Krokusvakantie: A63/A8 of A3/A9 richting Oostenrijk ?

Krokusvakantie: A63/A8 of A3/A9 richting Oostenrijk ?

Beste forumleden,

Er is al veel over geschreven, maar toch….Welke route naar Oostenrijk verdient op dit moment (2018) de voorkeur op de vrijdagen voor krokusvakanties (voorjaarsvakantie).

Zelf heb ik tot nu altijd de A3/A9 (dus via Frankfurt, Würzburg, Neurenberg, München) gereden op vrijdagmiddag/avond, maar met name bij Frankfurt en Würzburg altijd een ellende. Wellicht toch een keer via A63/A8 (Karlsruhe/Stuttgart)?

Wat zijn jullie ervaringen op deze vrijdagen?

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 27 aug 2020 15:43

Ligt er denk ik ook aan welk tijdstip je kan of gaat rijden.
Ik heb al een paar jaar het geluk gehad om vrijdagochtend vroeg al weg te kunnen rijden en ook altijd via Frankfurt/ Neurenberg. Daar niet vastgestaan of ellende meegemaakt.
Stuttgart geniet niet mijn voorkeur ook druk en veel baustelle…

Bij Stuttgart gaat ‘t vanaf 11:13 sneeuwen, bij Frankfurt heb je er dan nog geen last van. Behalve van een twijfelende Hollander op de linkerbaan die niet wil doorrijden. Vanaf Nürnberg gaat het om 12:47 sneeuwen wat later overgaat in regen. Door de geweldige toestroom zullen beide routers veel files gaan kennen. Dus de alternatieve route wordt dan middelste, dan kun je om 14 uur op de piste staan mits je op tijd bent vertrokken, net als de rest 😉

*bericht bewerkt door Marijnt op 25 jan 2018 06:48

Ik weet niet waar je vandaan moet komen, wij hebben hele goede ervaringen met de route via Hengelo - Osnabrück - Kassel - Wurzburg.
Via de A3 hebben we 1x gereden, en toen vanaf Arnhem tot Würzburg files gehad.

Het is eigenlijk nowcasting, want zodra er op 1 van deze routes een accident gebeurd is het miserie. ook loopt de A9 steeds muurvast na de middag richting München. Bayern heeft ook vakantie! Langs de andere kant via Stuttgart is het ook dikwijls prijs met lange files. Het is steeds een gokje. Maar files zullen onvermijdelijk zijn. Mijn tip: A61 (neem aan dat je die bedoeld ipv A63), A6 > Heilbronn / Nürnberg. Onderweg pik je de A7 > Ulm op en zo neem je de A8 naar München. Zo mis je stuttgart en Frankfurt / Würzburg (is ±30km omweg)

Bovenstaande route heeft ook mijn voorkeur.
Mijn zwager gaat volgend weekend naar Kleinwalsertal en rijd tot aan Ulm wasrschijnlijk ook wel deze route. Heb hem ‘opdracht’ gegeven om te kijken naar de hoeveelheid baustellen.
Verder natuurlijk veel afhankelijk van actuele status van weer en verkeer.

Bovenstaande route heeft ook mijn voorkeur.
Mijn zwager gaat volgend weekend naar Kleinwalsertal en rijd tot aan Ulm wasrschijnlijk ook wel deze route. Heb hem ‘opdracht’ gegeven om te kijken naar de hoeveelheid baustellen.
Verder natuurlijk veel afhankelijk van actuele status van weer en verkeer.

Folski op 25 jan 2018 10:21

Het aantal baustellen valt momenteel mee vind ik.

Het is al veel vaker gezegd hier op het forum, maar ik ga het toch maar herhalen.
Probeer van te voren niet vast te zitten aan een bepaalde route, laat je route gewoon afhangen van het moment.
Als je vertrekt zet je gewoon de navigatie aan (wel een navigatie met live verkeersinformatie, bijvoorbeeld Google Maps of Waze).
Onderweg af en toe even op internet kijken naar live file informatie. Op basis van deze informatie je route bepalen.

Tegenwoordig heeft bijna iedereen overal toegang tot internet, dat maakt het een stuk gemakkelijker om snel je route aan te passen naar de omstandigheden.

Ja, ik rij met tomtom met file-info en dat werkt erg goed. Maar dat zijn wel de files op relatief korte afstand vanaf je eigen locatie.
Ik kijk onderweg ook altijd even wat ‘verder’ op googlemaps om nog te weten wat me eventueel te wachten staat. Het lastige hierbij is wel dat je moeilijk je route kunt bepalen als er 200-400 km verderop file staat.
De A8 bij Stuttgart is natuurlijk gevoeliger voor files i.r.t. de weersomstandigheden. Hier kan je wel beter op plannen.

Beste forumleden.

Ik kom zelf uit de regio Arnhem dus ik kan wat dat betrekt alle kanten op.

Ik vertrek op vrijdag in namiddag, dus het Ruhrgebied laat ik voor het is.
Ik kan rechtsom gaan via Kassel. Nadeel daarvan is dat je in het vakantie-verkeer richting Winterberg terecht komt en je gaat door het Saurland, dus als er sprake is van neerslag in die regio, is altijd sneeuw in deze tijd.
Alternatief is inderdaad linksom via de A61 (Venlo) en A6 (Heilbronn). Echter ook die route wordt steeds vaker gevonden en loopt vast bij Heilbrom. Maar wellicht ga ik dat proberen!

Kortom. Het wordt inderdaad last-minute werk voor ik vertrek en onderweg on-line de situatie bekijken. Eén ding weet ik inmiddels uit ervaring, mijd op vrijdagavond (zeker tijdens de krokusvakantie) Frankfurt – Würzburg . Vanwege de baustelles daar, vakantieverkeer en terugkerend vrachtverkeer richting Oostblok, zit het helemaal vast daar.)

Wij zijn de vorige jaren altijd rond 4u op vrijdag vertrokken en reden dan tot Stuttgart waar we overnachtten.Eigenlijk nooit grote problemen gehad,druk verkeer maar weinig echte files.De grootste ellende hadden we altijd op zaterdag nadat we in Stuttgart vertrokken waren,maar als je uitgeslapen bent valt het wat beter mee dan wanneer je al een uur of 6 gereden hebt.
Dit jaar vertrekken we door omstandigheden pas zaterdag in de vroege namiddag,ben benieuwd wat dat gaat geven.

Plaats een reactie