Hoe lang zijn jouw stokken? Test.

Er wordt vaak een skistoklengte berekend met de formule stoklengte = lichaamslengte x 0,69.

Om de proef een beetje op die som te nemen heb ik een Excelletje gemaakt om die formule te toetsen. Nou ja, een Google Spread Sheets.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1hlJxy9p4_YDmKvCMEFPk…

Volgens mij kan iedereen die een google-account heeft (bijvoorbeeld Gmail) die sheet bewerken.
Vul de gele kolommen in: je naam (er moet iets worden ingevuld, anders werkt de berekening niet), je lichaamslengte en je echte stoklengte. De afwijking tussen de berekende waarde ten opzichte van de werkelijke stoklengte wordt ook berekend. Als voorbeeld heb ik voor mijzelf de sheet al ingevuld.

Graag de door anderen ingevulde waarden laten staan.

*bericht bewerkt door GiGi op 27 jan 2018 16:23

Ik kan helaas niets invullen. Geeft alleen weergave weer. Maar volgens de berekening moet ik met 1.72 stokken hebben van 1.186 en ze zijn 1.20.

Winter is coming

Interessant! Mij is geleerd dat je skistok de lengte moet hebben dat je arm in 90 graden staat (onderarm t.o.v. bovenarm) als je de stok vast hebt (en volgens mij juist ook nog als je de stok op de kop zet). Zal straks eens uitzoeken welke lengte mijn skistok is.

EDIT: Inderdaad helaas geen mogelijkheid tot invullen. Of je moet van iedereen een mailtje willen krijgen die toestemming verzoekt tot bewerken, die optie is er nu wel. :)

*bericht bewerkt door Siard op 27 jan 2018 16:25

Stay frosty

Interessant! Mij is geleerd dat je skistok de lengte moet hebben dat je arm in 90 graden staat (onderarm t.o.v. bovenarm) als je de stok vast hebt (en volgens mij juist ook nog als je de stok op de kop zet). Zal straks eens uitzoeken welke lengte mijn skistok is.

Siard op 27 jan 2018 16:23

Dat is inderdaad de methode. Maar voor online aankopen (als je de beoogde stok niet fysiek bij de hand hebt) hebben veel retailers dus zo’n formule.

Ik kan helaas niets invullen. Geeft alleen weergave weer. Maar volgens de berekening moet ik met 1.72 stokken hebben van 1.186 en ze zijn 1.20.

MiTi op 27 jan 2018 16:21

Ik heb je gegevens er even ingezet.

Hier 1.60m en stokken van 1.10m.

Ben nu al benieuwd wie er minder afwijkt :)

*bericht bewerkt door Draak op 27 jan 2018 16:28

Ik ben 1.74m en heb stokken v 1.20m.
Vroeger van 1.25m, die vond ik wat lang (sleept soms over de sneeuw, of moest armen echt hoog houden), heb getest met 1.15m en 1.20m, met kortere moet je dieper doorzakken wat natuurlijk beter is op zwaardere, steilere pistes. Maar als de pistes goed liggen wat toch 75% het geval is, zijn die van 1.20m beter naar mijn mening.

Ik heb de instellingen van de sheet even aangepast, iedereen zou moeten kunnen aanpassen nu.

De gegevens van @Draak heb ik er ook al in gezet.

Ik heb de instellingen van de sheet even aangepast, iedereen zou moeten kunnen aanpassen nu.

De gegevens van @Draak heb ik er ook al in gezet.

GiGi op 27 jan 2018 16:28

En die van @Ron ook.

Maar vanaf nu mag iedereen dat dus lekker zelf doen. Iedereen kan editten, dus gegevens die in dit topic worden geplaatst en niet in de sheet gaan niet mee in het geheel.

Invullen lukt mij niet. Maar 1.81m en stokken zijn 1.20. Dat is dus kleiner dan ‘de norm’. ;)

Invullen lukt mij niet. Maar 1.81m en stokken zijn 1.20. Dat is dus kleiner dan ‘de norm’. ;)

DSvier op 27 jan 2018 16:44

Ben jij 181? Welke pumps heb je dan aan? ;)

Krijg visioenen van een dwerg in een Cayenne.
1m83, stokken 1m25. Cf berekening.

*bericht bewerkt door DrPhil op 27 jan 2018 17:06

is ook afhankelijk van de lengte van je armen denk ik…

Leuke sheet en leuk om te zien!

2 meter en stokken vervangen van alu 130 naar koolstof 135. Lengte is wel lekker bij prikken vlakke stukken, echter koolstof buigt erg door als je er flink kracht op moet zetten.

Eigen lengte 1.82 meter, doordeweekse skistokken 125, slalomstokken voor training 120.

Moeten er dan 2 rijtjes ingevuld?

Eigen lengte 1.82 meter, doordeweekse skistokken 125, slalomstokken voor training 120.

Moeten er dan 2 rijtjes ingevuld?

Morzel op 27 jan 2018 18:09

Soms moet je gewoon kiezen.

@Roy
Misschien kunnen wij onze skistokken ruilen.

Invullen lukt mij niet. Maar 1.81m en stokken zijn 1.20. Dat is dus kleiner dan ‘de norm’. ;)

DSvier op 27 jan 2018 16:44

Ben jij 181? Welke pumps heb je dan aan? ;)

GiGi op 27 jan 2018 16:44

Officieel gemeten. Zonder pumps.

1.75 meter en stokken 1.15 meter.

Stokken 115 en lengte 1.69. Berekening 116,61.

@Roy
Misschien kunnen wij onze skistokken ruilen.

Drikus op 27 jan 2018 18:26

haha ik zie het…maar nee hoor, ben heel tevreden met 130 ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zo, mijn unieke stoklengte ingevuld :)

Ik ben zo ongeveer 1.93 en heb stokken van 1.25, in vergelijking met de rest is dit een beetje kort? Maakt het nog uit hoe je skiet, lange of korte bochten?

A winter without powder isn't a winter!

Ik ben zo ongeveer 1.93 en heb stokken van 1.25, in vergelijking met de rest is dit een beetje kort? Maakt het nog uit hoe je skiet, lange of korte bochten?

Joostw op 27 jan 2018 21:34

Je gewicht is ook belangrijk. Als je op je stokken gaat zitten, moeten ze wel goed buigen. Anders kan je geen bocht maken natuurlijk… ;)

@GiGi, wil je nu zeggen dat ik dik ben?! :(

A winter without powder isn't a winter!

@GiGi, wil je nu zeggen dat ik dik ben?! :(

Joostw op 27 jan 2018 21:45

W staat voor ‘Wide’ toch, in jouw naam? Wijs zal het niet zijn… ;)

1.81 cm stokken van 115cm. Ooit de 90 graden methode geprobeerd tot mijn Oostenrijkse lerares zei:”stokken te lang, je staat te recht op!” Ik zweer nu bij iets kortere stokken 😉

Rossignol One Magtek 161 & Fischer Motive 80 182

Staat erop (ging niet helemaal vanzelf zoals je aan de positie van de getallen kunt zien😊

181 en stokken 115 (verstelbaar)

When life gets too complicated.... SKI

Ben 1.71 lang en heb skistokken van 120cm.

Plaats een reactie