier had ik het over @marie-louise. En dat is complete onzin wat je verteld. In Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Italië (behalve Aosta-dal)is er geen verplichting om kettingen bij je te hebben.

Als de autoriteiten het gebruik van de sneeuwkettingen verplichten vanwege de omstandigheden MOET je ze omleggen, anders laten ze je niet doorrijden. Bij 4wd wordt geadviseerd om de kettingen om de voorwielen te leggen.
Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar zal toch best lullig zijn als jij met jouw BMW xdrive zonder kettingen niet door mag rijden

Marijnt op 5 feb 2018 21:19

Gelukkig geef je aan dat er uitzonderingen zijn, want de Cayenne moet ze op de achterwielen of alle vier de wielen.

Deze is ook wel leuk:

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/f28ba9497389b00fcb1bc4e8...

De inrit naar de gondel in Valtournenche.
Ik zou daar toch maar geen sneeuwkettingen omdoen.

In Italië staan die sneeuwkettingen borden op veel plaatsen standaard. In de zomer in Toscane kom ik ze ook regelmatig tegen 😁

Als de autoriteiten het gebruik van de sneeuwkettingen verplichten vanwege de omstandigheden MOET je ze omleggen, anders laten ze je niet doorrijden. Bij 4wd wordt geadviseerd om de kettingen om de voorwielen te leggen.

Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar zal toch best lullig zijn als jij met jouw BMW xdrive zonder kettingen niet door mag rijden

Marijnt op 5 feb 2018 21:19

Gelukkig geef je aan dat er uitzonderingen zijn, want de Cayenne moet ze op de achterwielen of alle vier de wielen.

DSvier op 5 feb 2018 22:43

Bij de grand cherokee destijds ook, hangt van het type awd af. Aangedreven wielen (primair) worden voorzien van kettingen.
Vwb blauw bord, is Kettenplicht en dus moeten kettingen om, tenzij er ook een onderbord aanwezig is dat aangeeft dat (4x4 met) winterbanden ook toegestaan is. Dus niet verplicht bij je hebben maar wel verplicht om om te doen bij dergelijk bord.

@Sneeuwbaard
Raar dat er dan BMW’s en Audi Quattro’s in Oostenrijk rond rijden.
Zouden ze die dan in de winter thuis laten?

Drikus op 5 feb 2018 21:03

Wel eens achterwielaangedreven BMW’s/Mercedessen op de steile besneeuwde opritten van de echte bergbewoners zien staan? Zij weten over het algemeen beter.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ben net terug uit Oostenrijk, de hele rit waren de wegen open, maar toen we aan de bochten begonnen om naar Niederthai (15km van Sölden) daar was de weg volledig toe.
Sneeuwkettingen in de doos gelaten en zo naar boven. Geen enkel probleem!

Denk dat er zeeer weinig auto’s boven zouden geraken, maar met 4x4 en winterbanden reed ik zonder problemen boven.

@Sneeuwbaard
Die staan in de garage denk ik

*bericht bewerkt door Drikus op 06 feb 2018 08:21

Ik heb een Range Rover 4x4 mijn vrouw een mercedes GL 4x4 en wonen in Zwitserland. Berg op gaat zonder probleem. Berg af als het stijl is heb je aan je 4x4 NIETS.Gewoon sneuuwkettigen omdoen.

Deze is ook wel leuk:

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/f28ba9497389b00fcb1bc4e8...

De inrit naar de gondel in Valtournenche.
Ik zou daar toch maar geen sneeuwkettingen omdoen.

DrPhil op 5 feb 2018 23:35

Moet je ze op deze weg dan bij je hebben (een bepaalde tijd van het jaar)?

Je hoeft kettingen niet bij je te hebben, maar het kan een punt zijn waar afhankelijk van de omstandigheden het gebruik van kettingen verplicht is, zonder kom je niet boven.

je ben verplicht kettingen bij je te hebben.

marie-louise op 5 feb 2018 17:03

Hier had ik het over @marie-louise. En dat is complete onzin wat je verteld. In Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Italië (behalve Aosta-dal)is er geen verplichting om kettingen bij je te hebben.

Drikus op 5 feb 2018 22:37

Vertelt… (We weten dat je van juiste spelling houdt, Drikus 😉)

Kettingplicht hangt overigens inderdaad meestal af van omstandigheden. Ze niet bij hebben als ze nodig zijn is dus in eerste instantie lullig tegenover diegenen die ze wel hebben en achter je vast zitten. Een wagen die gegarandeerd nooit kettingen nodig heeft als je in de bergen rond rijdt bestaat niet.

Misschien dat we gewoon maar moeten stellen dat het een zaak van minimale hoffelijkheid is om die dingen in de koffer te hebben liggen, zelfs al zien ze er na 5 jaar nog steeds zo goed als nieuw uit…

@Drikus de volgende keer zwaai ik wel als jij ergens stilstaat omdat jij van de politie niet verder mag zonder kettingen.

Born to Ride

Volgens de eigenaar van ons hotel is er de afgelopen 10 jaar slechts 3x kettingplicht geweest op de weg naar ons hotel.
Ik was dan ook van plan om de gok te nemen. Ik snap dus ook de mensen die ze niet meer meenemen.
In de ca 10-15 keer dat ik op wintersport ben geweest heb ik ze ook nog nooit nodig gehad.

Ik schat ook in dat het bij kettingplicht slechts enkele uren zal zijn, tenzij het exceptioneel sneeuwt.
Dus je kunt ook nog kiezen te wachten tot de weg schoon wordt gemaakt.

Helaas maak ik deze keuze niet alleen en vindt mijn vrouw dat we ze gewoon mee moeten hebben.
Dus dat is dan duidelijk. :-)

Het is ook zo’n moeite om een paar kettingen mee te nemen hè?!

@Userd, Niet als je een auto hebt waar elk bouwmarktsetje zo omheen past of als je al een setje hebt gekocht.
Ik heb echter net een andere auto gekocht waarbij ze adviseren om een loopvlakketting te gebruiken.
die setjes gaan vanaf €350.

Ik heb er best moeite mee om €350 uit te geven voor iets wat ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken. Op verschillende fora lees ik dat er ook wel alternatieven zijn, maar dat is ook een hele zoekpartij op marktplaats.
Het is in ieder geval niet zo simpels als banden maat, kopen, klaar.

MP staat genoeg op voor max de helft van dat bedrag, alleen is het nu natuurlijk hoogseizoen, ook voor kettingen. Kijk over een maandje nog eens.

Helaas maak ik deze keuze niet alleen en vindt mijn vrouw dat we ze gewoon mee moeten hebben.
Dus dat is dan duidelijk. :-)

Taan op 6 feb 2018 09:49

Dan zou ik de kettingen voor je vrouw gewoon meenemen :p

Ik schat ook in dat het bij kettingplicht slechts enkele uren zal zijn, tenzij het exceptioneel sneeuwt.
Dus je kunt ook nog kiezen te wachten tot de weg schoon wordt gemaakt.

Taan op 6 feb 2018 09:49

Gezien de sneeuwval in januari was er wel langer dan enkele uren een kettingplicht. Dat was exceptionele sneeuwval, maar een gok van 3 op 10… ik zou ze gewoon meenemen.

Het is met een beetje onderzoek (weerverwachtingen en ligt je verblijf op een doorgaande of niet al te steile weg), dan kun je de gok wel wagen. Maar misschien gaat het gedurende de week wel (exceptioneel) sneeuwen en wordt de terugweg wel lastiger/ onmogelijk zonder.

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 06 feb 2018 11:40

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

In de afgelopen dertig jaar heb ik de kettingen ook maar 4x omgelegd, maar die keren waren ze ook echt nodig. Anders had ik die avond Alpe d’Huez niet kunnen halen, of hadden we die middag Tignes niet kunnen bereiken, of had ik die ochtend nooit van de parkeerplaats af kunnen komen in Pas de la Casa om zodoende die avond in Zwitserland aan te kunnen komen, of had ik niet de pas over kunnen komen om in Kaprun aan te komen. Nu wordt het helemaal lullig als je niet alleen in de auto zit, maar met jouw partner en familie. Dus niet alleen heb je achterliggers die niet door kunnen rijden omdat jij jouw zaken niet voor elkaar hebt, maar heb je ook nog eens het bijkomende gezeik van jouw reisgenoten. En tuurlijk kun je ter plekke wel kettingen kopen, maar meestal voor de dubbele prijs! Ik snap niet waarom je er zo moeilijk over wilt doen want je gaat gewoon de bergen in waar het weer toch ieder moment kan omslaan, hoe goed de voorspellingen ook zijn van de weermannen

Wij skieen al 38 jaar 2 a 3 keer per jaar.
we rijden een golf GTE hybride, maar moeten 9 van de 10 keer het laatste stuk naar het
huisje de kettingen om leggen. Wij zitten in een huisje op 1500 meter.
Een bergweggetje naar boven, dan heb je ze wel graag bij je. Zelf onze vrienden met 4x4

Afgelopen december de week voor kerst, waren we in zell am see, en hebben ze nog nodig gehad. We konden niet zonder naar boven komen.Zelf de bussen reden met sneeuwkettingen.

Gezien de sneeuwval in januari was er wel langer dan enkele uren een kettingplicht. Dat was exceptionele sneeuwval, maar een gok van 3 op 10… ik zou ze gewoon meenemen.

3x in 10 jaar betekent meer een kans van 3 (dagen) op 1200 (winterdagen)

Het is met een beetje onderzoek (weerverwachtingen en ligt je verblijf op een doorgaande of niet al te steile weg), dan kun je de gok wel wagen. Maar misschien gaat het gedurende de week wel (exceptioneel) sneeuwen en wordt de terugweg wel lastiger/ onmogelijk zonder.

Dat was ook het plan. kijken naar de weersverwachting en bij verhoogd risico een last-minute actie uitvoeren, bijvoorbeeld huren. De lokatie van het hotel is me bekend. We waren daar vorig jaar ook.

Maargoed, het veto is uitgesproken, dus ik ga gewoon op zoek naar kettingen.

*bericht bewerkt door Taan op 06 feb 2018 12:50

Het is in ieder geval niet zo simpels als banden maat, kopen, klaar.

Taan op 6 feb 2018 11:23

Natuurlijk wel. Je hebt toch bewust gekozen voor een auto met velgen en banden die groter en duurder zijn dan doorsnee? Dan geldt hetzelfde voor de kettingen.

Het is in ieder geval niet zo simpels als banden maat, kopen, klaar.

Taan op 6 feb 2018 11:23

Natuurlijk wel. Je hebt toch bewust gekozen voor een auto met velgen en banden die groter en duurder zijn dan doorsnee? Dan geldt hetzelfde voor de kettingen.

Morzel op 6 feb 2018 13:59

Je moet het ook niet moeilijker maken dan wat het is: https://www.sneeuwkettingen.com/

Plaats een reactie