Sintered - vs Extruded base snowboard

Allen,

Deze vraag is voornamelijk gericht aan de snowboarders onder ons.
De Sintered base zou doorgaands de snelste zijn maar weegt dit op tegen de hogere onderhoudsvraag en kost?
Ik lees meestal veel tegenstrijdige dingen als het over dit onderwerp gaat.
Daarom zou ik graag eens jullie meningen en ervaringen horen

Get your rental ski's off my board

Het geldt overigens net zo goed voor ski’s, maar dat terzijde. ;)

Dit lijkt me een vraag voor @Rogier?

Hangt er vanaf wat je wil met het board. Ga je lekker op boxen en rails knallen dan zou ik vooral een extruded nemen en als je net begint maakt het ook wat minder uit (al zou ik dan gewoon lekker huren en dat zijn meestal extruded bases). In andere gevallen liever sintered wat mij betreft. Waxen moet regelmatig gebeuren, maar de meesten die ik ken doen dat ook gewoon lekker zelf.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 25 jan 2018 13:44

@ Gigi

Mij lijkt het grootste voordeel dat je gemakkelijker voorbij de vlakke stukken geraakt.
Een probleem dat je met ski’s niet op dezelfde manier ervaart.
Vandaar dat ik de vraag rechtstreeks stel aan de boarders onder ons.

Maar alle informatie is natuurlijk welkom ;).

Get your rental ski's off my board

Sintered is sneller, daar is weinig discussie over denk ik,
Enkel zonder wax merk je geen verschil, dus de reden ligt in de waxabsorptie (porien etc).
Bij onderhoud kijken ze niet naar het type base, dus de kost is hetzelfde.
Herstel is in theorie gemakkelijker bij extruded, maar zelf merk ik daar niets van, gewoon ptex insmelten lukt zonder problemen.

Mits goed gewaxed gaat dat makkelijker ja. Ging gisteren ook met gemak skiërs voorbij op vlakke punten. Maar alsnog moet je wel wat snelheid houden natuurlijk.

@Tukker kan daar goed antwoord op geven lijkt mij

Ik zou zeggen dat de onderhoudsvraag van extruded base misschien wel hoger is. Ik wax zelf en in mijn ervaring kan je onder normale omstandigheden met een gewaxt board en een extruded base een dag of 2 a 3 lekker glijden en met sintered prima 5/6 dagen. Mijn vriendin heeft een paar goedkope ski’s en ze begint na 2/3 dagen te klagen dat ze op stukken moet bijprikken waar ze eerder gewoon overheen kon glijden. M.a.w. omdat sintered meer opneemt hoef je iets minder vaak te waxen.

Als alle wax weg is schijnt extruded iets minder slecht te glijden, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als alle wax weg is schijnt extruded iets minder slecht te glijden, maar daar heb ik geen ervaring mee.

HarmN op 25 jan 2018 14:53

Uit ervaring kan ik beamen dat een ongewaxte extruded base inderdaad nog redelijk glijdt, terwijl een ongewaxte sintered base dat niet meer doet.

samenvattend:
Extruded is zachter, goedkoper, makkelijker te repareren, minder gevoelig voor onderhoud, maar houdt de wax minder lang vast zodat de glijeigenschappen al snel afnemen.
Sintered is harder, duurder, moeilijker te repareren, gevoeliger voor onderhoud, maar houdt de wax langer vast en blijft langer snel.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie